Annons:
Etikettminnen
Läst 594 ggr
MonicaLagerquist
2019-11-14 10:40

Kollo

Var du på kollo när du var liten?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
2019-11-14 10:44
#1

Nej aldrig.

Däremot bodde vi "granne" på somrarna med Majblommans kolonier på Galtarön. Jag tyckte alltid det verkade så roligt och var lite avundsjuk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-11-14 11:01
#2

Jag var på en tre veckors kollo vistelse. Har väl varken bra eller dåliga minnen.Vet att jag längtade hem väldigt mycket.Fick inga riktiga vänner där.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2019-11-14 11:16
#3

Nej, men jag var avundsjuk på de som var det - antagligen för att jag hade någon slags romantiserad bild av hur det var. Däremot var jag på ridläger vilket var allt från fruktansvärt till ganska bra. Har senare även varit lägerledare på 4H-gård vilket kanske kan liknas vid ett kollo.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kyllan56
2019-11-14 11:35
#4

Under somrarna 1964-68, var jag fem gånger på koloni.

Det fanns 12 stugor så vi var många. Det låg i Hästveda mitt i Göingetrakten. Vi var där en månad.

Det badades i Lursjön, flickorna spelade handboll och pojkarna fotboll. Stugorna mötte varandra, sedan fick de stugorna som vann en pokal. 

När jag var första gången på Anderstugan vann flickorna handbollspokalen. sista gången på Ingridstugan vann vi både fotbolls- och simpokalen. De flesta som lärt sig simma och tagit märke.
Eftersom jag fått respons att ta Järnmagistern fick jag hämta simpokalen. Jag dispans, för man skulle egentligen vara 13 år och jag var 12. Jag fick en lagerkrans  på huvudet och blev fotograferad och omskriven i tidningen.

Efter varje måltid skulle vi säga "Tack för maten den var god den ger kraft och levnadsmod." I stället sa vi "Tack för maten det var gott nu till dasset som ett skott." Sedan sprang vi till utedassen, för efter maten mitt på dagen var det middagsvila.

Det var roliga tider!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Lavine
2019-11-14 12:11
#5

Jag var i två dagar tror jag. Minns inte hur länge man SKULLE vara, men 2-3 veckor antagligen… 😂 Jag vet inte varför jag fick för mig att jag ville på kollo. Men när jag väl var där tyckte jag att det var ganska fruktansvärt, jättemånga barn överallt och så skulle man göra saker hela tiden. Jag åkte hem.

Nyligt var vi och promenerade på det gamla kolloområdet, det var jättefint och trevligt! Fast nu förfallet.

Ridläger har nämnts i tråden, och det passade mig visst bättre, jag var på ridläger 3 gånger efter kolloförsöket. 🙂

Soligajag1
2019-11-14 12:19
#6

Jag har inte vart på kollo men min syster åkte på kollo , Gusselby hette det , Mina barn har varit på kollo när dem va 9-10 år . Dem hade verkligen kul! Man fick åka dit en dag på mamma /pappa dagar ! Vilket ställe / paradis för barn , ute på landet , Minns inte vad det heter just nu . Men mysigt va det! 😀🌺

HH 🙂

Annons:
Carmarino
2019-11-14 14:29
#7

Nej, vi hade vårt eget "kollo" i och med att vi hade sommarstuga. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

wildfire
2019-11-14 16:17
#8

 Nej men många läger inom ridning,sportdykning,simning  med mera men kollo är inte det lite mer stadsbarn som åker på för att få komma ut på landet ? 

Tänker jämt på den här när jag hör ordet kollo, härliga Cornelis Vreeswijk 👍

[[eskils_]]
2019-11-14 16:38
#9

Var aldrig på kollo. Vi hade eget sommarställe och innan dess hyrde vi. 

#8 😃

citytjejen
2019-11-14 17:05
#10

Nej, har aldrig varit på kollo. Vet inte ens om det fanns när jag var liten? Skulle inte ha velat heller faktiskt, det hade blivit för jobbigt för en introvert person som jag😃

/Christina

Lillyrod
2019-11-14 19:48
#11

Jag har aldrig varit på kollo. Bodde på landet i ett litet samhälle så det var inget som var aktuellt där. Som sagts innan så var det mest barn från lite större städer som fick åka på kollo när jag var liten : )

Lona
2019-11-14 21:40
#12

#8, Jo visst var det så, det var till stor del "storstadsbarn" som fick åka på kollo. Jag är förvisso uppvuxen i en av Göteborgs betongförorter men både mina mor- och farföräldrar hade sommarstuga så vi var ju på landet hela sommaren ändå, syrran och jag. 
På något sätt räknades det inte riktigt tyckte jag, det var ju så självklart att ränna i skogen, simma i havet och klappa bonden Simonssons grisar.😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mooniq
2019-11-15 10:01
#13

Jag har aldrig varit på kollo, men när jag var liten hade jag en klasskompis som fick åka och jag kommer ihåg att vi andra alltid ville höra hur hennes kollo varit - vi andra ungar hade ju gått hemma hela sommaren o skrotat och var positivt avundsjuka när hon kom hem. 😃☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Fridaaaa
2019-11-15 10:19
#14

Nej aldrig.
Aldrig gillat att sova borta, speciellt inte utan någon i familjen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: