Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 687 ggr
Ljungåsen
2019-11-15 09:31

Jordskredet utanför Kungälv

Läser i dagens GP att det varit nya ras i kanterna av det område som rasade i onsdags. Artikeln är än så länge öppen, och innehåller en del bilder där man kan se förödelsen. https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/storm%C3%B6te-i-kung%C3%A4lv-efter-nya-ras-1.20338137 Än så länge har man inte kunnat fastställa orsaken till att det har rasat, men man kan ju misstänka att det har med den västsvenska leran att göra. Jag tycker synd om de som drabbats. Undrar hur lång tid det tar innan de kan flytta hem igen.

Annons:
wildfire
2019-11-15 09:38
#1

Men oj 😮 stackars dom som drabbats 😕

Hur det kan bli, hoppas dom får ordning och reda på det där så inget mer händer😕

Ljungåsen
2019-11-15 09:50
#2

GT skriver att raset skedde vid bygge av ett nytt fritidshus. https://www.expressen.se/gt/stort-ras-utanfor-goteborg-raddningspadrag-/ Citat från artikeln: Enligt en geoteknisk utredning som lämnades in till Kungälvs kommun i samband med att fastighetsägaren ansökte om bygglov visar beräkningarna att ”stabiliteten ej är betryggande inom området”. Marken består till stor del av lera. I samband med att provtagningar av grundvattennivån gjordes två provtagningshål. I den geotekniska utredningen skriver utredaren att det bara gick att mäta vattenytan i ena borrade hållet, men att:”Det andra provtagningshålet rasade innan mätning”. Hur kunde de få beviljat bygglov? undrar jag.

Mooniq
2019-11-15 09:52
#3

.. och kanske måste ansvariga på kommuner bli mer restriktiva i att bevilja bygglov, Detta var på tvn igår och jag förstår sambandet med ändrat klimat, mer regn, större rasrisk på fler ställen. Då får man kanske redan nu "fridlysa" stora områden där det finns risk och istället se om det går att ha som åkermark eller naturreservat med vandring eller motionsspår.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ljungåsen
2019-11-15 09:57
#4

#3 Jo, det är nog klokt att bli mer restriktiv med byggandet. Samtidigt så känns det kanske lite grann som att sila mygg och svälja kameler om man nekar byggande av fritidshus, samtidigt som man bygger som bara den i centrala Göteborg (som ju till stor del är byggd på sån här lera).

Mooniq
2019-11-15 09:59
#5

#4 Ljungåsen - helt sant.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lona
2019-11-15 12:21
#6

Någon fick visst ny strandtomt… 😬 Det låter ju som väldigt instabil mark, man kan väl diskutera byggnationerna i Göteborg också men där tror (eller snarare hoppas, jag kanske är naiv😉) jag att de bygger på ett "lersäkrat" sätt med tex rejäl pålning. Det mångdubblar förmodligen kostnaderna, i synnerhet om man lägger till alla förarbeten, men att få ett skred kostar sannolikt oerhört mycket mer - inte bara materiellt utan även i skadade eller i värsta fall omkomna personer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Ljungåsen
2019-11-15 13:07
#7

#6 Ja, så det kan bli… Om jag har fattat det hela rätt så verkar skredet utanför Kungälv ha utlösts just av att man höll på med att påla för bygget av fritidshuset. Lite ironiskt att de aktiviteter man gjorde för att säkra marken istället fick den att ge sig iväg. När det gäller Göteborg så flyter stora delar av centrala stan ovanpå leran. Endast enstaka hus (som Läppstiftet och Karlatornet) sitter på pålar ner till urberget.

Ljungåsen
2019-11-15 20:48
#8

Hittade en väldigt intressant dokumentär om lerskredet i Rissa i Norge 1978, utgiven av NGI (Norges Geotekniske Institutt). Där förklaras hur kvickleran fungerar, och det finns fascinerande filmsekvenser på delar av själva skredet. Mycket sevärd! https://youtu.be/26hooxzCGkY

Ljungåsen
2019-11-19 10:47
#9

Igår rasade det ännu en gång, lyckligtvis inom det avspärrade området. Väldigt klokt att fortfarande ha avspärrningen uppe, tills man vet exakt hur farligt det är och vad man kan göra åt det. https://www.expressen.se/gt/nytt-stort-ras-i-lokeberg-samma-omrade-som-forra-veckan-/ Det ska bli intressant att se om man kommer fram till att det beror på flytlera, eller om det är någonting annat som är problemet.

Upp till toppen
Annons: