Annons:
Etikettövrigt
Läst 1678 ggr
Tant Grön
2020-03-03 20:35

Hamstrar ni?

Läste att folk har börjat hamstra på grund av coronaviruset, så många hyllor i butikerna är tomma. Har ni börjat hamstra?

Annons:
Tant Grön
2020-03-03 20:36
#1

En del basvaror har jag köpt, sådant som håller sig länge.

Huygens
2020-03-03 20:40
#2

Hm, inser att jag bör köpa ägg…

Maria
2020-03-03 20:48
#3

Nej jag har inte hamstrar något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
2020-03-03 20:53
#4

Jag har inte köpt något extra.

Sindri
2020-03-03 21:13
#5

Jag har inte köpt något extra, men med  3 frysar, matkällare, skafferi  och många skåp skulle vi nog överleva ett par månader…………

wildfire
2020-03-04 05:07
#6

Har handlat hem för en månad och fryst in,har tre frysar,två jordkällare med Potatis,sylt mm  för hela året och lite konserver men ska skaffa lite mer såna. Ser jag på skåpen,skafferi med mera så säger jag som Sindri vi skulle klara oss ett par månader.

Vi är ju absolut inte i ett läge där vi behöver hamstra men lika bra att göra och mat går alltid åt sen ser vi på några butiker i Sthlm så har en del hyllor tömts så bäst att ligga ett steg före så man vet mat finns ifall att vi hamnar i den situationen framöver då ryker allt snabbt i butikerna. Hamnar vi inte i karantän situation ja då finns mat för lång tid och det är inte dumt alls och jag har alltid mycket hemma ändå så allt behöver jag inte gå och köpa in.

Vi ska klara oss i 72 timmar ifall en samhällskris kommer och slår ut oss men med det här kan det ta flera veckor där räcker inga 72 timmar så det skadar inte att vara lite förberedd ifall att .

Annons:
Åsa S
2020-03-04 07:53
#7

nej jag har handlat mindre än normalt jag har varit sjuk men är på bättringsvägen så jag har mest bara rotat i frys och kyl och försökt använda det jag har hemma, min man har väl köpt nån liter mjölk men annars har vi levt på sånt vi redan hade. Troligtvis blir det nån storhandling i helgen får se om det finns nått att köpa då, annars har vi en backup plan ifall krisen kommer innan vi hunnit fylla på förrådet mina föräldrar hamstrar tror de har 3 frysar varav en en jättestor frysbox + de hamstrar ibland torrvaror som om Armageddon är på väg och det har de alltid gjort + jag har nyckeln till förrådet 😃

Tant Grön
2020-03-04 08:14
#8

Glömmer aldrig snöstormen 95 då inga varor kunde levereras till affärerna. Sådant som mjölk och bröd m.m. tog slut väldigt snabbt. Skulle det nu bli så att alla  får för sig att att hamstra på en gång, då kan det ta slut snabbare än folk tror. Bra då att en del börjar hamstra tidigt. Om corona börjar sprida sig mycket, så vill i alla fall jag undvika att gå i affärer, åka buss m.m.

Leifsdotra
2020-03-04 08:24
#9

Vi hamstrar, men egentligen inte för Corona utan för att vi gör så helt enkelt. Vi bor ju lite avsides och om vi vill känna oss trygga med att vi har mat även om det skulle hända något så vi inte kommer hemifrån på ett tag. Så vi har ett extra förråd med pasta, ris, mjöl o gryn, lite konserver och hygienartiklar mm. Vi fyllde på det rejält i början av februari så nu klarar vi oss ett tag.

MonicaLagerquist
2020-03-04 08:27
#10

Nej inte mer än vanligt.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2020-03-04 08:39
#11

Vi köpte på oss lite för drygt en vecka sedan. Sådant som vi normalt använder och som alltså kommer att gå åt, oavsett kristider pga coronaviruset eller inte.(Konserver använder vi normalt inte, dock.)

Lite grönsakskonserver, torrvaror, och  vår frys  (som ett halvt kylskåp, modell stor) är proppfull. En tredjedel av frysen är fylld med råfoder till katterna. Hårdbröd, varor till brödbak.  Pö om på köper vi till lite när vi handlar om vi anser att vi borde ha hemma.  Ser i våra butiker att många hyllor gapar tomma redan nu. 

Vi har också köpt lite extra handsprit (har en liten flaska i bilen nu också), ytdesinfektionsmedel, värktabletter innan "rusningen" satte igång. Också sånt som vi normalt alltid har hemma. Ska också köpa på mig lite nässpray - ifall, ifall, ifall man åker på viruset, influensa eller förkylning.

Resonerar som #8, vill inte ut och röra mig bland mycket folk mer än nödvändigt, ifall smittan får fart här också.. Min man tillhör dessutom riskgruppen (med flera underliggande sjukdomar).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2020-03-09 14:54
#12

Nejinte gjort något - tycker det är överdrivet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2020-03-12 05:58
#13

När vi handlade senast så var det heltomt i flera hyllor. Främst konserver var slut. Det kändes väldigt konstigt faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
2020-03-12 06:46
#14

Jo, jag såg också tomma hyllor när jag handlade sist. Det känns helt klart konstigt, lite som om folk förbereder sig på en samhällskollaps.

Leifsdotra
2020-03-12 08:36
#15

Här var det rätt urplockat på ris, pasta och toapapper när jag handlade igår.

Tant Grön
2020-03-12 08:52
#16

Fattar inte riktigt att detta händer i Sverige. Först köpte jag på mig en del italienska varor som krossad tomat, spagetti m.m. Sen har jag köpt sådant som lök, Potatis torrvaror och konserver. Inte för att jag tror att det verkligen kommer att ta slut, men har ingen lust att gå i affärer när coronan har spridit sig mer. Såg på nyheterna igår att folk börjat beställa matkassar för att undvika affärerna. Det är ju smart.
Tror ju inte vi kan stoppa smittan, men fördröja den så sjukvården hinner med. Blir man sjuk så får man ju inte heller röra sig ute bland folk. Har mat för över en månad nu.

JMW
2020-03-12 09:01
#17

Att jag hamstrar vill jag inte påstå men jag beställde för någon dryg vecka sedan lite värktabletter och nässprej. Redan då var Ibumetin slut på Apotea. Jag har oftast ganska mycket mat hemma ändå eftersom jag inte handlar så ofta. Sist jag handlade så kunde jag också se en del tomma hyllor.

wildfire
2020-03-12 13:00
#18

Än har det inte gapat tomt i hyllorna här men det lär komma och jag är glad nu att jag hamstrat för jag sätter jag mig själv i karantän. Nyser, hostar, har beläggning på stämbanden och blir andfådd nån gång ibland men ingen feber mig veterligt det känns inte så.

Nu behöver det inte vara Corona bara nåt litet vanligt snörvel men det känns inte riktigt så och problemet är här på orten gör dom inte prover så jag måste ta tåget till lasarettet och är det nu nåt åt Corona så det tänker jag inte utsätta medmänniskor för men blir det värre får jag ringa 1177 och höra hur man ska göra om nån kommer hem eller hur dom löser det där om det ens görs mer än på dom som ligger inne. Vet ju inte vad som gäller för det är nya bud hela tiden om det här.

Jag är sällan sällan förkyld så det är märkligt om det kommer just nu i Coronatider. Får se vad det blir och tar vägen men hemma stannar jag och går inte ut och utsätter någon annan ifall det skulle vara Corona och då är det lindrigt i så fall  men här måste man tänka på andra och inte utsätta någon annan.

Tant Grön
2020-03-12 13:15
#19

#18 Tänker också så att jag inte hamstrat bara för min egen skull, utan för att inte behöva gå ut om jag känner av något som kan vara corona. Man måste tänka på dom som är extra utsatta.

Honestyisdead
2020-03-12 13:46
#20

Nej det har jag inte gjort. Men jag har alltid lite extra som bönor och pasta och lite påssoppor.

Annons:
Lona
2020-03-13 20:32
#21

#18, Krya på dig, oavsett om det är en vanlig men elak förkylning eller Corona! Och tack för att du tar ansvar för dina medmänniskor. ❤️ Här gapar hyllorna tomma i affärerna och jag börjar tänka att vi borde ha hamstrat - eftersom "alla andra" verkar ha gjort det. Med andra ord, även om det inte blir något större utbrott så finns det ändå ingen mat att få tag på. Dock är det lite skumt vad folk köper på sig. Massor med mejerivaror som mjölk, fil och yoghurt…? 🤔 De håller ju ändå inte särskilt länge? Hade varit mer logiskt om de köpt torrmjölk.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
2020-03-14 00:26
#22

Om jag skall kunna hamstra något så får jag vänta tills pensionen kommer i nästa vecka. Får hoppas att något finns kvar då i affärerna!
För min del blir det i så fall kattmat, hårdisar, kattsand, toapapper, bröd, pasta, veg. saker och annat fryst. Som jag brukar handla med andra ord!👍
Problemet är bara som vanligt, att jag måste handla flera dagar i rad om jag skall orka och kunna få hem allt detta.
Så i slutändan ändrar detta inget för min del i vardagen med eller utan coronaviruset.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2020-03-14 11:18
#23

Brukar alltid ha ett reservförråd hemma. Har utökat det lite med pulversoppa och hållbar mjölk, det får räcka.

Maria
2020-03-14 11:22
#24

#23 Jag har också alltid haft ett välfyllt skafferi😉

I ett gammalt hus vi bodde så hade vi ett separat skafferi intill köket. Massor med hyllor och en fin gammal bänk med marmorskiva och med många lådor och skåp under. Rena drömmen. Jag saknar det skafferiet så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2020-03-14 11:33
#25

#24 Förstår det. Vi har också haft skafferi förut. Perfekt när matvaror ska förvaras "svalt". Nu måste man välja mellan för varmt eller för kallt…

Maria
2020-03-14 11:35
#26

#25 Ja det blir lite besvärligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2020-03-14 12:20
#27

Ska handla ikväll. Får se hur tomt det är. Är en stor Ica maxi.

Annons:
Fridaaaa
2020-03-14 12:22
#28

Läste om en som skulle ha ersättning till sitt barn, var slut i 3 butiker, i den 3e butiken ser personen en som tänkt köpa 6 st av just den ersättningen, personen frågar om hon skulle kunna få en. Den personen hade avvisat och ville absolut inte det. Sånt gör mig så lack och arg på så egocentriska människor!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillyrod
2020-03-14 12:48
#29

Det var något urplockat bland ris och pasta när jag handlade igår på Maxi men personalen var i full gång med att fylla på mer så slut var det inte. 

#28 De människor som bara tänker på sig själva blir tyvärr fler och fler.

Fridaaaa
2020-03-14 13:37
#30

#29 Ja tyvärr! :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2020-03-14 13:42
#31

#28 Usch vad trist😕

Annars tycker jag att människor är väldigt snälla mot varandra och här i området så finns det lappar och på nätet att folk hjälper till att handla t.ex.  om man behöver det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
2020-03-14 14:13
#32

Vi har bara gjort en vanlig storhandling som vi gör varje månad. Inget utöver det vanliga. 

Väldigt urplockat i vissa sektioner i butiken. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Stallmima
2020-03-14 18:07
#33

Har inte köpt å mig mer än vanligt, tillhör inte skaran som blir hysterisk av detta..

CasaRamon
2020-03-15 09:58
#34

Det handlar ju inte om att bli hysterisk, utan om att ha tillräckligt med mat och andra förnödenheter ifall man blir sängliggande och sjuk i veckor. Vi hade bägge två, influensa 2018, trots vaccinering. Mådde dåligt i över 1 månad. Vi har handlat så att vi klarar oss minst 2 veckor.

Annons:
Huygens
2020-03-15 10:42
#35

Dom hyllor i butikerna som gapar mest tomma är där det annars finns toapapper. Lite konstigt kanske.

Maria
2020-03-15 11:15
#36

#35 Vi skulle köpa toapapper i går och precis som du säger var det väldigt tomt. Vi fick tag i en 18-pack. Så stor paket brukar jag aldrig köpa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2020-03-15 22:36
#37

Lika dant här, bara storpack som jag knappt skulle kunna släpa hem ensam och jag behövde ju handla mer än toapapper!😉
Däremot pappersnäsdukar fanns det hur mycket som helst….
Så jag fattar inte varför denna bunkring av toapapper?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CasaRamon
2020-03-16 09:57
#38

#37

Det beror ju på att man inte klarar sej  utan toapapper. Man får inte spola ner hushållspapper och pappersnäsdukar räcker ju inte. Dessutom bra att ha vid förkylning. En rulle räcker då länge.

Huygens
2020-03-16 19:45
#39

Ett överraskande hamstrande i en butik jag passerade idag. Alla normalstora strösockerpaket var slut. Frågan är om socker har bäst procent kcal/vikt?

Maria
2020-03-16 20:28
#40

#39 Så är det nog😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
2020-03-16 21:01
#41

Det känns lite I-landsproblem när ett av dom större varuhusen behövde extrabeställa 4 lastbilar med toapapper och i övrigt inte hade någon större brist på annat än möjligen vissa konserver. Tydligen har folk redan gott om mat hemma i förväg. Dom flesta måste helt enkelt ha upptäckt att det kommer ut något den andra änden som måste hanteras lämpligt vid längre isolering.

Annons:
DesK
2020-03-16 21:18
#42

Jag pratade med båda mina döttrar idag och de konstaterade lugnt att om de får slut på mat, så vet de vart de ska vända sig… mamma har alltid mat 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2020-03-16 21:37
#43

Var nyss och handlade. Det som var tomt var konserver, frysta kycklingprodukter, frysta grönsaker och frysta micromiddagar. Samt frysta blandningar som pytt i panna. Toapapper fanns till min glädje då jag var inne på sista rullen. Köpte även multivitaminer och väteperoxid för händerna på apoteket.

Tarotstollan
2020-03-16 23:35
#44

Idag hade "min" affär bunkrat upp med toapapper, visserligen "bara" med Lambi och Serla men det fanns massor!👍
Tror t o m de sänkt priset på pappret och det satt stora skyltar med texten: Vi fyller på lagren så fort vi får en sändning!
Så jag köpte en förpackning för säkerhets skull!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2020-03-17 00:16
#45

Jag pratade lite med en kassörska och frågade om de hade märkt att det var mindre folk i affären, nej sa hon och skrattade, snarare tvärtom.
Det är nästan som till jul sa hon!
Så då kan man ju förstå att folk handlar och bunkrar upp!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2020-03-24 13:17
#46

Idag har jag köpt en förpackning torrjäst. 500 gram för ca 300 bath. Nu kan jag hem och baka.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2020-03-24 13:42
#47

#46 Hoppas du har mjöl då. Sett mjölhyllorna här och de är ganska urplockade.

MonicaLagerquist
2020-03-24 14:17
#48

,#47 Har 10 kilo vetemjöl hemma om sonen inte gjort av med allt. Fast hemma fanns ingen jäst så jag tror inte det

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JMW
2020-03-24 14:48
#49

#48 👍

Carmarino
2020-03-24 15:01
#50

#48 Det är nog mest den färska jästen som är slut. Torrjäst verkar det finnas en hel del kvar av. Om jag minns rätt så stod det en skylt där den färska jästen brukade finnas att tillverkaren inte har hunnit tillverka mer i den takt folk har köpt, så därför har den tagit slut. Men de hänvisade till torrjästen istället. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2020-03-24 15:09
#51

#50 sonen sökte både färsk och torrjäst i vår lokala affär därhemma och båda var slut.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-03-24 15:42
#52

#51 Då är folk tydligen mer bakglada hos er än här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: