Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 754 ggr
Mooniq
2019-10-17 09:06

Torkugn - min nya kökskompis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Så har då min torkugn kommit. Jag valde en med fläkt i bakkant och denna är i rostfritt stål - det finns ju även modeller med värmefläkt i botten och runda tråg man ställer uppepå varann - man får skifta läge på trågen emellanåt, vilket jag ska slippa när värmefläkten sitter bakom nätplåtarna. 

Jag har testat Squash,  Aubergine och Butternut pumpa - 3 grönsaker jag ABSOLUT inte gillar eller äter - men marinerade med lite vinäger, olja, kryddor och lite lönnsirap så blir de mjuka eller mjukkrispiga snacks och då blir de goda att äta. När jag värmetorkar dem på 35-40 grader så sparas all näring (rawfood-tänk) så att snacksa nyttigt är helt ok med mig. C-vitamin förstörs redan vid strax över 40 grader.  Den här lilla ugnen kan värmetorka mellan 30 - 70 grader. Stor som en mikro ungefär. 

Idag ska jag  marinera kött som ska få torka under natten. 

Har läst på om att torka vissa grönsaker och sen mala till kryddor - olika löksorter, tomat och paprika - det ska bli riktigt spännande. 

Jag har kollegor på jobbet som har torkugnar och de har tagit med sig torkade bär, svamp och frukt till jobbet - alla hugger i luften för smakprover. 

Man kan göra bär/fruktremmar som godis utan socker eller med lite socker - vilket man vill - purea - bred  ut på silikonduk eller smörpapper och torka -skär sen i remsor - detta ska testas lite längre fram 

Jag kommer att göra mycket torkat marinerat kött - Beef Jerky, Chicken Jerky, Pork Jerky och Veggie Jerky.

Varför?

För att jag jobbar skift, för att jag tycker det är riktigt tråkigt att laga mat och äta mat ensam men med lite olika torkade produkter så har jag riktigt bra näring till hands. 😃

Frukost och lunch blir ofta en omelett med olika tilltugg och ibland blir det lunch "på stan". 

Nån mer som har torkugn och använder den? Dela gärna recept, funderingar och idéer i tråden tillsammans med lite bilder.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Maria
2019-10-17 09:24
#1

Åh vad spännande. Den var riktigt snygg också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
2019-10-17 10:27
#2

Sen kan man ju självklart använda den vanliga ugnen hemma - oftast börjar de på 50 grader men att göra Beef Chicken Pork jerky funkar ju finfint. Tänk bara på att glipa ugnsluckan- tex med en träsked. Mina Jerkys gör jag gärna på 70 grader och testar mig fram hur torra jag vill ha dem men räkna med 7-12 timmar - övernatt funkar superbra. Eventuellt får man skifta plåtarna - beroende på vilken typ av ugn man har och undervärme borde räcka. 

Läser att man även kan göra rotfruktschips på ca 150 grader- bara pensla med olja och strö över lite salt o ev annan krydda. En del näringsämnen går förlorade men dessa är ändå oändligt mycket nyttigare än friterade chips. Värt att prova då rotfrukter inte är så dyra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
2019-10-17 11:08
#3

Grannen har en likadan och han är väldigt nöjd med den.

Vi har en vanlig rund i plast med fläkt i botten.Den fungerar den med.

Stolt ägare till fem La permer

Mooniq
2019-10-17 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 MonicaLagerquist - tror man är nöjd med vilken som - jag ville inte behöva tänka på att skifta trågen så jag valde den här. Verkar vara lite hype, då många pratar om torkad mat. Så det känns roligt att testa. 

Idag kom kryddorna jag beställde på Borgeby - bra med småpåsar a 40 gram för 12 kr styck - då kan man leta favorit o sen beställa i storpack.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ljungåsen
2019-10-17 12:13
#5

Jag har också en sån där rund i plast. Den används i princip uteslutande till att torka svamp.

MonicaLagerquist
2019-10-17 12:49
#6

Vi torkar kött grönsaker frukt och svamp i vår runde tork.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Soligajag1
2019-10-17 22:00
#7

Wow ! Vilken ’manick’ 😀👋 säger jag ! Den är riktigt snygg också , men går det inte åt mycket el när man använder den , torkar mycket produkter och så , Har den på länge menar jag. Förstår att du gör mycket nu , när du hinner och orkar . Rotfrukts chips blir säkert mycket godare i den än köpta, Jag gjorde i ugnen en gång men men , inte så goda , Brukar köpa i affären , Bättre än andra chips. Lycka till med ugn och allt du lagar , Ta gärna bilder och lägg in . Vore kul att få se det du lagar/ torkar !

HH 🙂

wildfire
2019-10-18 07:44
#8

#0 Det där var ingen dum pryl det inte,vad bra den verkar och så gott det ser ut och inte dumt att kunna torka så mycket. Fränt 👍

Mooniq
2019-10-18 08:34
#9

#7 Soligajag1 - den drar nog mindre ström än den vanliga ugnen eftersom det är mindre yta som ska värmas upp - sen vill jag värmetorka på låg värme. Tror inte den är dyrare än datorn eller tv att ha igång och här jag bor så betalar jag bara hushållsel. Värmetorken har timer så jag sätter en tid o sen stänger den av sig automatiskt. 

Jag testar mig fram och kommer nog att hitta favoriter och andra saker gör jag nog bara en gång - för att det inte faller mig i smaken.

Sen vet jag att jag älskar Beef Jerky - marinerat, kryddat kött som värmetorkas på 60-70 grader - så det kommer jag att göra mycket av - perfekt att värmetorka under natten, så e det klart på morgonen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
2019-10-18 08:44
#10

#9  Tackar !! 

Så bra , vilken bra investering !  Som sagt , när du tillagat det du gör , lägg gärna upp en bild . Alltid trevligt att se vad man lagat! 🙂👍

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: