Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 768 ggr
Maria
2020-01-05 21:48

Mat ni minns

Det går ju liksom lite mode i mat som med mycket annat. Har ni någon mat ni minns som kanske inte serveras så ofta numera?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Taggeman
2020-01-05 22:01
#1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jbgs]
2020-01-06 00:03
#2

0# Raggmunkar känns lite avlägset, även rotmos… detta va iallafall väldigt gott !

Lussan20
2020-01-06 06:06
#3

Paltbröd! Min pappa älskade det med knaperstekt fläsk och bechamelsås! Jag åt det, men var väl måttligt förtjust! Mvh/WL🌺

Maria
2020-01-06 06:34
#4

#2 Rotmos gör jag ett par gånger om året. Jag älskar det🙂

Jag minns maträtter med kassler och ananas vilket jag tyckte var väldigt exotiskt eftersom morsan aldrig gjorde det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2020-01-06 06:40
#5

En efterrätt som ploppar upp så här i minnet är päronhalvor som man lade en After Eight på och lät smälta i ugnen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tante Aubergine]
2020-01-06 06:59
#6

Hmm, palt var något som vi fick ofta under 90-talet. 

Tror inte det är lika populärt i dag.

Annons:
Maria
2020-01-06 07:01
#7

#6 Det har jag aldrig ätit. Är det som blodpudding ungefär?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tante Aubergine]
2020-01-06 07:11
#8

#7 Det de har gemensamt är ju att båda är blodrätter, men tycker personligen att paltbrödet var aningen mjukare  och gillade smaken bättre. 

Serverades alltid med en vit sås till också.

Maria
2020-01-06 07:12
#9

#8 Aha, tack🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2020-01-06 07:56
#10

Jag kan minnas fel, men tror pappa lade paltbrödet i blöt innan han kokade det, såg ut som en hålkaka, smakade mest vatten och salt vad jag minns. Men skulle vara nyttigt? Fläsket var väl bäst! Mvh/WL🌺

Lillyrod
2020-01-06 08:31
#11

Råriven fläskpannkaka. Det har jag inte ätit sen jag bodde hemma och det är ett tag sen 😉. 

Som raggmunk men bakad i ugnen.

MonicaLagerquist
2020-01-06 09:07
#12

Lappskojs gillade jag som liten. Pölsa är också gott. Mannen gillar det inte så jag äter det när han inte är hemma.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2020-01-06 09:11
#13

#12 Samma här😃 Pölsa tycker jag är jättegott med rödbetor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mooniq
2020-01-06 10:07
#14

Nu fick jag tänka en stund… 

kom på att när jag flyttade hemifrån så gjorde jag o mina kompisar en sorts gratäng med tjock vit sås med hackad dill i sen smulade vi ner 1-2 burkar tonfisk och ovanpå såsmassan så tog vi vitt bröd som vi skar i kuber - sen in i ugnen en stund tills brödet blev krispigt- det gillade vi. 

Min styvmor gjorde en gryta/soppa som jag inte gillade när det kom gäster för det var ananas i den - och varm ananas är nåt jag ännu inte gillar smaken av. Men det var fläskfile, grönsaker och ananas och rejält med buljong/spad. Det hällde man sen på brödskivor i djup tallrik och den grytan var alltid slut dagen efter - som tur var för mig som slapp äta den😃

Som tonåring och de gånger man åkte till kompisar som inte bodde där jag bodde så kunde man gå till vissa kafeer och få en banana split-glass - tillsammans med en läsk

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
2020-01-06 10:09
#15

Min mamma gjorde ofta stuvningar av burkchampinjoner och även stuvade ärtor och morötter (på burk).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
2020-01-06 10:39
#16

#15 När du nämner stuvning så kom jag att tänka på någonting som hette vol-a-vent (eller liknande). Ett frasigt, rutigt galler i smördeg (?) som man köpte färdigt och la en stuvning av champinjoner eller räkor emellan.

Lussan20
2020-01-06 11:21
#17

# 14.

Vi gjorde en liknande gratäng fast med krabbkött, det var gott! Man gröpte ur en långfranska och blandade ner i den vita såsen.

Kommer ni ihåg radiotårtan? Mariekex, kokosfett och choklad. Mammas moster gjorde den till vi skulle höra-Radioteatern ger-, så spännande…..Mvh/WL🌺

[[eskils_]]
2020-01-06 11:51
#18

I skolan serverades förr ofta sillbullar med korintsås. Blää.

Men lappskojs med rödbetor var gott! 🙂

Maria
2020-01-06 12:33
#19

#14 Just det ja. Det gjorde mamma ibland.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2020-01-06 14:20
#20

#12 Vi brukade också få lapskojs när jag var barn. Fast jag tror inte det var oxbringa i vår. Det hade vi inte råd till, så det var nog vanlig skinka eller grytbitar som blev över när mor gjorde kalops. Som jag minns det så var det bara potatismos med tärnat kött i. 🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs

https://www.kryddburken.se/2009/03/25/norrlandsk-lapskojs/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: