Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 330 ggr
Huygens
12/6/19, 11:19 AM

Systemsabotaget stoppat på Nytorpsskolan

En modig rektor.

Systemsabotaget stoppat på Nytorpsskolan av rektorn. Budgeten på skolan i Hammarkullen, Göteborg, måste dock överskridas med 5 miljoner kr. Artikeln beskriver rektorns åtgärder som "drastiska". Reportern frågar om rektorn inte har ansvar för budgeten. SVT

Min direkta reflektion är att rektorn har ett ännu större ansvar för eleverna, deras säkerhet, deras framtid, deras samhällspåverkan och deras ev barn, än för en kortsiktig ettårsbudget.

Dom pengar som kommunpolitikerna krävar ska "sparas" kommer att kosta långt mer i framtiden och Sverige kommer i så fall alltmer gå mot att bli ett slags Detroit (USA), vilket är precis vad Bilderberggruppen vill.

Det resultat som kommer ur rektorns satsning har ett mycket långtsiktigare värde än bara en årsbudget.

Annons:
Lona
12/6/19, 11:50 AM
#1

Lite mer om Nytorp: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skolsocionom-far-elever-att-skarpa-sig Jag gick där på låg- och mellanstadiet, visst fanns det problem då med men inte alls av de här dimensionerna. På den tiden ansågs dessutom "grannen" Hammarkullsskolans högstadium (som numera finns på Nytorpsskolan) vara ett föredöme för skolor i lite sämre områden. Starkt jobbat av rektorn och det rekordsnabbt! Det visar ju också att det GÅR att göra i insatser redan i skolan. Hur många miljoner kommer samhället att spara för att de här ungdomarna hamnat rätt? Betydligt fler än de fem miljoner som budgeten överskridits med! Jag hoppas verkligen att hon får fortsätta med sin metod - och att andra skolor blir inspirerade. Dessvärre är det ju inte bara Nytorpsskolan som ligger risigt till.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: