Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 488 ggr
Mooniq
1/10/20, 9:50 AM

Mejerier.. sevärd film

Komjölk är för kalvar, vilket vi människor har "glömt" för länge sen. 

Sevärd film om hur mejerier påverkar oss. Reklamen, matindustrin, regeringar etc. är grymt effektiv - frågan är hur vi påverkas. 

Första 5 minuterna är sega men sen tror jag nog att man är fast. Otroligt bra presenterat. Finns även en dansk forskarrapport som heter - den ohälsosamma mjölken - som man kan köpa som e-dokument via adlibris. 

https://youtu.be/h3c_D0s391Q

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Sindri
1/10/20, 11:19 AM
#1

Oj, vilken vegan-propaganda……

De första fem minuterna var ju nästan outhärdligt mumbo-jumbo om kalorier och kolesterol! En MD borde veta bättre idag! Och att tycka att en Coca-Cola Zero är bättre än en bit ost……Ingenting om hur Coke också är beroendeframkallande.
Och delen om blodsocker och insulin var ju helt uppåt väggarna.

Sambandet mellan prostatacancer och mjölk har jag läst om för länge sedan, och det stämmer säkert att vi inte bör dricka mjölk, det finns en tillväxtfaktor (IFG om jag inte minns fel) som säkert är den som gör att barn som dricker mycket mjölk blir långa, men också får problem med tänder och syn. Vissa delar (som t ex tänder) växer fortare än resten av kroppen. Men till det bidrar också snabba kolhydrater i mackor, pasta, glass och lördagsgodis.
Det finns också mycket man kan ifrågasätta om de personer han berättar om som blivit av med symptom när de lagt om till vegankost.  Jag är övertygad om att det även är avsaknaden av andra saker som hjälpt dem bli friska. (Ta t ex  makaron-ost-snacksen, frågan är om det var makaronerna eller osten som var den största boven. Frågan är också hur mycket äkta ost det ens fanns i dessa snacks?)

Helt riktiga och tragiska är hans utläggningar om  industrin kring mejeri- och köttprodukter,  och rent tragi-komiskt när han berättar om hur konstgödsel förstör miljön samtidigt som kornas naturliga gödsel är ett problem!!!!! 
Låt kor äta gräs och ge tillbaka det naturen vill ha tillbaka. Naturen sköter sig själv så bra när den får vara ifred.

Därför är gräsbeteskött och gräsbetesmejerier den enda vägen framåt. Dyrare ja visst, men hälsan är väl ändå det dyrbaraste vi har. Och blir råvaran dyrare blir det kanske inte lika lockande (och lönsamt) för livsmedels"industrin" att tillverka en massa undermåliga chark- och mejeriprodukter fulla med socker och andra skadliga tillsatser.
Som exempel på bra ersättning till ost visar han bl a en avocado. Jättegott och jättenyttigt, men ingen vegan talar nånsin om hur enormt vattenkrävande den odlingen är!

Som sagt, mindre mjölk till alla, men ost i lagom mängd tror jag inte är ett dugg farligt för de flesta. Det ges inte ett enda förslag på hur vi annars får i oss den viktiga kalken. Och om mjölken intas syrad eller fermenterad är den inte lika farlig heller, verkar det som.

Mooniq
1/10/20, 11:36 AM
#2

jag ser den inte från ett vegan/vegetariskt perspektiv. Jag har läst den danska forskarrapporten - den ohälsosamma mjölken - och det finns mycket forskning på mjölkproteiner och sjukdomar, han tar upp några av dem här.  Den danska rapporten rörde upp en del känslor och det fanns krafter som ville förbjuda rapporten. Det tog lång tid innan man släppte nyheten om mejerier - prostatacancer, vilket jag tycker är tragiskt. 

Inte många känner till mjölkmorfin som gör att vi vill ha mer, jag tillhör den grupp av människor som väldigt lätt går upp i vikt av mejerier så jag håller det på ett minimum. 

Det är välkänt att mejerier "slemmar" igen luftvägar och att de som har problem med luftvägarna kan bli avsevärt bättre när de utesluter mejerier.  

Det finns en agenda som den lilla konsumenten inte ska se - detta inom mycket av livsmedelsbranchen, tyvärr. 

Världen vaknade upp för ett par årtionden sen när tobaken var på tapeten. Jag tycker att det är kusligt att stora krafter jobbar mot den lilla konsumenten via reklam i den utsträckning som reklam får finnas. jag önskar att reklam förbjöds till stor del.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

wildfire
1/10/20, 11:43 AM
#3

Jag säger som Sindri vilken veganpropaganda och då är jag den dom äter så mycket vegetariskt men är inte helt vegetarian men jag dricker mjölk i massor och har gjort i hela mitt snart 54 åriga liv och det går ner ungefär en liter om dagen.

Jag är kortväxt och har inga tandproblem, sällan sällan något hål men det här är nog så oerhört individuellt en del tål inte mjölk eller andra mejeriprodukter medan andra gör. Det bästa vi kan göra är att äta och dricka sånt vi själva känner vi mår bra av för det går mycket skrämselpropaganda i det mesta ena dagen är det mejeri nästa kan finaste grönsaken vara skadlig för oss.

Ät och drick det vi själva känner är bra svårare än så behöver vi inte göra det och kroppen talar om för oss vad den behöver 😎

Sindri
1/10/20, 1:01 PM
#4

#3 av: wildfire
Oj, hoppas du inte är man - korrelatet med mjölk och prostatacancer är stort. 
Jag menar inte att man får hål i tänderna av mjölken, snarare stärks de, men däremot blir man tvungen att göra tandregleringar eftersom tillväxthormonet i mjölk gör att tänderna växer fortare och blir större än käken mäktar med. Även synfel sägs bero på detta. Ögonen växer oharmoniskt  och fr inte plats i ögonhålorna.
Jag har själv fyra barn, under uppväxten dracks det mycket nyttig mjölk, gröt med mjölk  till frukost varje dag. Alla har haft tandställning, dragit ut tänder etc. tre har glasögon. Fråga mig vad jag tror på……

Maria
1/10/20, 2:15 PM
#5

#4 Tror snarare på genetik en ett enskilt födoämne😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
1/10/20, 2:46 PM
#6

Jag tror på både gener och annat. I filmen pratat han om att det finns olika sorts gener, och det låter rimligt. Det finns gener som bestämmer t ex vilken ögonfärg du skall ha. 
Men det finns också gener som gör dig predisponerad för att t ex få ett långt liv, eller för diabetes.

Har man genen för ett långt liv så tror jag inte den håller hur man än lever (nu räknar jag inte alls med olyckor eller krig), det är klart att  exponering för miljögifter, olämplig kost, rökning och alkohol etc, spelar in. Man lever kanske längre än en person med predisponering för ett kort liv som lever lika ohälsosamt.

Har man disponering för att få diabetes så är jag övertygad om att man kan slippa det genom en kost som inte triggar insulinproduktionen hela tiden.
Det är inte ett enskilt födoämne det handlar om, utan flera som har en liknande effekt på kroppen.
Själv är jag nästan övertygad om att jag var predisponerad för diabetes 2, det finns i släkten, och jag hade väldiga problem med blodsockret som ingen läkare kunde förstå. Så slutade jag med de flesta kolhydrater, mjölk och yoghurt och nu har jag ett helt annat liv. Det var ju inte ett enskilt födoämne utan ett samlat intag av sådant som triggade min insulinproduktion, bl. a. yoghurt, men också pasta, ris, vanligt bröd  mm.

Men ost äter jag fortfarande och det har inte alls haft några negativa effekter på min hälsa. Och jag är grundligt genomgången två gånger under de senaste åtta åren.

Annons:
Åsa S
1/10/20, 3:57 PM
#7

Hm vi drack mycket mjölk som barn och jag dricker det även nu men inte blev jag lång jag hade gärna varit längre än 1,60, inga hål i tänderna har jag haft (nästan 50), inte behövt tandställning, synen har varit perfekt tills iår nu när jag ska fylla 49 nu behöver jag läsglasögon av minsta styrka när jag ska läsa en bok. Jag tror mera på gener jag med.

Sindri
1/10/20, 6:03 PM
#8

#7 av: Åsa S
Javisst tror jag att gener spelar in. Liksom ämnesomsättning (som väl också är genetiskt) En del kan leva på kakor och aldrig bli överviktiga eller få hål i tänderna.
Man kan få lungcancer och KOL utan att ha rökt. 
En del röker som borstbindare och blir 95 år. Visst är det orättvist!

Generna bestämmer vad vi reagerar på. I mitt fall så gillade inte mina gener att jag åt så mycket pasta och bröd. Jag har också druckit mycket mjölk och är lika lång (!) som du. Men jag gillade inte så mycket mat överhuvudtaget. Aldrig heller haft tandställning. Men våra barn växte upp med mycket mer kolhydrater i sin kost. Och mycket mer kost överhuvudtaget.

wildfire
1/11/20, 6:03 AM
#9

#4 Nej jag är inte man men tandställning har jag haft fast det var helt på eget bevåg nåt som egentligen inte behövdes men en tand stack ut en liten mm vilket jag inte kunde se så jag reglerade det . Tandläkarna avrådde mig men jag envisades och pedant jag är kunde jag inte se det den där lilla mm sticka ut 😃 Tänderna är inte stora heller bara normala och ändå vräker jag i mig mjölk.

Intressant det du skriver om ögonen men det är något som också kan bero på giftstruma ( ämnesomsättningen som sköldkörteln styr ) som jag haft men mina ögon var aldrig stora däremot fick jag en stirrande blick som sen försvann ihop med behandling. Den där sköldkörteln den ställer till mycket oreda i kroppen när den inte är i balans och styr precis allt från topp till tå i vår kropp.

Glasögon har jag men i min ålder är det inte konstigt att ha både läsglas och vanliga glasögon så jag tror absolut det här är mer genetiskt än att det beror på mejeriprodukter sen är det så klart så att en del tål andra inte så vi är bara individuella allihop.

Jag är  från Tyskland och adopterad till Sverige som barn så jag har inte stenkoll på det genetiska däremot fick jag kontakt med min biologiska släkt och just ögonen har min biologiska mamma problem med så att jag har glasögon är helt naturligt och troligen ett arv jag har med mig och det är egentligen ganska bra att inte veta allt om det genetiska för det man inte vet har man inte ont av 😎

Nä vet ni allt prat om mjölk gör mig törstig så nu ska jag gå och ta mig ett stärkande glas mjölk  😎

Upp till toppen
Annons: