Annons:
Etikettdagens-hälsning
Läst 979 ggr
Maria
12/15/19, 7:09 AM

Godmorgon söndag 15 december

Godmorgon på er.

Hoppas att ni får en fin söndag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
12/15/19, 7:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

God morgon. Tre plusgrader och regn. Vansinnigt tråkigt decemberväder. Karin, Nypon och Luna (halva min lilla flock) önskar en trevlig tredje advent.

Tarotstollan
12/15/19, 7:54 AM
#2

Det regnar här också och just nu + 4. ☔️

Maria, du har missat 1:an i datumet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
12/15/19, 8:43 AM
#3

Godmorgon! Söndag och jag är ledig ! 😀👌🏽 Det ska bli så skönt att bara slappa o läsa , kolla film , Struntar i om det är 4 grader och regn ☔️! Det blir en mysdag ! Ha en fin Söndag alla! #0 Lätt att missa En siffra eller så . . 😀🤪🌹

HH 🙂

MonicaLagerquist
12/15/19, 8:57 AM
#4

God morgon

Har just fått veta att Plopp blev pappa till tre kattungar igår kväll och i natt. Just nu vilar mammakatt men ägarna tror att det kommer fler. Så spännande.

För övrigt är det kallt grått och regnet hänger i luften.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
12/15/19, 9:18 AM
#5

#2 Nu har jag fixat rätt datum😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
12/15/19, 9:57 AM
#6

Idag ska jag baka hehe😉

Förr bakade jag alltid en Engelsk Julkaka. Den ska ju mogna ett tag så jag är egentligen lite sen men det får bli så.

Jag har fick receptet av en gammal arbetskamrat som kom från Tyskland som i sin tur fått det från sin sin mormor och den brukar bli god. En ganska hård kaka som man skär tunna skivor av till kaffet eller glöggen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
12/15/19, 10:02 AM
#7

# Toppen ! 😀

HH 🙂

Maria
12/15/19, 10:04 AM
#8

#7 Jag lär ju aldrig komma upp till din nivå när det gäller bakning😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
12/15/19, 10:09 AM
#9

#8 Det gör nog nästan ingen av oss… Jag har påbörjat tillverkning av årets julgodis. Idag kokas det kola.

Soligajag1
12/15/19, 10:43 AM
#10

#8 , 9 . Va gulliga ni är ! 😀 Visst bakar jag , men jag kan misslyckas med . Har ni några problem med bakandet och så , fråga gärna ! Jag Hjälper gärna till.

HH 🙂

aggeelin
12/15/19, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Godmorgon! Dags att avsluta frukosten och få något gjort. Gott med fruktkaka Maria!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mooniq
12/15/19, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Midda! En lat fm, sen en sväng till affären och hem och göra asiatisk soppa och medan jag ändå var igång så skivade jag ett par rejäla morötter tunnt och bredde ut på en oljad plåt. De får torka först i 150 grader 10-15 min och sen sänker jag värmen till 60 grader -  tills de blir krispiga men utan färg. Som att bita i ett chips men lite söta. Roligt experiment. Goda

Näst på tur ska jag testa grönkål men de ska jag olja lite

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
12/15/19, 1:21 PM
#13

#12 Mums va gott !! Förstår om du kommer att njuta av dessa chips som är nyttigare och godare än dem vanliga !! Mums ! 😀👌🏽😀

HH 🙂

Annons:
Maria
12/15/19, 3:07 PM
#14

Nu är kakan i ugnen och ärtsoppan är nästan klar så det är soffdags😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
12/16/19, 12:58 AM
#15

#6. Maria, har du möjlighet att lägga ut receptet här på den engelska fruktkakan?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
12/16/19, 6:55 AM
#16

Här kommer receptet och det är egentligen lika mycket nötter i denna. Julkaka kallas den. Jag har alltid fikon istället för russin då min man inte gillar russin😉

300 g smör

4 dl strösocker

5 ägg

 3 dl hasselnötter eller ex 1 dl cashewnötter, 1 dl hasselnötter 1 dl pistagenötter

3 dl russin eller fikon

5 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 150 grader

Rör det rumsvarma smöret och sockret poröst och tillsätt äggen, ett i taget.

Halvera nötkärnorna och blanda nötter och russin med cirka 1 dl vetemjöl i en skål. (Använder man fikon så skär fikonen i russinstora bitar)

Rör ner resten av mjölet och bakpulvret. Vänd till sist ner nöt och russinblandningen och fördela den fasta smeten i en smord och bröad 2 liters kransform.

Grädda kakan på nedersta falsen i cirka 1 1/2 timma.

Låt kakan mogna ett tag.

Skäres i tunna skivor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
12/16/19, 8:29 AM
#17

Mmm … låter som en god kaka Maria!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tarotstollan
12/16/19, 6:23 PM
#18

Tack! Låter mumsigt!🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: