Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 5882 ggr
Maria
2/27/20, 7:03 AM

Är ni rädda för Coronaviruset?

Som frågan lyder… Vi har ju fått det första fallet i Sverige nu och dessutom hos mig😉 . Patienten vårdas på Sahlgrenska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Herveaux
2/27/20, 7:04 AM
#1

Nej, jag är inte rädd.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lussan20
2/27/20, 7:10 AM
#2

Men jättedåliga lungor så tänker jag om jag får det så är det kört! Immunförsvaret likaså. I en uppgång med superfriska 30 åringar skulle smittan gå fort. Våra patienter ligger i korridorerna på akuten, så vad de skulle ha för rum att använda ser jag inte. På gamla sjukhuset som hade dugt att renovera för de är idag lyxlägenheter, där hade vi flera smittkoppspaviljonger. De är idag radhus. Vården var bättre, ordning, reda, rent och proffsig personal. Saknar 80 talets sjukvård.

Rädd nej, men jag håller ögonen öppna. Mvh/WL🌺

Maria
2/27/20, 7:18 AM
#3

Personligen är jag inte rädd även om jag kanske tillhör en riskgrupp.

Jag tror ändå att Sverige är ganska bra på detta och kan hantera det som man ska.

Jag hoppas bara innerligt att folk som tror sig kunna vara smittade inte åker till en akut utan har bättre vett.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2/27/20, 7:24 AM
#4

Precis!

De tar visst tester i den sjukes bil? Så går det när man lägger ner vård innan utbrott och pandemier. Som om vi inte skulle kunna få stora utbrott mera? Jag arbetade på infektionskliniken en period. Där fanns slussar mm. Där bor folk idag i fina radhus.

Man är inte förberedd. Vid ett stort kluster av virus tror jag inte vi har beredskap. Mvh/WL🌺

Stallmima
2/27/20, 7:32 AM
#5

Nej

Huygens
2/27/20, 7:35 AM
#6

"Vår beredskap är god.", Socialstyrelsen. SR
"För den som är frisk skyddar inte munskydd mot virus." SVT

Annons:
Maria
2/27/20, 7:37 AM
#7

Munskydd är väl snarare till för att själv inte smitta andra 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2/27/20, 7:40 AM
#8

Jag är inte rädd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lussan20
2/27/20, 7:45 AM
#9

Eftersom de sprutar gator och torg så tycks det vara så att det överlever utan direktkontakt . Undvik att ta i ögonen , ledstänger, knappar tex i affärer. Det skyddar även mot säsongsinfluensan lite. Vi som sett stora utbrott tex Hongkong och Asiaten minns hur sjuk man var. Själv fick jag svininfluensa för tre år sedan. Fick ligga på sjukhuset en vecka. Så sjuk. Det är att ta på allvar, men ingen hysteri.

Munskyddet skyddar andra om jag är sjuk, men inte mig själv för andras smitta.

God handhygien är ett måste efter att man vistats utanför hemmet…Mvh/WL🌺

MonicaLagerquist
2/27/20, 7:59 AM
#10

Nej inte direkt rädd.Men visst finns tankarna.Vi ska ju ut och flyga imorgon och sen ska vi ju till Thailand om knappa två veckor. Jag är glad att vi inte ska landa i Bangkok  utan flyger till Krabi.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2/27/20, 8:27 AM
#11

Detta är ju Sveriges andra fall men lite konstigt att det varit så tyst om första fallet eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
2/27/20, 8:34 AM
#12

#11 Här kan man läsa om varför det är så tyst om den smittade kvinnan i Jönköping:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vQAKl/darfor-svarar-inte-region-jonkoping-pa-fragor-om-smittade-kvinnan


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Leifsdotra
2/27/20, 9:13 AM
#13

Inte rädd, men följer nyheterna lite mer än vanligt och vanligtvis är jag usel på att följa nyheter. Så med andra ord kollar jag kanske varannan dag numera, men skulle det bli fler fall eller någon form av förhållningsorder från myndighetshåll så kommer jag säkert att höra det från en av mina arbetskamrater innan jag hör det på nyheterna, för hon följer all information kring corona noga och hon är rädd.

Annons:
Sindri
2/27/20, 9:58 AM
#14

Inte rädd juts nu i Sverige, men har biljett bokad om några veckor, är mest rädd för planet. Spritservetter och handskar på toaletten (eller kanske hela tiden 😉)
Jag tror inte jag tillhör någon riskgrupp, astman försvann för länge sedan iom kostomläggning och jag kör alltid D-vitamin på vintern i Sverige. 
Och peppar, peppar…… Jag hade asiaten som barn och har ännu inte drabbats av en enda influensa efter det.

Men man skall aldrig vara så säker på något.

JRSN
2/27/20, 10:00 AM
#15

#7 #9 Intressant det där att munskyddet inte skyddar en själv från smitta! Det enda rimliga användningsområdet är väl egentligen personer som jobbar på restauranger och matbespisningar. De borde nästan som regel använda munskydd.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Wizbot
2/27/20, 10:02 AM
#16

För min egen del är jag inte särskilt orolig, jag skulle nog klara mig rätt bra. Min smittorisk är också rätt låg då jag jobbar i en väldigt hygienisk miljö och sällan träffar människor annars. Min mamma är dock multisjuk med extremt dålig lungfunktion och bor i ett turistland där vården sällan förstår komplexiteten i hennes sjukdomsbild så jag har sagt åt henne att hon måste isolera sig om sjukdomen kommer dit.

[[eskils_]]
2/27/20, 11:09 AM
#17

Lite rädd är jag men inte mer. Framför allt tror jag inte att sjukvården i Sverige skulle klara ett större utbrott, för den går redan på knäna med utbränd och överarbetad personal och allmän resursbrist. Och ovanpå det en massa läkare och sköterskor som varslas om uppsägning för att det saknas pengar! Rubrik häromdagen i en tidning om ett stockholmssjukhus: "Folk ligger och skriker i korridorerna".

I hela Västernorrland finns bara 4 vårdplatser, varav 1 intensivvårdplats, där smittade kan isoleras.

Litar inte ett dugg på att politiker och myndigheter tar sitt ansvar för befolkningen.

Håller med #2, saknar 80-talets sjukvård.

#9 Vet någon vad det är som man sprutar gator och torg med?

wildfire
2/27/20, 11:21 AM
#18

Nä ingen rädsla för egen del och åker jag på det så gör jag,överlever eller dör jag så gör jag däremot tänker jag på mina gamla föräldrar dom skulle inte klara det om dom smittades och min mor oroar sig speciellt medan far är som mig tar allt som det kommer och gör det bästa av situationen.

Följer utvecklingen gör jag som alla andra och som resande i jobb kan det förändras snabbt både från arbetsgivaren och samhället så det gäller att hålla sig informerad nu när det börjar komma in i landet.

Lussan20
2/27/20, 11:40 AM
#19

Har undrat detsamma som dig eskils!

Vad sprutar man ut och varför? lever viruset på gator , träd mm?

Måste väl vara desinfektionsmedel, clorin  mm.

Dessutom undrar jag över de som skördar fladdermöss som de äter tydligen i Kina. De har ju tydligen genom att vara i kontakt med fladdermössen blivit resistenta!

De äter ju mycket konstigt i Kina som vi inte äter och som korsbefruktar Virus till nya virus. Asiaten, Hongkong mfl.

Dessutom tror jag inte att vi kan skydda oss mot allt som kommer utifrån, men att uppsöka det, eller ta risker är väl ändå onödigt. Man kan väl vänta en tid, för viruset kan både bli mildare och farligare om det muterar. Svininfluensan tex som planade ut. Men jag blev hemskt sjuk! Mottaglig pga dåligt immunförsvar. Mvh/WL🌺

Ljungåsen
2/27/20, 12:03 PM
#20

John Hopkins University har tagit fram en rätt så intressant, interaktiv karta över alla coronafall. Den ska uppdateras löpande, med data från WHO. Se länk nedan. https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 Jag tycker det känns lätt obehagligt, men rädd är jag inte (än).

Annons:
Lussan20
2/27/20, 12:51 PM
#21

Spanska sjukan är väl bland de värsta virusen som varit Pandemi, trots att Sverige var glest befolkad och man inte reste på samma sätt så dog 38.000 i Sverige , en halv miljon i USA.  Fågelinfluensan troddes bli enormt farlig, den planade ut och ca 500 personer dog. Man vet inte hur de artar sig och expanderar och ändras med spridning…Mvh/WL🌺(tror att det mest var unga som dog i Spanskan)

JRSN
2/27/20, 1:19 PM
#22

Vi vet fortfarande inte om coronaviruset är ett faktiskt virus eller ett s.k. "Norskt virus". Termen är hämtad från datavärlden och innebär att någon planterar ett 'malware' i datorn som i sin tur meddelar: 'Din dator är infekterad'. Användaren får panik och vidtar själv åtgärder som leder till att datorn förstörs eller blir obrukbar.

Jag har noll förtroende för läkemedelsbolag och myndigheter. Någon part kan mycket väl ha beslutat testa hur befolkningen reagerar på blott ett rykte om smitta. Den verkliga skadan kan uppstå genom ekonomisk tillbakagång eller genom skador som eventuellt kan vara följden av ett kommande vaccin.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Lussan20
2/27/20, 1:44 PM
#23

Tänkvärt! Mvh/WL🌺(då spanska kom fanns varken datorer eller vaccin)

wildfire
2/27/20, 4:49 PM
#24

#22 Menar du att det är iscensatt eller förstår jag dig fel där att någon part kan mycket väl ha beslutat testa hur befolkningen reagerar 🤔 det finns dom som drabbats som uttalat sig samt sitter i karantän så att det skulle vara blott ett rykte är jag tveksam till men visst är det så att många människor grips av panik en sån här gång och det är tragiskt för det är bättre att ta reda på fakta vad som gäller istället för att gripas av panik.

Läste idag att en sån sak som munskydden är slut i världen och nyfiken jag är började jag kolla runt och mycket riktigt dom är omöjliga att få tag på så där ser man paniken  för något som inte ens hjälper mot smittan men som kan dämpa saliv som vi hostar och nyser ut mot andra. Tragiskt att se hur folk panikartat köper munskydd jag kommer inte att skaffa även om det fanns så är det inget som jag bryr mig om i all den tid som dom inte ens hjälper.

Vaccinet JRSN håller jag med dig om och har haft tankarna däråt vad blir det för skador av det och det tas fram i panik och är inte utprovat riktigt så vad kan konsekvenser bli av sånt för att inte tala om alla tragiska djurförsök för att få fram vaccinet 😢

Vi vet att vaccin orsakat skada förr och sen kommer tanken kan beslut komma att vi alla ska tvångsvaccineras då får dom låsa in mig för inte en chans jag tar emot det där.

Jag har inte heller största tilliten till läkemedelsföretag och mediciner som skrivs ut men jag har blivit lite mer öppen än jag var tidigare efter att ha tvingats äta blodtrycksmedicin för mitt tryck är skyhögt och jag fick ner det men det är aningen svårt att komma tillrätta med. Mitt resonemang här är tillfälligt ta den sen arbeta för att få ner det och det är stress som är orsaken, har ett tungt jobb samt sjukdomar hos anhöriga  men kommer att kunna dra ner så i takt med det kommer trycket också att kunna balansera upp sig och för mig är det en tillfällig lösning som jag just nu behöver. Gillar det gör jag inte men jag hade inget val och hamnade i ett riktigt risigt läge med både hjärta och blodtryck så jag stod inför ett  val.

Försiktiga ska vi vara vi ska kolla upp allt inte bara ta emot men ibland behöver vi draghjälpen hur mycket det tar  emot för att sen kunna fasa  ut och leva  sunt.

----

Vet nån av er om man drabbas av viruset om man sen blir immun, har försökt hitta information men det går inget vidare. Sen om människa kan  smitta djur är också något jag försökt hitta, tänker på våra husdjur som så många av oss har. Nån som har koll på det där tro ? att djur kan smitta oss men kan vi smitta djuren ?

JRSN
2/27/20, 7:11 PM
#25

#24 Jag menar egentligen bara att jag inte automatiskt 'köper' de officiella förklaringarna till coronavirusets uppkomst och spridning. Det finns som sagt parter som inte drar sig att utföra medicinska eller psykologiska experiment, till och med mot den egna befolkningen. Hoppas förstås att detta inte är fallet.

Om immunitet: Visserligen sägs exponering för virus (i regel) ge immunitet. Men att utsättas för exempelvis vattkoppor en andra gång ger som bekant 'bältros', som kan vara ganska svårartad. Sjukdomen 'Mononukleos' (körtelfeber) sägs också medföra immunitet men i praktiken går sjukdomen endast in i ett latent tillstånd och kan senare blossa upp igen. Mononukleos är ett mellanting mellan virus och bakterier, patogenet består endast av cellkärnor. Kroppen har därför svårt att känna igen återfall.

Bilder på personal klädda i skyddsdräkter som planlöst sprutar något på träd, bilar och portar m.m. verkar verkar helt 'konstruerat'. Troligen sprutar man bara ut vattenånga så att människor skall bli nöjda med att man "vidtar åtgärder".

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

cattisa
2/27/20, 10:12 PM
#26

#20 Jätteintressant karta över coronavirusfallen!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Tarotstollan
2/28/20, 12:11 AM
#27

Ärligt talat har jag knappt brytt mig om det. Jag har läst rubrikerna men inte satt mig in det. Nu när det börjar krypa närmre oss och nu när det finns här i Sverige kanske jag får försöka hålla lite mera kontroll på vad som händer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
wildfire
2/28/20, 5:17 AM
#28

#25 Bilder på personal klädda i skyddsdräkter som planlöst sprutar något på träd, bilar och portar m.m. verkar verkar helt 'konstruerat'. 

Den tanken har vandrat här med men självklart hoppas man att det inte är iscensatt och som du skriver så köper man inte allt och visst finns det parter som  sprider medicinska och psykologiska experiment absolut och kanske är det så att först om man skulle drabbas själv kan man avgöra hur det här förhåller sig.

Köpa allt ska vi inte göra men hålla oss uppdaterade och nu skulle jag vilja gå in på den andliga tanken den universella men avstår för det är inte rätt sajt,ska kika in hos dig och se om du har nån tråd om det här för där skulle det passa bättre i så fall.

Självklart hoppas man att så inte är fallet men en misstänksamhet finns samtidigt som man inte vill tro att det är så.

Ljungåsen
2/28/20, 7:10 AM
#29

#26 Jo, jag tycker också den är intressant, och den verkar uppdateras i någorlunda realtid. Igår stod det att vi hade två fall i Sverige, idag var det sju - precis som det rapporteras i tidningen.

JMW
2/28/20, 7:44 AM
#30

#20 Jag ser ingen karta i min dator. Det är bara en svart ruta men jag kan ju läsa siffrorna.

Ljungåsen
2/28/20, 7:56 AM
#31

#30 Så konstigt. För mig dyker det upp en karta i mitten. Den kan ta en stund att laddas.

Maria
2/28/20, 8:00 AM
#32

Jag kan se kartan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2/28/20, 8:00 AM
#33

#31 Nej, den laddas öht inte. Testade mobilen och där ser jag den.

Ljungåsen
2/28/20, 8:06 AM
#34

#33 Så knepigt. Jag har ingen aning om varför den inte fungerar på din dator. Tur att mobilen fungerar i alla fall.

Annons:
Ljungåsen
2/29/20, 7:21 AM
#35

Nu har vi elva fall i Sverige. Mer oroande är att mängden coronafall i Italien ökar rejält och nu är uppe i nästan 900.

Lillyrod
2/29/20, 7:27 AM
#36

Jag har en arbetskamrat som åkte till Thailand precis i början av coronautbrottet. Han kommer hem när som helst. 

Just nu känns det som att jag vill sätta honom i karantän innan han börjar jobba igen 🤔 Annars är jag inte orolig.

Ljungåsen
2/29/20, 7:31 AM
#37

#36 Helt förståeligt. Det skulle jag också vilja om det var min arbetskamrat.

Huygens
2/29/20, 8:52 AM
#38

Jag är rädd för att coronaviruset skapats i ett laboratorium av Illuminati just för att skapa rädsla. Jag är rädd för att coronviruset skapats för att implementera och spela ut John Hopkins Event 201 med syfte att:

1. Införa global nätcensur på Twitter, Facebook, Youtube etc.
2. Snabbare motivera införandet av Agenda 2030.
3. Genomföra sk "Globalisering".

4. Införa globala "vaccineringar".
5. Införa en Global Diktaturregim som bestämmer över alla.
6. Införa en Global Diktaturmilitär som kontrollerar allmänheten.

wildfire
2/29/20, 4:24 PM
#39

12 fall nu i Sverige så vi får se hur snabbt spridningen sker här. Jag har bunkrat upp med mat för en månad ifall vi skulle hamna i karantän som Kina med flera och ser man på Italien så blev butikernas hyllor snabbt tomma. Nu kanske vi inte alls hamnar i en sån situation men lika bra att vara förberedd.

Känner ingen som helst oro för min egen del däremot har jag nu ändrat mina arbetsrutiner och kommer att jobba hemifrån en tid eftersom jag har två gamla föräldrar boendes på gården som inte skulle klara det här så i nuläget vill jag undvika resorna så jag inte drar med mig något som drabbar dom och visst dom kan drabbas av andra men jag vill inte vara den som smittar mina anhöriga och ingen av dom skulle förmodligen klara det, 91 år och  86 snart 87  med sjukdomar så som kol med mera.

Man får ha lite framförhållning och inte bara tänka på sig utan andra också och jag tycker vårt land sköter det här lamt det behövs krafttag för att stoppa upp spridningen innan den går för långt som den gjort i så många länder.

cattisa
2/29/20, 6:48 PM
#40

#39 Det är nog rätt tänkt. Det verkar som om det framförallt är äldre och personer med nedsatt immunförsvar som råkar mest illa ut. För majoriteten blir det förmodligen som en lite extra elak influensa - jobbig, men inte livshotande. Men det gäller att inte smitta dem som är i riskgruppen.

Om tillräckligt många blir sjuka samtidigt kan det säkert bli rätt besvärligt ändå. Vissa år med vanlig influensa blir det ansträngt inom sjukvård, äldreomsorg, barnomsorg , skola mm.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Huygens
2/29/20, 10:54 PM
#41

Dana Ashlie samlar mina farhågor + mera info, i en enda video.

Om du bara planerar att se en enda video om SARS-CoV-2 (COVID-19), rekommenderar jag; Dana Ashlies video. Hon gör bara ett fåtal video per år och av hög kvalitet.

Denna video är det allra bästa jag sett, kopplingen mellan coronaviruset, sjukdomstillståndet, Agenda 2030 och 5G. Hon lyckas fånga allt. (YT/Dana Ashlie, 2020-02-22, 1 tim)

Otroligt välgjord.

Annons:
Maria
3/1/20, 7:41 AM
#42

#38 #41 Inga konspirationsteorier tack.  

Min fråga är mer alldaglig och handlar om vad vi spontant känner inför detta virus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
3/1/20, 10:57 AM
#43

Barn sprider inte coronaviruset. Sveriges Radio

Är det i så fall alls ett virus vi ska vara rädda för?

Maria
3/1/20, 11:10 AM
#44

#43 Jag tror inte det hjälper att spekulera utan vi får förhålla oss till den information vi får.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
3/1/20, 11:54 AM
#45

Tyvärr är informationen så olika. Ibland blir barn inte sjuka så läser man om att barn blivit sjuk?. Man kan inte bli smittad två gånger, men så har någon blivit det

Att det bara är äldre och multisjuka som dör, så dör en 30 åring utan andra sjukdomar. Alla dessa motsägande fakta!

Vem vet vem som får det svårt?

Tänkte på en sak, Sverige anses naiva pga att vi inte varit i krig på så länge. Haft en god sjukvård.

  Jag har inte den ringaste aning om var jag fick svininfluensa. troligen på apoteket , för som multisjuk går man dit rätt ofta.

Den var det också stort pådrag om. Jag låg en vecka på sjukhus och blev väldigt bestört då jag mest vistas hemma och i parkerna med min hund som då levde. Men så hämtar man medicin och handlar mat.

Mina lungor tog stryk och det är ofta svårt med andningen. Man var väldigt , väldigt sjuk då. Det började med 40 gr i temp, svår huvudvärk, snuva, hosta och ont i halsen. Jag svullnade som vid påssjuka och kunde inte lyfta huvudet från kudden på 5 dygn. Svår värk i kroppen, svaghet, svettningar, så trött.

Hur jag tänker idag. Jag har hämtat ut dubbel dos medicin, lagt upp ett lager med mat mm.  Men maken som har dunder immunförsvar tycker jag överdriver, men då jag blir så sjuk av bara en nysning så vet jag.

Det jag hoppas på är att han inte blir sjuk för det är enda vägen in för viruset om det slår till i vår stad. Samt trappuppgången. Men så nedsatt immunförsvar blir jag också sjukare än andra, det är också något att tänka på med våra gamla medmänniskor. Vill vi utsätta dom för smitta.?Att vara sjuk är inte att bara vara sjuk, det är plågsamt, ont, man tappar kraft för lång tid och man får svårt att klara vardagssysslor.

Det finns många aspekter på detta, att kanske inte unga starka ska avgöra farans magnitud?  Mvh/WL🌺

Huygens
3/1/20, 11:54 AM
#46

#44 Vi kan göra så mycket mer. Och vi kan fortfarande ställa frågor. Om vi slutar fråga, slutar vi vara människor.

JRSN
3/1/20, 6:51 PM
#47

Jag har försökt titta lite på nyttan med handdesinfektion, det var rätt nedslående. Desinfektionen är möjligen verksam mot bakterier men knappast mot virus. Vanlig handtvätt med tvål och vatten är nog så bra. Det är den 'mekaniska' effekten vid handtvätt som verkar göra susen, så egentligen behövs knappt någon tvål heller. För att virus skall 'dö' av handdesinfektionen så krävs att den får verka i hela 130 minuter! Styrkan på desinfektionen tycks faktiskt spela mindre roll.

Möjligen behöver forskningen tänka om något. Tanken är då inte att slå ut alla kroppens bakterier rakt av utan kanske befrämja de som är godartade och naturliga för vår hud. I framtiden kanske vi istället tillför goda bakterier och virus till huden för att skapa ett bättre immunförsvar. Även virus existerar i godartade former, dessa bär vi på utan att märka några symtom. Forskningen använder till exempel arter av 'Adenovirus' som bärare av DNA-modifierare i kroppen.

Does hand sanitizer or alcohol work?

Exemples of viruses that affect humans but are non-pathogenic

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maria
3/1/20, 7:00 PM
#48

Inlägg #38 har blivit bortröstat trots att det inte bryter mot några regler.😡 Det är INTE ok att anmäla bara för att man ogillar ett inlägg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
3/1/20, 8:22 PM
#49

Jag är nog lite rädd!, allt

Rädslan handlar framför allt ifall jag skulle få viruset och kroppen inte skulle kunna stå emot det. Det jag är mest rädd för är djuren! Min man bor delvis här men också delvis i sitt hemland. Och om jag råkar illa ut så är det svårt när det gäller djuren (jag har ingen här hemma som kan ta hand om dem). Dessutom är min man "multisjuk" vilket gör honom extra känslig för viruset. Viruset finns i både hans hemland och här i Sverige - båda Europeiska länder. I inget av länderna anser man att viruset smittar aktivt, ännu… men hur blir det sen?
Så lite rädd och orolig är jag allt!

Men samtidigt har jag en känsla av att det kommer att klinga av om ett tag. Frågan är bara om det är tillräckligt snart…

Vi har påbörjat "prepping" för denna situation dock, kanske behöver vi preppa lite mer dock. Det ser ju inte ut som att viruset är "besegrat" ännu i alla fall…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
3/1/20, 8:29 PM
#50

#47 Intressant information. Ska läsa  på lite mer om det.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lona
3/1/20, 8:49 PM
#51

Jag är inte särskilt rädd för egen del, det jag mest tänker på är allt krångel som kan uppstå när apotek och andra företag stänger pga eventuell smitta (vilket ju redan har inträffat). Trots allt är dödligheten inte så hög i jämförelse med diverse andra infektioner, det läskiga är väl att vi inte riktigt vet hur det här viruset beter sig och hur det kommer att utvecklas. Jag är inte begiven på konspirationsteorier men tycker att det är lite knepigt med vad som görs offentligt och inte, både här i Sverige och utomlands. Sen förstår jag att de som är i riskgrupper oroar sig. Även om man överlever en sån infektion - och det gör ju faktiskt de flesta - så kan det givetvis vara svårt att ta sig igenom och att dessutom bli helt återställd.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/1/20, 9:55 PM
#52

Jag som är multisjuk kommer att försöka hålla mig avskilt. Om det når vår stad så kan jag tänka mig hjälpa till med husdjur i mitt hem, man får per telefon prata och sedan överlämna i parken nedanför . Men det kanske inte funkar med smittorisk i trappuppgång mm. Men jag oroar mig för gamla som är ensamma och har husdjur…Min man som har så starkt immunförsvar och aldrig blir sjuk mer än en nysning, han fäller mig så jag får skicka honom till en vän som har hotell om det slår till här.Man funderar men än är jag inte rädd, det kan komma om det kryper närmare, då kan det bli som en dödsdom om man drabbas…Mvh/WL🌺

Huygens
3/1/20, 10:50 PM
#53

Efter att ha hört Dana Ashlies rön, är jag mer på det klara med vad jag är mest rädd för, den snaraste tiden. Det är kombinationen av ett möjligt coronavirus SARS-CoV-2, (artificiellt framkallad?) lungsyndrom ARDS samt den tredja faktorn som jag ej kan nämna pga #42.

Kombinationen skrämmer mej mest just nu och jag vet inte hur jag ska undgå alla tre riskfaktorerna, där jag bor. Dom flesta av oss kan inte flytta ut på landet godtyckligt ett år.

Det är också oroande att dom sk virustesten inte fungerar speciellt bra, om sjukdomen nu orsakas av ett virus. Personer har testats negativa under 14 dagars karantän, släppts ut ur karantänen och sedan direkt insjuknat i COVID-19, trots att dom var "virusfria" under karantäntiden.

Ljungåsen
3/2/20, 6:49 AM
#54

Antalet insjuknade i Italien ökar med en obehaglig hastighet. För två dagar sedan var det runt 900, igår runt 1200 och idag 1700. Det känns inte som om de har spridningen under kontroll precis. Här i Sverige har vi just nu 14 fall, vilket känns betydligt mer hanterbart.

Lussan20
3/2/20, 6:56 AM
#55

Såg ni programmet från Kina? Det var väldigt obehagligt! Mvh/WL🌺

Annons:
MonicaLagerquist
3/2/20, 8:20 AM
#56

Vi har ju varit ute på resa i helgen Flyg från Arlanda till Bryssel.Hemvägen gick via Köpenhamn .Ett fåtal människor med munskydd har vi sett.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
3/2/20, 10:38 PM
#57

Bland de rekommendationer vi får är ju att: "Undvika att röra vid ansiktet, mun eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor."

Så idag tänkte jag att jag skulle försöka hålla mig till detta råd när jag åkte för att handla lite, bara för att se om det är något jag gör normalt (rör vid ansiktet) . Har aldrig funderat på det tidigare, hur mycket jag rör vid ansiktet  med mina händer till vardags, ansikte, mun, ögon osv - så jag blev ganska förbluffad över hur mycket jag faktiskt gör det. Vinden blåser mitt hår i ansiktet och för ögonen, det kliar vid näsan och lite här och jag vill klia tillbaka. Nu var det så nästan "hela tiden" (säkert för att jag ville testa och hade uppmärksamheten på det) - men troligtvis är det något jag "pysslar" med rätt mycket till vardags.
 En del är säkert triggat av att jag faktiskt inte "ska" röra vid ansiktet, men en del är nog vad jag gör normalt - utan att tänka på det. 

Intressant! Nu i coronavirusets  tider särskilt, men även hur mycket vi/jag rör vid ansiktet normalt… och hur lätt vi öppnar våra "dörrar" för virusar, och andra oönskade "fenomen", till våra kroppar! 

Fast å andra sidan; Hur skönt  är det inte att "klia tillbaks" när det kliar nånstans!? 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
3/3/20, 6:23 AM
#58

#57 Javisst är det märkligt hur mycket man rör sitt ansikte om man väl börjar lägga märke till det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
3/3/20, 6:33 AM
#59

Ja vi kliar och stryker undan hår, men aldrig kliar det så mycket som då man inte får klia, hos tandläkaren bla. då kliar näsa nästan hela tiden.

Under Spanska sjukan var det visst mest barn och unga som dog, nu med Coronan är det gamla och multisjuka. Jag tror otydligheten gör oss rädda inte klara fakta.

Säg inte-det är bara gamla som dör- då man får se honom som larmade om Corona, på sin dödsbädd. Han är väl knappt 40 år och fullt frisk innan.

Tvätta händerna och sprita, hjälper det? Ja det var visst tveksamt. Munskydd hjälper andra att inte bli sjuka , men inte en själv? Men om alla bär munskydd, ja då måste det väl hjälpa? Eller tänker jag fel?   Mvh/WL🌺

Maria
3/3/20, 6:39 AM
#60

Munskydd lär skydda för att inte smitta andra. Jag tror att munskydd gör att man känner sig mer trygg och inte så mycket mer…Man ser bilder och tror att det ska vara så…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
3/3/20, 6:43 AM
#61

Jag menar att om jag skyddar andra men inte mig själv med munskydd, så möter jag en med munskydd, då måste väl båda vara skyddade, så menade jag. Lite otydlig på morgonkvisten. De ska komma och blåsa stammarna idag, så jag är nog inte så vaken än!😃Mvh/WL🌺

Maria
3/3/20, 6:46 AM
#62

Säger bättre än ingenting men jag tro också att experterna är lite osäkra om hur skydden verkar faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
wildfire
3/3/20, 7:13 AM
#63

#57 Har lagt märke till samma nåt man inte alls tänkt på förr men upptäcker nu i Coronatider. Ganska slibbigt om man tänker efter när man är  ute för händerna blir så fulla av bakterier för vi tar på det mesta och lika där har jag lagt märke till hur händerna tar på så mycket nåt jag inte alls ens reflekterat över förr.

Blir lite full i skratt över hur mycket man tar på när man är ute och att händerna inte kan låta bli dom ska vara överallt och fingra nyfikna som dom är 😂

Igår såg jag en man med munskydd om det beror på Corona eller ej vet jag inte men munskydd hade han.

Farwuq
3/3/20, 7:32 AM
#64

Ansiktet rör man ofta, jag som har skägg som kliar ibland, lockar till att man rör ansiktet.

Man borde ha handskar på sig, för att lära sig känna så fort man rör vid något.
Men… Tänk på så många dörrhandtag man rör och alla varor som man vänder och vrider på i butikerna.
🤫

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Caeli
3/3/20, 9:42 AM
#65

En annan viktig bit av handhygienen är naglarna. Det är inte för inte som man rekommenderar kortklippta naglar för de som arbetar inom sjukvården! Tänk så mycket det samlas under dem! Och så svårt att hålla rent… Mina var alldeles för långa så nu åkte dom!

Lussan20
3/3/20, 10:07 AM
#66

Det värsta jag vet som man ofta ser i matlagningsprogram är ringar på fingrarna då man kramar tex köttfärs, vilken grovgrund för tex salmonella, att man silar citron i handen, fy tänk vad som följer med från handen.

Korta naglar på vårdpersonal är ett måste. Såg att viruset lever 5 dygn på hårda ytor, så därav sprutandet man ser i bekämpningen av Coronaviruset.

Mvh/WL🌺

Lussan20
3/3/20, 2:01 PM
#68

Handsprit hjälper på ytor som dekontaminerats av smitta, tror rödsprit går bra också. Det tog vi då ungarna hade förkylningar och nös över bord mm. Enda gången det inte ser ut att ta är på vinterkräkan. Coronan tar det visst på? Mvh/WL🌺

Huygens
3/3/20, 8:03 PM
#69

#17 och #19, enligt serpentza och laowhy86 på yt rör det sej dels om klorin och liknande bakteriedödande medel, som avger kemikalier och gaser i form av klor o dyl. Dels rör det sej om rått- och insektgift som tydligen är farliga för alla däggdjur.

Man kan se viss skillnad på dessa två grupper av ämnen. Klorinet ser mer ut som finfördelat vatten. Råttgiftet liknar ofta vit rök. Här är exempel på bådadera. (YT/Haygood, 2020-02-07, 2 min)

Jag tror serpentza och laowhy86 gjort dom mer djupgående analyserna av den sprayade röken/klorinet/giftet på sina gemensamma kanaler ADVPodcasts/ADVChina, den intresserade får kanske själv leta upp vilka avsnitt som dom sprayade ämnen berörs. Båda har bott många år i Kina och kan prata flytande kinesiska av någon sort (mandarin/kanton?).

Klorinet och andra gasformiga kemikalier är kanske inte lämpliga att inandas om man får ARDS som följd av SARS-CoV-2/COVID-19. Lungorna blir vätskefyllda och förstörs antagligen snabbare av kemikalierna.

Råttgiftet är tveksamt som virusdödare. Både serpentza och laowhy86 har erfarenhet av att 1-5 dagar efter att myndigherna sprayat alla kloaksystem med giftet, kommer somliga av dom sjuka råttorna upp ur avloppen, ibland slappa i hullet och dör sedan på trottoarerna.

Råttgiftet i partikelform är skadligt för många organismer med ämneomsättning, och partiklarna kan fungera som bärare och spridare av virus, när viruset väl fäst på dom giftiga rökpartiklarna, som vi sedan inandas.

Jag är lite rädd för att Löfven i ett utslag av enfald får för sej att hela Sverige ska sprayas med gift/klorin/rökpartiklar för att döda coronaviruset, han kan på så sätt förvärrar situationen och öka risken att folk insjuknar i allvarliga lungsjukdomar i kombination med coronaviruset.

Annons:
JRSN
3/3/20, 11:28 PM
#70

#69 Kanske är det kemikalierna i sig som utgör den verkliga faran, med skadade lungor som följd? Viruset är i så fall endast 'syndabocken' som berättigar spridandet av kemikalierna till att börja med. Viruset sägs ju orsaka lungpåverkan i form av lunginflammation. Men vem kan skilja på det ena och det andra? Obehaglig situation. Hoppas Sverige har förstånd nog att inte spraya. 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Mooniq
3/4/20, 6:59 AM
#71

Nej, jag är inte rädd för Corona. Vi har influensa varje vinter som drabbar utsatta grupper hårt, ingen pratar om den alls. Jag tillhör inte någon riskgrupp och jag tror på att utsätta immunförsvaret för påfrestningar så det håller sig starkt. När jag blir äldre och svagare så kommer nog rädslan automatiskt och jag kommer nog att be om vaccin, skulle jag tro. Men just där jag är nu i livet så känner jag mig inte orolig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lussan20
3/4/20, 7:06 AM
#72

Idag framkommer det att det som sagt inte stämmer bla i Expressen Björn Olsen Infektions professor som menar att uppgifterna inte stämmer alls 0,1% till 0,5 % dör vid säsongsinfluensan  , medans 1%-3% av coronan, fel att inte barn drabbas, mm. Läs dagens tidningar , kolla hur effektiv vår vård är, skratta eller gråta är frågan. Om tjejen som fick krypa ut genom fönstret i ftonbladets artikel. Sanningen är alltid bäst hur den än ser ut!

Ljungåsen
3/4/20, 7:39 AM
#73

Just nu 30 fall i Sverige, där den absoluta majoriteten smittats i norra Italien, eller av folk som varit i norra Italien. Cirka 2500 fall rapporterade från Italien, och nästan lika många från Iran.

Caeli
3/4/20, 10:32 AM
#74

Tycker att mediarapporteringen börjar bli smått hysterisk… Visst är information viktigt men man behöver kanske inte köra corona virus hela tiden… Tror att det skrämmer mer än vad det hjälper!

Lussan20
3/4/20, 10:44 AM
#75

Viktigast är att den är saklig och sann! En på 1000 eller en på 100 är väldigt stor  om dödligheten jämfört med vanlig säsong influensan.

Mycket fel information som senare kan kosta människoliv. Att tona ner är precis lika farligt. Vår lycka är att vi än är ganska glest befolkade. Kanske snart visar sig var klustren finns..

Maria
3/4/20, 10:54 AM
#76

Jag håller med. Att tona ner kan vara förödande. Stor beredskap är bra även med tanke på kommande virus i framtiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
3/4/20, 3:52 PM
#77

Tänkvärd artikel om antibiotikaresistensen:

Det finns mer närliggande exempel på när risken för global spridning av dödliga virus dominerade varenda löpsedel och tv-sändning.

Minns du till exempel hysterin kring viruset sars 2003? Bilderna var lika skräckinjagande då. Det slutade med totalt 8 000 smittade och 750 dödsfall – i hela världen.

Ungefär likadant för mers 2012. Facit: 2 500 smittade och 858 döda.

Värst blev det med H1N1 och svininfluensan 2009 som krävde över 280 000 liv och mångfalt fler sjuka.

-----

FN konstaterar att redan i dag dör 700 000 människor varje år på grund av att antibiotikan inte längre biter på bland annat lunginflammationer, tuberkulos och blodförgiftningar. Bakterierna har anpassat sig och lurar medicinen.

Om 30 år kan vi ha fler dödsfall i antibiotikaresistens än i cancer. Tio miljoner kan dö varje år om inget görs, varnar FN:s samordningsgrupp mot antimikrobiell resistens.

https://arbetet.se/2020/01/30/varre-an-coronavirus/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

wildfire
3/4/20, 5:14 PM
#78

Att pressen kör höga tempot det tjänar dom kosing på och jag kan tycka att det här förstoras upp men håller också med Maria  och Wonnalesan att tona ner kan vara förödande sen har vi alltid människor som är mer rädda än andra och får panik det är ju så klart inte heller bra så att vara psykologisk i såna här frågor blir väldigt svårt från alla parter.

Men hur gör man då ? jo förhoppningsvis går man ut med korrekt  information men den är fortfarande klen och vi behöver få mer av den än vi får idag .

Jag chattade tidigare idag med en smittskyddsläkare om högt blodtryck som både behandlas och inte och   jag har stora problem med det där och med pumpen och svaret var att är man äldre jag är 54 så jag är tydligen en av dom som löper en stor risk att avlida om jag skulle insjukna i Corona.

Nu var det där ingen som helst diagnos  på något vis men eftersom jag har problem med både hjärtat och blodtryck som skenar hela tiden ville jag ställa frågan och kolla lite.

Nu är jag den som inte skräms  och känner ingen som helst oro för varken sjukdom eller död jag ser det som en naturlig gång hos oss alla som vi en dag möter men det jag tycker är mer korrekt information om olika åldrar och sjukdomar det skulle dom gott kunna kosta på sig.

Det finns bara en sak som skrämmer mig med det här om jag själv skulle insjukna och dö, katterna för dom är mitt absolut allt  så där ser jag nu till att skulle jag drabbas och dom skulle förlora mig så ska dom ha det bra så det ser är något som vi djurägare måste se om  ❤️🐱❤️

Ljungåsen
3/5/20, 1:30 PM
#79

Nu har vi 60 bekräftade fall i Sverige, en fördubbling sedan igår. Som tidigare så har den absoluta majoriteten av de som smittats varit i norra Italien. Italien har just nu drygt 3000 fall, och Iran knappt 3000, en ökning med ca 500 fall per land sedan igår. Det här kommer hålla på ett bra tag till.

Carmarino
3/5/20, 1:59 PM
#80

Som vanligt när det händer något är det alltid några skumma typer som ska utnyttja folks rädsla. Får ni SMS från Karolinska Institutet, radera det direkt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRboMo/bedragare-utnyttjar-virusoro


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/6/20, 7:09 AM
#81

#80 Men ursäkta. Ibland undrar man hur korkade folk kan vara. Skrämmande att människor är så lättlurade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
3/6/20, 7:20 AM
#82

Det finns ingen samstämmighet i det alla experter säger. Det är nog det som skrämmer folk.

Att barn inte blir sjuka tex. Att det inte dör fler än av säsongs influensan?  1 på hundra, är mer en 1 på 1000 i min värld.

Mannen som berättade om sin fru som vårdades på sjukhus och han i karantän i hemmet motsade sig själv, först sade han att han inte var så sjuk, sedan att han hade 40 grader i feber , frossa och huvudvärk och hosta. Det är sjuk i min värld.

Jag som lätt får lunginflammation kommer vara rädd om mig och det tycker jag alla andra ska vara också. Tror det ger sig självt vartefter. Mvh/WL🌺

Ljungåsen
3/6/20, 2:34 PM
#83

Totalt antal smittade i världen är nu över 100000. I Sverige har vi 101 fall, i Italien knappt 4000 och i Iran knappt 5000. Jag tror att mörkertalet i Iran är enormt.

Annons:
Lussan20
3/6/20, 3:42 PM
#84

Läste ni om den unga pojken från England som bodde i värsta distriktet i Kina, så sjuk han var. Hans lilla katt dog efter 2 dygn. Undrar om det är så att viruset späs ut, för efter filmen jag såg från Kina var det ju helt otroligt med döda på gatorna, sjukhusgolven fulla av döda. Det kanske är så att viruset är starkast där det startar? Man kan hoppas att det mildras…Mvh/WL🌺

Ljungåsen
3/6/20, 7:09 PM
#85

#84 Jo, jag läste det reportaget. Läser i chatten med Agnes Wold i Expressen. https://www.expressen.se/nyheter/chatta-med-agnes-wold-om-coronaviruset/ Jag gillar Agnes Wold. Hon är både rak och tydlig - och kompetent. Ska man tro på vad hon skriver så har toppen av den smitta som kommit hem från Alperna passerats nu, så nu handlar det om ifall vi lyckas förhindra spridning mellan människor här.

Lillyrod
3/6/20, 7:13 PM
#86

På iallafall en vårdcentral här i stan stod personal i dörren och frågade patienter om de vistats utomlands det senaste. I så fall fick de ta en annan dörr in. 

Det tycker jag är helt ok. Man ska göra allt för att stoppa smittspridning.

Ljungåsen
3/6/20, 7:17 PM
#87

#86 Det är utmärkt, och precis så som det ska göras.

Sindri
3/6/20, 7:31 PM
#88

Men det är ingen som helst koll på flygplatserna av de som kommer in. I andra länder är det superkoll. Tycker inte det finns skäl till panik och jag är inte speciellt orolig för egne del, men jag tycker myndigheterna är lite aningslösa.

Ljungåsen
3/8/20, 8:20 PM
#89

Nu är Italien på en icke smickrande andraplats i världen med 7375 smittade. De har alltså passerat Sydkorea. Inte konstigt att man nu sätter en del av landet i karantän. Iran ligger på fjärde plats med 6566 smittade. Här i Sverige är det 203.

Leifsdotra
3/9/20, 8:30 AM
#90

En sak som många inte tänker på, men som börjar märkas på mitt jobb (inköpsavdelning offentlig sektor) är hur många produkter som vi använder i vardagen som är "Made in China". I Kina har ju många arbetsplatser stängt, vilket innebär att sånt som vi normalt sett importerar därifrån nu börjar ta slut. Det gäller ju långt ifrån bara mat.

Annons:
JMW
3/9/20, 8:34 AM
#91

#90 Exakt! Det gäller ju också paracetamol och ibuprofen tror jag det var. De hyllorna gapar tomma. Fanns inte Ipren hos Apotea när jag beställde där förra veckan.

Carmarino
3/9/20, 10:05 AM
#92

#90 Kanske en nyttig påminnelse att inte alltid bara titta på priset, och att inte sätta sin lit alltför mycket till ett enda lands produktion.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
3/9/20, 2:02 PM
#93

Nej jag är inte rädd.
Däremot  blir jag trött på folk som reser och drar hit det så att riskgrupper har ytterligare något som kan vara farligt för dem.

Att folk bunkgrar saker i Sverige tycker jag är överdrivet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wizbot
3/9/20, 2:11 PM
#94

Får nu inte vara på jobbet för att jag varit lite snorig. Med tanke på bristen av övriga symptom beror det mest troligt på allergi. Jag ser fram emot hur det kommer se ut när pollensäsongen går igång ordentligt och flera av oss kommer gå runt och snora och hosta pga ickesmittsam allergi och astma. Redan innan coronahysterin har jag fått många utskällningar av både bekanta och främlingar över att "Jag går ur bland folk när jag är sjuk" i perioder då min astmatiska hosta varit värre. Astma smittar inte, dumhet och hysteri gör det tyvärr.

Maria
3/9/20, 2:15 PM
#95

#94 Det kan vara rädsla också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
3/9/20, 2:19 PM
#96

De som inte bryr sig om sina medmänniskor blir jag arg på, samt de som säger att det inte är så farligt att få Corona. De kanske skulle behöva se de multisjuka som inte klarar viruset.

Vi är så infekterade gubben och jag, vi vet inte vad vi har för virus, men då vi inte har feber så tar vi det lugnt.

Vi har lite reserver i form av bönor, risgröt, köttfärs på burk så vi stannar hemma och ser var det tar vägen, känns som en stark vårförkylning, sveda i hals, näsa, hosta, huvudvärk. Men vi är nu maken på 4de dygnet jag på 2,5 så det lär visa sig. Jag har astma och vid utbrottet andades jag häftigt hela natten. Idag är det bättre. Maken är sjukare än jag är och han far omkring mer i samhället. Man ska vara rädd om andra! Mvh/WL🌺

Maria
3/9/20, 2:55 PM
#97

Jag tycker inte det är någon hysteri någonstans faktiskt och då har jag ändå spenderat några timmar på lungmottagningen på Sahlgrenska idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Wizbot
3/9/20, 3:25 PM
#98

#95 Folk skyller rasism på rädsla också. Men det är inte okej att folk behandlar andra människor dåligt för att de själva inte tar ansvar för sin egen rädsla.

Maria
3/9/20, 3:33 PM
#99

Rasism och rädsla för Coronaviruset är liksom inte på samma nivå.

Ondska vs okunskap. Det går liksom inte att jämföra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wizbot
3/9/20, 4:19 PM
#100

#99 om man tror att alla rasister/alla som någon gång beter sig rasistiskt är genuint onda så saknar man nog både självinsikt och förståelse för ämnet.

Lussan20
3/9/20, 4:27 PM
#101

Det tror inte jag, det finns väl inget gott i rasism?

Maria
3/9/20, 5:04 PM
#102

#100 I min värld är rasism ondska och jag anser mig både ha självinsikt och förståelse för ämnet. Nu handlar tråden om rädsla för coronaviruset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
3/9/20, 6:51 PM
#103

Nu har både chefen (som jobbar på SLU) och maken (som jobbar på Läkemedelsverket) båda coronasmittade bland kollegorna. 

Känner mig fortfarande lugn för min egen hälsa, makens också. Chefen är väl egentligen i riskzonen pga hög ålder (63år) men om liemannen tänker hämta henne så får han sig allt en match. Min chef är en sån där övermänsklig kruttant. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Huygens
3/9/20, 9:24 PM
#104

Jag känner mej inte speciellt lugnad. För att säkerställa att coronaviruset inte orsakar problem i lungorna sprayar kinesiska myndigheterna ut ett slags vit rök i stor omfattning. (YT/Jenny Zeng, 2020-03-06, 1 min)

Är det något vi ska oro oss för eller är det fejk?

Annons:
Lussan20
3/9/20, 10:21 PM
#105

Nu har Coronan nått Östergötland, Linköping enligt nyheterna på nätet. Det kryper närmare. Min make som är vaccinerad mot säsongsinfluensan ligger däckad, envisare på jord finns inte. Jag har Astma och känner mig ruggig men ändå inte så sjuk än. Undrar om han ringer för att kolla sig? Det tror jag inte. Jag är multisjuk och 72 år. Det är nog kiss and goodnight  om han har det. Ska sova och se om han är piggare i morgon. Läskigt i Italien med uppror i fängelserna. Undrar hur det utvecklar sig i Sverige denna vecka. Var rädda om er, spring inte som min gubbe överallt, ransonera det ni gör…Mvh/WL🌺

Ljungåsen
3/10/20, 7:04 AM
#106

#105 Hoppas ni kryar på er! Italien fick igår nästan 1800 nya bekräftade fall, och har nu bestämt sig för att stänga hela landet. Det känns som ett klokt beslut, för där är spridningen okontrollerad. Över 9000 insjuknade nu. I Sverige fick vi igår 58 nya fall. Den största ökningen hittills. Vi har puckeln framför oss, tror jag.

Lona
3/10/20, 10:03 AM
#107

Ta hand om dig, WL! ❤️ Hoppas att stallägaren har blåst av sin resa till Italien, fast det kanske inte ens går att åka dit på ett vettigt sätt?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/10/20, 10:22 AM
#108

Tack Lona!

Det böljar upp och ner, men maken har hoppat upp och tycker att han i morgon kan sälja Bingolotter???? Han nyser , snorar och är obstinat hihi😃, där kör man inga raka fåror-. Jaja, jag får ta hand om mig själv så gott det går. Sorgen efter hunden gör inte saken bättre. Tomheten ekar. Var rädd om dig också Lona! Mvh/WL🌺

JMW
3/10/20, 5:20 PM
#109

Jaha, så har vi då den första smittade personen i mitt län. 

86 nya idag. Fy sjutton, det går fort.

Den här sidan är ganska tydlig. https://www.worldometers.info/coronavirus/

Carmarino
3/11/20, 10:47 AM
#110

#92 Det är tydligen fler som är inne på samma tankegångar. (Än så länge inte betalsida.)

https://www.hd.se/2020-03-10/mittens-rike-far-inte-bli-varldens-medelpunkt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
3/11/20, 11:50 AM
#111

En familj på vår gata har inte lämnat huset sedan de kom hem från sportlovet. I morse fick de kassar levererade till dörren, så de sitter nog i hemkarantän. Skönt att folk tar ansvar.
Jag undrar om min flygresa nästa vecka blir av……..

Annons:
MonicaLagerquist
3/11/20, 12:01 PM
#112

#11 Vart ska du flyga?

Stolt ägare till fem La permer

Lona
3/11/20, 12:34 PM
#113

Konstaterad smitta i ena systerdotterns skola/gymnasium. Jag börjar faktiskt bli lite nojig, det känns inte jättebra att mamma som är i en riskgrupp är ute och träffar massa folk jämt och inte heller att hon kramade systerdottern (som visserligen inte verkar vara smittad, men vem vet?). Jag är inte ett dugg orolig för egen del eller för de flesta av mina anhöriga/vänner, men mamma och min "svärmor" har ganska många riskfaktorer. ☹️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/11/20, 1:45 PM
#114

Förstår dig Lona!

Vi blev sämre och andfådda maken och jag, mycket symtom, han är vaccinerad , inte jag. Han blev sjuk först. Idag har han tiggt om att få bli testad pga bla andnöd.

Han ska hålla föredrag får gymnasieelever nästa vecka, han påtalade att jag är högrisk pga mina lungor, stroke mm. Men de vägrade testa. Samtalet spelades in, så blir det något får vården bära ansvaret. Jag har flåsat hela natten , mått illa och frossa. Vi har aldrig känt något liknande virus. Man mörkar nog nu som det känns.

Säg till din mamma att lugna ner sig lite, det kan man göra en kort period.

Man ska varken överdriva eller blunda för smittan. Mvh/WL🌺

JMW
3/11/20, 2:02 PM
#115

Mycket besvär med detta. Här ställdes det upp ett tält vid sjukhuset på förmiddagen men vädret gjorde att det blåste sönder. Nu väntar de på ett kraftigare tält. För testning av coronavirus.

https://www.dagensvastervik.se/nyheter/e/54070/provtagningstaltet-i-vastervik-har-blast-ned-invantar-nytt/

Lona
3/11/20, 2:19 PM
#116

#114, Men usch då, WL! Det där lät inte bra, vare sig det är Corona eller "vanlig" influensa. Ta hand om er!!!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/11/20, 2:21 PM
#117

Min man satt 1 timme i telefonkö till 1177, inte en chans att få testa sig. Läste om kille som åkte 18 mil för att bli testad pga av anhörig som arbetade på infektion.

Det är klart, får man inte testa sig så hålls statistiken ner. Jag säger inte att vi har Corona, men det kan vara det. Det får vi aldrig veta! Mvh/WL🌺

JMW
3/11/20, 2:28 PM
#118

#117 Hur kan det vara möjligt att ni inte får testa er?!! Låter helt galet.

Annons:
Lussan20
3/11/20, 2:33 PM
#119

Det tycker vi också, han frågade tre gånger om test. Men fick nej! Jag vet inte hur vi går vidare? Maken ett uns bättre idag, men det böljar hela tiden, kroppen kämpar för att reda ut det. Man hoppas att det ger sig då man inte får hjälp.

Sköterskan nekade helt, det behövs inte? Vad vet hon om det?🌺

Sindri
3/11/20, 2:34 PM
#120

Till Spanien. Där verkar viruset inte fått fäste än, men kan tänka mig att det kommer. Är inte så orolig för egen del utifall jag blir smittad, har inga andra krämpor och är i god kondition, plus att vi kan hålla oss för oss själva på vårt ställe, men det blir säkert kaos med matbrist etc.

Lona
3/11/20, 2:35 PM
#121

Helt j*vla befängt! Visserligen dignar nog mottagningarna av folk som vill testa sig men det är väl bättre att det görs och att man kan bekräfta eller avskriva personen som sjuk/smittbärare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/11/20, 2:40 PM
#122

Ja vi blev så snopna, maken som aldrig är sjuk, nyser ibland. Han blev så snopen att ingen brydde sig. Han tjatade och bad 3 gånger att få bli testad. Nej det var bodväggen. Icke sade Nicke. Om han fick andnöd skulle han ringa vårdcentralen. Det avslog han som möjlighet med tanka på att det är så mycket gamla som vistas där. Nej nu får vi kämpa här och samla kraft. Jag mår ganska kasst just nu…Mvh/WL

kattöga
3/11/20, 3:14 PM
#123

Wonnalesan, mitt tips om du orkar: Skriv och förklara det du skrivit här om att inte bli testad trots svåra symptom och underliggande sjukdomar på svt:s chat. Ställ gärna frågan om det ska vara så eller dylikt. De som arbetar med chatten vidarebefordrar frågor om de inte har svar, till berörda myndigheter. Det vore bra om fler röster gör sig hörda när det gäller detta. Poängtera gärna också att mörkertalet torde vara mycket större än vad vi vet, delvis pga detta. 

I övrigt hoppas jag att ni piggar på er och mår bättre mycket snart! Jobbigt att må så där! 🤗🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lussan20
3/11/20, 4:23 PM
#124

Tack så hemskt mycket!

Vi har sänt in frågan, så får vi se om vi får svar.Snällt att se till oss…Mvh/WL🌺

Lussan20
3/11/20, 4:53 PM
#125

Som det ser ut hänvisar dom till 1177, eller 112 om man inte kan andas? Knepigt värre..Mvh/WL🌺

Annons:
Lussan20
3/11/20, 4:59 PM
#126

Ja då är det så att inte alla fall registreras då ingen provtagning sker. Måste lägga mig..Mvh/WL🌺

wildfire
3/11/20, 5:52 PM
#127

Wonnalesan jag önskar dig all lycka till 🌺

cattisa
3/11/20, 7:14 PM
#128

Kapaciteten att analysera coronatest är tydligen mycket begränsad. För en dryg vecka sedan läste jag att Sverige klarar av att analysera ca 150 tester per dag. Antar att det har ökat sedan dess, men vad jag förstår är det där proppen sitter. 😕

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Lillyrod
3/11/20, 7:17 PM
#129

Jag läste i tidningen idag att Kalmar har specialiserat sig och klarar att lämna besked redan samma dag som testet lämnas in. Där måste det ju gå undan tycker man.

Huygens
3/11/20, 8:08 PM
#130

På en ytkanal nämndes det att testet för coronavirus har lägre än 30 % träffsäkerhet.

Lussan20
3/11/20, 8:17 PM
#131

Tack Wildfire!

Ser att fler inte kommer fram, en svårt sjuk man på 71 år bla, han kommer svårt sjuk ta sin rullator till akuten. Det är nog många som kämpar nu!

De vill skjuta puckeln framåt och då får vi vänta så länge det går hemma och hålla alla tummar att det klingar av. Mår ganska risigt, gubben sover mest. Jag försöker gå upp och röra på mig , tar lite luft genom fönstret. Men nu ska jag försöka sova och hoppas att morgondagen är bättre. Mvh/WL🌺

Lona
3/11/20, 8:55 PM
#132

#130, De allra flesta YT-källor har ingen större tillförlitlighet så det skulle jag ta med en STOR skopa salt. Det kan förvisso stämma men troligast så är det bara spekulationer och/eller… *ta-daa* konspirationsteorier.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Ljungåsen
3/12/20, 7:24 AM
#133

Läser gårdagens chatt med Agnes Wold i Expressen. https://www.expressen.se/nyheter/experterna-svarar-pa-fragor-om-corona-/ Jag har sagt det förut, men jag gillar verkligen Agnes Wold. Hon är kompetent och vet vad hon talar om. Ska man gå på vad hon säger så bör vi alla låta bli att ge oss ut på nöjesresor under närmaste året (!) Detta för att minska risken för smittspridning. Ett par citat från chatten : Men länder som USA, Frankrike, Italien och Spanien, för att inte tala om Thailand, de har inte alls mindre smitta än vi. De har bara inte testat lika mycket som vi. ÅK INTE TILL THAILAND. Det är ett land som är helt beroende av sin turistindustri och därför inte kommer att berätta hur mycket smitta de har. De levde på kinesiska turister förut men de har torkat upp. Det är klart att de är desperata för att turistindustrin är deras största industri och det är klart att det är synd om dem, men nu är faktiskt coronan klassad som samhällsfarlig sjukdom och det är ansvarslöst att åka utomlands och smitta sig.

Lussan20
3/12/20, 7:34 AM
#134

Godmorgon!

Vi fick aldrig svar på våra frågor och har man mycket fantasi kan man lätt dra slutsatsen att frågor av obekväma slag sorteras bort. Första frågan var om oss själva och varför vi inte fick testas. Den andra var -hur kan ni veta hur många som smittats då vi inte får testa oss, vi som är rejält sjuka?- Den ställde jag vid ca 20,30 igår. Inget svar då heller. Förutom en rejält sjuk man som skulle ta rollatorn till akuten pga att han inte kom fram till 1177. Han fick svaret stanna hemma.

Läget här, maken låter som om han har sten i en plåtburk som skakas då han hostar, blek, hålögd, äter dåligt.

Vi sover så långt ifrån varandra vi kan, jag sover i ett gästrum som är svalt.Men hör hans rosslande andning. Själv sov jag bra från halv 11 till kl 7, ont i lungorna, snuvig och så trött. Maken är på 6de dygnet, jag på 5de.

Nu gäller att vara observant på nya symtom från lungorna….Var rädda om er alla, använd tvål och handsprit….Mvh/WL🌺

Ljungåsen
3/12/20, 8:07 AM
#135

#134 Håller tummarna för att ni kryar på er. Läst den här artikeln? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/begransat-antal-tester-for-covid-19 Att ni inte får testa er beror inte på elakhet utan på att det helt enkelt inte finns ett obegränsat antal tester. Förstår dock att det är jobbigt att inte veta.

Lussan20
3/12/20, 8:25 AM
#136

Vi tror inte att det är elakhet, men frågan finns ändå-hur kan de veta hur många som är sjuka i Corona då de inte testar?

Det vore lika enkelt som att svara på om högskoletestet ska ske, att svara -vi har inte resurser att testa alla, därför är mörkertalet okänt! Det är alltid bättre med öppna kort i min värld. Det som är dumt är att om vi nu skulle ha Corona är vi immuna senare och skulle kunna hjälpa andra, med tex husdjur, barnvakt att handla  osv. Finns inte utrustning blir ju mörkertalet större helt klart…Mvh/WL🌺

Ljungåsen
3/12/20, 8:43 AM
#137

#136 Såklart att man inte vet exakt hur många som är smittade. Siffrorna visar ju bara de som faktiskt testats positivt, och det gäller ju inte bara Sverige utan globalt. Det är därför det kan verka som om smittan inte är speciellt spridd i det som nog kan anses vara högriskländer: USA och Thailand t. ex. Jag förstår att du vill veta, faktiskt. Tycker nog att man kan skylla en hel del på media, med sina snyftreportage om folk som inte blir testade. De kunde lägga lite mer energi på att förklara varför istället.

Lussan20
3/12/20, 3:11 PM
#138

Vi mår rejält dåligt även idag! Natten har för maken varit värst, det har låtit som han skakar stenar i en plåtburk då han hostar. Jag har sovit i ett gästrum som är svalt, är sjukare än han idag, med andningsproblem i omgångar.

Vi har tidigare haft tre influensor säsongs

jag har haft svininfluensan

han vaccinerar sig nu alltid pga mina hälsoproblem.

Detta virus liknar inte andra influensor. Varken symtom eller förlopp.

Julen 80 fick jag den värsta influensan med kvarvarande symtom.

Mamma och pappa hade både Hongkong och Asiaten, minns hur sjuka de var.

Här får man passa på lungorna och andningen, vi vilar, sover och hundglor på TV, matlusten i botten. Ev har några av hans studenter fått symtom.  I alla fall hemma också…Var rädda om er…Mvh/WL🌺

Ljungåsen
3/12/20, 5:33 PM
#139

#138 Det låter fruktansvärt jobbigt och jag hoppas innerligt att ni får må bättre snart.

Annons:
Maria
3/12/20, 5:35 PM
#140

138 Jag håller tummarna att det blir bättre snart också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
3/12/20, 7:46 PM
#141

Tack så rart, just nu så känns det ganska lugnt, mina lungor svider , maken hostar än, blek och hängig.

Hoppas ni alla klarar er, det var konstiga smittvägar. Men man får ta allt med en nypa salt att det skulle finnas på låneböcker låter lite långsökt?

Jag gråter mycket nu då jag är klen, saknar min lilla hund så mycket…Kram från WL🌺

Tarotstollan
3/12/20, 8:04 PM
#142

Hoppas att det vänder för er snart!🤗❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Huygens
3/12/20, 8:28 PM
#143

#132 "The accuracy rate of the test is only 30 to 50 per cent, said Wang Chen, president of the Chinese Academy of Medical Sciences..."

Sydkinesiska Morgonposten, 2020-02-11

Lägg till att federala coronatest i USA från CDC varit defekta och misslyckats testa på coronaviruset.

Hur många personer har man då testat i USA för just coronasmitta?

Miljontals?

100 000-tals?

Nej, inte mer än 1895 personer har testats i USA med 320 miljoner invånare… Atlantic, 2020-03-07

Min personliga uppfattning är att makthavarnas målsättning är att sprida coronaviruset så mycket som möjligt för att se vilka effekter som kan åstadkommas på allmänheten. Event 201. Panik ger alltid möjlighet till drastiska åtgärder nära allmänheten kräver att "något" måste göras.

Ökad nätövervakning.

Tvångsvaccineringar.

Mikrochippning.

"karantänläger"

Militärstat.

kattöga
3/12/20, 8:49 PM
#144

#141  Det är tufft för dig/er nu! Dubbla tyngder! 
Men fortsätt att ta hand om er på det allra bästa sätt som går och minns att efter mörker kommer ljus, efter regn kommer sol. Och lilla voffsingen har det hur bra som helst nu! 🐶🤗🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lussan20
3/13/20, 8:15 AM
#145

Tack för så goda tankar från er!

Natten har varit så tung, men maken är på benen. Om än darrig , blek och håglös..

Kram till er alla. Från WL🤗❤️

Tant Grön
3/13/20, 9:40 AM
#146

#145 Hoppas det blir bättre med dig. Om man har problem med lungorna är det bättre att sitta upp eller halvsitta och sova. Man kan palla upp med kuddar och filtar. 🤗❤️

Annons:
wildfire
3/13/20, 4:02 PM
#147

Fy så jobbigt ni har det nu Wonnalesan, krya på er båda två och ta hand om er 🌺❤️

Trodde mig ha åkt dit på det där igår men det gick tillbaka så det var väl nåt tillfälligt peppar peppar ta i trä 🤐

wildfire
3/14/20, 6:28 AM
#148

Jag gillar Italienarna dom har en sån underbar livskvalitet i sinnet att stämma upp i sång och göra nåt bra av en svår situation det är verkligen underbart att se 👍

https://www.expressen.se/nyheter/har-sjunger-italienarna-fran-sina-balkonger/

Lussan20
3/14/20, 7:06 AM
#149

Tack för alla värmande ord!

Vi kämpar på, men natten har varit tung för mig, det liksom startar om gång på gång. När man tror det vänder så tar det fart igen. Kroppen börjar bli seg nu, hade svårt att ta mig upp på benen idag.

Tur jag tog ut medicinerna innan detta började. Myndigheterna har nog vetat man fick ju en folder där vi skulle förbereda oss med krislager bla.

Maken är risig idag….Kram till er! Mvh/WL🌺

Huygens
3/14/20, 8:45 AM
#150

YT, Twitter, Facebook och kinesiska diktaturregimen, allihop driver någon form av censur, där användare tas bort, video eller meddelanden raderas i rasande fart.

Ser ni faran?

Även SVT driver på implicita krav om ökad censur på Facebook av tvivelaktig karaktär och letar efter mer udda artiklar för att stödja den tesen. Jämför Event 201 där dom församlade makthavarnas fasadfigurer i John Hopkins regi diskuterade att "stänga internet" för att stoppa oönskat informationsflöde. SVT

Ja, en av deltagarna kom från Kinas diktaturregim och hade lika stort inflytande, lika mycket att säga till om som dom övriga 16 delegaterna.

Det är åtminstone tankeväckande.

Maria
3/14/20, 8:48 AM
#151

#150 Mycket klokt att se över all desinformation och hysteri och försöka se till att enbart  äkta fakta sprids till människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
3/14/20, 11:01 AM
#152

#151 Vem bestämmer vad som är "desinformation"? Kan jag själv få möjlighet att avgöra den saken utan att nätcensuren i Kina och USA lägger locket på?

Och vad är "äkta fakta"?

FN:s, eller egentligen WHO:s ledare för smittohanteringen, läkaren Dr Bruce Aylward säger att sjukvården i Kina är så bra att om man blir coronavirussjuk är det bästa stället att bli sjuk på, i just Kina. (YT/Simone Gao, 2020-07-09, 28 min, vid 01:57)

Tro på det.

Samtidigt får vi andra uppgifter, att sjukvårdspersonalen i Kina stoppar levande coronasjuka i liksäckar och förbränner patienterna på krematorierna medan dom svårt sjuka coronapatienterna fortfarande lever. (YT/Epoch Times, 2020-02-25, 2 min)

Jmf att man i Kina i stor omfattning dödat levande abortfoster i 8:e månaden. Ja, nästan fullgångna barn, som annars har goda chanser att överleva. Massmord. Nedtystat. SVT

Litar du verkligen på WHO, när WHO-representanter stämmer upp i en hyllingskör till Kinas diktaturregim?

Så…

Vad är "äkta fakta"?

Får jag lov att ta del av all information utan att en "Storebror" raderar informationen på nätet, innan jag får en chans att bilda mej en uppfattning om läget?

Det är just det här jag är rädd för, att "coronasmittan" ska ge makthavarna en förevändning att införa Global Nätcensur och strypa bort all alternativmedia.

Maria
3/14/20, 11:08 AM
#153

Det är väl en självklarhet att inte en massa dravel ska spridas på nätet där amatörer kommer med gissningar och en massa märklig information sprids som gör att människor blir alldeles förvirrade.

Vi vanliga bör hålla oss till vad myndigheter förespråkar. Annat kan man knappast göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
3/14/20, 11:17 AM
#154

Just nu är jag mest trött på all coronarapportering i media. Det känns som de blåser upp problemet och bidrar till att skapa panik hos folk. En vanlig vintersäsong dör runt 200 människor i Sverige av den vanliga influensan. Hittills har en person i Sverige dött i corona. Lite perspektiv hade inte skadat.

JMW
3/14/20, 11:25 AM
#155

#154 Det är två döda nu. 😕

Ljungåsen
3/14/20, 12:21 PM
#156

#155 Det blev plötsligt väldigt tydligt att jag inte ids läsa nyheterna länge.

Huygens
3/14/20, 12:25 PM
#157

#154 T o m ännu värre. Vid svår influensaepidemi dör 2000 - 5000 personer under säsongen i Sverige. SVT, 2009-04-28

Senaste allvarliga influensan var år 2017 - 2018, dock mindre svår, då bara 1012 personer dog av influensan i Sverige. SVT, 2020-04-12

#153 Du förspråkar fortfarande censur och vem är det som bestämmer vad som är "dravel"? Och mer exakt, vad är det som är "dravel". Allt som inte svagt böjer sej för myndigheternas lögner och makthavarnas propaganda om coronaviruset? Var tog yttrandefriheten vägen? Kinas diktaturregims våta dröm är att stoppa alla kritiska och analyserande kommentarer i realtid med AI.

Jag blir ledsen när jag ser bra ytkanaler raderade, bara för att dom tilhandahållit info om coronaviruset, som Kinas diktaturregim och WHO mörklagt.

Yttrandefriheten svep alltför lättvindigt undan.

Yttrandefriheten är faktiskt hotad när nätet är det område vi uttrycker oss på och där folk söker info, ifall Illuminatis företrädare med järnhand kan styra vad vi tillåts få reda på.

Jag vill göra mina egna val vad jag läser och tror på, utan att en Storbror i hemlighet skrubbar nätet rent från viktig info.

Såg du ens videoklippet med den japanske professorn i epidemologi, Kentaro Iwata om coronaviruset och Diamond Princess? Brydde du dej alls om att ifrågasätta WHO-doktorn Bruce Aylward mycket märkliga påståenden?

När folk inte bara fråntas möjligheten att ifrågasätta utan även frivilligt upphör ifrågasätta WHO-påståenden om coronaviruset och jublar över makthavarnas Globala Nätcensur, då är jag rädd för att vi går mot en världsdiktatur.

Lussan20
3/14/20, 12:27 PM
#158

Fakta är viktigt!

Av säsongsinfluensa dör 1på 1000 sjuka

Corona 1på 100.

Dessutom så är det ett alldeles nytt virus så vi har ingen resistens alls mot detta nya virus.

Oro och panik-Nej. Vi är sjuka, maken vaccinerad mot säsongsinfluensa, men utslagen till och från. Många grupper får milda symtom, men de ska skydda oss äldre som blir sjukare vid vissa sjukdomstillstånd, diabetes, högt blodtryck, lungsjukdom som astma tex, cancersjuka ska skyddas extra då deras immunförsvar är sämre.

Om Kina såg jag den smygtagna filmen det räckte för mig. Men jag tror viruset späs ut vartefter, men bara mina tankar.OBS.

Vi som haft många influensor sedan barndomen. Hur det skiljer sig från dessa. Vi har inte haft jättehög feber, men frossa i omgångar, sveda och värk i lungorna, hosta och stark slembildning Starka stickningar i näsa och hals.. Man blir allmänpåverkad. Svag och trött.

Om vi är rädda, nej! Jag har varit sjukare vid andra tillfällen. Vi har rådet att ringa ambulans om vi får värre andningsproblematik. Jag var blåtonad i ansiktet i torsdags.

Vi tar lugnt en dag i sänder, vi har mat för ca två veckor hemma, när man är sjuk äter man mindre, men man får försöka peta i sig lite och dricka.

Var inte rädda om ni är friska innan, vi är lugna, tar det lugnt nu efter en vecka. Ser på TV, sover, tar tablett då det behövs. Maken lyssnar på musik.

Vi ska väl snart vara över kulmen. Då kanske vi kan hjälpa andra, men vi vill först veta om man kan smittas om igen. Undvik folksamlingar! Kram från WL🌺

Maria
3/14/20, 12:30 PM
#159

#157 Snälla blanda inte in illuminati i detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/14/20, 12:33 PM
#160

#158 Hoppas att pärsen snart är över och att ni kryar på er.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lussan20
3/14/20, 12:49 PM
#161

Tack Maria!

Var rädd om dig. Ja alla ni andra, ta hand om er.

Spring inte hit och dit utan ta det lilla lugna. ingen panik eller oro, men en viss försiktighet…Kram från WL🌺

Carmarino
3/14/20, 2:43 PM
#162

Lite positiva nyheter bland allt elände. En 103-årig kvinna i Wuhan tillfrisknade på bara en vecka, trots att tillståndet varit kritiskt tidigare i veckan.

http://www.news55.se/artiklar/rekord-sa-snabbt-blev-103-aring-frisk-fran-corona/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JRSN
3/14/20, 6:29 PM
#163

#151 Jag reagerar också på när du säger att endast 'äkta fakta' skall spridas till människor. Det finns inga 'äkta fakta' eller 'falska nyheter', det finns bara nyheter. Det är upp till var och en att bedöma sanningshalten i det man läser. Om man endast litar till vad 'officiella nyhetsorgan' förmedlar så är man snart illa ute. Var och en måste ta ansvar för att samla information från olika källor och sedan göra en sansad och balanserad bedömning, att försöka ta reda på kontentan av det hela.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Lussan20
3/14/20, 6:34 PM
#164

Usch, just nu mår jag dåligt!

jag bor ju vid en stor bred gata med spårvagnsspår, en gammal man på cykel med ryggsäck med lite varor i bla cornflakes vinglade hit och dit och blev påkörd. Ambulansen hämtade honom. Jag tänkte -var han sjuk och måste ge sig ut- varför cykla vid hans ålder annars?- Saker som man tänker i dimman, kanske är hans fru också sjuk så han skulle ordna lite varor. Hans mössa låg på båren. Mycket som man tänker på med de gamla och sjuka nu! Mvh/WL🌺

Maria
3/14/20, 6:36 PM
#165

#163 Äkta fakta kanske är fel uttryck men fakta som är allmänna och har källor som vanligtvis är korrekta och granskade. I ett sådant här fall är oftast gemene man inte kapabel att dra några större slutsatser då "vi i allmänhet inte besitter dessa kunskaper.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
3/14/20, 7:01 PM
#166

#164 Usch. Hoppas verkligen det gick bra för den gamle mannen. Olyckor är alltid otäcka.

MonicaLagerquist
3/15/20, 1:22 AM
#167

Nu avråder UD från alla resor. Vi har inte hört något från Apollo och vet inte hur det blir.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lussan20
3/15/20, 7:28 AM
#168

Godmorgon!

Vaknade utan halsont, symtomen bleknar, maken är uppe och duschar, goda tecken. Min syster, hennes make och son ligger i hög feber, båda är vaccinerade mot säsongsinfluensan. De var på Stockholmsresa förra helgen, hotell, museum, restaurang för att fira min svågers 70 årsdag . Snuva och ont i magen är dagens rester! Håll er på avstånd i alla sammanhang! Mvh/WL🌺

JRSN
3/15/20, 7:32 AM
#169

#168 Skönt att höra! 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ljungåsen
3/15/20, 7:35 AM
#170

#168 Så roligt att ni börjar må bättre! Mindre roligt att din systers familj också drabbats.

Lussan20
3/15/20, 7:35 AM
#171

Tack JRSN!

Var rädd om dig! Mvh/WL🌺

MonicaLagerquist
3/15/20, 7:36 AM
#172

#168 Härligt att ni mår bättre.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
3/15/20, 7:43 AM
#173

Tack Monica!

Såg att en läkare här är bekräftas smittad. De får väl ta prov för patientsäkerhetens skull? Min make har bett tre gånger att få bli testad då han träffar mycket folk. Men icke sade Nicke! Han har varit sämst trots annat vaccin.Nu får han ställa in sina föredrag nästa vecka för säkerhets skull. Jag var sjukare av svininfluensan och en influensa -80 som kvarlämnade muskelvärk bla. Mvh/WL🌺

kattöga
3/15/20, 7:52 AM
#174

#168 Åh, en glimt av solen tittar in hos er nu! Skönt att ni är på bättringsvägen ! 🌺 Tråkigt,dock, att din syster med familj åkt på nåt liknande…

I de här tiderna känns det extra gott att bo lite avsides mitt i naturen, och endast behöva åka in till "civilisationen" nån gång ibland för att inhandla lite ätbart.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Lussan20
3/15/20, 8:01 AM
#175

Kattöga!

Tack för omtanken! Jag längtar att bo som du, vi flyttade in till city för 4 år sedan. Vi bodde i skogsbrynet och hunden levde. Fina promenadstråk. Här finns fina parker men det är inte detsamma som skogen som susar, här hör man knappast fåglarna då man går ut. Vi börjar snegla mot ett litet enplanshus närmare naturen. Men nu är det inte tid! Ha det gott, njut av friheten..Mvh/WL🌺

kattöga
3/15/20, 8:48 AM
#176

Ja, det är härligt att bo som vi gör och jag njuter av friheten! Det har jag gjort i 30 år nu. Liten stuga i skogen, vid både sjö och hav.  Hoppas ni hittar ert  Lilla Hus vid naturen, det kan ju vara tid för att snegla lite mer nu  (via nätet i alla fall), när man tröttnar på  att läsa böcker och spela brädspel! 😉

(…wssssssssss- = ett litet hej från ena katten som också ville skriva nåt här! )

🐾

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lussan20
3/15/20, 9:17 AM
#177

Hälsa tillbaka och säg att jag instämmer wssssssss!🐱🐱(mina två sista rödingar)

Minns hur det var då man löste korsord eller skrev brev nog var de med och hade sina inlägg och tuggade på pennan! De små filurerna!

Maken är sämre igen, ska prata med läkare i morgon….Mvh/WL🌺

Carmarino
3/15/20, 2:05 PM
#178

Fler skumma typer som ser chansen att lura av folk pengar med hjälp av corona. De ringer upp äldre personer och erbjuder sig att handla åt dem. (Än så länge inte betalartikel.)

https://www.hd.se/2020-03-15/polisen-varnar-for-coronabedragerier


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
3/15/20, 6:44 PM
#179

Socialstyrelsen: ”Kritiskt läge gällande skyddsutrustningenSVT

Berätta för mej att det här inte är noga planerat in i minsta detalj. Regeringen. Socialstyrelsen. Bilderberggruppen. Sjukvården. Apoktekstjänst. Läkemedelsverket. MSB. John Hopkins. CDC. EU.

Lussan20
3/15/20, 6:52 PM
#180

Nu börjar frossan igen, dag 7, efter en dag som kändes bättre. I morgon får vi höra om maken ska ta test. Nu börjar krafterna sina. Men än ingen panik på taket.

Håll avstånd, bunkra inte toalettpapper, ingen magsjuka i Corona!…Mvh/WL🌺

Maria
3/15/20, 7:15 PM
#181

#179 Inte Bilderberggruppen igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lussan20
3/16/20, 2:11 PM
#182

Jaha, nu har läkaren ringt, inget test. Om vi blir sämre får andningsproblem ring 1177. Moment 22. Man blir bara så less. Idag är jag inte bra, hade frossa igår igen och idag ont i lungorna. Maken säger att han mår bättre javisst om man hostar så man storknar så tror jag honom. Han vill inte prata om detta. Så här går jag och hostar för mig själv.

Nu får vi inte veta om detta är Corona alls, hur otrygg blir man inte då? Men försöker hålla humöret uppe ändå så gott det går i eländet! Mvh/WL🌺

Farwuq
3/17/20, 10:38 AM
#183

Jag brukar följa regeln "lita inte på någon" alla har en agenda.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lussan20
3/17/20, 10:41 AM
#184

Idag så känns det lite bättre, snuvig, huvudvärk. Maken är enligt honom betydligt bääääätre, trot den som vill! 😃Mvh/WL🌺

Tant Grön
3/17/20, 11:18 AM
#185

#184 Så skönt att det går åt rätt håll. 👍🌺

[EM_L]
3/17/20, 4:30 PM
#186

Lite orolig då min pappa på 69 år inte skulle klara av ifall han blev smittad. O så blev jag hemskickad från skolan då jag kände mig irriterad i halsen och små förkyld. Sa att jag går hem för hänsyn till andra. Hälften av eleverna i min klass vart borta o samma sak i den andra nian.

Lussan20
3/17/20, 4:46 PM
#187

Tant grön!

Tack! Just nu känns det ganska bra! Vi jobbar på att kunna beställa varor på nätet och allt blir bra tills vi ska betala-gå till kassan- då blir rutan grå. Vi kan ej betala!

Pust vilken tid det tar. Var rädd om dig!

Meml , din pappa får vara rädd om sig, vi är nästan friska nu efter ca 9 dagar. Man får följa rekommendationerna på TV, bra du är hemma från skolan om du har symtom! Mvh/WL🌺

[EM_L]
3/17/20, 5:00 PM
#188

#187 Jadu. Håller mig borta från honom så gott det går. Varje gång jag kännet att hostning är på gång så springer jag till andra sidan lägenheten. Nu ska jag börja på min toa rulle serie! Har ju skissat!

Annons:
Lussan20
3/17/20, 5:21 PM
#189

Det blir bra!

Håll dig ifrån pappa så gott det går, mer kan du inte göra! Lycka till med serie! Mvh/WL🌺

[EM_L]
3/17/20, 7:07 PM
#190

#157 o #159 Vad är Illuminati för något ?🤔 Frågar av ren nyfikenhet…

[EM_L]
3/17/20, 7:09 PM
#191

Fattar nämligen inget av det de skriver på Wikipedia m.m.. heh…

Lussan20
3/17/20, 7:20 PM
#192

Jag vet inget heller om det, så vi kan bara lugnt vänta på att viruset sinar ut. Vi ska inte vara rädda, men försiktiga och kloka. Göra vad regeringen bestämt! Plugga lite och tänk på din roliga serie om toapappret! Mvh/WL🌺

[EM_L]
3/17/20, 7:24 PM
#193

#192 🙂 

Krya på er också du och din man WL. Har läst att ni har varit ruggigt sjuka!

Jo den serien är snart färdig, blir nog klar imorn😃

Sindri
3/17/20, 7:53 PM
#194

#190 av: MEML

Illuminati var en hemlig orden/sekt från 15500 - 1700-talet skapad av människor som tyckte att de var mer upplysta och lärda än andra. De ville avskaffa monarkier och påvedöme, skapa anarki och total frihet för människor. De fick aldrig  något riktigt genomslag och förbjöds så småningom, varpå de genast började mytologiseras. 
Idag skylls mycket ont på dem av folk som vill föra fram konspirationsteorier. Illuminati skall då fortfarande finnas och bestå av folk som av någon anledning vill ställa till med oreda för att själva ta makten.

En film som florerar nu handlar om att corona inte finns, det är en  konstruerad katastrof, det talas om en sammanblandning av allt mellan 5G-master, mikrovågor och injektioner för att skapa oreda på jorden och ta över makten. Syftet skall också vara att drastiskt minska jordens befolkning, och det förstår ju alla att det måste vara sant, speciellt som det främst är riktigt gamla och icke fertila människor som dör.  Håhåjaja.

Det finns också andra hemliga organisationer som florerar i sådan här konspirationsteorier.

[EM_L]
3/17/20, 8:01 PM
#195

#194 Oo-okej…..t-tack😮

Annons:
Farwuq
3/18/20, 6:34 AM
#196

Gamlingen sitter hemma sedan i måndags med oklara influensaliknade symptom.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
3/18/20, 6:40 AM
#197

Är inte rädd men omtänksam. Jag försöker göra så att ev smitta inte sprids. Med tanke på alla som det finns i en riskgrupp

l'm back

Lussan20
3/18/20, 6:50 AM
#198

Trött urlakad! Vi är inte friska än, men på benen. Nu sprids det här i Östergötland snabbt hörde jag. Vi försökte beställa mat över nätet på Willys, men det fanns inga utkörningstider förrän i slutet av mars. Vi får nog försöka hitta någon som vill handla i slutet av veckan då har vi nog slut på allt! Mvh/WL🌺

Huygens
3/21/20, 7:40 PM
#199

Coronasmittan räddar tusentals liv, menar forskarna. SVT

Lussan20
3/21/20, 7:44 PM
#200

Idag är jag svagare igen ont i lungorna, lite frossa 13de dygnet. Andas glas skrev en tjej på intensivvården, så var det för mig i början, både näsa och luftrör. Min man körde ut mig till havet så jag fick ren luft i lungorna, det var skönt. Muskelkramper i alla muskler. Tufft! Lite orolig är jag nu! Mvh/WL🌺

Honestyisdead
3/21/20, 8:55 PM
#201

Nu kommer resultatet av att folk inte tog det här på allvar. Det finns varken utrustning eller vårdplatser till alla. Inte personal för den delen heller. Jag vidtog åtgärder redan när det nådde oss att det spreds i Kina. Inte ens nu tar folk det på allvar. Helt otroligt.

Maria
3/21/20, 9:35 PM
#202

Låt bli att rösta bort Huygens inlägg.

Bemöt istället eller ignorera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
3/22/20, 7:11 AM
#203

#200 Usch vad jobbigt ni har det! Det är lite berg och dalbana över viruset verkar det som. Hoppas det lättar ordentligt nu! 

Krya på er alla som känner er "hängiga"! 🤗

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
3/22/20, 7:11 AM
#204

(Oj, det blev dubbelt tydligen…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ljungåsen
3/22/20, 7:36 AM
#205

#199 Det kändes faktiskt bra att få läsa något positivt mitt i allt elände. Tack för länken.

Lussan20
3/22/20, 7:41 AM
#206

Tack kattöga!

Ja det böljar hela tiden. Jag har som kramp i varje liten muskel i kroppen. I går kväll tryck i bröstet. Men som läget är nu så är vi uppe och åker på små turer för att ladda batteriet i bilen. Vi bakade på en halv liter då brödet är slut nu. Vi får varor från Willys på onsdag.(hoppas vi, bäst att säga)

De säger att de svåraste biverkningarna kommer på ca 8-9 dygnet med svår andnöd, andfåddhet och slembildning. Idag är det 14 dagar för mig och 15 för maken, vi bör vara över den risken nu. Men så skulle man ju vilja veta vad vi haft för att kunna hjälpa andra. Handla, rasta hundar, besöka gamla.

Ni måste vara rädda om er. Den svåraste influensan hade jag till julen 80- så hade jag svininfluensan låg en vecka på sjukhus. Detta virus var mer lömskt.

Vi får alla ta vårt ansvar och tänka på alla andra! Mvh/WL❤️

Huygens
3/22/20, 10:53 AM
#207

#205 Ja, enligt artikeln i SVT så dog dubbelt så många kineser i kraftigt luftförorenade områden, under SARS-utbrottet år 2003, som personer som bodde utanför dom värst luftförorenade områdena.

Så minskade luftföroreningar hjälper troligen även direkt mot SARS-CoV-2, förutom minskad dödlighet i traditionella luftföroreningssjukdomar.

Det gäller barn under 5 år och äldre över 70 år som överlever i tusental om kraftigt förorenad luft byts mot ren luft. Varje år dör 7 miljoner personer av luftföroreningar.

Luftpartikelmätstationerna i Kina står ofta på mätvärde 999 μg/m3, då mätstationerna inte kan mäta högre halter av luftpartikelföroreningar. I svenska städer ligger vi på 10 - 50 μg/m3. Skärmdump + länk till mätsajten -> (inlägg SiF) från 2018-03-30.

Det undrar mej att man rekommenderar filtermask mot SARS-CoV-2 av typen NIOSH N95, när den inte stoppar allt, den har 95 % filtrering. Varför rekommenderas inte bästa typen av mask som har 99,97 % filtrering; NIOSH P100?

Eller EU-motsvarigheten; EN 149:2001 FFP3 D R (ja, hela texten, för att vara den bästa typen, två sista bokstäverna kan anges; R D).

JRSN
3/22/20, 12:07 PM
#208

#207 Mycket bra med konkreta fakta, mitt i ryktesdjungeln! 🏆

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[EM_L]
3/22/20, 10:11 PM
#209

Som det ser ut nu. Kan jag inte gå tillbaka till skolan på ett tag. Ett. Är fortfarande sjuk. Och har varit förkyld i över två veckor. Skolan vill inte ha mig där. Två. Bor ihop med med min pappa som är i riskgruppen och kan inte flytta. För att jag är minderårig. Han släpper helst inte mig till skolan.

Annons:
Lussan20
3/22/20, 10:22 PM
#210

Maken och jag bättrar på oss, våra bekanta som blev sjuka veckan innan oss alltså för ca 20 dagar sedan, där fick frun testa sig pga att hon har en viktig tjänst. Hennes prov sade en annan typ av influensa? De är båda vaccinerade mot säsonginfluensan, att de skulle bli så sjuka av den ses långsökt. Så där står vi med våra tvättade halsar. Maken måste ut i världen på onsdag, jag högriskare , hur gör vi hemma. han har krävt test tre gånger men fått nej. Vi får dela av lägenheten vi har inget annat val. Nu börjar det bli besvärligt, jag har fortfarande svår muskelvärk.

Mvh/WL🌺

Farwuq
3/23/20, 2:02 PM
#211

Jag har haft influensa i snart tio dagar, men jag är på bättringsvägen och kan nog återgå på måndag 30/3.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lussan20
3/23/20, 2:36 PM
#212

Jag är sjuk än, nu 15 dygnet, maken 16de dygnet. Det kommer och går, nu är muskelvärken värst. Men vi är ändå uppe och klarar vår vardag. Men det är segt de dagar det kommer igen med ett uns feber hosta och snuva. Krafterna tryter. Men krya på er där ute och fortsätt vara rädda om er! Solen skiner och jag gör ett aktivitetsschema som jag kan följa då jag är frisk från detta virus. 7,00 till 21,00. Försöker peta in trevliga saker. Mvh/WL🌺

Farwuq
3/23/20, 7:13 PM
#213

Precis samma med mig, det kommer och går.
Ibland tror jag att jag kan jobba men så kommer en lätt feber tillbaks. Muskelvärk har jag också rejält, men jag medicinerar sedan åratal med Citodon dagligen så det kan jag kupera. Tröttheten är besvärande, jag är bara duglig fram till middagstid.

Jag borde nog gå till apoteket och hämta ut ytterligare 200 piller. 🤔

Kämpa på ni som har det svårt, det måste gå att övervinna.
🤗

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MonicaLagerquist
3/24/20, 12:21 AM
#214

Ytterligare sjuka på svärmors boende. Tyvärr ingen provtagning ännu. En del personal har också symtom. De som insjuknade först mår bättre. Både friska och sjuka hålls isolerade i sina lägenheter.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
3/24/20, 6:03 AM
#215

i Natt var jag jättedålig igen. Maken är också klenare igen. Det böljar fram och tillbaka.

213, tål du Citodon. Jag tålde dom inte alls. Vet inte vilken grupp de tillhör?

Vi äldre ska bara äta Alvedon enligt läkarna.

214. Ja det är hemskt att detta virus så lätt tar sig in bland de gamla. Vi har inget hört från svärmors boende. Hon var så dålig sist vi var där, språket nästan borta. Händerna var inte hennes. Ville inte ha dom som det såg ut. Så synd om de gamla. Mvh/WL🌺

Huygens
3/24/20, 8:14 AM
#216

Är vi rädda för coronaviruset eller är det agendorna bakom vi ska vara rädda för?

John Hopkins körde Event 201 förra året, med ett cornavirus som förstörde lungorna på folk, bara några veckor innan det riktiga SARS-CoV-2 kom ut. Men minst lika viktigt är att John Hopkins år 2018 körde terrordrillen Clade X, som var ett para-influensa-virusutbrott och där agendorna utmålades (uppladdat 2018-05-18) tydligare i centerforhealthsecurity:

Clade X, 1 tim 31 min, del 1
Clade X, 1 tim 27 min, del 2
Clade X, 1 tim   9 min, del 3
Clade X, 1 tim 19 min, del 4

Terrorövningen Clade X hade starka inslag av militär, både roller av CIA-chefen, nationell säkerhet och försvarsdepartementet spelades ut under terrordrillen. Clade X är en sort "table top"-övning, men utan figurer på en karta/bord och enbart diskussioner om åtgärder.

Uppgiften i John Hopkins regi för den församlade Clade X-gruppen, med CIA, CDC, militären, hälsovården, utrikesministeriet mm, var att dirigera USAs presidents åtgärder.

Scenariot och bakgrunden är mycket simpel, som hämtad ur en Hollywoodfilm. Ett para-influensavirus bryter ut i Tyskland och i Venezuela. Viruset kallas Clade X. Av dom insjuknade dör 10 %.

Clade X-gruppen diskuterar om dom ska dra tillbaka sina truppstyrkor från Tyskland, men kommer till slutsatsen att det skulle försvaga USAs roll i världen, så trupperna får vara kvar och Tyskland samarbetar väl med USA.

Nästa problem är om USA ska invadera Venezuela, som inte alls vill samarbeta och förnekar att smittan fått någon omfattning. Efter långa diskussioner kommer man fram till att risken för att USAs trupper smittas i det virusdrabbade Venazuela, är för stor.

Lägg märke till under hela terrorövning i Clade X, att väldigt lite eller ingen uppmärksamhet läggs på att skydda vårdpersonalen. Väldigt få uppgifter om hur viruset sprider sej eller fungerar diskuteras. Nästan inga medicinska detaljer diskuteras. Mycket handlar istället om att kontrollera allmänheten.

Att inte tappa allmänhetens förtroende.

Att styra allmän opinion. Clade X-gruppen fokuserar intialt på att kontrollera informationsflödet till allmänheten.

Clade X-gruppen vill heller inte införa reserestriktioner, Clade X-gruppen motsätter sej karantän. Det här är mycket viktigt för Clade X-gruppen: Utöva påtryckngar på alla världens regeringar så att inga reserestriktioner införs trots dom massiva virusdödsfallen.

En annan central del för Clade X-gruppen är att få fram ett "vaccin" och massvacciner befolkningen. Ja, tro det.

Nästa steg är att nyheterna GNN meddelar för Clade X-gruppen att en "terrorgrupp" vid namn A Bright Dawn (ABD) har tillverkat viruset i Schweiz och spridit Clade X-viruset på olika sätt.

Schweiziska forskare som känt till att ABD utvecklat dödsviruset har inte gjort någon polisanmälan, då forskarna inte vetat vilken polisstation dom ska kontakta. Tro på det.

Clade X-gruppen anser därefter att virusspridningen i t ex Afghanistan gjorts av ABD i syfte att försvaga USAs militära makt i världen.

Rätt så snart får Ryssland skulden för viruset och när Ryssland och Kina dessutom erbjudit medcinsk hjälp till Venezuela, står den skyldige klar, men bevisen lyser med sin frånvaro under terrordrill Clade X. Det hela är som en sketch, fast med höga politiker, senatorer i huvudrollerna.

Störe delen av Clade X, del 3, handlar om att bibehålla USAs militärmakt i världen, trots att militärbaserna är hårt drabbade av viruset och 100 000-tals dör av smittan.

Det framförs från Clade X-gruppen hur viktigt det är att ha en ansvarig person för arbetet mot Clade X. USAs president har för mycket att göra, så det nämns att den bästa personen att leda arbetet mot Clade X är vicepresidenten, trots att han totalt saknar medicinska kunskaper.

Mycket viktigt för John Hopkins och Clade X-gruppen:

Bygga in juridiska system för att skydda läkemedelsföretagen från rättsprocesser och stämningar. USA måste bygga upp en stor ekonomisk reserv från skattepengar för att skydda läkemedelsföretagen från dryga skadestånd efter virusutbrottet Clade X. Tänk på det.

Under virusutbrottet sker resning i Jordanien mot regimen. Clade X-gruppen får i uppgift att bekämpa "terroristerna" som har stora framgångar mot Jordaniens statsmilitär.

Clade X-gruppen beslutar att skicka in USAs militär i Jordanien för att bekämpa "terroristerna", men USAs trupper drabbas av Clade X och tappar mycket av sin stridsförmåga. Clade X-gruppen hittar ingen lösning på kriget i Jordanien då "terroristerna" har för starkt stöd och kriget hamnar i dödläge.

Mot slutet ebbar Clade X-pandemin ut. Både USAs president och vicepresident insjuknar och kan inte utföra sina "plikter". Kampen mot Clade X saknar ledning och tar slut enbart för att befolkningen får flockimmunitet.

Väldigt mycket att tänka på under dom 5 timmar som Clade X utspelar sej. Det är en obehaglig agenda John Hopkins utmålar och med målsättningar som både är tydliga och som kan ses mellan raderna.

Tänk er för.

Annons:
Maria
3/24/20, 8:20 AM
#217

#216 Jag har bett tidigare att slippa konspirationsteorier i tråden. Vi har återpublicerat alla dina bortröstade inlägg och vi har tagit bort ditt tillfälliga skrivförbud.

Du fortsätter trots detta och jag kan meddela att då kanske vi överväger permanent skrivförbud.

Vänligen respektera detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/24/20, 8:49 AM
#218

Det som skrämmer mig är hur människor fortfarande går ut på klubben och festar tätt tätt intilvarandra. Det gör mig riktigt jävla förbannad. Ingen respekt alls. Sådana är smuts!

Lussan20
3/24/20, 8:58 AM
#219

Hera, helt sant. men kanske en viss grupp av människor tänker-det händer inte mig- så har det varit i alla tider. Själv tog jag i med en väninna på  74 som tyckte allt var så överdrivet, hon ville se sina barn och barnbarn och vänner. orden som var att se var-jag vill- på det planet är det med en del människor. Att vara så här i karantän som vi har det är en liten sak, tänk i flyktingläger och fattiga länder.

Vi kan prata i telefon, skypa och ses på FB. Vi måste vårda varandra…MVh/ WL🌺

[[eskils_]]
4/16/20, 11:54 AM
#220

Krya på er, ni som är drabbade! 🌺

En bra sak som detta trots allt för med sig är att många börjar ta hand om sin hälsa bättre.

"– Vi har märkt en 80-procentig ökning av produkter för att sluta röka, säger Apoteas vd Pär Svärdson till SVT Nyheter.

Covid-19 kan slå hårt mot lungorna och en kinesisk studie har visat att rökare löper högre risk att insjukna kraftigt."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-forsoker-sluta-roka-under-coronapandemin

MonicaLagerquist
4/16/20, 4:01 PM
#221

Idag fick vi info om svärmors boende. Nu är det bara en som är sjuk och den personen kommer troligen att slippa sin karantän imorgon eller på lördag. En har dött och resten har tillfrisknat.

Stolt ägare till fem La permer

Huygens
4/20/20, 2:15 PM
#222

Djokovic motsätter sej tvångsvaccinering. Det finns minst en utmärkt anledning till varför. Faktum är att det finns flera anledningar. SVT

Dioramabyggare
4/20/20, 10:16 PM
#223

För min egen del är jag inte rädd, men sedan CoVid 19 bröt ut är jag extra noga med handhygien (jag har alltid med mig en flaska 85%-ig handsprit när jag går ut, och jag "spritar" alltid händerna när jag har tagit i något i offentliga miljöer och i butiker och jag följer Folkhälsomyndighetens rekommendation gällande social distansering.

När det finns möjlighet öppnar/stänger jag dörrar och skåpluckor (även hemma) med underarmen och jag tänder/släcker lampor med armbågen, aldrig med händerna. Det händer att jag "spritar", eller tvättar händerna med tvål och varmt vatten, också när jag är hemma. Allt i syfte att inte riskera att sprida smittan vidare.

Annons:
klaramaria
4/20/20, 11:27 PM
#224

Ja jag är riktigt rädd

Lussan20
4/21/20, 6:12 AM
#225

Så här 5 veckor senare, så tänker man på dessa märkliga symtom, men även att mängden virus spelar roll, de unga som dött har utsatts för stor mängd virus. Därför så bra med avstånd och handhygien . Blir man smittad kan det bli en mildare infektion.I täta grupper mer smitta .De äldre får inte samma hygieniska standard som då jag arbetade i vården, då var det A och O, just pga av smittospridning. Naglar, hår sköttes. Det fanns badavdelning på sjukhuset med baderskor, så en gång i veckan badades patienterna noga. Arbetet var ett kall och man arbetade för att leva.

Obehag känner man väl alltid inför nya virus. Detta vet man ju inte hur det blir med. Om det bara faller ihop och dör ut eller kommer tillbaka i vågor över jorden.

Vi får hålla kvar råden om avstånd, handtvätt och ta vara på våren nu på de sätt som går.  Jag går mina dagliga promenader, håller avstånd, så hålla hoppet vid liv att detta snart är ett minne blott! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: