Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 812 ggr
Ljungåsen
11/19/19, 1:15 PM

Matpriser

När jag var och handlade idag så började jag fundera över det här med matpriserna. Det känns som att priserna har gått upp rätt mycket bara under senaste året. Numera är det sällan vi hamnar under tusenlappen för veckohandlingen (vi är tre vuxna som äter alla mål hemma, plus tio grönsaksälskande marsvin). Hittade den här artikeln hos SR, som bekräftar att jag inte är helt fel ute i min känsla. Matpriserna ökar mer än andra priser, och speciellt märks det på priset på grönsaker som har ökat mer än 12%. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7280925 Går det att få ner kostnaderna och fortfarande äta bra? Tips önskas.

Annons:
Åsa S
11/19/19, 1:52 PM
#1

Det är det gamla vanliga handla i säsong, läs reklambladen och jämför priser mellan butiker anpassa maten efter vad som finns i butiken till bra pris (glöm bara inte kolla vilket näringsvärde det är med så det inte bara är mest tomma kalorier ibland är det mest skräpmat på erbjudande som godis, kakor, chips och de kan man klara sig utan näringsmässigt). Odla egna grönsaker i trädgård eller på odlingslott, även en balkong kan man odla en del på. Plocka ätliga växter i naturen typ kirskål som kan användas i mat på vintern.

kamera0710
11/19/19, 1:53 PM
#2

Svår avvägning detta, kan jag tycka. Ena mediereportaget fokuserar på priserna och inget annat. Nästa stund kommer reportage om hur djur som föds upp för köttproduktion behandlas när vi vill ha så billiga livsmedel som möjligt. 

Pratade för länge sedan med en av Aktuellts Medarbetare om denna brist på helhetssyn när det gäller livsmedel, hon höll med om kritiken.

Herveaux
11/19/19, 1:54 PM
#3

Ett tips jag jobbar på att följa bättre är att äta frukt och grönt som är i säsong. 
Hålla utkik efter 'kort datum'-varor med nedsatta priser, samma sak med varor som kommer utgå ur sortimentet och säljs ut billigare. 

Minns inte vart jag läste det, men vissa upplever en minskad matkostnad efter att dom infört vecko-matsedel hemma med mindre spill och mat som hinner bli dålig. 

Beroende på vart ni bor och hur det är för er att ta er utåt landet så kan det finnas gårdar som är villiga att sälja av 'fula' (iaf enligt kunderna…) men fullt dugliga frukter och grönsaker till ett bra pris till marsvinen. 
Prova att höra er för i mataffären också om ratat frukt och grönt, min moster fick varje vecka med sig en låda som hennes kanin och marsvin levde gott på alldeles gratis.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kamera0710
11/19/19, 1:58 PM
#4

Kött köper jag en del (men inte bara) till nedsatt pris när bäst-före-dag närmar sig. En gång kom jag med en ganska stor mängd av en av mina favoritkorvar och kände mig som en snåljåp, men killen i kassan sa: "Det är jättebra att du köper dessa varor, så vi slipper kassera dem."

Namiko
11/19/19, 2:10 PM
#5

Förutom det som nämnts redan så skulle jag säga förenkla maträtter, man kan ofta skippa eller byta ut ingredienser mot något billigare. Speciellt användbart om man följer recept som ofta har onödiga ingredienser som drar upp priset.

Torkade bönor som man kokar själv. För 60:- per månad har jag alla bönor jag behöver.

Hemsidan undertian.com. Alla recept där kostar som mest 10:- per portion. Jag har testat flera recept med bra resultat och anpassar dom till vad jag redan har hemma.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ljungåsen
11/19/19, 2:36 PM
#6

Tack för alla bra svar! Nu har jag en del att fundera över.

Annons:
LBB
11/19/19, 2:51 PM
#7

grundorsaken till prisökningen är väl regering o riksbankens medvetna politik, vilket har resulterat i att kronan tappat upp mot 30% av sitt värde gentemot de vanligaste valutorna våra importvaror handlas i. Så klaga hos Löfven och Co.

Tarotstollan
11/20/19, 1:37 AM
#8

Jag hämtade gratis morotsblast i min Ica affär, då de oftast bara rev av det och kastade det. Mina marsvin älskade det.
Jag förstår inte varför folk kastar så mycket mat, det är väl bara att spara det och fixa ihop en pytt i panna av de rester som passar ihop och det andra går väl alltid att kombinera med någonting annat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ljungåsen
11/20/19, 6:31 AM
#9

#8 Jo, morotsblast är verkligen jättegott. Det tycker mina marsvin också. Jag brukar handla morötter med blast när det är säsong, just för att marsvinen blir så glada.

Maria
11/20/19, 6:38 AM
#10

Jag tycker också att maten blivit dyrare. Det smyger sig liksom långsamt på men jag känner ändå att det går att äta bra och billig mat bara man har tid.

Värre är det för heltidsarbetande småbarnsföräldrar där långkok och annat tidskrävande kan vara svårt att få till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
11/20/19, 8:35 AM
#11

#10 Ja man får alltid betala på ngt vis, antingen med pengar eller med tid o kunskap, om man vill äta gott och bra. Det skeva i kråksången är väl att de som har ont om tid och pengar är just barnfamiljer.

Mooniq
11/21/19, 10:29 AM
#12

Jag har sen många år kört lchf och stenålderskost - vilket betyder att jag sällan eller aldrig köper vissa livsmedelsgrupper - saknar dem inte heller.  Köper sällan/aldrig snacks, godis, smörgåspålägg, charkvaror, kaffebröd, alkoholvaror,  halv & helfabrikat, läsk/saft/juice, frukt och extremt lite mejerier. 

Det jag tillagar äter jag upp - om jag gör storkok så delar jag med mig till pappa, gör ofta storkok och fryser in i portioner eller att jag äter samma i 2 dagar, tex kalops.

Jag äter energität mat och per automatik oxå mindre portioner och håller mig mätt längre. Jag har oxå märkt att vissa matvaror ökar i pris men har inte tänkt på hur mycket de ökat. 

Ägg är stapelvara - köper gärna i gårdsbutik.

Grönsaker/rotgrönsaker köper jag gärna närodlat/gårdsbutik och för att gynna den lilla människan så kostar det ibland lite mer - men jag ser ju att hönorna har det bra och går ute o sprätter - för mig är det viktigt. 

Kött köper jag närproducerat i största möjliga mån, våra djur ska ha det bra och de ska behandlas värdigt innan slakt - det är viktigt för mig och där lägger jag gärna mer pengar än vad kött kostar i butik. Sen är närproducerat kött hängmörat och smakar mer - butikskött är vaccumpackat och elmörat, segt och smaklöst, tycker jag. 

Det jag är mest stolt över är att jag slänger extremt lite matrester. Det är såklart enklare när man är själv i hushållet, då jag alltid kan laga den maten jag gillar och inte behöver kompromissa med nån annan. 

Jag köpte en värmetorkugn - och den använder jag för att torka grönsaker och göra beef jerky - eller jerky av olika typer av kött. Fintrådigt kött som ligger i marinad och sen torkas i ugn i 50-70 grader i många timmar. Jag gillar det rejält. 

Jag bakar eget spannmålsfritt bröd (malda nötter & fröer) och fryser in i skivor, alltid färskt och jag tinar bara det jag ska äta just för stunden.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ljungåsen
11/21/19, 11:30 AM
#13

#12 Vi slänger i princip ingenting. Att faktiskt äta upp den mat man köper tror jag är ett bra sätt att hålla nere kostnaderna. Sedan känns det rätt bra ur resurssynpunkt också.

Annons:
Leifsdotra
11/21/19, 11:32 AM
#14

Ja, matpriserna har ökat mycket märker jag tyvärr. Vi är 2 vuxna och 2 tonårsgrabbar och veckoinköpen ligger på 700-1000 kr. Då ingår i och för sig hygienartiklar och annat som går att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker. 

Vi har egna höns och får och maken är jägare så ägg, lamm och älgkött är vi självförsörjande på.  Så mycket annat animaliskt protein köper vi inte, men det är inte precis gratis med djurhållning så egentligen borde jag räkna in kostnaderna för en del av det hönsen och fåren kostar i utgifterna för att det ska bli rätt och jämförbart med andra familjers utgifter.

Fridaaaa
11/21/19, 4:00 PM
#15

Håller med att det har ökat. Men ersättningar, löner osv har inte direkt ökat  på många håll. Ingen hållbar ekvation enligt mig. Speciellt om man äter glutenfritt och laktosfritt är det dyrt eller svenskt kött

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
8/6/22, 12:29 PM
#16

Priserna har ökat ännu mer sedan tråden startades 2019, men tillverkarna gör vad de kan för att låtsas om att de inte gör det. Vi är nog många som märkt att förpackningarna bara blir mindre och mindre, medan prisen ligger kvar på samma nivå - eller till och med höjs.

Ordet krympflation syftar till att förpackningar eller varor krymper medan priset på produkten förblir detsamma. DN har pratat med Richard Wahlund, professor i företagsekonomi, som säger att krympflation är en slags psykologisk prissättningsteori som finns på marknaden. Han menar även att krympflation är ett knep som är svårt för konsumenter att upptäcka.

Både Richard och Maria tror att krympflationen kan öka med tanke på inflationsläget. Finansmarknadsminister, Max Elger, säger att man inte har några intentioner på att utreda krympflationen i samhället, något Maria Wizell är besviken över.
– Med ökande priser så kommer detta bara accelerera och bli värre och värre.

https://news55.se/nyheter/artiklar/sa-lurar-mataffarerna-dig-pa-pengar/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Enligt två experter så lyckas mataffärer lura konsumenter att betala mer för livsmedel än vad man tidigare gjort.
Ljungåsen
8/6/22, 3:20 PM
#17

Den här tråden kom jag inte ens ihåg att jag hade skrivit.

Matpriserna är ännu värre nu, men vi har minskat både i antal människor och antal marsvin så det enda som verkligen märks är kaffepriserna. Och just kaffe är en sån vara som blivit utsatt för krympflation. Extremt frustrerande med 450 g i ett halvkilospaket.

Carmarino
8/6/22, 3:23 PM
#18

#17: Ja, kaffe var väl en av de första varorna som råkade ut för krympflation vill jag minnas. Det var ju en rätt rejäl ändring också. Är själv så lyckligt lottad att jag inte dricker särskilt mycket kaffe, så för mig räcker ett paket i över ett år. (Använder hela bönor.) Då känns inte prishöjningen lika mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ljungåsen
8/6/22, 3:27 PM
#19

#18: Jag dricker väldigt mycket mer kaffe än så, tyvärr.

Uttrycket krympflation tycker jag är strålande, det ska jag börja använda när jag pratar. Det säger så väldigt tydligt vad det är fråga om.

Carmarino
8/6/22, 3:29 PM
#20

#19: Ja, det är ett bra ord. Beskriver så bra vad det handlar om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
8/6/22, 3:36 PM
#21

Betänk också hur förpackningar ibland utformas så att de ska se större ut än vad de är.

Carmarino
8/6/22, 3:39 PM
#22

#21: Ja, ibland är förpackningarna fortfarande lika stora, men innehållet har minskats.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
8/6/22, 3:52 PM
#23

Att handla mat är inge skoj längre

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
8/6/22, 3:53 PM
#24

#23: Nej, verkligen inte - mer än möjligen när det är extrapriser och man hittar något riktigt billigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/6/22, 4:01 PM
#25

I flera av de butiker där jag brukar handla har de särskilda kylar för varor som närmar sig utgångsdatum och säljs billigare. Brukar alltid titta där.

Sedan har jag under semestern bunkrat en hel del varor som inte varit nedsatta i pris, när jag semestrat i Jämtland och Härjedalen. Med en ganska bra lön försöker jag att gynna småbutiker i glesbygd så mycket jag kan. Både för glesbygden och för att jag vill att dessa butiker ska finnas kvar vid kommande besök.

  • Redigerat 8/6/22, 4:48 PM av kamera0710
Carmarino
8/6/22, 4:45 PM
#26

#25: Brukar också kolla i den kylen. Här så märks även mjölk som börjar närma sig utgångsdatum tydligt. Mjölkpaketen står längst fram och är tydligt märkta med en stor röd lapp. Senast jag köpte så trodde jag det var samma datum på de två paket jag köpte, men det visade sig att den ena - som jag satte längst in i kylen - hade passerat bäst-före-datum för en vecka sedan (eller om det var 10 dagar). Den gick fortfarande att dricka. 👍

Har tyvärr ingen bra lön, så även om jag gärna skulle gynna småbutikerna så finns det inget utrymme i budgeten för det. Innan jag blev arbetslös så gjorde jag det dock. Vi har många sådana små butiker här i trakten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: