Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 519 ggr
Honestyisdead
11/20/19, 8:32 PM

Märkligt fynd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fann jag en märklig sak på promenaden. En dolksvans! Ni kan tro att jag stod och funderade länge över det.

Annons:
Huygens
11/20/19, 8:47 PM
#1

Intressanta hjulspår den gjort i gatstenen. Dess närmaste släktingar är spindlarna.

Sindri
11/20/19, 8:51 PM
#2

Men….en riktig? Levande? Verkar ju hur otroligt som helst. Utrotningshotad dessutom. (Eller kanske bara hotad - men ändå)

Honestyisdead
11/20/19, 8:53 PM
#3

#1 Det är inga hjulspår. Gissar att det ska se ut som piggarnas släpande. Den här har dock inga släktingar bland spindlarna. Den är tydligen ett konstverk fick jag veta senare.

Cireea
11/20/19, 8:53 PM
#4

Vad häftigt! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sindri
11/20/19, 8:55 PM
#5

Puh! Blev nästan orolig att någon fångat den i Mexikanska golfen och försökt ha den som husdjur.

Honestyisdead
11/20/19, 9:02 PM
#6

#4 Ja nu när jag vet varför den låg där så, just då tänkte jag att någon stulit den från en skola eller liknande. Såg att den inte var riktig men vågade ändå inte röra den, man kan aldrig vara helt 100 haha :) #5 Tur det inte var så! https://www.hd.se/2019-11-15/levande-fossil-som-kravlar-in-som-konst-pa-raa

Annons:
Pyttelite
11/20/19, 11:19 PM
#7

Märkligt djur och häftig installation!

Hoppas att den får leva kvar på som djur och installation.

Från Wikipedia: 

Dolksvansen är värdefull inom medicinsk forskning, främst på grund av dess unika immunförsvar och deras Limulus Amebocyte Lysate (LAL). Det pågår försök med dolksvansarnas blod för att hitta botemedel för sjukdomar som är resistenta mot penicillin och andra mediciner. Dolksvansarna fångas och ett blodprov tas men efter provtagningen släpps de fria igen. Det gör att forskningen inte hotar artens fortlevnad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ljungåsen
11/21/19, 6:37 AM
#8

Även SVT har skrivit lite om installationen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mystiskt-djur-har-flyttat-in-pa-raa Roligt med konst som uppmärksammar ett djur som jag tror de flesta inte ens vet om att det finns.

Maria
11/21/19, 6:58 AM
#9

Gatukonst är kul tycker jag och ger alltid upphov till reaktioner av olika slag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
11/21/19, 10:41 AM
#10

Oj! Jag hade nog också blivit stående en stund 🤦‍♂️😮😃

Upp till toppen
Annons: