Annons:
Etikettövrigt
Läst 482 ggr
flocken
11/23/19, 7:26 AM

Tack gåva till äldre man?

Vad kan man ge till en äldre man, snart 76 år? Är själv, frun borta sen länge, barn o barnbarn 35 mil bort. Han ställer alltid upp för oss med kort varsel. Vad det än handlar om. Vi har känt varandra i 3 år. Whiskey föreslog min man, bjuda hem på middag. Brukar ge han hembakat. Nu inför jul kanske whisky och en ljuslykta?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Soligajag1
11/23/19, 7:39 AM
#1

#0  Bjuda hem på middag tror jag på , uppskattat + en matlåda hem , nybakat bröd , en god kaka till efterrätt.  🙂🌺  

Sen en " stående" matkväll / dag framöver skulle säkert vara uppskattat eftersom han är ensam och barn och barnbarn långt bort.  🙂

HH 🙂

Ljungåsen
11/23/19, 8:13 AM
#2

#0 Jag tror också på det där med mat. Antingen bjuda hem, eller matlådor, eller både och. Många äldre som blivit ensamma prioriterar inte att laga mat bara till sig själva.

Lussan20
11/23/19, 8:21 AM
#3

Bjuda på gemenskap och middagar är jättefint, men på själva födelsedagen kanske det är roligt med en liten gåva? En liten lykta och Whisky är väl en fin sak? Mvh/WL🌺

Sindri
11/23/19, 8:38 AM
#4

Att bli ensam när man är gammal och inte ha någon familj i närheten måste vara något av det värsta man kan råka ut för. Mannen är ju dessutom relativt ung.Min far, som bor långt borta, blev nyligen änkling, och jag märker på honom vad som är det värsta med ensamheten.
Gemenskap och omtanke är det bästa man kan ge. Att laga mat till sig själv och äta ensam är oerhört trist. Att inte ha det där vardagliga småpratet om vad som händer i världen, vad man såg genom fönstret, serien eller filmen på tv, boken man läst etc .

Hembakat är säkert oerhört uppskattat, liksom allt som är gjort med omtanke. Om han tycker om whisky och inte har problem med alkohol är det såklart en fin gåva, men att ge en dyr gåva istället för av sig själv kan kanske betraktas som att "köpa sig fri" från att ge av sin tid och gemenskap. Blir man däremot bjuden på tillställning är det fint att ha med någon gåva.
Har du barn? I så fall skulle det kanske vara uppskattat om barnen gav något egengjort till jul, som en doftapelsin eller julkakor. 

Är mannen ensam i jul så skulle han nog uppskatta om ni kom in med en liten julkorg på julafton och delade lite kakor, glögg etc med honom.
Vi har gjort så med hjälpsamma grannar och det har varit väldigt uppskattat, trots att de inte varit ensamma.

dixieQ
11/23/19, 8:42 AM
#5

Hembakade lussebullar o en skinka o kanske en janssons frestelse borde gå hem,el en vacker julgrupp(blommor)o en chokladlåda? en flaska glögg mm,finns massor man kan ge o gissar på att det blir uppskattat med hemgjord julmat el något annat "juligt"..

Lussan20
11/23/19, 8:45 AM
#6

Vi ska ha ensamma vänner på julafton, vi firar med barnen 3dje Advent. Det känns bra, julklappar blir något litet en påse Twist och en ask med pepparkakor. Man kan inte ge dyrt till alla som man önskar. Förra året blev det honung och kokosolja , hembakad kaka. Som fattigpensionär så får man tänka till, men huvudsaken att man får dela gemenskap. Vi bjuder på hämtning och skjuts hem, uppskattat.

Mvh/WL🌺

Annons:
flocken
11/23/19, 8:46 AM
#7

Han fyller även år julafton. Det lutar åt middag. Han ställer upp med kort varsel även denna helg. Får luska lite vad han gör under julen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: