Annons:
Etikettövrigt
Läst 731 ggr
Maria
2019-10-13 07:24

Museum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ni besöka museum? Igår var vi på Naturhistoriska med lille barnbarnet. Mest känt för Malmska valen, den fina uppstoppade elefanten och numera Smajlet (som är på bilden)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
2019-10-13 08:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

# 0 Va mysigt ! Jag jobbar i Restaurangen där museet ligger , så jag ser det nästan varje dag ! 60-70-tals tema , har dem nu inne på Länsmuseet. Så hade vi i vårat kök i huset där jag bodde som liten flicka 👧 sen gjorde vi om.

HH 🙂

Ljungåsen
2019-10-13 08:14
#2

Det var evigheter sedan jag gick på museum. Barnbarnen bor i stan och har möjlighet att besöka museum med sina föräldrar, så när de kommer hit gör vi mest typiska lantissaker. Största minnet jag har från naturhistoriska är de siamesiska tvillingarna, men de visas ju inte upp längre. Det är förmodligen lika bra det, för jag tyckte de var väldigt obehagliga att se på. https://www.gnm.se/samlingar/olika-samlingar/de-siamesiska-tvillingarna/

Fridaaaa
2019-10-13 10:44
#3

Sällan, tycker inte det finns intressanta här

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2019-10-13 11:31
#4

Det beror på vad man menar med museum. Var på ett friluftsmuseum för några veckor sedan. Där visas ju en hel del gamla saker, men mest i sin "naturliga" miljö, alltså typ Skansen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-10-13 12:09
#5

När sonen var liten och jag jobbade på helgerna så var det museum som gällde för min man och den lille. 

De var runt på alla i stan tror jag och flera återkommande besök som Naturhistoriska, Ostindiska och Sjöfartsmuseet som var favoriter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2019-10-13 13:25
#6

De siamesiska tvillingarna minns jag onekligen, likaså Malmska valen. När jag var liten så fick man fortfarande gå in och sätta sig i valen, numera är den bara öppen vid speciella tillfällen som på Valborg och valdagen (japp, Göteborgshumor!). Naturhistoriska, Sjöfartsmuseet och dåtida Etnografiska museet var favoriterna när jag var barn - jag ville alltid titta på de "uppstoppade indianerna" på Etnografiska. Med tanke på hur våra museum har hanterat olika kulturers skatter så hade det mycket väl kunnat vara uppstoppade människor, men det här var tack och lov naturtrogna dockor. Senaste gången jag var på museum var i London för några årsseda. Science museum och National History Museum. I synnerhet det sistnämnda är väl värt ett besök och ligger i en otroligt vacker byggnad.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
2019-10-13 15:53
#7

#6 Först nyligen har jag fått reda på att den Malmska valen hade ett sorgligt öde då den som strandad blev misshandlad istället för försök till räddning. Man stack ex. störar i valens ögon läste jag😭

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2019-10-13 16:03
#8

Jag älskar att gå på museum. Främst djur/natur-relaterade (naturhistoriska i Stockholm är en favorit tex) men jag tycker dom flesta museum är intressanta.


//Jessie

Lona
2019-10-13 17:21
#9

#7, Ja, det är sorgligt!😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Leifsdotra
2019-10-14 11:14
#10

Evolutionsmuseet i Uppsala besökte vi för inte så länge sedan. Mycket uppskattat av sönerna också!

Åsa S
2019-10-14 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Senaste besökta museet var arkeologiska museet i Alanya (Turkiet). Bland de mest imponerande museerna  jag har varit på var Alexander den stores pappas grav i Vergina (Grekland) man har byggt museet i en stor jordkulle med graven på sin riktiga plats och en rätt stor samling av saker och väldigt mycket guldsaker många smycken är små och detaljrika och skulle vara svåra att göra idag med den teknik vi har

Maria
2019-10-14 13:16
#12

Vi var på Naturhistoriska med sonen för många år sedan då de hade en utställning "Ur gömmorna" Där fanns alla möjliga och omöjliga missfoster av djur och även små människofoster. Där fanns avgjutningar av människoskallar av olika former som tillhörde förgången tid vad det gäller vetenskap och framsteg.

I alla fall var det intressant att se. De nästan fullgångna siamesiska tvillingarna fanns då fortfarande framme i sin burk. Det är väl bra att de inte visas idag kan jag tycka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2019-10-14 14:12
#13

#12, Jag hoppas att jag har fel men jag tror att Naturhistoriska eller Etnografiska hade skallar från bland annat samer tidigare. Det är mycket i vår historia som man skäms över idag! Tack och lov har många historiska och kulturella skatter lämnats tillbaks till de länder/folkgrupper de tagits från. Värst är det med de människoreliker man haft men som nu återbördats till sitt ursprungsfolk. Det är väl en sak med Bockstensmannen men många andra är ju mer eller mindre nutida kvarlevor.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
2019-10-14 14:30
#14

#13 Jo det stämmer.😕 Jag vet inte om det var riktiga skallar men gissar att det var avgjutningar för det var vad som visades på Naturhistoriska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-10-14 18:09
#15

Jag älskar museum men inte naturhistoriska för dom bidrar till död och uppstoppade djur och även människor så som dom siamesiska tvillingarna och det kan jag inte ställa mig bakom 😢

Maria
2019-10-14 18:58
#16

#15 En arbetskamrat till mig. Hon och hennes man är stora djurälskare. En natt när hennes man var ute och körde i jobbet i mellersta Sverige så körde han på och dödade ett lodjur på cirka 8 månader. Han lastade in katten och lämnade honom dagen efter på Naturhistoriska. Det blev uppstoppatoch står i en av montrarna. Så alla djuren har inte dödats för att hamna på museum. Jag har själv lämnat en Håkäring dit som strandat på landet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-10-15 05:19
#17

#16 Ni får ursäkta mig men när det kommer till djur är det så oerhört känsligt för mig och jag tycker dom ska få en begravning inte visas upp på det viset 😕men jag hoppas du hade en trevlig stund på museet 😎 Nu ska jag inte kapa din tråd mer 😊

Upp till toppen
Annons: