Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 1191 ggr
Lona
10/12/19, 8:50 PM

Har ni alltid med er mobilen?

Jag antar att de flesta (alla?) här inne har en mobiltelefon, även om den bara har grundläggande funktioner som att vara just en telefon. 😄 Men hur mycket har ni med er den? Så fort ni går ut eller bara ibland? Och svarar ni i princip alltid eller bara om ni väntar ett samtal/vill vara tillgängliga? Jag skaffade min första mobil efter att ha trillat på en hundpromenad och fått multipla frakturer i ena benet. Det var tillräckligt illa att krypa några meter till räddningen, jag kunde ju lika gärna ha legat långt ute i Tjotaheiti. Några år senare gick jag vilse och irrade omkring i drygt fyra timmar. Mobilen var med men hade inte täckning, på den tiden kunde inte polisen lokalisera särskilt bra heller. Med andra ord så är mobilen i princip alltid med, är jag dessutom på delvis okända ställen så har jag även en liten kompass med mig. Fungerar garanterat alltid!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Fridaaaa
10/12/19, 8:54 PM
#1

Jag har alltid den med - om något skulle hända
Sedan fotar jag mycket också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
10/12/19, 8:59 PM
#2

Har alltid med mig min. Är moderator lite här och där så jag vill ha mycket koll.

Cireea
10/12/19, 9:06 PM
#3

Jag har i princip alltid med mig min mobil.
Dock är det långt ifrån alltid som jag är "tillgänglig" för andra, jag svarar inte alltid och håller telefonen på ljudlöst under nätterna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

kattöga
10/12/19, 9:07 PM
#4

Jag har med mig min mobiltelefon nästan överallt. Men… ljudet är för det mesta avstängt, kollar ganska ofta om någon ringt dock och ringer upp när jag ser vem som ringt och om jag vlill ringa upp vederbörande.

Jag har den mest med mig för det fall jag behöver ringa upp, inte för att vara ständigt tillgänglig för "vem som helst och när som helst".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

flocken
10/12/19, 9:13 PM
#5

Alltid med. Då jag är sjuk o plötsligt kan bli så dålig så jag inte tar mig hem. Ifall de ringer från skolan måste jag vara kontaktbar. Svarar inte på alla samtal. Stänger av ljudet på morgonen /kvällen /natten och under lunchen på vardagen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
10/12/19, 9:25 PM
#6

Alltid mobilen med

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lillyrod
10/12/19, 9:27 PM
#7

Jag har i stort sett alltid mobilen med. Har en gammal mamma och hon kan mitt nr utantill. Om hon larmar har hemtjänsten mitt nr. Hon har inte hemtjänst men larm. 

Dessutom använder jag den som stegräknare så därför är den för det mesta i min ficka. Däremot svarar jag inte på alla samtal men sms svarar jag på när tid finns 🙂

Maria
10/12/19, 9:35 PM
#8

Jag har alltid min mobil i närheten och svarar alltid. Kan jag inte svara så skickar jag SMS. Det var det som räddade mig i maj när jag blev sjuk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
10/12/19, 10:41 PM
#9

Är jag ute i skogen eller liknande med mamma och hon har mobilen med så brukar min få ligga kvar hemma. Men jag vill att någon av oss har mobil ifall något skulle hända. Annars har jag i princip alltid med mig den av flera olika orsaker (säkerhet, praktiskt, nöje). Spelar dessutom Pokemon Go så det blir ganska mycket fipplande med mobilen när jag är ute :)

Men den är alltid på ljudlöst (ibland vibration, ibland inte) och jag svarar bara om jag har lust/tid/möjlighet. Föredrar sms framför samtal.


//Jessie

Tarotstollan
10/12/19, 11:55 PM
#10

Min mobil är en nödtelefon och det har hänt att jag missat att ta med mig den när jag gått ut, men det är inte ofta.
De få gånger folk ringt mig på mobilen så har jag svarat men har oftast inte pratat mer än några minuter med dem, då jag är ute i ärenden och inte vill bli störd eller prata offentligt.
Vill folk prata med mig får de ringa till min fasta telefon.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
10/13/19, 12:46 AM
#11

Jag har den i ena benfickan på byxorna jämt. Vad skulle jag med en mobiltelefon till om den inte bärs med? Jag har en telefon som jag kan ringa med och skicka sms, inget annat, jo väckarklockan använder jag förstås också.

Tarotstollan
10/13/19, 12:54 AM
#12

#11. Låter som du använder din som jag gör!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ljungåsen
10/13/19, 6:44 AM
#13

Är jag hemma så ligger mobilen på sitt bestämda ställe. Däremot om jag ska någonstans så tar jag med den, om utifall att någonting skulle hända. Det ringer inte ofta i den, men om det gör det så svarar jag. Alla jag känner vet att jag föredrar att prata i den fasta telefonen, så de ringer den i första hand.

Annons:
Magi-cat
10/13/19, 8:03 AM
#14

Jag har alltid med den. Har jag glömt den någon gång känner jag mig … obekväm, som att det saknas något. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vianca]
10/13/19, 8:05 AM
#15

För det mesta har jag mobilen med mig. Men det händer att jag har mobilfri tid så ofta jag kan, då lägger jag ifrån mig telefonen. känner att det är ett stressmoment att alltid vara uppkopplad.

Soligajag1
10/13/19, 8:20 AM
#16

Jag har med mig min mobil oftast , men vissa dar lämnar jag den hemma . Skönt tycker jag .

HH 🙂

Mooniq
10/13/19, 9:46 AM
#17

Jag har med mig mobilen nästan alltid. Jag gillar ju foto och fotar mycket på mina promenader, men går gärna ut o går/cyklar utan mobilen oxå. Ska jag längre så är den självklar då den även är en säkerhet. 

När jag träffar kompisar är mobilen alltid i tyst läge och bara om jag förväntar mig något speciellt meddelande eller samtal så svarar jag - annars är min åsikt att personen/erna är viktigare att ha fokus på när man träffas. 

Det kan ibland såra mig när andra sitter o kollar sina mobiler varannan minut, men jag säger sällan något om det, de får komma till den insikten själva. 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
10/13/19, 10:01 AM
#18

#17 Där håller jag med dig. De man träffar i verkliga livet kommer ju givetvis först och då har jag också tyst läge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/13/19, 11:29 AM
#19

Har för det mesta mobilen med mig, men det händer att jag glömmer. Även hemma i lägenheten brukar jag försöka komma ihåg att lägga den i fickan om jag inte sitter still. (Då har jag den på bordet bredvid mig.)

Skulle jag snava över en mattkant och t.ex. bryta benet så är det bra att slippa kravla mig in i rummet där jag har telefonen. Bättre att ha den i fickan än på bordet, där den nästan är oåtkomlig om man inte kan ta sig upp.

Brukar också oftast ställa den på tyst läge om jag träffar vänner, fast det händer att jag glömmer. Tycker ju inte själv att det är någon större idé att träffa någon som kollar telefonen hela tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
10/13/19, 11:52 PM
#20

#12 Ja så är det, vi har samma användarsätt 🙂

#15 Det där kan ju inte hända om man bara har en vanlig telefon som inte går tt vara uppkopplad med alls. Min telefon är ju egentligen lika mycket en larmknapp och därför måste den så klart alltid vara med.

Annons:
Åsa S
10/14/19, 8:09 AM
#21

Är jag ledig är den ofta kvar hemma när jag går på promenad, handlar el dyl. När jag jobbar ligger den i handväskan det händer ju alltför ofta att allmänna kommunikationerna brakar ihop så bra att kunna ringa hem och säga att man kommer hem några timmar sent. Brukar dock sällan använda den.

Leifsdotra
10/14/19, 9:04 AM
#22

Jag har i princip alltid telefonen med mig. Har en jobbmobil som jag har tillgång till dygnet runt samt min privata mobil. I normalfallet har jag bara min privata på mig när jag är ledig, fast om jag behöver ladda den så tar jag med mig jobbtelefonen istället. 

Min yngste son har behov av att snabbt kunna få tag på någon av oss av olika anledningar, så det är självklart för mig att alltid vara tillgänglig för honom (och såklart storebror). Sen har min pappa till och från problem med hjärtat så även av den anledningen vill jag vara lätt att nå. Däremot svarar jag inte alltid på samtal/sms eller andra meddelanden från andra om jag tycker att jag är upptagen.

Magi-cat
10/14/19, 9:11 AM
#23

Tänk så bra vi har det som kan nå och bli nådda hela tiden, var vi än är! 🙂📱

Hur klarade man sig förr - egentligen? 🤔 När man fick leta upp en telefonautomat och lägga i växel och hoppas att den man ringde till svarade …Hur stod man ut? 😃

Hörde just på Dagny, född 1912. Då fanns inte ens väggtelefonen …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
10/14/19, 9:17 AM
#24

Jag minns när sonen var liten innan vi hade telefon i sommarstugan.

Då åkte han och jag moppe till en telefonkiosk som låg ute på en udde där vi bodde, om vi skulle ringa nånstans. Där hade Majblomman sommarkoloni för barn så det var väl därför den fanns där ganska ensam på berget😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
10/14/19, 9:27 AM
#25

På sommaren åkte vi till mammas o pappas sommar stuga . Där fungerar inte telefonen , men det finns en telefonkiosk där man kunde ringa. Visst är det bättre idag , om man ska till skogen då tar man med mobilen. 😀👍

HH 🙂

Magi-cat
10/14/19, 11:27 AM
#26

Just det, sommarstugan! Vi hade inte ens el, ännu mindre telefon. Eller väg! Vi fick ta båten till släktingar på fastlandet som hade telefon. 😃
Numera har vi både det ena och det andra och bättre täckning än hemma!📱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
10/14/19, 11:27 AM
#27

Det som var bra med telefonkiosker var att man ofta kunde hitta pengar under "fotbrädorna". 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
10/14/19, 12:42 PM
#28

#27 Ha ha . . 😀🤗 Så va det ! Tänk så glad 😁 man blev !

HH 🙂

Åsa S
10/14/19, 12:55 PM
#29

Jo man klarade sig bra förr och jag har vägrat ha mobiltelefon men har en nu så jag kan tala om ifall nått hänt när jag tar mig hem och liknande + det är bra kunna ringa jobbet när man fastnar på tåget och måste ringa och säga att det är signalfel el dyl och man inte vet när man kommer, jag har en enkel telefon som man kan ringa på. Annars skulle jag gärna vilja radera bort alla mobiltelefoner man lägger för stor vikt på dem ex. på mitt jobb berättade min chef om att man på huvudkontoret arbetar på att få fram teknik så vi ska stämpla in på jobbet med en app när vi kommer och går . Jag som inte har några appar frågade vad som händer ifall man inte kan stämpla in med telefonen men det visste han inte, fånigt tycker jag vi har inga stämpelklockor idag men fasta arbetstider vi har ingen flex och kommer man sent skriver man ju upp det

Maria
10/14/19, 1:19 PM
#30

Så olika vi är🙂. Jag tycker att många appar underlättar vardagen ganska mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
10/14/19, 2:41 PM
#31

Jag har alltid mobilen med eller på mig. Svarar när det ringer om det inte är ett okänt nummer. Då kollar jag upp det först. Har en app som blockerar försäljare och flera appar som jag tycker är ett måste. Banken, swish, bank-id och 112 bl a. Sen givetvis Storytel då jag lyssnar på ljudböcker hela dagarna.

Cim92
10/20/19, 9:47 AM
#32

Jag skulle vilja göra mig av med mobilen, men vissa funktioner är så smidiga och viktiga, typ bank-id, swish, SL, GPS, libre för blodsockermätning, kalkylator och klocka, almanacka och spotify. Tyvärr har jag den alltid med mig, men nästan aldrig på ljud (såvida jag inte väntar något samtal). Sätter den på flygplansläge under natten och lägger den en bit ifrån sängen.

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Maria
10/21/19, 10:46 AM
#33

Jag tänker på er som stänger eller tar bort ljud nattetid. Är ni inte rädda för att ni är okontaktbara om det händer något?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
10/21/19, 11:24 AM
#34

#33 På mina telefoner finns funktionen att släppa fram samtal och SMS från alla Favoritkontakter samt samtal samma nummer på tredje påringningen inom 15 minuter även om man har "Stör ej" aktiverat. Funktionen ligger under Inställningar - aviseringar - Stör ej på Samsung och Inställningar - Ljud - Stör ej på Huawei

Annons:
Maria
10/21/19, 11:26 AM
#35

#34 Aha. Vad smart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
10/21/19, 3:06 PM
#36

#34 Jag har också den funktionen aktiverad. Man vet ju aldrig…

Lona
10/22/19, 2:30 PM
#37

#23, Fast det är en ganska stor nackdel också. Man förväntas vara tillgänglig 24/7,man borde VVS = Våga Vägra Svara åtminstone några timmar om dagen, kanske med både telefon- och nätförbud. Och definitivt när man umgås med andra!! Att sitta och surfa/spela spel/chatta när man träffar släkt och vänner är väldigt respektlöst.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
10/22/19, 6:13 PM
#38

Jag har min mobil oftast på mig från att jag stiger upp på morgonen tills att jag går och lägger mig på kvällen. Jag lämnar den däremot i skåpet på lektionerna😉 Jag känner mig tyvärr alltid osäker i mitt hem pga tidigare händelser i mitt liv😕 Därför vill jag alltid ha den med mig. För att på snabbaste sättet kunna ringa 112 ifall den dagen skulle ske. Det låter säkert löjligt för vissa att jag har den på mig bara för att jag tror att samma sak ska inträffa som hände tidigare men för mig är mobilen en viktig del för att jag ska känna mig trygg i vardagen. 

Jag svarar däremot inte på alla samtal som kommer in varje dag direkt. Det har jag inte tid med😃 Då ringer jag upp eller sms när jag har tid. Oftast på eftermiddagen när jag slutat skolan🙂

Lona
10/22/19, 6:14 PM
#39

#38, Låter inte alls knepigt! Om en så enkel grej får dig att känna dig tryggare så är det ju bara bra. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Li.nda
10/31/19, 12:21 PM
#40

Den är alltid med mig, men har alltid ljudet av och är noga med att inte ta upp och använda den när jag är ute tillsammans med dottern. På nätterna har jag stör ej-funktionen påslagen. Jag är dock sällan tillgänglig och svarar sällan på samtal, avskyr att prata i telefon ”bara för att” så jag ringer endast upp om jag kan tänka mig det skulle vara något viktigt eller om jag får ett SMS som tyder på detta. Har mest telefonen med mig för att dubbelkolla bankkontot så pengar är överförda när jag ska handla eller hålla koll på klockan. Borde dock skaffa armbandsur.

//Linda

Gronstedt
10/31/19, 1:09 PM
#41

#23: På "den tiden" fick man vackert sitta hemma vid telefonen om man väntade samtal, och sitta instängd på kontoret varenda minut av arbetstiden även om det inte fanns något att göra - ifall någon kund skulle höra av sig. Det var värre att stå ut med än att behöva kava iväg till en telefonkiosk ibland.

Min telefon är alltid med, dels för att jag har anhöriga vars hälsotillstånd kräver att jag är nåbar, dels för att jag med telefonen  kan hantera de flesta kundkontakter var jag än befinner mig och alltså är fri att inte sitta vid datorn och vänta. Sedan svarar jag inte på jobbmail utanför kontorstid om jag inte har väldigt tråkigt 😃.

Annons:
Upp till toppen
Annons: