Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1623 ggr
MonicaLagerquist
2019-10-14 07:10

Årets älgjakt

Hur påverkar jakten dig?

Jagar du eller någon i din familj?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
2019-10-14 07:19
#1

Som Göteborgare så är jag långt ifrån jakt.

Däremot hade jag tidigare en arbetskamrat som hade marker och jagade och jag fick möjlighet att köpa älgkött i mängder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-10-14 07:21
#2

Min man gästjagar på vår kamrats mark så om det skjuts något så får vi inget kött.

Däremot så kommer vi förhoppningsvis att få hjortkött om de skjuter en hjort framöver.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
2019-10-14 07:34
#3

Jodå, vi påverkas av jakten. Jaktmarkerna börjar precis utanför tomtgränsen, och det brukar vara full aktivitet. Det kör bilar på vägen utanför huset. Ibland parkeras det så att det blir svårt att komma fram. Det slarvas med att låsa vägbommen. Det springer hundar med pejl på tomten. Har man tur så passerar de bara, har man otur så roar de sig med att gräva i komposten eller springa i mina planteringar. Alla jakthundar är inte så dedikerade till sin uppgift som man kan tro. Jag plockar fram varseljackan när jag går ut i skogen, så att jag definitivt inte ser ut som en älg.

MonicaLagerquist
2019-10-14 07:38
#4

Jag undviket att gå i skogen första veckan och sen undviker jag att gå på helgerna. På vissa ställen sätts det upp skyltar att jakt pågår men tyvärr inte överallt.

Vännens marker ligger en timmes bilfärd därifrån vi bor men det jagas mycket härikring.

Lösspringade hundar har vi tyvärr gott om här i byn.Året om.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
2019-10-14 07:57
#5

Det går inte att undvika att gå i skogen. Då får jag stanna hemma och inomhus under hela jakten, och det fungerar liksom inte med resten av mitt liv. Det är jaktmark på alla sidor om huset. Jag har hört talas om att en del jaktlag sätter upp skyltar, men sånt sysslar de inte med här. Bilar och hundar avslöjar om de är i närområdet, så det brukar ändå vara hyfsat lätt att ha koll. De enda lösspringande hundar jag ser är antingen jakthundar eller idiotiska stadsmänniskor som tycker att de kan släppa hunden lös hej vilt eftersom de är på landet och inte stör någon. Stadsmänniskorna kommer nästan bara sommartid, när man absolut inte får ha hunden lös i skog och mark. Efter att ha träffat på mig eller maken brukar de inte komma tillbaka.

Magi-cat
2019-10-14 07:59
#6

Jag gillar ju inte jakt, så jag tycker det känns obehagligt när den sätter igång. 😕 Här ute på landet är det många som jagar. Årets höjdpunkt. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
flocken
2019-10-14 08:08
#7

Har pratat med jägarna i skogen jag brukar gå i. Undvika en vecka sen är det lugnt igen. Jagar inte o äter inte vilt . Men är otroligt intresserad på hur jakt med hund går till. Från första träningen till klar jakthund.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
2019-10-14 08:56
#8

Jag va sambo med en kille som jagade , vi hade älgkött länge , älggryta är verkligen gott ! Ett år åkte vi till hans hem i Karlstad där han bodde ( vilket hus och kök ! Där ville jag bo genast ! Barnen trivdes , det fanns kaniner , hund o katt , stor underbar tomt ! Tur att man kan drömma sig bort . . 😋 Synd att det är så dyrt i affären . Ska höra mig för om någon annan jagar och kanske kan köpa nåt ? Det är en speciell smak med vilt ! 😀😋

HH 🙂

Leifsdotra
2019-10-14 08:57
#9

Maken jagar och yngste sonen är med honom måndag - onsdag. Det börjar med ösregn idag, inte så kul för dem. Vi bor i jaktområdet men det enda jag märker av det är att det är lite mer bilar i farten på skogsvägarna runtomkring.  Vi har 300 m enskild väg innan vi kommer fram till byvägen så vi blir inte störda av den extra trafiken utom om någon ska sitta vid passet närmast oss, då behöver den personen parkera i närheten.  Däremot har det hänt att någon hund har kommit in i vår fårhage och det är väldigt otrevligt, tack o lov har det inte hänt något annat än att fåren blivit stressade men jag vet andra som det slutat värre för. Sen får jag ju tänka till extra kring att ha hundarna kopplade. De har inte någon direkt jaktinstinkt såvida det inte är vilt supernära, men de ogillar skarpt att få in andra hundar på sitt revir!

Ljungåsen
2019-10-14 10:35
#10

#9 Hund i fårhagen låter inte bra alls. Stackars får. Ibland har jag funderat på om det inte ställs för låga krav på en del jakthundar. Man kan ju tycka att en hund, som arbetar långt från sin förare, borde vara fokuserad enbart på det vilt som ska jagas. Den borde vara helt ointresserad av får (och grävande i komposter).

Leifsdotra
2019-10-14 11:12
#11

#10 Det var nog lite synd om hunden också, vi har rovdjursavvisande elstängsel och hunden fick sig en stöt när den sprang in i hagen. Jägaren hade svårt att få ut hunden för att den blev såklart rädd för stängslet. Om jag fattade rätt hade den vittring på älg som sprungit rakt mot stängslet, men väjt undan i sista sekunden. Det var väl tur det, för både älg och hund hade nog blivit lite väl stressande för mina ulltussar.

MonicaLagerquist
2019-10-14 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fika paus ute i skogen.Min man fotade så han är inte med på bild.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
2019-10-14 15:50
#13

Jag jagar inte och ingen i min familj heller, men det är en stor höjdpunk i hemorten. Inte förvånad direkt med tanke på att jag kommer från Norrlands inland. Numer är jag ju lite längre söderut och närmare stad än skog så det märks inte lika mycket.

Jag älskar dock älgkött och hoppas kunna få köpa av någon 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Fridaaaa
2019-10-14 17:38
#14

Ingen av oss jagar, däremot undvika skogen denna veckan så blir att gå mest i samhälle

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2019-10-14 17:49
#15

Jag bor med två jägare även om det mest är fågeljakt de sysslar med. Ironiskt nog är det betydligt lättare att vara i skog och mark under jakten här ute på landet än när jag bodde i Göteborg. Här skyltar jägarna klart och tydligt var de jagar och vi har ofta kontakt för att hålla oss ur vägen för varandra. Lite hjälper det väl till att det till största delen är jakthundar vi har men ändå. Hisingen, däremot! 😬Har man delvis sin jakträtt i Göteborgs största park (Hisingsparken) så får man kanske räkna med att det förekommer både folk och fä (främst hästar och hundar) i markerna även när det är jaktsäsong? Maken till otrevliga jägare har jag aldrig stött på, det har dessutom hänt att de (förmodligen på pin kiv) avlossat skott när vi varit i närheten med hästarna. "Oj, blev de rädda? Hö hö hö." Att samarbeta med oss häst/hundfolk skulle de definitivt aldrig göra. Även under icke jaktsäsong är de griniga. Går vi i skogen - med kopplade hundar - så får vi oss en utskällning. Inte för att vi skrämmer viltet utan tvärtom! Det vänjer sig vid folk och hundar så då funkar det inte så bra med drevjakt. 🙄


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

wildfire
2019-10-14 18:00
#16

Jag tycker den är hemskt 😕 blir så ledsen när våra djur ska dödas och sen stolt visas upp på bild det tycker jag är skitlågt.

Ursäkta men så känner jag, kan inte förstå hur man stolt kan visa upp sig och sina byten 😢

Ja jag blir påverkad och jag vill stoppa den till varje pris för vi människor inkräktar på djurens territorium och hur skulle det heta om vi jagade människor för vi är i överflöd ?

Liv som liv alla är lika värda ❤️

Magi-cat
2019-10-14 18:03
#17

#16 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2019-10-14 18:11
#18

Ingen älg kom till skada idag.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2019-10-14 18:12
#19

#17 Tack  🤗

Scorpio97
2019-10-14 18:46
#20

Jag bor i centrala Uppsala och är nästan aldrig i skogen här så jag påverkas inte. När jag är hos mamma är vi dock ofta i skogen, men brukar undvika det under älgjakten (eller så tar vi reda på vart dom är och undviker det området). Känner många från min hemstad som jagar så man ser en del inlägg/bilder på facebook om det också. 

Mammas pojkvän jagar och mamma har funderat på att ta jaktlicens. Äter gärna älgkött när jag har möjlighet till det :)


//Jessie

Annons:
Magi-cat
2019-10-14 19:51
#21

Idag var det älgjakt i trakten. Noga utmärkt med skyltar längs vägen. Taggade gubbar iförda orange mössor och släpvagnar att frakta hem "bytet" i. Jag slapp se några döda älgar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-10-14 19:57
#22

Om man äter kött så tycker jag att vilt är ett bra alternativ, förutsatt att man jagar på ett vettigt sätt med till exempel duktiga skyttar och vältränade hundar. Att däremot föda upp djur, som tex fågel, för att släppa och kunna jaga, nja…
Vad jag verkligen har svårt för är offerkoftan som många jägare kränger på sig i media. De får det nästan att låta som att de nödgas ut i skogen för djurens väl och ve. Ja, stackare, de sitter minsann på pass i ur och skur, dyrt är det också. 🥵
Varför inte lika gärna erkänna att det är en hobby de har och att de älskar det?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2019-10-14 20:17
#23

#22 Visst vore det ärligare! Än att framställa det som en uppoffring de gör, alternativt bara njuter av naturen …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cireea
2019-10-14 21:01
#24

Sen har vi det väldigt inflammerat och känsligt ämnet: varg.
Hund skadas eller dödas av varg i skogen och jägare (ofta) jämrar sig i media och ska utrota all varg i hela Sverige. 

Jag blir inte klok på hur vissa tänker.. man går alltså in i vargens hem och blir förvånad över att det blir sammandrabbningar?!🤔Nej det är jägarna , eller alla dom som släpper lös sina hundar i skogen vind för våg, det är synd om när olyckan är framme. Inte dom vilda djuren som bor och lever i skogen där vi klampar in. 🤦‍♂️

Var ska dom vilda djuren vara om inte i skogen? 🤔

Förlåt för att jag blir så uppeldad, men jag tål det bara inte. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
2019-10-15 00:33
#25

#16 och #24. Håller med er!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2019-10-15 05:23
#26

#24, Däremot blir jag nipprig på alla vildsvin. Skygga, in my ass! I storstadsregionerna är de näst intill tama och går omkring i villaträdgårdarna och bökar. Nyligen var det ju en hund som blev tagen hemma på tomten. Den stammen hade gott kunnat minskas en hel del - men då blir det färre kvar för jägarna att skjuta… 🙄


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
2019-10-15 06:48
#27

Här finns gott om vildsvin, men än så länge håller de sig i skogen. Jag har aldrig sett någon, men däremot sett områden där de bökat efter mat - det närmaste bara några hundra meter hemifrån.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-10-15 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Lite taskigt av markägaren att välja att laga vägen iof på sin mark men första veckan på jakten.

Här sitter min man idag.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
2019-10-15 13:41
#29

#26 Ja det är ju ett problem när vilda djur går in i villaområden och det händer olyckor. Då förstår jag att man måste göra något åt det..
Helt klart synd om jägarna som skulle fått färre vildsvin att jaga om man måste minska beståndet på annat sätt på grund av att det inte fungerar 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
2019-10-15 14:59
#30

I min kommun har det varit 46 vildsvinsolyckor i år.

14 med älg

räknar man alla viltolyckor har det rapporterats 292 stycken fram tilll dagens datum.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2019-10-15 15:01
#31

Hur illa man än tycker om jakt så behövs det skjutas av.

Du kan om intresse finns  se hur många olyckor det är i din kommun.

https://www.viltolycka.se/statistik/har-hander-viltolyckorna/

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
2019-10-15 16:13
#32

#31 Intressant länk! I min kommun har det varit överlägset mest olyckor med rådjur. Älg och vildsvin ungefär lika många, men rådjuren nästan tio gånger fler. Det stämmer bra med min bild av vilka djur som är vanligast i skogen här.

Cireea
2019-10-15 16:16
#33

I min hemkommun är det mest olyckor med ren, sen älg och sist rådjur, enligt länken ovan. Stämmer bra överens med min uppfattning också. Vi har mycket ren som går längst vägarna och älg också för den delen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JMW
2019-10-15 18:05
#34

#31 Vilken bra sida.

Kollade och ser att i min kommun har det varit 598 viltolyckor. Rådjur står för hälften.  Dovhjort och vildsvin är ungefär lika många. Bara ett fåtal älg.

Totalt i mitt län 3406 viltolyckor.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-10-15 18:43
#35

#34 😮

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2019-10-15 19:01
#36

Intressant länk! Lite fascinerande att se hur det skiljer mellan olika kommuner och län även om det väl är rätt naturligt att renolyckorna skett i länen längst i norr. Apropå varg så var det några på rätt nära håll, jag trodde att det bara var rykten. 😬 Och gris, gris, gris även om rådjuren ligger överlägset i topp.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lillyrod
2019-10-15 19:38
#37

Inga vildsvin kvar för jägarna att skjuta??? Det finns hur mycket vildsvin som helst och ingen som vill skjuta dem.

Vildsvin är något jobbiga att jaga. Det är ganska svårt att få tag på dem och om man röjer sig minsta lilla vid t ex matningsplatser, som man brukar använda sig av för att få tag på dem,  kommer de aldrig tillbaka dit. De är smarta grisarna.

Här har de vid några tillfällen ordnats organiserad jakt på dem med inbjudna jägare. Ibland från andra länder också. Det hjälper föga. De förökar sig tiofalt mot vad som skjuts av.

Hörde på SVT nyheter att de i Skåne använde sig av fällor, alltså stängslade hagar, för att få tag på så många som möjligt vid varje tillfälle. Hjälper inte heller. 

Det är svårt att avyttra köttet, det är gott jag har smakat, så då minskar också jakten för det är svårt att bli av med dem. Att skjuta och sen gräva ner är inte kul.

Det behövs mer organiserad jakt som sker kontinuerligt för att klara av att hålla beståndet av vildsvin i schack. Tyvärr finns det för få intresserade jägare.

Lona
2019-10-15 21:02
#38

#37, Beror kanske på var i landet man bor? På sina håll är det stora diskussioner mellan bönder (som inte vill ha vildsvin i sina odlingar) mot jägare som gärna jagar. Det är lite häftigare att skjuta en galt än en bock, om man säger så… (Mina uppgifter är inte från jaktmotståndare utan tvärtom, direkt från jägarna och tex Jägareförbundets medlemstidning Svensk Jakt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lillyrod
2019-10-15 22:01
#39

Det är ju säkert skillnader i populationen beroende på var i landet man befinner sig. Här där jag bor är vaggan för vildsvinen i Sverige. Det var här de släpptes ut när ägarna tröttnade. En del rymde men de flesta släpptes bara ut i skogen. Det kryllar av dem överallt. Inte ett dugg rädda heller utan spatserar omkring där de gillar att vara oberoende av omgivning.

Här är jägarna inte särskilt intresserade just för att de är besvärliga att jaga. Jag tänker som så att nu när de är ganska aktiva dygnet runt, inte bara nattetid,  så borde det bli lättare. De är inte så skygga längre. Man får hoppas att de blir mer populära att jaga här också 🙂

JMW
2019-10-15 22:15
#40

På jägareförbundets sida:
"I mitten på 1970-talet etablerade sig grupper av, från hägn, förrymda vildsvin i trakterna av sörmländska Trosa, Björkvik och Kiladalen. Stammen har därefter spridits, och under 2000-talet har vildsvin observerats i samtliga län i södra Sverige."

Vi har också väldigt mycket vildsvin här. För många…

MonicaLagerquist
2019-10-16 08:24
#41

Ingen jakt idag. Hundarna behöver en vilodag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Ljungåsen
2019-10-16 08:29
#42

Än har jag inte sett en enda jägare och inte en enda hund. Det känns konstigt, för de brukar alltid vara ute med en gång. Funderar på om de kan ha blivit av med tilldelningen genom att ha missat att slutrapportera förra säsongen. https://www.landskogsbruk.se/skog/%E2%80%8Bingen-algjakt-i-49-licensomraden/

[PeterTM]
2019-10-17 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Över 40 inlägg på tre dagar, ämnet engagerar i alla fall. Jag har varit på båda sidor i frågan kan man säga. Jag var jägare från 1979 till 2007 när jag slutade tvärt. Orsakerna till varför jag började jaga och till varför jag sedan slutade var flera. 

Grunden till att jag ö h t var jägare var att jag ville ha det bättre köttet, det naturliga köttet, det kött som inte fylls med vatten för att öka handlarnas vinst, det kött som inte färgas för att det ska se färskare ut än vad det är, det kött som inte sett röken av steroider eller genmanipulation, det kött som inte färdats halvvägs runt jorden, det kött som bara genom sin existens belastar miljön i makabert stor utsträckning, det kött som inte kommer från djur som plågats till sin död.

Men att vara jägare kräver sin tribut, för det är inte kul att sitta och frysa i oktoberregn utan att se ens en nötskrika på hela dagen, eller att stå och trampa i snön för att slippa förfrysa fötterna (numera inget problem förstås), att inse att man är så kall att man inte kan hantera avtrycket på bössan när man väl får chansen. Att, som det var för mig, inse att jag egentligen inte vill ta ihjäl älgen framför mig, men gör det ändå för att jag och mina kamrater ska få sin köttlåda med hem till frysen.

Men, till slut gick det inte längre, jag kunde inte förmå mig till att skjuta. Dels därför att jag insåg att jag hellre satt och betraktade djuret i kikarsiktet än att ta det av daga. Dels därför att min njursjukdom förde med sig att jag inte tål lukten av ureaämnena längre, samma ämnen jag som njursjuk i första hand blir förgiftad av är också de som luktar när man öppnar ett skjutet vilt och när man styckar köttkroppen. Jag kräktes så fort jag öppnade ett vilt, även ett såpass litet som en hare och jag gick ut ur slaktboden för att kräkas när jag skulle vara med och stycka. På årsstämman i laget 2008 meddelade jag att jag kliver av.

Idag har jag sålt mina jaktvapen och köpt en bra kamera istället och "jagar" med den. Jag har oerhörda problem med urealukten, klarar inte av att steka eller äta stekt kött alls. Jag gör kokkötträtter, det funkar. Kunde jag så skulle jag avstå från kött helt och hållet, men som njursjuk går inte det, för då får jag inte i mig tillräckligt med protein eftersom allt vegetariskt protein i stort sett, kommer ifrån baljväxter. Dessa innehåller höga halter kalium som kan döda mig.

Ljungåsen
2019-10-17 14:29
#44

Älgar är verkligt magnifika djur, som tydligt syns på bilden ovan. För många år sedan (innan jag slutade besöka djurparker) så var jag på en älgfarm i Dalsland, där man verkligen fick komma riktigt nära och till och med klappa älgarna. Det var en fantastisk upplevelse då,även om det känns sådär idag när jag tänker tillbaka på den. Här syns fortfarande inga jägare till. Dyker de inte upp i helgen så börjar jag tro på riktigt att någonting gått fel med årets jakt.

[PeterTM]
2019-10-17 16:50
#45

#44 Kanske är älgförekomsten såpass dålig att de har ställt in årets jakt. Det har hänt vårt lag ett par gånger.

Ljungåsen
2019-10-17 16:56
#46

#45 Så kan det ju förstås vara. Den tanken hade jag inte ens tänkt.

Soligajag1
2019-10-17 19:41
#47

#45  Hejsan ! 

Håller med dig , älgar är verkligen ståtliga djur.  

Så gott med älgkött , stek , grytor . Mumma ! 🙂👍

Jagar inte själv men har kompisar som gör .

HH 🙂

Lona
2019-10-17 20:51
#48

Ja, jag blir lika överraskad jag ser en älg ute att de är så majestätiska. Inte så konstigt kanske att tyskar och andra turister blir fascinerade! Däremot blev jag bara ledsen av att se älgarna i Slottsskogen för några år sedan. Trötta, dammiga varelser som stod och hängde. Jag vet inte om de finns kvar, jag hoppas inte det. En älg ska definitivt inte bo i ett litet hägn utan springa fri ute i skogen (även om det innebär ett på sätt och vis mycket hårdare liv och med risken att bli skjuten på årets jakt).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
MonicaLagerquist
2019-10-18 19:00
#49

Imorgon blir det jakt utan hundar. Det är för mycket varg inne på markerna för att det ska vara säkert att släppa hundarna. Behövs det en eftersökshund så får jaktlaget åka och hämta en.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2019-10-19 09:40
#50

#49, Usch då! Sitter de bara på pass då?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2019-10-19 09:56
#51

Ja det blir att sitta på pass bara.

Nu blev dagens jakt inställd pga att jaktledaren blev sjuk.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
2019-10-19 10:12
#52

Fortfarande inte en enda älgjägare i sikte. Det känns väldigt konstigt, faktiskt.

Ljungåsen
2019-10-19 14:25
#53

Jakten är igång, men de är en bra bit härifrån. Har hört hundskall följt av ett ensamt skott, men inte sett en enda jägare (än).

[Ursusarctos]
2019-10-19 20:51
#54

Nock vet de väl även neråt sörlandet att de int finns na som het jaktlicens? Man tar Jägarexamen för te få tillstånd att söka vapenlicens och vapenlicens är behovsgrundat, dvs man måst ha behov av vapnet som i sin tur betyd att en måst ha jaktmark, oavsett om de är egen mark eller om de är arrenderad. Om du bo inom en jaktområde som tillhör ett jaktlag, kan man alltid söka medlemsskap där och då får man som jakträtt på köpet med medlemsskapet, men licens att jaga finnes icke, det heter jägarbevis och fås genom att gå Jägarexamens alla tre delmoment - teori samt uppskjutning för hagel och högvilt.

Lona
2019-10-19 21:15
#55

#54, Det är väldigt många (inte BARA söderöver, faktiskt) som inte vet det. Inte ens folk som sysslar med jaktrelaterade sporter har koll. Jag tänker då på tex hundförare till apporterande fågelhundar, förhoppningsvis vet åtminstone de som är ute som apportörer på praktisk jakt det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Ursusarctos]
2019-10-19 22:15
#56

#55 He varsom int nå allvarligt ment det där med "söröver", men de är fler som jaga här oppi om man ser ti hur många som bo här än vars man än befinn sig söderut.

Jomen ja ha allt träfft jägare som int har nån koll själv ens. gammelstutar som vart med å jage sen barnsben på 40- å 50-talet. De har ju ofta jäkligt dåliga kunskaper när det gäll regler å sån grejer.

Maleficum
2019-10-19 23:45
#57

Aldrig påverkats av jakten här, men bor ju också i ganska tätbebyggt område med ganska små skogsområden så vet inte hur mycket jakt som faktiskt sker i dem.

Enda gången jag varit ens i närheten var när jag var ute på hundpromenad (tror dock inte ens det var under jaktsäsong för det var typ under sommaren om jag minns rätt) så kom en (mest trolig) jakthund förbispringande (typ drever eller beagle eller liknande med pejl halsband och, minns jag rätt, en reflexväst).

Såg inte röken av nån människa i närheten. Den verka väldigt focuserad på sin uppgift (vad det nu än var) och verkade inte ens märka mig och hundarna fast den bara sprang förbi typ en halvmeter ifrån oss.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Ursusarctos]
2019-10-20 05:48
#58

#57 Kan ju ha varit en eftersökshund som sökte ett trafikskadat vilt av någe slag.

I en del län sker vårbockjakt mellan den 15 maj och den 15 juni, en anpassning av jakten efter Tjernobyl och ansamling av Cesium137  i köttet, sen inleds bockjakten efter brunsten den 16 augusti

Maleficum
2019-10-20 14:14
#59

#58 Hade lite den funderingen men brukar dem inte oftast ha söklina på sig då? Eller är det något jag bara fått för mig (ingen stor koll på jakt och eftersök).

Var inom Stockholms län. Vet inte om man kan se någonstans (typ karta) i vilka områden det får bedrivas jakt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
2019-10-20 14:51
#60

Jag har alltid lina på min hund när jag gör eftersök.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2019-11-02 14:18
#61

En i jaktlaget har skjutit en älg.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: