Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1356 ggr
Maria
10/22/19, 6:02 PM

Plånbok/portmonnä

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Byter ni ofta plånbok eller använder ni mindre portmonnä? Eller kanske inget alls. Det räcker ibland bara med mobilen 😉 Här kommer en bild på min älskade plånbok som jag haft i snart 35 år och inte bytt någon gång. Den är ganska stor. En sådan där "torghandlarplånbok". Inköpt i en läderaffär i Haga Göteborg som inte finns kvar längre tyvärr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lillyrod
10/22/19, 6:08 PM
#1

Precis en sån "hästhandlarplånbok" har jag när jag jobbar. En betydligt nättare sak när jag är ledig 🙂

Maria
10/22/19, 6:13 PM
#2

Såg nu att affären visst ligger kvar. Jag som var i Haga igår😃

http://medianews24.se/klassiska-traskor-ladervaskor-pa-haga-tratoffelfabrik/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
10/22/19, 6:13 PM
#3

Oj, kan tänka mig hur len och go' den är vid det här laget! 👍 Jag har ingen plånbok alls för tillfället, har Körkort och betalkort i telefonen. Annars brukar jag ha någon form av ganska liten plånbok eftersom jag vill kunna ha den i byxfickan,jag har så sällan jacka med mig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

citytjejen
10/22/19, 7:21 PM
#4

Jag har plånboksfodral till mobilen där jag har mina kort, en väldigt bra allt-i-ett-lösning!

/Christina

Tarotstollan
10/22/19, 9:18 PM
#5

Jag har stora plånböcker och byter när de går sönder. Oftast är det dragkedjan eller botten i myntfacket som går sönder. Den jag använder nu, har ingen dragkedja men bottnen i myntfacket har jag redan tejpat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
10/23/19, 7:22 AM
#6

Jag har en vanlig plånbok i läder som jag köpt på clas ohlson när den går sönder byter jag. Tyvärr verkar många ha slutat med plånbok även äldre och har sedlarna och mynten hopknölade i fickan, jättejobbigt med halvtrasiga ihopknölade sedlar a la boll när man ska försöka få in dem i kassasystemet på jobbet

Annons:
JMW
10/23/19, 7:52 AM
#7

Förr använde jag plånbok. Då på den tiden jag använde kontanter. Nu har jag ett litet fodral där jag har mina kort. Ett som jag sytt, där blixtlåset går på två sidor. Perfekt i jeansfickan eller i jackfickan.

Mooniq
10/23/19, 7:58 AM
#8

I mitt liv har jag nog ägt 5 plånböcker, bytt när de börjat gå sönder. 

Numera är det mobil med 3 kortplatser som gäller, vilket betyder att jag sällan/aldrig har kontanter. Jag har bestämt mig för att börja använda plånbok igen och rotade fram den igår. Att inte har kontanter är smidigt i och för sig, men skört när tekniken strejkar. Det bor nog en liten bakåtsträvare bakom örat oxå 😃 Sen många år så vet jag att jag blir lite mer slösaktig när jag bara har kort men tänker till 2 gånger när jag har en sedel som ska växlas ner. 

När jag jobbade på restaurang för herrans massa år sen fick jag en reklamplånbok från Pripps - en rejäl hästhandlarpluska med hällor bak så man kunde ha den i skärpet. Den plånboken älskade jag och hade i många, många år. När jag körde taxi och folk -mest män - fick se guldtrycket med "a la Pripps" på plånboken så ville de köpa den - men jag sa alltid nej.  När jag började på järnvägen så träffade jag på en gammal taxikollega och den kollegan fick plånboken till slut - en kollega som i många år önskade få köpa den.. just för tryckets skull 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
10/23/19, 8:03 AM
#9

Jag har nästan aldrig några kontanter så i plånboken har jag mina kort och lite minneslappar. Ska jag iväg och handla på rasten så tar jag bara med mobilen och stoppar i de kort jag behöver i fodralet.

Ibland när jag handlar så ber jag att få runda av summan uppåt och då får jag lite kontanter som jag kan ge "min lille" tiggare här hemma.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
10/23/19, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min plånbok , har oftast med denna när jag går ut. Jag har alltid småpengar i , är en Loppis människa 😀😜 Sedan tar dem bara emot kontanter på Biblan när man fikar.

HH 🙂

Fridaaaa
10/23/19, 9:19 AM
#11

Använder inget av det.
Har mina kort i mitt fodral till mobilen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
10/23/19, 9:46 AM
#12

#9 Jag gillar din plånbok , otroligt att du haft den i 35 år och att även butiken finns kvar! 😀👍 Jag ska nog kolla på en riktig ’plånbok’ en dag ! Har bokat en Shopping 🛍 resa till Stockholm , den 30/11 , då kan jag kolla på en ny plånbok och röda handskar ( sist jag åkte buss glömde jag dem i bussen ) ☺️😢 Typiskt mig!

HH 🙂

Lillyrod
10/23/19, 6:33 PM
#13

Jag är lite anti mot fodral för både kort och mobil. Om någon stjäler fodralet är man av med allt. 

En kollega råkade ut för det för bara någon vecka sen. Hon kunde inte ens ringa och anmäla stölden direkt. Tågbiljetten fanns i mobilen och inget kort att köpa ny för. 

Jag skulle aldrig ha korten och telefonen på samma ställe för den skull.

Annons:
Leifsdotra
10/24/19, 8:25 AM
#14

Jag har en plånbok som jag har haft i närmare 10 år nu, men den börjar bli sliten. Jag har plånboksfordral till mobilen men vägrar ha kontokortet där eftersom om jag blir av med det så blir jag ju av med allt. Tappar jag mobilen nu så har jag åtminstone plånboken kvar eller tvärtom.

Fridaaaa
10/24/19, 8:44 AM
#15

#13 Då jag inte har väska med mig, blir det bökigt med plånbok och mobil, och förlägger lätt plånbok, mobilen har jag alltid där jag kan se och känna den :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillyrod
10/24/19, 6:23 PM
#16

#15 Jag har nästan aldrig väska heller. Fickor är en fantastisk uppfinning 😉

Fridaaaa
10/24/19, 6:40 PM
#17

#16 Har inte alltid fickor :) Samt byter ofta jacka och så, så skulle bara förlägga den :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wildfire
10/26/19, 9:57 AM
#18

Lite olika, ibland stor ibland liten och ibland fickor det beror lite på hur dagen ser ut och vad jag ska göra.

#0 Den där är ju ursnygg en sån där riktigt rejäl sak som håller 👍

Upp till toppen
Annons: