Annons:
Etikettdagens-hälsning
Läst 619 ggr
Maria
10/11/19, 6:10 AM

Godmorgon fredag 11 oktober

Godmorgon på er.

Här regnar det och det är 10 grader. Riktig murrigt.

Ha en härlig fredag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
10/11/19, 6:27 AM
#1

Godmorgon. Det regnar här också. Kolsvart och nio grader ute. Det är svårare att komma upp nu när det är svart på morgonen, tycker jag.

aggeelin
10/11/19, 7:53 AM
#2

Godmorgon! Just nu skiner solen. Härligt!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
10/11/19, 7:55 AM
#3

#2 Oj då. Här hällregnar det fortfarande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
10/11/19, 9:01 AM
#4

Morrn! Morgonen är inte speciellt god här. Såg just med egna ögon en svart katt ta en av de ekorrar som är här och äter. Den katten har dykt upp här senaste veckan. Jävla katt på ren svenska. Jag blir så förbannad på alla som har utekatter. Vet inte hur jag ska slippa dessa utekatter rännande här vid mitt hus. Himmel så upprörd jag är. Önskar jag visste vems katt det är.

MonicaLagerquist
10/11/19, 9:10 AM
#5

God morgon

Tog lite sovmorgon så nu borde jag sätta fart och gå ut med hunden.

Sen blir det syrummet.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
10/11/19, 9:12 AM
#6

#4 Jag är inte heller speciellt förtjust i utekatter. Jag bor ganska mitt i ingenstans, med ett fåtal grannar. Naturligtvis har två av grannarna utekatt. Den ena stör mig inte nämnvärt, den håller sig mest på sin egen tomt, men den andra är en riktig plåga. Den har mutat in vår tomt som sitt revir och försöker gärna fånga småfåglarna som vi matar. Värst av allt är att det inte går att ha öppet ut sommartid, för då kommer den in. Det är extremt dumt av flera skäl. Dels har jag marsvin inne i öppna burar, och dels är maken otroligt allergisk mot katt. För mig är det obegripligt att det är lagligt att släppa katten lös och obevakad, faktiskt.

Annons:
Maria
10/11/19, 9:12 AM
#7

#4 Förstår att du är upprörd över dessa lösspringande lustmördare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
10/11/19, 10:56 AM
#8

God Förmiddag !

Håller med er det kan vara svårt med utekatter och man blir aldrig van att dom tar stackars småvilt 😕men men det är deras sätt men det gör ont i alla fall.

Utekatterna kan jag helt hålla med om att det är obegripligt att det är lagligt. Vi har flera katter som springer här och speciellt en fröken som hela tiden kommer in så fort dörren går upp .Jättego liten tös men ägaren är dum i huvudet och hon har nu ställt till det så en av mina hankatter har fått revirstress så nu jobbar jag för fullt med en beteendeveterinär för han gör stora revir inte bara små stänk utan pölar överallt för att markera att allt är hans. Han är drygt 8 år och har aldrig någonsin haft  bekymmer med att gå på lådan,frisk är han för jag har vart och  kollat upp honom .

Mina övriga katter bryr han sig inte om men kattungen börjar bli könsmogen så där finns också orsak sen lilla fröken som är utekatt och vi vet inte om hon är kastrerad eller ej för ägaren är ett pucko som det inte går att prata med. Jag brukar locka bort henne och bära henne en bit i hopp om att hon ska gå hem.Hon är så välkommen men det påverkar min ena katt med revirstress och så vill jag  att  inte att han ska ha det.Kattungen ska kastreras om ett par månader så även honom känner han så klart också av men med kastreringen lägger det sig och tösen är troligen inte kastrerad eftersom han känner av henne så pass mycket.

Visste ni att katter utomhus som gör sina revir  kan få innekatter att börja revir kissa i fönstren ? så har min gjort men även säng,golv,möbler så nu håller jag på att hjälpa honom till rätta med hjälp av en beteendeveterinär och sakta sakta har han börjat lugna ner sig men än är det jobb kvar.

Det är ett bekymmer med utekatter hur goa dom än är men det kan störa och som skrivs  ovan allergiker och andra djur som finns hos oss kan störas eller skadas så som med marsvinen.

Önskar er en fin dag 🙂

Lona
10/11/19, 11:14 AM
#9

Ja, hur skulle det se ut om jag släppte ut hundarna eller hästen vind för våg? Att ha djur är ingen självklar rättighet och även om man ska anpassa sig efter deras behov så funkar det helt enkelt inte överallt. Lite gråmulet med duggregn här. Det blev en sorglig start på dagen med ett suicidinlägg i en av de lokala Facebookgrupperna. Det fullständigt skrek efter hjälp, så otroligt tragiskt att behöva vända sig till FB när ingen finns där för att fånga upp en. Personen har postat liknande inlägg i flera år, vad har vi för samhälle egentligen och hur bemöter vi varandra? Hen fick tillfällig hjälp men hur länge dröjer det tills det krisar nästa gång? 😢❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JMW
10/11/19, 11:38 AM
#10

Jag har nu hämtat mig något. Fast synen och det lilla pip jag hörde från ekorren kommer det att ta tid att glömma. 

Jag säjer samma som Lona, hur skulle folk tycka om ifall min hund sprang omkring på deras tomter vind för våg. 

Visst är det kattens sätt, att jaga, men de hör inte hemma i vår natur. Jag funderar på hur jag ska komma till rätta med detta. Beredd på det mesta faktiskt.

Ljungåsen
10/11/19, 12:10 PM
#11

Jag tycker precis lika illa om lösspringande hundar på tomten som jag gör om grannens katt. Det är en av nackdelarna med att bo alldels bredvid skogen. Den lockar till sig stadsmänniskor som tycker det är ett jättebra ställe att släppa sin olydiga hund på.- för på landet blir ju ingen störd. Jag har tappat räkningen på hur många hundar (och hundägare) som jag har vrålat på. Den stora skillnaden är att hundarna kommer in på tomten EN gång, sedan väljer deras ägare att promenera någon annanstans. Grannens katt kommer tillbaka hela tiden och är helt omöjlig att bli av med. #10 Hittar du något effektivt sätt att bli av med en ovälkommen katt så dela gärna med dig. Jag har i princip gett upp.

JMW
10/11/19, 12:50 PM
#12

#11 Jag lovar att berätta. Tidigare i år fick jag tips om citronskal. Man skulle lägga ut det där katterna brukar hålla till. Jag köpte citroner och lade ut på ställen vid fågelmatningen bl a. Funkade inte alls. Inte på de katterna som var här i alla fall.

Maria
10/11/19, 2:40 PM
#13

Min man ska ut och äta med en jobbarkompis ikväll. De brukar gå ut ungefär varannan var tredje månad. Trevligt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lillyrod
10/11/19, 8:50 PM
#14

Jag har också haft problem med katter som kom in här. Alla andra i bostadsrättsföreningen hade också problem med samma katter. En tjej som skaffade 2 katter och sen flyttade hon hem till pojkvännen men katterna var kvar här. Hon hade lägenheten kvar men den var ju inte öppen för katterna. Hon var hemma en gång per dygn och matade men om inte katterna kom då fick de vara utan.

Självklart försökte de komma in hos alla som hade dörrar eller fönster öppna. Som väl var sade styrelsen ifrån så hon fick ta bättre hand om de små.

Allt eftersom irritationen steg här så tog jag reda på vad som gäller med katter som kommer in på din tomt, balkong, uteplats mm. 

Du har rätt att skydda din tomt mm med de medel som krävs för att hålla katter utanför din sfär. Man kan alltså gå ganska hårt åt främmande katter som kommer till en. Ett sätt som jag vet att flera har gjort är att fånga in katten och lämna den till polisen. Inte så kul för ägaren att hämta den där. I de fall jag vet har katten inte kommit tillbaka igen efter det 😃

#10 Förra våren såg jag en katt fånga en vildkaninunge. Jag kommer aldrig att glömma de skriken heller. Hade jag fått tag på den katten, vilket jag försökte, hade den förmodligen skrikit likadant.

Lona
10/11/19, 9:00 PM
#15

Det sorgliga med dessa utekatter och förvildade katter är att det är givetvis inte katternas fel utan ägarnas som inte ser till dem. Jag kan möjligen tycka att det är ok där jag bor nu, dvs ganska lantligt, men inne i ett bostadsområde i stan eller i en förort - nej, bara nej!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
10/11/19, 9:20 PM
#16

Jag bor också lantligt, och jag är inte det minsta okej med att få in grannens katt i huset. Om den hade hållt sig ute så hade det bara varit irriterande, men att inte kunna ha öppet som man vill sommartid är extremt jobbigt. Grannen vet om problemet och tycker vi ska spruta vatten på katten när den kommer. Det stör mig att det är mitt problem att hålla katten borta. Det borde vara grannens problem. Det är hans katt.

Lona
10/11/19, 10:22 PM
#17

#16, Ja, det kan jag hålla med om. Vatten har dessutom inte funkat på någon katt jag har stött på. Sen kan jag ju säga att anledningen till att jag inte störs av grannarnas katter sen vi flyttade KAN vara att vi har hägnat in tomten - och har åtta hundar som ofta springer omkring där. 😉😁Tänkte inte på det… 🙈


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: