Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 857 ggr
wildfire
2020-04-02 10:30

Jag blir så upprörd

Nu har jag sökt med ljus och lykta efter hjälp att handla hem matvaror, har gamla föräldrar och är själv i riskgrupp bland annat högt blodtryck.

Vände mig till kommunen och får bra svar att vi ska höra av oss så det verkar som dom skulle kunna ge oss möjlighet att få livsmedel hemkört. Vi har pratat om det här hemma och vi bor i varsina hushåll men i samma hus så jag tog krafttag,ringde och mejlade runt både kommun,butiker med flera.

Så långt ok det verkar som om kommunen kunde hjälpa till,inga löften utan nu ska vi höra av oss med namn,telefon och sånt men istället så säger far nej han är 91 år och tycks inte få in i huvudet att han inte ska gå och handla som det ser ut nu med corona.

Det är omöjligt att övertala honom och han smiter iväg titt som tätt ner på byn och handlar. Vad gör man, jag blir så himla upprörd för han vägrar att inse sitt eget och familjens bästa men vägrar totalt att ta emot den hjälp vi eventuellt skulle kunna få.

Han är så pass pigg så han orkar gå och handla och det är ju bra men som det är nu med smittrisk så ska han hålla sig undan så även mor och jag.

Vad gör man, han är så envis så det är skrämmande och tänker inte på hur allvarligt det här faktiskt är. Jag kan ju ta emot hjälp även om han vägrar för deras del men hur dumt ser väl det ut när vi bor på samma gård om dom som är så gamla tackar nej och jag tackar ja, jösses 😓

Vet inte vart jag vill komma med inlägget, behövde nog mest bara få skriva av mig för det här gör mig riktigt upprörd i all den tid vi alla ska vara rädda om varandra och ta hänsyn till oss själva och vår omgivning men far han stenvägrar och jag känner mig så uppgiven och han går inte att övertala det är tvärt stopp han ska handla själv  😕

Annons:
MonicaLagerquist
2020-04-02 10:49
#1

Det är ju svårt.Man kan ju inte låsa in honom utan bara vädja.

Om det nu inte går att få honom att låta bli så be honom handla på tider då det är lite folk i butiken. Vår ICA ligger nära en skola så där är det fullt av ungar under lunchrasten. Men tidigt på morgonen är det inte så mycket folk i butiken och folk håller avstånd.

Be honom att tvätta sig och sprita sin innan och efter besöken och göra besöken så sällan som möjligt.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2020-04-02 11:13
#2

#1 Det är sant man kan inte stoppa någon och bara vädja. Tror många har det jobbigt med äldre just nu, dom är vana att sköta sig och sitt själv så ta emot hjälp sitter långt inne speciellt om man som gammal fortfarande kan och klarar av.

Tänker själv om jag ska ta emot det känns oerhört konstigt och är en märklig situation man absolut inte är van vid och har insett jag är i riskgrupp mer än jag trodde från början så nu fick jag börja tänka om lite .

Det som upprör är han utsätter både mig och mor samt omgivning inte bara sig själv och vården är under sånt tryck så idag vet man inte hur vi prioriteras om sjukdom kommer.

Han går på tider när det är lugnt så gör även jag och tvättar händerna noga men jag önskar innerligt att han lyssnade för det rör alla inte enbart honom själv. Han är ju en sån vänlig omtänksam person som gör allt för alla men här är envis omöjlig.

Tyckte vi hade räknat ut det ganska så bra, han kör ner bilen jag skulle handla lägga in i bilen sen gå hem så vi inte är i samma bil men så kommer vi på honom att han smiter ner på byn när vi inte sett 😮 suck önskar han lyssnade på oss både för sin,våran och andra människors skull.

CasaRamon
2020-04-02 13:17
#3

Flera Ica-butiker har plockhjälp och då hämtar man matkassarna på baksidan av affären,  så att man inte träffar andra personer. Jag hämtade mina kassar för första gången igår. Väldigt smidigt. Vissa har också hemleverans men "vår" butik kör inte så långt som där jag bor.

[SonjaG]
2020-04-02 13:37
#4

Många är envisa, min gubbe oxå. Vill "handla själv". Men han är inte riktigt så gammal och går när det är lugnt.  Knappst en kotte i affären säger han. Men det är lite olustigt eftersom jag hör till riskgruppen.

Det går inte att göra om folk, har jag lärt mej.

CasaRamon
2020-04-03 12:40
#5

Jag var så glad att jag hittat lösningen på problemet, trodde jag. Idag när jag skulle boka nya matkassar, så visade det sej att alla tider 3 veckor framåt var fullbokade!!?? Det pga att man har för lite personal som packar. Så nu måste jag ändå handla i affären, bland andra människor, trots att man avrått helt från detta för oss 70+😡

Carmarino
2020-04-03 14:15
#6

#5 Min brorson kom med ett tips som de hade testat och det var att bara beställa en vara, t.ex. en liter mjölk, och boka en dag. Enligt honom kan man sedan uppdatera beställningen när det börjar närma sig leveransdag. På så sätt har man "reserverat" tiden åtminstone. De har handlat på nätet rätt länge, och hämtar ut det de beställt vid utlämningsstället.

Vet inte om det funkar i alla affärer, men tydligen funkar det på ICA Maxi åtminstone. Har inte själv testat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
wildfire
2020-04-04 04:45
#7

Nu har dom underlättat här också med att handla online och tre dagar i veckan mellan 13-16 får man hämta varorna vid lastbryggan på Ica  vilket fungerar bra men jag gissar det kan bli trängsel där också och ännu har endast en butik det men jag skulle tro dom andra hänger på.

Sen nya direktiv kom så är det markerat på golv och i kassan på Coop samt plexiglas vid kassan men hur Ica och Hemköp gjort vet jag inte men dom lär ju ha gjort så dom också. Det känns lite bättre för våra gamla och oss i riskgrupp och fler åtgärder som att inte släppa in för många kunder samtidigt så det här verkar som man kommer att lösa ganska så hyfsat. Nåja garanti för smitta är det inte men man försöker i alla fall att få ner risken och det känns bra 😎

MonicaLagerquist
2020-04-04 08:33
#8

En sak som retar mig lite är alla ungar som dräller in på vårt ICA vid lunchtid.De går dit och köper godis och läsk istället för att äta skolmaten. I dessa coronatider borde de inte få komma i grupper om 15-20 stycken och trängas inne i affären.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2020-04-04 08:50
#9

#8 Det är samma här och många som retar upp sig på det men tänker som så nu med nya direktiv om att inte många ska vistas samtidigt i en butik att det kanske blir bättre och man får hoppas att butikspersonal lever upp till det.

CasaRamon
2020-04-04 08:59
#10

#6

Ja, jag vet att man kan fylla på ordern vartefter , men när jag skulle börja beställa så fanns det ingen tid alls under 3 veckor. Och längre fram än så, går inte  att boka. Jag ringde och pratade med avdelningen som packar, som sa att det är för lite personal. Jag har mailat Ica- kontoret om detta problem, men ännu inte fått svar. Nu när många blivit permitterade, så finns många som söker jobb. Så att skylla på att det fattas personal är dåligt. Då tar man inte sitt ansvar i denna fråga.

Nu måste jag åka och handla i affären, trots att man avråder. 😡

Carmarino
2020-04-04 16:40
#11

#10 Synd att det är så. Som du säger så borde det inte vara svårt att hitta arbetskraft som kan hoppa in och packa beställningar. Det tar nog inte särskilt lång tid att lära sig rutinerna. På mitt lokala ICA möter jag numera flera vagnar där personal håller på och packar kassar. Tidigare kanske man såg en vagn någon gång då och då. I måndags mötte jag tre stycken på mindre än en halvtimme.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CasaRamon
2020-04-07 09:44
#12

Igår steg jag upp tidigt, för att se om man lagt ut nya hämttider.  Och det fanns. Så nu har jag tid för hämtning av matkassar den 20 april. Tur att jag handlade mer än vanligt sist, så att vi klarar oss i 2 veckor framåt. 🙂

wildfire
2020-04-07 16:05
#13

Såg även här nu har det utökats med både butiker, restauranger och även några specialbutiker kan leverera hem. En optiker där kunde man få hela butiken för sig själv så det syns dom gör allt nu för att överleva.

Jag nappade på Ica en gång och hämtade min kasse och dom skötte det så himla bra men jag har gått och handlat själv trots att jag befinner mig i riskgrupp men ärligt så har jag så svårt för att ta emot hjälp annat är det om jag hjälper men bli hjälpt själv känns så oerhört fel. Dumt jag vet men men jag bara är sån ☺️

#12 Toppen👍, synd bara att få vänta men det är fullt ös nu hos alla och jag har som dig laddat upp så jag klarar mig en månad med undantag för mjölk och sånt .

Annons:
Upp till toppen
Annons: