Annons:
Läst 1011 ggr
Ljungåsen
2019-10-16 07:15

Det här med djurförsäkringar

Fick nyss besked från Agria om ersättningen efter marsvinet Vilmas kastrering. Själva kastreringen kostade runt 8400 kronor, och försäkringen ersatte drygt 6000 kronor. Årspremien för Vilmas försäkring ligger på drygt 400 kronor. För att försäkringsbolaget ska gå break-even så måste hon vara försäkrad och skadefri i femton år, vilket är fullständigt orimligt för så gamla blir inte marsvin. Jag har tio marsvin. Varje år, när försäkringen ska betalas, så brukar jag räkna samman vilka veterinärkostnader jag har haft, och hur mycket ersättning jag har fått. Inte ett enda år har jag fått en ersättning som varit lägre än försäkringspremien. Hur kan det löna sig för försäkringsbolagen? Är det andra djurslag än marsvin som de tjänar sina pengar på?

Annons:
dixieQ
2019-10-16 07:30
#1

Jag opererade en oförsäkrad katt som hade livmodersinflammation,de tog bort hela livmodern samt äggstockar pga detta,dvs blev ordentligt kastrerad.Detta kostade mig lite över 4000kr!! Hur kommer det sig att kastrering av ett marsvin skulle vara så extremt mycket dyrare? o som dessutom är försäkrad!? En vanlig kastrering på ett hondjur av mindre art upp sill kattstorlek kostar ju vanligtvis mellan 1500-2500kr…. ju mindre djur desto billigare brukar det ju vara,då det krävs mindre narkos,samt mindre ingrepp…

Maria
2019-10-16 07:52
#2

#0 Det låter ju jättedyrt.

Vi kastrerade Greta (katt) som då var oförsäkrad och det kostade runt 3000 kr om jag inte minns fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2019-10-16 08:08
#3

Försäkringsbolag är vinstdrivande företag tyvärr på alla djurslag

Antar att kastreringen var av medicinska anledningar eftersom de tog det?
Måste varit mer än kastreringen med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2019-10-16 08:19
#4

Vilma kastrerades på Blå Stjärnan i Göteborg. Om man tittar på deras typiska priser så är redan där en kattkastrering ungefär hälften så dyr som en marsvinskastrering. https://www.blastjarnan.se/patient-hos-oss/priser-och-betalning En orsak till skillnaden är säkert att marsvin är väldigt känsliga för narkos och måste sövas med gas. En annan att det finns färre kunniga veterinärer och därmed lägre priskonkurrens. Att Vilmas kastrering blev extra dyr beror på ytterligare två saker. Dels så ville jag ha henne kastrerad med flanksnitt. Marsvin har korta ben och älskar att kissa där de ligger, så jag ville inte ha operationssåret på magen. Och så hade hon äggstockscystor, vilket gör hela operationen mer komplicerad. Det jag betalade var för kastrering, narkos och lite smärtstillande medicin, inget mer. Det jag egentligen undrar är vad det kostar att ha andra djurslag försäkrade. Subventionerar försäkringsbolagen marsvin, och tjänar sina pengar på hundar och katter? För de borde ju vilja gå med vinst, och mina marsvin tjänar de inga pengar på.

Garm
2019-10-16 09:05
#5

Försäkringsbolag tjänar pengar på alla som har turen att sällan eller aldrig behöva nyttja försäkringen. Det är rätt mycket pengar som betalas in varje år, så de har inga som helst problem med att få massor med pengar i vinst varje år trots att de betalar ut mycket på olika djurs försäkringar.

Ljungåsen
2019-10-16 09:23
#6

#5 Fast det som förbryllar mig är att de aldrig (under nästan tjugo år) har gått med vinst på mig och mina marsvin. Vartenda år har jag fått mer i ersättning än vad jag betalt i premie. Vartenda år. Det räcker liksom med ett enda veterinärbesök för att årspremien för ett marsvin ska vara intjänad. Och behöver det göras mer än en vanlig undersökning, typ röntgen eller ultraljud så tickar tusenlapparna iväg fort. Jag förmodar att det är dyrare att ha en hund eller en katt försäkrad än ett marsvin, men jag har egentligen ingen koll på vad det kostar. Det var det jag hade hoppats kunna få ett grepp om.

Annons:
LBB
2019-10-16 09:28
#7

Ersättningar för behandling av djur borde egentligen inte övergå djurens reala värde.

Har man exempelvis en premierad hund Utställning/jakt/bruks så kan den hunden vara värderad till närmare 100 000.

Inte för att nedvärdera det emotionella värdet hos ett marsvin, blandraskatt eller kanin,  men det reella värdet ligger knappast på ett fyrsiffrigt belopp.

Vill man försäkra upp till 4, 5 ggr det reella värdet så borde premien ligga på förklaringsvärde/genom förväntad livslängd per år

Ex  förklaringsvärde 8000 förväntad livslängd ca 6 år  ger en årlig premie på 1333kr

Ljungåsen
2019-10-16 09:31
#8

#7 Tja, det reella värdet för ett marsvin är väl typ noll kronor. Det emotionella värdet däremot är (för mig) skyhögt, så jag är glad att försäkringsbolagen inte resonerar som du gör.

LBB
2019-10-16 09:38
#9

#8 det gör man när det gäller i stort sett allt lösöre (dit husdjur räknas) Och det handlar nog bara bara om tid innan kostnader för vård av husdjur blir så höga att bolag och dess premiebetalare backar undan från delar av smådjursförsäkringar.

Jag har själv djur, vars emotionella värde för mig överstiger deras reella värde.

Men i längden kan jag knappast begära att andra ska hålla mina emotionella känslor under armarna med dyr veterinärvård som inte är ekonomiskt och praktiskt motiver-bar.

Ljungåsen
2019-10-16 09:48
#10

#9 Det är ju precis det jag funderar över. Hur kan en veterinärvårdsförsäkring för marsvin vara så billig när själva veterinärvården är så dyr? På vilka djurslag tjänar försäkringsbolagen sina pengar?

Lona
2019-10-16 11:25
#11

De stora kassakorna när det gäller smådjur är hund och katt, för både försäkringsbolag och veterinärer.
Sen tror jag att det är rent affärstänk från försäkringsbolagens sida. Något bolag kom på att även erbjuda försäkringar för de riktigt små djuren som gnagare och kaniner och då hänger de andra på.
Att vara ett attraktivt bolag är förstås viktigt och om du kan försäkra Nisses båda marsvin och hans två hundar går du kanske med vinst. Kan du däremot inte försäkra Nisses marsvin så går han till ett annat försäkringsbolag i stället med alla djuren.
Hund- och kattägarna kan tänka sig att hosta upp 4 - 7000:- för en försäkring medan smådjursägarna kanske sätter stopp vid, säg, 500 spänn. Då syftar jag på "gemene marsvinsägare", inte de som verkligen är djupt engagerade i sina smådjur. Min syster skulle tex inte betala särskilt mycket vare sig i försäkringspremie eller i veterinärkostnader för barnens kaniner. "Varför betala så mycket när du får en ny kanin mycket billigare?". Att barnen vill ha just Hoppsan och Skutten är inte så viktigt.
Det du som försäkringsbolag  förlorar på karusellerna (dvs smådjuren) tar du in på de andra attraktionerna (dvs katter och hundar).
Samtidigt är det en balans med premien även när det gäller hund/katt, blir den för hög så sparar folk själva istället.

En hund/kattförsäkring kan alltså kosta ett antal tusen och för de flesta djurägare är det en förlustaffär. Sen finns det kunder som jag som tjänat in minst premien för respektive djur varje år, förutom senaste hunden. Agria har gått rejält back på mina husdjur, om man säger så.

Även om djur rent juridiskt räknas som vilket föremål som helst så spelar försäkringsbolagen förstås på våra känslor. Mina hundar är numera inte värda ett dyft rent ekonomiskt men visst är jag villig att betala åtskilliga tusenlappar för deras veterinärvård!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LBB
2019-10-16 11:44
#12

Jag har alltsedan jag hade eget boende inte haft försäkring på mina hundar. Däremot så lägger jag undan motsvarande försäkringspremien vart år på ett "hundkonto" som kostnader för vaccineringar o sjukvård tas ifrån.  För de pengar som idag ligger på kontot skulle jag kunna betala för rätt  mycket veterinärkostnader (femsiffrigt belopp efter ca 30 år) Men det är klart , det suger ibland när bilen måste bytas och jag ser att en bra del av pengarna finns på "hundkontot"

Ljungåsen
2019-10-16 11:46
#13

#11 Tack för ett bra svar. Kostar alltså en hund- eller kattförsäkring flera tusenlappar per år? Hur många tusenlappar då på ett ungefär? Jag tror du har rätt i att syftet med smådjursförsäkringarna, från försäkringsbolagets sida, inte är att tjäna pengar utan att locka kunder - som förhoppningsvis även har något mer lönsamt djur att försäkra. För smådjur finns det bara två bolag att välja på: Aigria och Sveland. Din systers resonemang är obehagligt, men (tror jag) väldigt, väldigt vanligt. Jag hade utan problem kunnat ha tio gånger så många marsvin utan att betala en enda krona i inköpspris för något av dem. Det kryllar av gratisdjur på begagnatmarknaden.

Annons:
[[eskils_]]
2019-10-16 12:14
#14

#13 Omkring 1.600-1.900 kr/år tar If och Agria för en kattförsäkring, dvs veterinärvårdsförsäkring. Kan troligen variera beroende på katt.

Ljungåsen
2019-10-16 12:20
#15

#14 Ok, det kostar alltså ungefär lika att försäkra en katt som det kostar att försäkra fyra marsvin.

Maria
2019-10-16 12:20
#16

Vi har Folksam för våra katter. Tror det ligger runt 1500 för vanlig veterinärvård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
2019-10-16 12:23
#17

#16 Följdfråga: vilket veterinärvårdsbelopp brukar man ha på en kattförsäkring? En typisk marsvinsförsäkring ersätter max 10000 i veterinärvård per år.

Lona
2019-10-16 12:34
#18

Oj, jag visste inte att det skiljde så mycket mellan katter och hundar! Folk kanske är benägna att göra större och mer komplicerade undersökningar/behandlingar för sin hund? Samt att det sannolikt finns fler behandlingsmöjligheter för dem. Sen så är hundar rimligtvis betydligt mer skadedrabbade än en innekatt och i ärlighetens namn tror jag att en hel del ägare till utekatter inte går "all in" om katten blir allvarligt sjuk eller skadad


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JMW
2019-10-16 13:59
#19

Vår senaste hund kostade 300 kr i månaden i försäkring.

Ljungåsen
2019-10-16 14:18
#20

Det är uppenbarligen en väldig skillnad i kostnad. Av siffrorna i den här tråden så motsvarar en katt fyra marsvin och en hund ungefär nio. Sen tror jag att det också är en skillnad i hur höga veterinärvårdsbelopp man har, och vilka behandlingar som utförs/går att utföra på respektive djurslag. #18 Jag vet inte riktigt vad som menas med att gå "all in". Det som är viktigt för mig är djurets bästa, alltid. Om jag ska låta operera/behandla något av mina marsvin så ska det vara en god prognos, och en tillräckligt kort rehabilitering för att djuret själv ska kunna tycka att det är värt det.

Annons:
LBB
2019-10-16 15:01
#21

Nu trampar jag säkert många på tårna.. Men vari ligger det rimliga i att plöja ner 10 000 i vård på ett djur som har ett reellt värde på 200 kr. Jag anser att försäkringen ska göra samma bedömning som vid en bilskada. Överstiger skadan bilens värde löser bolaget in bilen för dess värde.  Har man (som jag haft) ett större emotionellt värde på sin bil så tar man smällen själv.

Ljungåsen
2019-10-16 15:17
#22

#21 Som redan sagt, jag resonerar inte som du. Alla mina marsvin har ett alldeles unikt egenvärde, just för att de är de individer de är. Då spelar det ingen roll att de inte har något reellt värde alls. Eftersom försäkringen finns så använder jag den, med väldigt gott samvete. (För ett drygt år sedan smällde jag i taket på försäkringen för ett av mina gratismarsvin, och spenderade bra många alldeles egna tusenlappar på att han skulle bli frisk igen. För mig var det mycket rimligt, och jag skulle tagit precis samma beslut igen. Marsvinen är en hobby. En hobby kostar per definition pengar. )

LBB
2019-10-16 15:28
#23

#22  Om man till att börja med kollar upp hur en försäkring fungerar =  Deltagarna betalar in en premie som ska, minst gå +- o när årets bokslut blir klart.   Det betyder att där kostnaderna överstiger vad individen betalar in i premie…så står andra djurägare för den mellanskillnaden.  Genom höjda försäkringspremier.  Och försäkringspremierna stiger i takt med att folk utnyttjar veterinärvård i allt större omfattning till sina djur.  Jag för min del har avstått från den kapitalöverföringen..

Har en egen buffert som jag betalar vet-kostnader med..blir på sikt, över åren billigare.

Ljungåsen
2019-10-16 15:41
#24

#23 Absolut. Och det jag började fundera på är 1) om försäkringsbolagen subventionerar smådjursförsäkringarna och 2) i så fall varför. De skulle ju knappast göra det om de inte tjänade på det i slutändan.

Lona
2019-10-16 15:46
#25

#23, Beror ju på hur mycket veterinärvård du behöver. Du kan gå med vinst men lika gärna gå back rejält. För min förra hund fick jag strax under 200 000:- för de 7 åren hon levde. Värt varenda krona och det är ju faktiskt frivilligt att försäkra sina djur. #18, Med "all in" menar jag att man så länge det är etiskt rimligt behandlar sitt djur även om det kräver mycket omsorg och hyfsat med pengar Det finns dessvärre många som inte vill satsa den tid och ork som krävs för att ta hand om ett sjukt djur utan väljer att (i bästa fall) ta bort det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
2019-10-16 15:50
#26

#25 Tack för förtydligandet. Då går jag definitivt "all in".

LBB
2019-10-16 16:06
#27

Jag har kanske lagt ut motsvarande ( i dagens penningvärde) ca 30 000 på veterinäromsorg de senaste 30 åren på mina hundar.

Skulle betalt in (fortfarande i dagens penningvärde) över 200 000 i försäkringspremier.

Nu har jag istället motsvarande summa i "buffertkontot."

Hade jag istället betalt in premier hade jag ju varit med-betalare till just det som beskrivs ovan.. Så tack men  nej tack

Annons:
Maria
2019-10-16 16:16
#28

#27 Jösses. Inga större saker som hänt med dina hundar vad jag förstår. Himla tur du haft.

Vi betalade 19 000 för tre månader sedan för en operation på katten vi "hittade" förra året. Det gick inte på försäkringen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sp0ngeb0b
2019-10-16 16:23
#29

#21 Jag ser inte mitt djur som "en grej som är värd några hundralappar" utan jag ser honom som en individ, som en kompis eller kanske till och med ett barn. Han är inte en inredningsdetalj eller underhållningspryl. Han är min lilla bebis som jag älskar och vill göra allt för. Om han blir sjuk vill jag kunna skicka iväg honom till veterinären utan att  behöva oroa mig för att inte ha råd att betala. Jag tycker inte att man ska ha ett djur om man inte har en sådan inställning. 

Hur mycket är ett människobarns reella värde jämfört med det emotionella? Hade du någonsin tvekat på om det var värt att försäkra eller vårda ditt människobarn? Nej, precis. För mig och andra djurvänner är det samma sak med husdjuren.

wildfire
2019-10-16 16:23
#30

Jag har haft samma tankar som dig Ljungåsen, nu är inte mina katter försäkrade men för många år sedan hade jag katterna försäkrade och kom fram till att det i längden blev dyrare än att betala när det behövdes.

Jag ställer mig självklart positiv till försäkringar på djur och absolut ska man försäkra dom om man inte kan ta kostnaden när den kommer.

Just det där med hur exempelvis agria tjänar på det har jag haft i funderingarna och en tanke är att alla djur blir inte hela tiden sjuka så där trillar pengar in och växer upp sen är det som Lona skriver att för en del djurägare är det en förlustaffär så här får man själv avgöra vad som är bäst för sig och vad man klarar av men djur kostar pengar hela sina liv och det är liv vi ska ta fullaste ansvaret för och kunna ta hand om även när dom blir sjuka.

Jag håller helt med om att det har ingen betydelse vad ett djur kostat eller om det är helt gratis för det är värdet i det livet vi tar oss ann och det livet gör vi vårt absoluta allt för.

Tre av mina katter har  vart till veterinär flera gånger under dom senaste 7 veckorna och det har kostat så klart men nu mår dom bra också och antalet kronor spelar ingen roll för mig men det gör mina katters hälsa och välmående så oavsett vad djur kostat med eller utan försäkring så kan vi aldrig sätta en prislapp på den kärlek som vi känner för dom och som dom känner för oss och det är vår skyldighet att ta hand om dom och ge dom den bästa tänkbara vård när den behövs  ❤️

Ljungåsen
2019-10-16 16:35
#31

#30 Du formulerar oerhört väl precis vad jag tycker. Det viktiga är inte att djuren är försäkrade. Det viktiga är att de får den vård de behöver när de behöver den.

wildfire
2019-10-16 16:43
#32

#31 Tack detsamma Ljungåsen  🌺 och jag ser det så enkelt att vi tar hand om liv då ska vi ta ansvar för dom svårare än så ska det inte vara ❤️

LBB
2019-10-16 18:41
#33

#28 En viss inverkan har ju inställningen jag har vad det gäller när det är dags att slå igen boken för ett av mina djur.  Att lägga ner 20 000 på en katt..mjae det skulle jag nog inte göra. Skulle en av våra hundar behöva en större op så skulle jag nog tänka både en och två ggr.

Maria
2019-10-16 19:13
#34

#33 Javisst spelar inställningen roll. Denna katten hade juvertumör och är bara 5 år. Har jag tagit på mig ansvaret för detta djur så gör jag vad jag kan. Vår gamle katt Moritz som vi avlivade i januari hade vi däremot bestämt att han inte skulle behandlas vad det gällde hans njurar då han älskade god mat bland annat och skulle förmodligen svälta ihjäl av medicinering i kombination med njurkost 😉 Han fick leva livets goda det sista i stället för att förlänga hans liv. Han blev 17 år. Det gäller ju att avvägda tycker jag och då spelar inte pengarna roll utan djurets livskvalitet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
flocken
2019-10-17 07:32
#35

Jag säger bara, tack gode gud för en bra försäkring 🙏 En av våra hundar var en sk oturskille. Var hos vet nästan varje måndad i 7 år. Han kostade 1500 i inköpspris. Säkert 150,000 i slutändan. Då är man glad för försäkringen. Han hade agria. Ca 350/månad Vår förra var relativt frisk. Några små skador o sen i slutet. Svedea ca 200/månad Valpen har svedea o aldrig använt försäkringen. Mitt dyraste marsvin kostade säkert 15,000. O försäkrad. Diagnos, damm allergi.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

LBB
2019-10-17 08:46
#36

#34 Beroende som missbruk brukar ju beskrivas som när det hela tar över en individs liv.  För en normal barnfamilj torde oväntade, återkommande utgifter på 15, 20 000 för djurvård bli just detta. Jag gör vad jag kan för mina djurs vällevnad…inom de av mig satta ramarna. Insatserna ska vara rimliga, avhängiga av djuret och ekonomin. Inte mina känslor.  Kan slutligen bara konstatera , att det är tur för djurägarna att inte normala lösöreförsäkringar gäller, där föremålets värde avgör försäkringsinsatsen. Och att, så som utvecklingen ser ut, så är den här ngt udda formen av försäkringar dömda att fasas ut. För en hund så kanske en fullvärde F gäller de tre, fyra första åren. Med en nedskrivning på 1/10 per år efter det. För ett marsvin kanske 1 år, sedan en nedskrivning med 1/4 per år efter det.

Det innebär att en hund över 13/14 år inte får ut ngt och ett marsvin efter 5 år. Så som jag ser det framför mig. Till det så kan man ju koppla en max ersättning per djurindivid/livstid.

Leifsdotra
2019-10-17 09:44
#37

Vi gör som #12 och sparar på ett särskilt djurkonto istället sedan ett par år. När vi skaffade ny hund för några år sedan och skulle försäkra honom visade det sig att det var mycket dyrare än för de andra 2 hundarna som är av andra raser. Då började vi fundera. De första 2 hundarna kostade runt 200 kr vardera per månad, den nya skulle kosta 500 kr per månad. Högriskras pga deras användningsområde fick vi till svar när vi undrade varför. Rätt fånigt med tanke på att det krävs särskilda tillstånd för att få använda dem som boskapsvaktande hundar som de är avlade för och det är bara någon enstaka procent av rasen som aktivt jobbar som boskapsvaktare i Sverige.

Lona
2019-10-17 09:58
#38

#36, Dock går försäkringstrenden åt andra hållet. Livförsäkringen fasas givetvis ut när djuret blir äldre men numera har de flesta försäkringsbolag full veterinärvårdsersättning livet ut för åtminstone hundar. Ju högre veterinärkostnaderna blir, och de priserna stiger stadigt, desto dyrare - och viktigare! - blir försäkringarna. Möjligen tjänar bolagen mer på det här, höga veterinärkostnader gör förstås kunderna mer benägna att försäkra djuren samtidigt som de kanske sätter stopp när räkningen med självrisken rullar iväg med tiotusentals kronor. Eftersom jag har riktigt låg inkomst är en rejäl försäkring desto viktigare för mig när det gäller hundarna. Premien och självrisken kan jag få ihop till men med tanke på mina djurs veterinärkostnader hittills så… Det som hittills satt stopp för mina hundars respektive fortsatta behandling har inte varit den ekonomiska biten utan har helt styrts av hur de har mått och deras prognos. LBB, jag tror säkert att dina djur blir väl omhändertagna vad gäller mat, motion etc men hur är det med resten av deras livskvalité? Jag tror ju helt klart att högre stående djur mår bättre hos någon som de känner verkligen älskar dem och ser dem som en FAMILJEMEDLEM än någon som mer eller mindre har dem som ett redskap. (Med "högre stående" syftar jag, grovt räknat, på däggdjur som tex marsvin, hundar och katter. Vandrande pinnar och snäckor vete sjutton hur de uppfattar sin omgivning men lida ska de givetvis inte!) Det värsta är väl dock djurägare som inte kan eller vill se när djuret behöver få vård, och än värre inte ser att det är dags att avsluta, i synnerhet om man inte vill bekosta adekvat vård och ta ansvar för den omsorg som kan krävas. Där tvivlar jag inte på att du (LBB) tar ditt fulla ansvar!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-10-17 10:23
#39

Kanske lite väl OT men man kan lägga in en annan ekonomisk aspekt på våra husdjur: den samhällsnytta och hälsobefrämjande insats de gör för sina ägare. Samhället sparar miljoner, för att inte säga miljarder, varje år i minskad vård- och medicinkostnad, mindre sjukfrånvaro och rent allmänt en bättre mående befolkning. Våra sällskapsdjur gör en ovärderlig insats i sina familjer och ur den synpunkten är mina hundar värda bra många fler tusen än de flesta välmeriterade jakt/vall/tjänstehundar. Undrar hur mycket skattepengar som har kunnat användas till annat för att hundarna (och hästarna) gör att jag mår bättre?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LBB
2019-10-17 12:16
#40

# 39 ingen allra minst jag har förringat det värde individen sätter på sina djur.

Vad det gäller samhällsvärdet så är det ju i praktiken omöjligt att beräkna.

Den värderingen är säkert likvärdig för sällskaps- hundar såväl som brukshundar, Brukshundarnas värde tillkommer sedan ovanpå denna värdering.

Vad det däremot handlar om är kollektivets ansvar för den enskildes djur. Anser allt fler att försäkringspremierna inte motsvarar det som betalas ut eller det som betalas ut inte motsvaras av premier så kommer allt fler att rösta med fötterna så att säga. Intressegrupper kommer att förhandla egna försäkringar.

Jakthundar försäkras som sådana, blir ju i praktiken en olycksfallsförsäkring eftersom många avlivar sina hundar när de inte längre klarar av att jaga = lägre premier = högre premier för icke anslutna hundraser.

Katter får sin försäkringsklass som ska självfinansieras och då naturligtvis även råttor o marsvin.  Vilket betyder att de djurgrupper som hålls för sällskaps skull och därmed har det största emotionella värdet, på sikt kommer att få de högsta premierna.

Honestyisdead
2019-10-17 13:49
#41

Men oj! Hur kan det vara så dyrt att kastrera marsvin? #2 Det var en dyr kastrering. Kastrering av solkatter brukar ligga på ca 1000kr. Jag betalar något över 200 per katt per månad. 60.000 som belopp, 365 dagars självriskperiod, 900 i fast självrisk och 15% rörlig. Är så tacksam över försäkringen då det blev 17.000kr på djursjukhuset när min ena katt fick läggas in akut i 2 dygn pga inflammation i mage och tarm. Betalade något över 3000kr själv. Operation på tex stopp i tarmen går på 50.000kr och är inte speciellt ovanligt.

Annons:
Ljungåsen
2019-10-17 14:06
#42

#41 Jag hade några teorier om varför Vilmas kastrering blev så dyr som den blev. Finns i #4. En annan aspekt är att kastrering av en marsvinshona inte är en speciellt vanlig operation. Det är ingenting som görs regelmässigt, utan nästan bara om den finns någon form av underliggande problem (som Vilmas äggstockscystor). De allra flesta marsvin lever sina liv okastrerade och mår alldeles utmärkt ändå. Det är ju en väldig skillnad mot exempelvis katt, där kastrering är norm.

Honestyisdead
2019-10-17 14:53
#43

Ska så klart stå HONkatter i mitt förra inlägg. #42 Aha. Då förstår jag.

Upp till toppen
Annons: