Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1329 ggr
Maria
12/5/19, 12:42 PM

Godast på julbordet

Vad tycker ni är allra godast på julbordet och får absolut inte saknas?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
12/5/19, 12:58 PM
#1

Rödbetssallad

l'm back

Maria
12/5/19, 1:10 PM
#2

För mig är det nog sillsalladen men jag har lite fler "måsten" som långkålen, inlagd stekt strömming, rökt ål (som man numera bör bojkotta), och så äggost.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
12/5/19, 1:15 PM
#3

Köttbullar och rödbetssallad, men annars gillar jag mest kaffebordet med gott saffransbröd och sockerkaka, peppar kakor, jag är en sötråtta! Mvh/WL🌺

MonicaLagerquist
12/5/19, 1:30 PM
#4

gravad lax

och Jansson.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
12/5/19, 1:34 PM
#5

Julbordet skulle bli bra märkligt utan skinkan. 😂

Ljungåsen
12/5/19, 2:32 PM
#6

Jag tycker bäst om sillen, tätt följt av laxen. Skinkan känns också väldigt nödvändig.

Annons:
Maria
12/5/19, 2:39 PM
#7

Jag tycker bäst om det man bara äter på julen och inte annars.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
12/5/19, 2:53 PM
#8

Allra godast är pojkvännens/svärmors biskvier som det tyvärr inte blir några av i år. På själva julbordet är det nog dekorerade ägghalvor samt äggost till efterrätt - fast julskinka och tomtegröt kan man ju inte missa…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
12/5/19, 3:38 PM
#9

Janssons Frestelse är ett måste ! Sen morot / kålrots låda , köttbullar, revbensspjäll , Klapp gröten ! Mums ! 😀👌🏽

HH 🙂

Lussan20
12/5/19, 4:17 PM
#10

Glömde, Jansons frestelse  , ägghalvor med räkor. Nu blir jag hungrig, men behöver bara vänta till den 14 dec, vi firar med barn och barnbarn då, julen med ensamma vänner.  Om man får ångra sig så tar jag Janson.  Mvh/WL🌺

MonicaLagerquist
12/5/19, 5:40 PM
#11

#9 Svärdottern har alltid med sig en purjolökslåda och den är så god.

Stolt ägare till fem La permer

flocken
12/5/19, 7:44 PM
#12

Jag tycker julmaten är så tråkig. Äter bara det kalla, sill, lax, skinka.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

citytjejen
12/5/19, 8:23 PM
#13

Sill, lax, skinka och Jansson! Får jag det så är jag mer än nöjd😃

/Christina

Annons:
wildfire
12/6/19, 6:58 AM
#14

Grönt i alla former ,äter nästan inget kött alls så det gröna måste finnas med annars får jag sitta där hungrig och titta på när andra äter 😃

JMW
12/6/19, 7:07 AM
#15

Jag funderade på frågan i rubriken. 
På vårt julbord så är absolut Janssons frestelse det godaste på julbordet.

Leifsdotra
12/6/19, 7:23 AM
#16

Jansson, men det ska vara min man som gör den❤️

Maria
12/6/19, 8:40 AM
#17

#15 Heter det inte god, godare, godast?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
12/6/19, 8:42 AM
#18

#15, 16 . Åhh , så härligt !! Två till som gillar Janssons Frestelse! 😀👌🏽Ett måste på Julbordet ! 😀🌹

HH 🙂

Lussan20
12/6/19, 8:44 AM
#19

Jag hittade ju ett recept med förkokt Potatis och lök i grädde innan den går i ugnen som blev en hit. Då gick Janson upp på en delad 1a plats med hemgjorda köttbullar.

Mvh/WL🌺

JMW
12/6/19, 8:53 AM
#20

#17 Jo det gör det kanske och just Jansson är det godaste av alla rätter. 😉

Annons:
Ljungåsen
12/6/19, 8:53 AM
#21

#17 Både godast och godaste kan användas som superlativ. Det beror på formuleringarna runt om. Exempel: Vilken julmat tycker du är godast? Det godaste jag vet är sill. https://svenska.se/saol/?id=0968726&pz=7

Maria
12/6/19, 8:56 AM
#22

#20 Olika böjningsformer bara😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
12/6/19, 10:31 AM
#23

#22 👍

Lillyrod
12/6/19, 6:39 PM
#24

Det är svårt att välja. Jag tycker allt är gott. Det är sällan jag äter julbord ute innan jul så när julafton väl kommer är man supersugen på allt gott där. 

Godast är nog det man bara äter på julafton. Hos oss är det leverkaka. Resterna som inte fick plats i fjälstren när man gjorde leverkorv förr. Då bakade man den överblivna korvsmeten i ugnen. För mej är det fantastiskt gott med lingon till.

Tarotstollan
12/6/19, 10:10 PM
#25

Jag  äter borta hos släktingar hela julen, så jag får äta det som serveras och det är ok men det är mycket av det jag skippar och mycket som jag saknar.
Brukar ta igen det sen på nyår då jag äter sådant jag vill ha.
Om jag skall välja något på det julbord som serveras, så väljer jag rödkålen och det hembakade brödet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

cattisa
12/7/19, 11:15 AM
#26

Skinkan är absolut viktigast! Men köttbullar och revbensspjäll kommer inte långt efter. När jag var liten fick vi vol-au-vent med räkor, och det var en absolut favorit då.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

flisan708
12/7/19, 2:02 PM
#27

Julskinkan med sötsur senap.

Annons:
Upp till toppen
Annons: