Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 891 ggr
wildfire
2019-10-12 17:17

Omodern

Jag inser mer och mer att jag är inte den som hänger med i tekniken och när jag läser här och på så många andra ställen där ni har kanaler,appar och en massa tekniska prylar så väcker det en fundering hos mig om det finns fler med mig som avstår det mesta av den tekniska utveckling vi har idag.

Jag ligger verkligen efter det har jag insett, har inga kanaler varken på tv eller dator, nåja 1-an och 2-an sen finns 4-an men ingen av dom ser jag på däremot ser jag filmer på vhs men lite modern är jag kanske för jag har dvd spelare 😃 de ni 😉

Nä men allvarligt är det så idag att man måste ha allt för att hänga med ?

Anses man omodern om man är som mig att man avstår från utvecklingen tekniskt ?

Jag har en mobil men en utan alla appar och funktioner , jag är applös och kommer inte att skaffa en enda app.

Jag använder inte sms funktionen men hur det var så var det en veterinär som skickade ett sms och jag vet knappt hur svara på det men i det sms-et fanns en länk till youtube men när man inte har allt det där och inte kan öppna så blir man väldigt  utanför samhället men så har jag valt att leva för jag vill inte gå i dom här fällorna tvärtom jag vill göra allt som vi gjorde förr så jag har valt bort det mesta.

En dator har jag men den är åldrig och låter som ett tröskverk och jag kör med ett gammalt modem så länge jag kan sen så får det vara för mig.

Min in fråga är om det är fler med mig som väljer bort tekniken ? som helt väljer att inte hänga med i allt ?

Annons:
Carmarino
2019-10-12 17:26
#1

Har inte valt bort tekniken, men har inte heller "allt". Eftersom kabel-tv ingår i hyran så har jag 16 kanaler, men tittar inte på mer än högst hälften. Vill inte ha fler kanaler, för jag hinner ändå inte titta på dem.

Jag har också en VHS/DVD, men använder den rätt sällan. Datorn börjar bli lite till åren, men den funkar fortfarande bra, så jag ser ingen anledning att byta.

Däremot har jag en del appar i telefonen, men det är mest sådana som jag tycker underlättar vardagen. Det är samma där; använder bara ett fåtal. SMS använder jag däremot. Tycker det är praktiskt om det inte är något brådskande. Då behöver jag inte ringa och störa mottagaren, som istället kan svara när det passar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-10-12 17:43
#2

Det känns som ett måste för mig att hänga med. Jag jobbar ju helt med datorarbete och registreringar. Hade jag inte hängt med så hade jag inte klarat det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2019-10-12 18:05
#3

Om du vill hänga med i krokarna så måste du faktiskt ganska ofta skaffa det senaste som kommit ut. Vill du inte det så är det inga problem men det är ett MÅSTE att skaffa det senaste nytt om man vill vara med i svängarna. Det går inte att komma ifrån.

Jag tycker dock att det kan vara fint att inte alltid hänga med i allt det nya som kommer ut. Det finns inget fel i att vara lite utanför då det kommer till den biten, så länge man är ok med alltid vara lite utanför.

Det finns säkert vissa saker som jag inte kommer att befatta mig med längre fram. Jag tycker dock att det är viktigt för mig att hålla mig uppdaterad om det mesta, speciellt nu då jag har en liten som snart blir 1 år. Hänger jag inte med så är det lätt hänt att jag utsätter henne för sådant som hon inte borde utsättas för sen då hon blir äldre.  Så för mig känns det absolut viktigt att jag hänger med i svängarna så att jag kan skydda min dotter från onödigt skräp som finns där ute. Redan nu tycks många föräldrar låta sina unga barn ha tillgång till i-net utan att ens hålla koll på vad det är exakt som de tittar på då de är ute på i-net.

Herveaux
2019-10-12 18:07
#4

Har ingen smartphone eller surfplatta och saknar ingen heller. iFokus är det närmaste jag kommer sociala medier. Jag köper inga tekniska prylar eller finesser bara för att, behöver jag det så köper jag det men inte för att hänga med i svängarna. 

Om folk tycker jag är omodern, ute eller efter får vara deras huvudvärk. 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2019-10-12 18:13
#5

Jisses. Vår son ser till att vi har det vi behöver för att hänga med. Jag förstår inte allt men han är min telefonsupport.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
2019-10-12 19:18
#6

Stationär dator har jag. Den har några år på nacken men funkar bra än så länge. 

16 tv-kanaler ingår i hyran. Tvn svimmar nästan de få gångerna jag sätter på den. Ser det jag vill se på datorn på tider som passar mej.

För några år sedan fick jag min sons smartphone när han köpte ny. Idag skulle jag inte vilja vara utan den. Däremot bryr jag mig inte ett dugg om ifall det är senaste varan eller som i mitt fall en 6 år gammal Iphone som funkar perfekt. 

Jag ringer sällan men skickar ofta sms. Jag tycker det är bra för då kan man svara när man har tid till det. 

Jag gillar tekniken men behöver inte vara den trendigaste 🙂

Annons:
Lona
2019-10-12 19:49
#7

Beror nog på vem man jämför med, en 15-åring (då är jag hopplöst efter) eller en 75-åring (då ligger jag förmodligen rätt bra till)? Jag ser ingen anledning att "vägra modern teknik" som någon form av protest. Utvecklingen går framåt och det har den alltid gjort, även om just tekniken susar iväg just nu. Men varför köra en 245:a när det finns en V70 som sannolikt funkar bättre? Samma sak när det gäller datorer. Jag köper definitivt inte det allra senaste men har en laptop och smartphone, använder mig av nätet en hel del. Grejerna hänger med så länge de kan, när det är dags för nya så blir det någon ganska enkel version. Jag har inte haft TV på många år, slutade helt enkelt att kolla när jag bodde utan en sommar. Dock retar jag mig på att elektronik (och andra saker) inte har någon längre hållbarhet numera. Vitvarorna som vi hade när jag växte upp höll i en sisådär 20 år, säg den diskmaskin, kyl eller elvisp som gör det idag? En sak som tekniken aldrig kommer att ta över hemma är litteraturen! Böcker ska läsas i en fysisk bok som man vänder blad i, inte genom att man lyssnar eller läser på en platta. 👍 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lillyrod
2019-10-12 19:52
#8

#7 När det gäller böcker håller jag med fullständigt. Böcker läser man själv 👍

Lona
2019-10-12 20:11
#9

#8, Precis! Däremot är det förstås bra att det finns ljudböcker mm för de som av någon anledning har svårigheter att läsa en vanlig text.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2019-10-12 20:19
#10

Privat så använder jag mig av olika typer av appar för att underlätta vardagen. Jag fotar med mobilen. Laddar ner böcker. TV:n har förstås massor av kanaler och så har vi Netflix. Jag använder swich och betalar spårvagnsbiljett med en appp. Kollar mina mediciner och journal via nätet osv…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-10-12 20:22
#11

Eftersom mobilen indirekt räddade mitt liv i maj så är den extra nära hjärtat😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2019-10-12 20:39
#12

#11, Ja, det förstår jag! ❤️ Jag har övertygat mamma och "svärmor" att alltid ha sina telefoner på sig, både ute och inne. Dessutom övertalade jag mamma att ge en hemnyckel till grannen som jag har telefonnumret till. Både mamma och "svärmor" är lite vingliga på benen och har dessutom diabetes. Hamnar de för lågt i socker så blir ffa mamma för "korkad" för att förstå att hon måste äta något.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
2019-10-13 01:28
#13

Nej, jag hänger inte med i det senaste. Dels för att jag inte vet vad jag skall ha allt till och börjar det krångla så har jag ingen som kan hjälpa mig med det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Li.nda
2019-11-05 11:42
#14

Jag hänger väl hyfsat med i svängarna. Har inte alltid det senaste och avstår gärna från massa (enligt mig) onödiga materiella saker, så som Apple-TV, högtalare, nyaste TVn, nyaste datorn. Lägger inte flera tusen på en dator från Apple t.ex. Har en TV som är över 10 år gammal och som låter konstigt, har inte den nyaste telefonen - den jag har fungerar finfint :) Har inte heller kanaler, men det är för jag är ekonomisk 🤪. Har en chromecast däremot, men det är för att dottern ska kunna kolla barnprogram på TVn ibland på kvällarna. Himla smidigt! Är ju 24 så är tillhör väl min ålder att ha det senaste men jag har aldrig varit den. Har inte brytt mig och är inte heller sugen att lägga flera tusen på det senaste.

//Linda

Leifsdotra
2019-11-07 10:08
#15

Jag behöver definitivt hänga med för jobbets skull, har "hela kontoret" i min laptop och gillar friheten att ha den praktiska möjligheten att inte vara bunden till mitt kontorsrum för att kunna utföra mitt jobb och att inte behöva ta med mig massor av papper till möten. Det ingår också i min tjänst att hjälpa mina jobbarkompisar att jobba mer digitalt och förstå den moderna tekniken, som t ex Office365.

Jämfört med mina söner som är i tonåren så hänger jag inte med, men jämfört med mina närmaste jobbarkompisar som är någotsånär jämnåriga med mig så ligger jag långt fram.

Soligajag1
2019-11-07 12:32
#16

Hejsan ! 

Vissa dagar väljer jag bort tekniken . Men ett  "måste" på jobbet ,  när man söker jobb via nätet .  Sedan när man ska skriva härinne på iFokus måste man ju ha en slags internet inkoppling .  Billigare så om  inte annat . Sedan har jag Netflix , har en Iphone som jag använder när jag tar bilder och såklart ringer med. Har appar som iFokus , Facebook , Instagram . och mycket annat.  

Vi lever i mobil - Tv ( Led och smart tv mm. )  Inga gamla apparater längre.  Mina barn har dem Nyaste telefonerna. Hjälpte mig att installera Tv med cromecastle.

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: