Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 722 ggr
Maria
2020-02-08 11:07

Skafferi

Har ni separat skafferi hemma eller hur förvarar ni torrvaror och konserver?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2020-02-08 11:13
#1

Torrvaror i ett golv till tak skåp.Konserver i ett vägghängt skåp.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
2020-02-08 11:42
#2

Jag har skafferi, med friskluftsventil.

Scorpio97
2020-02-08 11:59
#3

Jag bor i studentkorridor så jag har en liten hylla i ett skafferi. Jag äter dock inte konserver så det är främst torrvaror, fryspåsar, bakplåtspapper osv som förvaras där.


//Jessie

Sindri
2020-02-08 12:42
#4

Vi har ett gammaldags kallskafferi med ventil, det fungerar väldig bra en stor del av året, men på sommaren är det egentligen för varmt, och vid riktig kalla vintrar för kallt. Det fungerar dock för det mesta bra för förvaring av dryck av alla slag, örter, konserver (är dock ytterst få saker jag köper i konservburk), te mm, men där finns också en massa baktillbehör, stora grytor och mortlar etc. 

Ett suveränt utrymme som jag inte skulle klara mig utan.
Specerier i eget speceriskåp i köket och ett extra lager i ett annat skåp.

(Ja, vi skulle klara en smärre belägring…..)

Maria
2020-02-08 12:44
#5

När vi bodde i ett gammalt hus hade vi ett sådant där skafferi bredvid köket som var ett eget litet rum. Svalt och ventilerat. Massor med hyllor och en fin marmorbänk och därunder skåp. 

Tyvärr har jag inga bilder men jag saknar detta skafferiet enormt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-02-08 12:51
#6

Det låter riktigt fint, som nåt man kan se i en gammal film. Förstår att du saknar det.

Annons:
Maria
2020-02-08 15:13
#7

Numera så har vi "skafferiet" i grovköket. Min man har byggt ett väggfast större skåp där vi förvarar torrvaror och konserver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2020-02-08 21:47
#8

Har ett stort skafferi med ventil, varmt på sommaren och iskallt på kalla vintrar. Överfullt med allt möjligt, jag får gräva bland sakerna för att kunna hitta något.
Där står konserver, pasta, kattmat, te, grytor, elektriska apparater mm i en salig röra.
Fick ta bort ett jättebra stort skåp under kylskåpet när jag fick ett kombinerat kyl/frys, så allt som stod i det skåpet fick jag trycka in i skafferiet. Ångrar att jag var tvungen att göra så men hade inget val.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-02-09 12:25
#9

Har också ett stort skafferi med ventil, men till skillnad från Tarotstollans så är inte mitt skafferi varmt på sommaren. Konstigt nog, för solen står på från det hållet hela dagen. Det är dock inte svalt heller på sommaren, utan håller ungefär samma temperatur som resten av lägenheten. På vintern är det däremot ganska kallt där, kanske 14-15 grader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
2020-02-14 12:45
#10

I ett överskåp i köket. Äger ingen skafferi tyvärr, hade velat ha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leifsdotra
2020-02-14 12:57
#11

Bor i ett gammalt hus med stort kallskafferi som #4 Sen har vi dessutom torrförråd i ett separat rum i garaget Där har vi ett extra förråd av både torrvaror och konserver, flaskor m saft o burkar med sylt osv. Skönt att veta att vi har gott om mat hemma ifall vi vuxna t ex skulle däcka i influensa samtidigt eller  bli insnöade några dagar . Har ca 1 mil till närmaste affär och det går ingen kollektivtrafik.
Vi byggde 2 rum när vi byggde garaget, torrförråd med 2 stora frysboxar och verkstadsdel som håller frostfritt så att vi kan förvara färgburkar och sånt där.

Upp till toppen
Annons: