Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 732 ggr
Maria
4/7/20, 1:38 PM

Hur lever ni just nu i Coronatider?

Är er tillvaro förändrad? Är ni mycket påverkade?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
4/7/20, 1:49 PM
#1

Nej jag lever precis likadant åker till jobbet och det är luftigare på buss, pendeltåg, tunnelbana men jag brukar alltid försöka sätta mig med ett visst avstånd till folk även annars, handlar mat nån gång i veckan, pysslar på odlingslotterna mm så jag märker inte så mycket mer än alla skyltarna på jobbet om att hålla avstånd

Fridaaaa
4/7/20, 1:51 PM
#2

Påverkas så sätt att:
- Sambon måste jobba halvtid istället för heltid
- Inte kunna åka till tex öppna förskolor
- Träffa släkt, familj och så mindre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
4/7/20, 2:10 PM
#3

Jag kan inte påstå att jag är påverkad av corona. Enda skillnaden är att jag förutom att handla till oss så även till min pappa. Lite omväg att hämta hans bankkort och att lämna varorna.

Annars går livet sin gilla gång.

Leifsdotra
4/7/20, 2:30 PM
#4

Jag jobbar hemifrån helt och hållet, maken gör ju det ändå så han påverkas inte. Äldste sonen pluggar på högskola och det går helt på distans numera, yngste sonen som går i högstadiet åker in till skolan var 3:e dag och har distansstudier övriga dagar eftersom det är brist på lärare på plats på skolan. Vi har storhandlat lite rejälare än vanligt så att vi inte behöver åka in så ofta till affären och i övrigt försöker vi hålla oss hemma.

Namiko
4/7/20, 2:41 PM
#5

Det är ingen större skillnad för mig. Jag träffar inte min familj men jag träffar dom inte särskilt ofta ändå. Jag drar ut på handlingen lite längre (14 dagar istället för 10 som vanligt) och går inte till gymmet. Annars är det väl bara en enorm ökning av handtvättande. Jag är heltidssjukskriven så det är enkelt för mig att hålla mig hemma för att minska risken för andra personer som måste gå till jobbet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[SonjaG]
4/7/20, 3:07 PM
#6

För oss är det ungefär som vanligt. Ang inköp så brukar maken smyga ner tidigt i affären när det är mer eller mindre folktomt. Sen kör han varorna i självscanning.

Jag går ut en sväng då och då, försöker hålla avstånd eftersom  jag hör till riskgrupp.

Annons:
Carmarino
4/7/20, 3:42 PM
#7

Ingen större skillnad, förutom att jag är lite försiktigare när jag handlar. Använder plasthandskar och försöker att handla så snabbt som möjligt. Brukar handla på förmiddagen, men nu försöker jag komma iväg 30-45 minuter tidigare, för då brukar det vara lite mindre folk i affären. Har självscannat länge, och vid utcheckningsterminalerna brukar inte vara någon trängsel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

wildfire
4/7/20, 4:11 PM
#8

Jobb hemifrån och handlar sen blir det mycket göra med huset , långa promenader och aktivera sig på annat sätt nu när man tvingas hålla sig undan andra och det känns trist för jag är så social och vill ut bland folk men det är som det är.

Märker att jag blir lite irriterad eller rättare sagt känner mig låst och från början med Corona kunde jag inte tro jag var i riskgrupp men tji fick jag.

Förhoppningsvis ger det sig snart och börjar gå ner vi får verkligen hoppas för det är så tragiskt med alla döda och sjuka,anhöriga och drabbade i det här 😕

Carmarino
4/7/20, 4:18 PM
#9

Ett litet tips från JK Rowling:

Författaren JK Rowling misstänker att hon har drabbats av coronaviruset, men har nu återhämtat sig efter två veckors sjukdom. På Twitter skriver hon: "De senaste två veckorna har jag haft alla symptom för covid-19 (även om jag inte har blivit testad)".

Hon delar även med sig av en video med andningstekniker som hon själv har använt genom de värsta symptomen och som hon hävdar hjälper.

"Jag är helt återställd och vill dela med mig av tekniker som är rekommenderade av läkare, det kostar ingenting och har inga biverkningar, men det kan hjälpa dig/din käraste mycket", skriver hon.

https://www.bohuslaningen.se/kultur-n%C3%B6je/j-k-rowling-frisk-efter-misst%C3%A4nkt-covid-19-1.26489161

https://twitter.com/jk_rowling/status/1247121896082157568

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=HwLzAdriec0&feature=emb_logo


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

flocken
4/7/20, 7:24 PM
#10

Jag jobbar på som vanligt. Undviker affärer om jag kan då jag är i riskgrupp. Har redan varit tillräckligt sjuk detta året. O ibland kommer tanken om det var corona jag egentligen hade. De misstänkte olika saker men var inte helt säkra. Virus sa man. Hade alla symptom och var riktigt jäkla sjuk.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
4/9/20, 8:01 AM
#11

Ingen större skillnad. Vi håller oss hemma och har sagt ifrån att vi inte vill ha besök i påsk.

Idag kör min man in till stan och sen får han sitta kvar i bilen då han tillhör riskgruppen och jag går in och snabbhandlar. Har sprit med mig så att jag kan sprita mig innan och efter .Kör på självscanning så jag tänkte sprita scannern också.

Sen blir det långpromenader i skogen men det är ju sånt vi sysslar med jämt.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
4/9/20, 8:52 AM
#12

Påsken i år kommer bli väldigt långt från hur den brukar vara. Normalt kör vi med firande med hela släkten, fyra generationer. Påskbord och knytkalas. I år blir det bara maken och jag, och betydligt färre maträtter på påskbordet.

Tarotstollan
4/9/20, 11:17 PM
#13

Sitter ensam och går bara ut när jag skall handla. Inget påskfirande för mig men å andra sidan brukar jag inte fira påsk. Det har hänt någon gång att jag varit hemma hos mamma men vi har ingen direkt påsk mat, jag äter inte sill så det brukar bara vara lite vanlig mat.

#11. Den Ica affären jag brukar handla i  har haft handsprits behållare jämte scannrarna i något år, så jag spritar alltid kundvagnshandtaget, scannern och mina händer innan jag börjar handla och avslutar alltid med en extra spritning av händerna innan jag går till kassan och betalar.
Tycker det känns fräscht även om det kanske inte hjälper så mycket mot eventuellt bli smittad av corona, men vem vet?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
MonicaLagerquist
4/10/20, 8:05 AM
#14

Igår var vi ner till svärmor med påskblommor och påskgodis.Vi fick även prata med henne via balkongen.Hon mår bra och är pigg men saknar ju såklart att vi inte kan träffas dagligen som vi brukade innan coronan slog till.En boende på Liljegården har dött i corona.Några är sjuka och några har tillfrisknat.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
4/11/20, 5:33 PM
#15

#14 Det är en så konstig sjukdom det här och mest ont i mig gör det för alla dom äldre som drabbas och får sitta ensam på olika boenden och alla anhöriga som vill hälsa på det gör mig så ont att läsa om allt det här när gamla blir ensam  😕

Läste om en man här på orten han är 92 sitter isolerad på hem men karlen är tuff och har nu börjat använda tekniken som erbjuds  av kommunen för att ha kontakt med sina släktingar. Hans ord var att man får fan inte vara rädd för datorer för nu hjälper dom oss men dom flesta använder det gamla vanliga fasta nätet för kontakt men han verkar vara en riktig stålgubbe  med humöret på topp trots utsatthet och sin höga ålder det tycker jag är tufft 😎

MonicaLagerquist
4/11/20, 6:00 PM
#16

Idag har vi varit ner och balkonghälsat på svärmor.Hon är lite förskräckt hur länge detta ska pågå.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: