Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 994 ggr
Maria
12/4/19, 7:54 AM

Julstress?

Brukar ni bli stressade inför julhelgen?

Jag tänker på matlagning, planering, julklappar osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
12/4/19, 8:02 AM
#1

Inte ett dugg. Julklappar har vi slutat med för länge sedan. Någon speciell planering behövs inte heller. Vi ställer bara fram det vi helst vill ha och det är inget dignande julbord längre. Det är bara jag och maken och ibland kommer pappa och/eller min dotter.

Det som fick mig stressad förr var just detta med julklappar men det slipper jag nu.

Ljungåsen
12/4/19, 8:12 AM
#2

Nej, jag blir inte stressad. Vi firar julen hos mina gamla föräldrar, med svärmor, barn och barnbarn. Maten är knytkalas (jag planerar vem som fixar vad), och mängden julklappar är väldigt begränsad. Vi träffas, äter och har trevligt helt enkelt. Värst med julfirandet är all disk, men vi brukar hjälpas åt även med det.

Leifsdotra
12/4/19, 8:24 AM
#3

Det händer, om det är arbetsdagar ända inpå julafton. I år har vi ju först en helg och sedan har jag tagit semester på måndagen så den här julen kan inte bli stressig tänker jag.  Sistaminuten städning och julmaten är väl det som kan bli stressigt vissa år annars även om vi har knytismed våra gäster. Vi gör mycket från grunden, så allt kött som ska vara på julbordet ordnar vi. Gästerna får ordna med dryck, silll o lax mm.

Vi firar alltid julen hos ossmed de släktingar som väljer att fira med oss just det året. I år vet jag att min bror och hans barn kommer. Har inte kollat med övriga ännu. 

Julklappar köper vi bara till våra och brorsans barn så det blir inte mycket.

Maria
12/4/19, 8:29 AM
#4

Vi har ju egentligen inget alls att göra mer än lite mat och julklappar till julklappsspel men för mig blir det ett berg av saker. Jag kan ju ofta bara göra en sak i taget numera och så fort vardagen "ruckas" så blir jag så stressig.

Förr hade vi stora jular och mängder av förberedelser och jag älskade det🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
12/4/19, 8:33 AM
#5

Vi firar stor jul i flera dagar med våra(vuxna men utan egna) barn och det skall lagas en massa mat och fixas mycket innan. Ungdomarna kommer hit och gör olika saker också, men jag kan inte påstå att jag känner mig stressad. Mycket att göra, men roligt med alla förberedelser och alla brukar vara så nöjda och glada. Klappar har vi dragit ner på, ungdomarna uppskattar att vi skänker till olika ändamål istället.

wildfire
12/4/19, 8:47 AM
#6

Nej ingen stress, jag gör inte så mycket av julen tycker den ska vara lugn och sansad.Lite gott att äta och dricka,lite fint i fönster och gran ute.Klappar har vi inte många mest bara symboliskt så jag tar det lugnt 🙂

Annons:
Soligajag1
12/4/19, 10:02 AM
#7

Nej , ingen stress denna Jul 🙂🌺  

Så skönt ! Jag ska till min syster i Jul , pappa kommer dit  och firar med oss såklart .  Sen kanske han vill tillbaka till sitt"boende" eller sover över hos min syster.  Jag kanske åker till min  syster och hjälper henne med maten , sedan förbereder jag lite hemma, Janssons Frestelse vill jag göra och ev. Dem finska lådorna / Morot och kålrots låda. Pappa vill ju gärna ha  det ( han är van med dem när mamma fanns , hon lagade allt )  

Vi får se om jag gör Julstjärnor .  Ska titta på recept , köper nog färdiga plattor/ deg , så enkelt då. Men plommonröran gör jag själv. 

Inga Julklappar har vi . Men vi syskon samlar och köper en present till pappa . Sedan vill jag köpa en Julpresent till min syster och hennes man för att dem har Julen hos sig. 🙂

HH 🙂

MonicaLagerquist
12/4/19, 12:29 PM
#8

Vi har haft lite struliga jular tidigare år. Vi har varit i Thailand och kommit hem ett par dagar före jul och ett år kom vi hem på julafton. Förra året var vi hemma och tanken var att vi skulle fira jul med alla ungar med respektive samt svärmor. Då blev jag sjuk men vi firade ändå men det var tufft.I år firar vi jul hemma och jag vet inte hur många vi blir. Allt från tre till fjorton skulle jag tro.Jag lagar all mat och bakar julbordet. Visst blir det jobb men jag gillar att laga mat och blir inte stressad av det. Har jobbat som kokerska och det underlättar säkert.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
12/4/19, 3:38 PM
#9

Jag brukar inte göra det eftersom jag sällan firar traditionell jul men i år är jag ju hemma hos mamma och då ska det julstädas, putsas och fixas varpå hundratalet tomtar ska upp. Jag lade fram ett förslag att vi kunde köra lite "light-jul" i år med tanke på att det står flyttkartonger och grejer lite varstans men nä, det går ju inte. Vi är inte ens hemma på julafton men julpyntas ska det!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Scorpio97
12/4/19, 6:14 PM
#10

Nej, jag har ingen julstress. Jag firar hos min mamma så det blir inget julpynt alls hos mig. Mamma älskar julen så jag får tillräckligt av tomtar och annat julpynt hos henne, haha. Det är även hon som lagar maten. Sen har vi inget överdrivet julbord utan har begränsat det till det som alla verkligen tycker om. Vi insåg för några år sedan att det var en del grejer som alla/flera åt, men ingen egentligen tyckte var nödvändigt eller supergott. Så jag tror inte mamma har julstress heller, hon vet att vi hellre har en glad mamma och ett lite mindre julbord än att hon ska stressa ihjäl sig. Sen brukar åtminstone jag och syrran göra julgodis, pynta granen och lite sånt. 

Vi har även bestämt att ingen måste köpa julklappar. Hittar man en bra julklapp till någon får man gärna köpa, men det finns inga krav. Det är helt okej att ge bara till en person eller till ingen alls, eller tex köpa ett spel vi kan spela tillsammans istället. Innan vi bestämde det blev det ofta så att man köpte saker som ingen egentligen behövde bara för att man "ska" ge julklappar. Nu blir det bara julklappar som faktiskt har en tanke bakom sig och ingen behöver stressa runt i butiker och få panik över att inte hitta något att ge. 

Men vi är ju vuxna allihopa också så fokuset är mycket mer på att umgås numera. Hur välfyllt julbordet är eller hur många klappar som finns under granen har mindre betydelse. Om/när mina syskon får barn blir det väl kanske lite mer sånt :)


//Jessie

JRSN
12/4/19, 7:53 PM
#11

Extremt! Men det hjälper att göra en planering tillsammans och fördela olika göromål över dagarna före jul. Då gör man en eller två saker på vissa dagar och kan i övrigt slappna av och njuta av julhelgen! ✨

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Tarotstollan
12/4/19, 8:26 PM
#12

Ja, för att jag inte orkar göra någonting. Det är så mycket som ligger här som behöver tas om hand innan jag ens kan fundera på att börja städa en gång.
Så jag gör det jag orkar och har lust med men det räcker inte.
Synd, för jag gillade att ha det städat och pyntat för en gång skull runt mig.
Tur att jag firar borta.😐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
12/5/19, 6:53 AM
#13

Inte mkt. Julklappar inköpta. Nu är det bara om man springer på något litet. Nu bakar vi o gör godis. Om vi orkar o vill. Lördagen innan jul blir som som vanligt julmys här hemma med vår xtra familj o svärmor.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Maria
12/5/19, 9:30 AM
#14

På tal om julstress😃

Inatt drömde jag att jag gjorde sillsallad och domare var Tony Irving. Jag var jättenervös för jag kunde inte känna någon smak så jag fick göra "på en höft"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
12/5/19, 8:24 PM
#15

Nej, julstress är inget för mig🙂Vi har inga julklappar och inget folk på besök vilket är jätteskönt! Vi köper den julmat vi vill ha och i år ska vi dessutom vara i Barcelona över julen.

/Christina

Lillyrod
12/6/19, 6:41 PM
#16

Ja lite. Julklappar är jobbigt. Vi köper bara till dem som firar på samma ställe men det är nog så svårt. Än så länge har jag bara klarat av min mamma 😃

Wony
12/11/19, 2:44 PM
#17

Bara om helgerna kommer att involvera många besök hos släkt och bekanta, då blir jag stressad eftersom socialt umgänge har en tendens att trötta ut mig. Men annars är det relativt stressfritt faktiskt. Brukar börja i god tid med mat och bakning och planera inköp osv så att jag inte glömmer bort något.

Upp till toppen
Annons: