Annons:
Etikettövrigt
Läst 920 ggr
Tant Grön
3/20/20, 2:32 PM

Varför hamstrar ni?

Undrar bara om ni som hamstrar gör det för att:

Annons:
JMW
3/20/20, 2:36 PM
#1

Jag svarade annat eftersom jag inte hamstrar men är intresserad att läsa vad andra skriver. 

Jag handlar en gång i veckan till oss och till min pappa så hamstring förekommer inte.

Maria
3/20/20, 3:52 PM
#2

Jag svarade också annat bara för att jag är nyfiken att läsa tråden😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
3/20/20, 4:15 PM
#3

Svarade också annat, för jag hamstrar inte, men vill gärna läsa tråden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
3/20/20, 4:38 PM
#4

Instämmer med övriga 😃

Magi-cat
3/20/20, 8:44 PM
#5

Hamstrar inte, valde "annat". 🙂

Jag bor på landsbygden och här har man alltid lite beredskap, med stormarna och de långa strömavbrotten i minnet.

Folk är vana att dela med sig också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
3/20/20, 8:55 PM
#6

Vi har köpt på oss lite extra, så att vi har mat för ca 2 veckor. Främst för det fall vi blir smittade och inte ska ge oss ut alls bland andra människor.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Tippy-Toe
3/20/20, 10:22 PM
#7

Prepping har varit lite av en hobby i ett par år. Så jag hamstrar inte nu pga viruset, har det mesta som kan behövas hemma redan. Och det är jag tacksam över.

Tarotstollan
3/21/20, 12:15 AM
#8

Hamstrar inte men ville också läsa vad andra skrivit, så jag valde annat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
3/21/20, 4:07 AM
#9

Hamstrar inte , valde ’annat ’ med . Trevligt o läsa vad andra tycker , gör. Pappa som bor på äldreboende måste vi handla till , ringa före så kommer personalen och hämtar varorna.

HH 🙂

Caeli
3/21/20, 9:15 AM
#10

Vi handlar alltid var 14:e dag ungefär. Kallar inte det för att hamstra. Vi har helt enkelt långt till affären!

aggeelin
3/21/20, 5:25 PM
#11

Ja! Mycket intresserad av att få veta vem som och varför du hamstrar?!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Honestyisdead
3/21/20, 5:42 PM
#12

#11 Min gissning är för att man ska slippa gå ut och kan hålla sig isolerad en längre period.

aggeelin
3/21/20, 6:25 PM
#13

#12 Men toapapper för två år …??

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Honestyisdead
3/21/20, 6:28 PM
#14

#13 I tider som dessa när allt är osäkert och folk är rädda försöker många hitta någonting som ger dom kontroll. Vi har inte kontroll på läget så vi hittar på saker som ger oss en känsla av kontroll. Tex massa toapapper, halsduk runt min och näsa, osv osv. Människan söker alltid känslan av att ha kontroll även om det blir genom ologiska saker.

MonicaLagerquist
3/22/20, 10:55 AM
#15

Normal sett så handlar vi en gång i veckan och är det billigt med tex köttfärs så köper jag Två paket istället för ett om det står köttfärs på notan. Jäst köper jag alltid sex paket av för det är vad vi gör av med per vecka.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
3/22/20, 11:50 AM
#16

Ser att ingen enda svarat att dom hamstrat för att dom tror maten kommer att ta slut i affärerna. Myndigheterna tror ju att det är därför folk hamstrar.

Caina
3/22/20, 11:53 AM
#17

Innan coronapratet dök upp handlade jag 4-5-6 dagar i veckan. Men nu hamstrar jag mat så jag bara behöver handla mat max en dag i veckan eller mer sällan. Absolut inte för att jag tror att maten ska ta slut utan för att slippa gå i affären så ofta och riskera att smittas.

Carmarino
3/22/20, 11:56 AM
#18

Handlar oftast en gång i veckan, och om det är extrapris på något jag använder, och som kan lagras, så köper jag mer av det för att jag vet att det går åt. Bättre att köpa när det är billigt än att behöva köpa till ordinarie pris.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
3/22/20, 12:08 PM
#19

#16 rent krasst så har vi så mycket mat hemma att vi skulle klara oss flera veckor utan att lida någon nöd. Sen att maten ev skulle bli lite enformig och att vi inte skulle ha någon mjölk tex men det överlever man ju.

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
3/22/20, 12:24 PM
#20

… och sedan är det ju så tråkigt att köra och handla mat! Bättre att göra det rejält när man är iväg så slipper man det på ett tag!

Annons:
MonicaLagerquist
3/22/20, 12:32 PM
#21

#20 Håller med .Super trist att åka in till stan och handla.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
3/22/20, 12:37 PM
#22

Jag som tycker det är ganska kul att åka och handla. 😃

Tant Grön
3/22/20, 12:49 PM
#23

#2 Tycker jag också, men just nu är det ju bättre om vi inte går i affärer så ofta och trängs med andra människor. Tänker inte mest på mig själv, utan på dom äldre. Såg att en del affärer har en speciell tid på morgonen då bara folk i riskgruppen får handla.

Leifsdotra
3/23/20, 8:05 AM
#24

Jag vill minska antalet tillfällen jag behöver åka till affären så därför köper jag lite mer än vanligt när jag handlar. Men senast vi fyllde på reservlagret som vi alltid har var i början av februari. Så det var innan "alla andra" började hamstra för Corona.

Farwuq
3/23/20, 7:15 PM
#25

Jag hamstrar inte.
😇

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sp0ngeb0b
3/24/20, 8:28 AM
#26

Jag skulle inte säga att jag hamstrar, men jag har panikhandlat nu under coronakrisen, ja. Det var en dag som jag blev väldigt orolig över smittspridningen och att ev hamna i karantän osv så jag åkte till affären och handlade mat för 2 v. Mest konserver, torrvaror och fryst men det är ändå sådant vi äter vanligtvis. Köpte även toapapper men inte mer än vad ett normalt hushåll på 2 pers har hemma under normala omständigheter. Vi har ätit en del av maten nu och även handlat nytt men jag försöker hålla skafferiet lite mer fyllt än vanligt. Inte för att jag är rädd för smittan eller för att maten ska ta slut, utan för att vi ska ha så vi klarar oss ifall vi hamnar i karantän. Jag känner mig lugnare när jag vet att jag har gott om mat hemma ifall det nu skulle hända något.

kamera0710
3/25/20, 12:10 PM
#27

Jag "hamstrar" främst för att gynna landsbygdsbutiker, jag vill att de ska finnas kvar när jag semestrar. Varor som pasta, kaffe, tvättmedel, hygienartiklar med mera handlar jag nästan inte alls i Stockholmsregionen där jag bor.

Och även här nere försöker jag när jag köper livsmedel gynna glesbygdsfabrikanter i den utsträckning jag kan. Är till exempel förtjust i gravlax, handlar det i en butik som tar från en liten tillverkare i jämtländska Börtnan. Det är en bit dit, så jag bunkrar och fryser in 3-4 ggr om året.

Sedan hamstrar jag ofta varor som närmar sig utgångsdatum och säljs till halva priset, de får åka in i frysen.

Annons:
Magi-cat
3/25/20, 12:12 PM
#28

#27 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: