Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1272 ggr
Maria
2020-03-18 06:24

Hur lever ni i Coronatider?

Hur lever ni dessa dagar när samhället är svajigt tack vare Corona?

Ser er vardag annorlunda ut? Påverkas ni mycket?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2020-03-18 06:30
#1

Än så länge har det inte påverkat oss nämnvärt . Vi får väl se hur det blir när vi kommer hem. Det dom till viss del oroar mig att katt och jundmaten ska vara slut i butikerna när vi kommer hem.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2020-03-18 06:35
#2

Egentligen ingenting, ännu! Jag har fått köpa annat toapapper än jag brukar, det är väl det enda hittills!😉
Jag har valt att isolera mig mer än jag brukar, skall dock ut på torsdag och hur det blir sen får jag se då.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2020-03-18 06:35
#3

Jag - gammal gubbe - sitter hemma sedan i måndags med influensaliknade symptom.
Men… jag lever etc.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2020-03-18 06:42
#4

#3. Oj Draken, hoppas det inte blir något värre av det!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2020-03-18 06:51
#5

Jag är redan illa däran i MS. Så jag är van vid att kämpa med ett helt sjukt »immunförsvar« som ser mig själv som en fiende.

Å, andra sidan är det säkert och på hugget mot viruset.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

flocken
2020-03-18 07:03
#6

Inget speciellt. Har varit sjuk sen november o är undersökt flertalet gånger. Nu nyser jag o snorar. Kombinerad förkylning o pollen. Men träffar nästan inga o är bara i skogen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Magi-cat
2020-03-18 07:15
#7

Lever livet, sådant det är. 🙂

Men mer begränsat, eftersom mycket är inställt och framflyttat. Lider med alla småföretagare och kulturarbetare. Och förstås de drabbade av sjukdom med deras familjer.
Hyllar sjukvårdspersonal, hemtjänst och alla som håller skutan flytande och humöret uppe.

Kram till er alla!

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2020-03-18 07:18
#8

Man kan hoppas att det för något gott med sig för regelverken och framtida planering.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leifsdotra
2020-03-18 07:24
#9

Jag väljer att jobba hemifrån resten av veckan eftersom jag har lite ont i halsen. Inget jag skulle stanna hemma för under normala omständigheter, men nu har vi härhemma dragits med förkylning av det lite värre slaget sedan 1½ månad tillbaka och det hade börjar bli bättre. Men så fick jag ont i halsen igår och jag kan göra mina arbetsuppgifter precis lika bra hemifrån .

Ljungåsen
2020-03-18 07:32
#10

Det som varit mest påtagligt hittills är bristen på pasta och toapapper i butikerna. Och att ingen hostar i affären längre. Annars är jag mest hemma, som jag brukar. Dottern (som är vuxen men bor kvar här) påverkas mer. Hennes studier har blivit distansstudier, och hennes extrajobb på sjukhuset hör av sig och vill att hon ska jobba mer än planerat.

Loris M
2020-03-18 07:33
#11

På mitt jobb har vi gått till distansläge ,alla ska jobba hemifrån och alla möten ska ske digitalt. Jag jobbar en del hemifrån annars också men nu blir det helt och hållet och jag känner att jag saknar alla fina kollegor och våra fikapauser. Känns ovant att inte behöva åka till jobbet. 

Men annars försöker vi leva som vanligt så långt det går men det är så mycket som är inställt och ovissheten är inte så kul. Känns lite som att livet stannat.

JMW
2020-03-18 07:45
#12

Jag har faktiskt inte påverkats alls. Jag är egenföretagare  och jobbar hemma. Jag åker och handlar tidigt på morgonen. Det enda tråkiga är att jag inte får träffa pappa. Han är 83 år men han och jag är överens om att inte träffas. Tills vidare.

Så i det stora hela är mitt liv som vanligt.

[Hayabusa]
2020-03-18 07:54
#13

#12 Samma här, mitt liv har fått minimal påverkan. En del saker har t om förbättrats. Mig går det ingen nöd på :)

Annons:
Stallmima
2020-03-18 08:24
#14

Här är allt som vanligt..

Niklas
2020-03-18 09:33
#15

Försök använda den teknik ni har till att överbrygga en del av baksidorna med isolering. Ring FaceTime-/Skype-samtal till varandra så att ni fortfarande kan se varandras ansikten. Det är en helt annan sak än att bara höra en röst eller se några rader i ett sms. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
2020-03-18 11:00
#16

Vi fick just se på nätet att sex boende av 32 på svärmors boende är smittade. Anhöriga är underrättade och vi har inget hört så svärmor är ännu inte drabbad.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2020-03-18 11:47
#17

Krya på er som känner er krassliga! 🤗🌺

Här har inte livet förändrats så mycket alls. Jag är även normalt lite av en "eremit", så lever mestadels som jag brukar. Jobbar mest hemifrån men har ibland kunder, vilka nu får vänta tills allting har lagt sig. Den största förändringen är för min man som har barn och barnbarn i ett annat EU-land och som han nu inte kan/vågar besöka som planerat (han brukar åka över dit ca 1 g/månad), särskilt som han tillhör riskgrupperna - dessutom har mängder av flyg ställts in.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Scorpio97
2020-03-18 15:04
#18

Undervisningen har gått över till distans så vi får se hur det fungerar. Sen undviker jag både simhallen och bussen, men är ute och promenerar en del ändå (jag bor i studentkorridor, mitt rum är på 12 kvm - jag blir galen om jag ska sitta här dygnet runt). Försöker att inte handla varje dag och det har inte blivit några biobesök eller liknande aktiviteter senaste veckorna. 

Men inget värre än så. Jag är inte så social annars heller utan är mycket hemma, så skillnaden är inte enorm. Blir väl lite trist i längden dock.


//Jessie

MonicaLagerquist
2020-03-18 15:08
#19

Fått mail från svärmor s boende att ingen på den våning hon bor på är sjuk. Debsex som är sjuka insjuknade samtidigt och är nu isolerade och vårdas av personal som bara har hand om de och att de inte har kontakt med övrig personal eller andra boende

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2020-03-18 16:39
#20

I måndags hade vi dörrvakt vid avdelningen där jag jobbar på Sahlgrenska. Idag var det vakter och låst vid de stora entréerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Cecilia.S
2020-03-18 16:59
#21

Arbetar i butik precis som vanligt och pendlar till och från jobbet. Fritidsintressen rullar på precis som innan corona upptäcktes, så här är det ingen skillnad alls. Däremot var jag kanske lite dum som köpte plocksallad och frukt från Ica förra veckan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

MonicaLagerquist
2020-03-20 01:06
#22

Igår kväll fick vi besked att svärmor hostar men ej har feber men hon ska testas för corona idag Håller tummarna för att det är hennes vanliga hosta.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2020-03-20 07:32
#23

#22 Håller tummarna! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

citytjejen
2020-03-20 11:34
#24

Jag jobbar hemifrån sen i tisdags.  Är administratör och det funkar utmärkt då vi har inloggning som gör att man kommer åt allt som finns digitalt på arbetsplatsen. Möten körs via Skype. Ska dock in till jobbet nästa vecka för att få en snabbkurs registratorsuppgifter ifall att jag behöver vara back-up till ordinarie registrator. Vi får alla hjälpas åt lite extra i dessa tider 🙂

Min man jobbar hemifrån idag då han är förkyld, annars jobbar han "på jobbet".

/Christina

Cireea
2020-03-20 14:05
#25

Inte mycket har förändrats då jag studerar på distans även i vanliga fall. 
Sambon jobbar som vanligt denna vecka, nästa vecka jobbar han hemifrån. 

Annars är det inte mycket som förändrats för min del. 
Kanske att jag undviker affären när det är möjligt, småhandlar inte lika mycket.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fridaaaa
2020-03-22 14:09
#26

Det som påverkar är att förskolan skickar hem för minsta lilla
Mycket mer på jobbet pga fler sjuka/känner sig sjuka 
Mer är stängt, som roligheter med sonen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Farwuq
2020-03-23 13:22
#27

Jag är hemma på andra veckan från min statliga tjänst, det börjar svida med sysslolösheten. Jag är i princip frisk nu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
MonicaLagerquist
2020-03-24 00:35
#28

Igår gick det ut att alla restauranger stänger idag endast hämtmat får de servera. Vi får väl se hur det blir. Det får väl bli nudlar och kyckling på stranden.

Stolt ägare till fem La permer

sp0ngeb0b
2020-03-24 08:33
#29

Väldigt annorlunda. Universitetet har ställt om till distansundervisning så jag sitter hemma hela dagarna. Går inte till gymmet lika ofta utan jag tränar mer utomhus för att minska kontakt med andra människor. Träffar inga vänner, vilket delvis är för att jag nyss flyttat en bra bit bort men även för att undvika onödig kontakt. På mitt extrajobb är det full kaos pga många sjukningar så där har jag fått hoppa in mer än vanligt trots att jag egentligen helst inte vill jobba nu pga smittorisken, men pengar lockar ju alltid en student…

MonicaLagerquist
2020-03-27 10:48
#30

Idag har vi varit till dottern och hämtat hem vår katt som hon har passat när vi varit borta. För att skydda oss och henne från smitta gjorde vi upp att hon skulle packa ihop sakerna och katten, ställa det innanför dörren och lämna dörren olåst och hålla sig borta från dörren när vi hämtade upp katten.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2020-03-28 16:47
#31

Förändringar har det blivit för min del men  jag måste  säga att det går över förväntan bra. Jobbar hemma vilket känns både bra och konstigt för jag fick resa iväg två tre gånger i månaden så på något vis känns det mer vilsamt att inte stressa iväg som jag brukar.

Jag har mina gamla föräldrar på gården, dom på nedre våning och jag på övre men vi har varsina hushåll och dom är 91 och 87 så dom ska inte gå ut och handla. Min gamla far kör bil fortfarande och jag saknar Körkort. Han är den som behöver få komma ut med bilen så det har vi löst som så att han kör ner på byn inväntar mig som promenerar för nu ska vi inte sitta i samma bil.

Jag går in och handlar först åt dom och ställer det i bakluckan  med handskar på sen handlar jag åt mig så det där har vi löst bra och far gillar att vara ute och köra men undviker att gå in bland en massa folk. Han kör inga långa sträckor men han kör bra och är pigg och kry för sin ålder. 

Jag måste titta till dom ett par gånger om dagen men rör inget och vi håller många meter mellan oss för huset är stort så det är lätt att hålla ett avstånd på 10 meter.

Jag har min ingång men den använder även dom men det är mindre nu det har vi kommit överens om  men  jag har handskar på mig så inget ska komma på något handtag och i deras del av huset rör jag ingenting varken handtag eller något annat. Likaså i annexet och uthusbyggnad,soptunnor har jag handskar för att undvika om jag skulle ha smittan att föra över den på dom.

Lite pyssel men helt överkomligt och jag är själv i riskgrupp så jag tänker mig för noga och håller avstånd till andra människor både för deras och egen skull. Har också dragit ner på att handla nåt man gjorde så gott som dagligen innan Corona och här är mitt tänk att kan jag dra ut på tiden och storhandla så det räcker en tio till 14 dagar så är chansen ganska stor att jag märker om jag har symtom som hinner bryta ut på den tiden på så vis kan jag göra mitt bästa för att förhoppningsvis inte smitta andra.

Det här är en jobbig tid som rör oss alla och ingen av oss slipper undan vi måste ta vårt personliga ansvar så gott vi bara kan men samtidigt som det är så tragiskt med alla sjuka och döda så har det här fått mig att omvärdera så mycket.

Det är mycket som jag känner att jag lämnar och går vidare med lugn i hjärtat så som politik den har jag haft ett stort behov av att få osa av mig i en tid men när vi alla sitter i samma sits så får man ett helt annat perspektiv så det är en sak som lämnar mig jag har inte längre behovet av att osa av mig politiskt för nu är vi alla i samma båt och vi ska klara av det här tillsammans och här är vi alla lika.

För egen personlig del så kom allt detta elände som en befrielse för jag fick stanna upp och reflektera över mig själv och vad jag håller på med. En enda person styrde det där så jag hade behov av att ånga av mig och gå emot precis allt som jag står för men med det här tragiska som sker så sker också en förändring hos mig att helt enkelt gå tillbaka till mig som den jag är och det som jag står för medmänsklighet för det är något vi aldrig får glömma bort.

Jag tror att många börjar fundera och tänka om med mycket och vad vi kan lära av den här tiden så mitt i all tragik kan det också komma något väldigt bra ur men det är tragiskt att det ska krävas en kris och liv för att vi ska vakna som människa.

Det är allvar som vår statsminister sa och v bär alla ansvaret för våra egna liv brukar man säga men i dessa tider så bär vi ansvar för precis alla över hela världen för det här är något som vi alla står inför och vi ska klara av det men vi måste gemensamt kämpa och ta hänsyn till vår omgivning och inte utsätta varandra för smitta , göra vårt absolut bästa och vara rädda om varandra    ❤️

[Saganesha]
2020-03-28 22:39
#32

Jag sitter hemma i karantän och toksurfar o äter alldeles förmycket jordnötter. Det lagret tog slut efter en dag, alldeles precis nyss faktiskt 😁 Jag har det jag behöver för en månad framåt och symptomen är överkommliga i övrigt. Jag våndas mest åt att folk med corona kan gå symptomfria och smitta en känslig individ nu och att många inte följer karantän vid symptom heller. Ja kan ha smittat innan ja reagerade på andningsvårigheten (har pollenallergi så det kändes liksom naturligt med lite tungt flås) o ringde 1177. och blev hemkarantänad. May the force och hänsyn till andra be with us å må ingen skör ha fått ngn bakterie av mig, tack, amen!👼💟

Magi-cat
2020-03-29 07:53
#33

Tips och råd från Röda Korset om att hantera den oro vi alla kan känna:

https://www.rodakorset.se/vad-vi-gor/kris-och-katastrof/krisstod/sa-minskar-du-din-oro-vid-en-kris/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2020-03-30 07:11
#34

Tillbaks i Hans Majestät Konungens tjänst efter två veckor hemma.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Cecilia.S
2020-03-30 07:37
#35

Fortfarande hemma efter nästan två veckor med misstänkt Corona. Har äntligen börjat känna mig piggare men nu på morgonen fick jag hosta igen… Yey…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: