Annons:
Läst 4213 ggr
Ljungåsen
9/28/19, 12:49 PM

Marsvinsbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvinen är bland det viktigaste för min livskvalitet. Jag tycker de är fantastiskt roliga, personliga små djur. Bilden visar, från vänster till höger, Sonja, Selma och Luna. Tre av flickorna i min lilla flock (som består av fem honor och en kastrerad hane) . Sonja är drygt ettochetthalvt år, väldigt snäll mot kompisarna och mycket, mycket matglad. Hon är enormt stor för att vara en hona. Selma är även hon drygt ettochetthalvt år, rätt dominant och bestämd och bossar gärna runt. Trots likheten i ålder och färg så är Sonja och Selma inte släkt. Luna är snart fyra år och blind sedan ett par år tillbaka. Hon är fullständigt genomtrygg, och alldeles lagom bestämd, och mycket populär bland småflickorna.

Annons:
Lillyrod
9/28/19, 1:29 PM
#1

Sötnötar!

Ljungåsen
9/28/19, 1:39 PM
#2

#1 Tack! Visa gärna bilder på dina!

Maria
9/28/19, 2:21 PM
#3

Jättesöta små godingar❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
9/28/19, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Coco och Gizmo vid middagsbordet 🙂 Coco är yngst med nyss fyllda 2 år. Hon pratar nästan alltid.  Gizmo äldst med sina 6 år. Världsvan. Hennes filosofi är att man måste smaka innan man vet om man tycker om. Hon biter i allt som bjuds. Även semla och hamburgare. Är det inte gott spottar man ut.

Lillyrod
9/28/19, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Billy har just badat. Han är inte lika förskräckt som han ser ut. Killen är 4 år och en riktig fegis. Väldigt snäll och lätt att ha att göra med.

Ljungåsen
9/28/19, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Tack! Det här är en av mina favoritbilder på Luna. Även om hon är blind så kan hon äta maskros genom gallret på uteburen.

Annons:
Cireea
9/28/19, 2:37 PM
#7

Underbara bilder ni lagt upp 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ljungåsen
9/28/19, 2:41 PM
#8

#4 Alldeles fantastiska! Jag är speciellt svag för släthåriga. Själva marsvinsformen kommer fram så fint då. #5 Å stackarn som måste bada. Han ser ungefär lika förtjust ut som mina när de blivit utsatta för sånt.

Stigfinnaren
9/28/19, 2:49 PM
#9

#0, #4, #5, #6,  Jättefina små grisar. Marsvin är i mitt tycke helt underbara.  Marsvin är definitivt sociala djur med sina preferenser mm.  Det lär man sig väldigt snabbt. De är också väldigt snabba på att tala om ifall maten är sen.

Lillyrod
9/28/19, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Har man vit rumpa måste man bada ibland 😃

Marsvinsform: Chokladpäron 👍

Ljungåsen
9/28/19, 3:06 PM
#11

#10 Jo tack, jag vet. Jag har ett antal med vit rumpa. De brukar inte uppskatta bad lika mycket som jag. Ser att du har ett gråpäron också. Är det Billy som stoppar ut huvudet ur huset? Är han också släthårig (svårt att se på bilden där han var blöt)?

Lillyrod
9/28/19, 3:09 PM
#12

Gizmo har inte samma päronform som Coco. Det beror nog på åldern. Hon har tappat lite höfter och fått mer mage.

Billy är släthårig med långhår i släkten skulle jag tro. Man får klippa kjolen han får runt baken. Det växer ut långt där som blir smutsigt och trassligt om det får vara.

Ljungåsen
9/28/19, 3:18 PM
#13

#12 De är väldigt fina alla tre. I min värld är alla marsvin päronformade, men en del är förstås mer päronformade än andra. Sån där kjol som de får av att ha långhår i släkten har ett par av mina också. Oftast tycker jag det bara blir några enstaka strån som är lätta att klippa, men en av dem får en rejäl kjol (och naturligtvis har hon vit rumpa).

Annons:
Tarotstollan
9/28/19, 9:03 PM
#14

Sötnassar!❤️ Har haft marsvin också och hade en tjej jag fick klippa kjolen på, den blev alldeles för lång och kissig annars.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[TheSquirrel]
9/28/19, 9:58 PM
#15

Åh så fina bilder! Känner igen det där med att behöva tvätta vita rumpor. Varför måste de absolut kissa där de ligger?! Min vita Lumi har inte så mycket emot att bli badad. Hon sitter så snällt stilla och pratar glatt. Men när man ska torka med en handduk och råkar borsta håren i fel riktning skriker hon som om man kapat av halva rumpan! 😂

Lona
9/28/19, 11:07 PM
#16

Åh, så fina marsvin ni har! Farlig tråd, nu sitter jag här och suktar efter små pratande grisar. 🥰❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
9/29/19, 6:29 AM
#17

#14 Du har inga gamla bilder liggandes? #15 Tjutandet när man torkar pälsen mothårs känner jag igen. En del är kinkigare än andra när det gäller sånt. Det är bara en av anledningarna till att jag är så förtjust i marsvin. De är sådana individer. Vore jättekul om du visar bilder på dina! #16 Jag tycker ju att marsvin är världens bästa djur. Vem vet, kanske kommer de in i ditt liv någon gång i framtiden?

Tarotstollan
9/29/19, 7:17 AM
#18

#17. Har nog bara några enstaka kort liggandes lösa i någon låda.
Kan tyvärr inte lägga in något.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
9/29/19, 11:08 AM
#19

#17, Ja, jag har haft tidigare men då hade jag först ingen hund, sedan hade jag en snäll utan jaktinstinkt. Hon fick ju inte vara med marsvinen ändå, men blev inte så triggad av dem som min nuvarande terrier skulle bli. Sista marsvinet jag hade älskade min katt! När Sippan (katten) var i närheten av buren rusade Gedda fram glatt pipandes för att bli klappad(!) genom gallret. 😲Däremot fick de aldrig vara utan uppsikt och inte lösa tillsammans.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
9/29/19, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det här är ett av mina två pojkpar. Adam till vänster och Pavel till höger. Adam är snart två år gammal och har haft en tuff sommar. I början av sommaren opererades han för en böld strax under örat. I samband med operationen fick han en inflammation i nerverna i nacken, och kunde inte röra sig ordentligt. Det tog flera månader innan han blev frisk, men nu mår han bra igen. Adam är väldigt tam, och låter sig gärna klappas i lådan. Han är också halvbror till Sonja, och det tycker jag syns. Pavel är snart ett år gammal, väldigt pratglad och extremt sällskapssjuk. Han avskydde verkligen perioden när Adam var sjuk och de inte kunde bo tillsammans. Då gnällde han massor, och var märkbart olycklig. Även i vanliga fall har han en väldigt gnällig röst, men då var det extremt.

Annons:
Lona
9/29/19, 2:07 PM
#21

#20, Åh, Adam har precis samma färg som mitt första marsvin!😍
Hon hade dock en liten virvel mitt uppe på hjässan, tror det kallades coroné/coronet? Tyvärr visste jag inte så mycket på den tiden, mina marsvin köptes i zooaffärer och hade inte alls ett så mysigt liv som era även om de givetvis sköttes om noga och var älskade.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
9/29/19, 3:17 PM
#22

#21 Jag är bara lite partisk, men jag tycker att Adam är jättesnygg. Det är en väldigt vacker färg, och faktiskt ganska vanlig. Pavel är mest söt, och alldeles hopplös att fotografera så man ser hur söt han är. Svarta djur är svårt. Förr var det väldigt vanligt att man köpte marsvin i zooaffär, och tyvärr är det rätt vanligt fortfarande - fastän det finns gott om alternativ nu för tiden. Jag skulle verkligen vilja att den försäljningen upphörde.

wildfire
9/29/19, 5:08 PM
#23

Vilka underbara sötnosar 😍

Jag har haft marsvin redan som barn men det som imponerade mest på mig var när jag bodde i Sthlm och skaffade var att dom jag hade då dom fick gå fritt i bostaden och varje gång som det trängde på så gick dom till buren och gjorde sina behov och var helt rumsrena 😎

Sen kom en katt in i bilden och jag var lite fundersam över hur det skulle gå men dom blev bästa vänner och katten hittade jag varje dag i marsvinsburen sovandes tillsammans med marsvinen och dom blev dom absolut bästa vänner hur fint som helst ❤️

[[eskils_]]
9/29/19, 5:16 PM
#24

Fina bilder på trevliga små figurer! Hade också marsvin när jag var barn. 🙂

#23 Kul att katten blev deras vän! ❤️

[TheSquirrel]
9/29/19, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har få bilder där alla mina tre tjejer är samlade. Här är Cinnamon (Cindy, eller oftare kallad Furball) till vänster. I mitten sitter systern Coconut (har fått smeknamnet Squirrel här hemma för i profil ser hon ut som en ekorre med svansen över ryggen). Till höger har vi Lumi som är det lugnaste marsvin jag har haft. Hon kliver snällt upp i handen när man kommer och vill lyfta upp henne, medan de andra försöker gömma sig. Systrarna kommer tyvärr inte så bra överens, men Lumi som är ett par år äldre håller ganska bra ordning på dem.

Ljungåsen
9/29/19, 6:02 PM
#26

#25 Underbar bild på jättefina marsvin! Speciellt kul att se ännu en slät och vit. Är båda systrarna långhåriga? Brukar du klippa pälsen? Att systrarna inte är bästa vänner är ett bra exempel på att marsvin är individer. De kan ha en väldigt bestämd uppfattning om vem de verkligen gillar, och vem de inte är så förtjusta i. Själv fattar man inte alltid varför.

[TheSquirrel]
9/29/19, 6:36 PM
#27

#26 Cindy är helt långhårig och pälsen verkar aldrig sluta växa. Får klippa runtom så att pälsen inte släpar och blir smutsig och tovar sig. På sommaren klipper jag kort och man ser verkligen hur skönt hon tycker det är! Coco får en såndär kjol bara, som jag också klipper regelbundet. Annars är hon mer virvel med hår åt alla håll. Och väldigt bestämd med att man inte får klappa håren åt fel håll. Omöjligt!

Annons:
Ljungåsen
9/29/19, 7:01 PM
#28

#27 Använder du sax eller klippmaskin? Jag har (lyckligtvis bara) en med växande päls över hela kroppen, och honom klipper jag med maskin. Det blir inte vackert, för han är inte det minsta samarbetsvillig. Spännande med ett virvelmarsvin som bara vill bli klappad medhårs. Det är verkligen mission impossible.

[TheSquirrel]
9/29/19, 7:19 PM
#29

#28 Jag har provat både med sax och med maskin men tycker det är enklast med sax faktiskt. Ställer marsvinen på toalettlocket och klipper. De är väldigt duktiga och tålmodiga.

Ljungåsen
9/29/19, 7:32 PM
#30

#29 Vilken tur du har! Vi måste vara två: en som håller fast och en som klipper jättefort.

[TheSquirrel]
9/29/19, 8:11 PM
#31

#30 Oj, ja det låter minst sagt lite knepigt!

Ljungåsen
9/30/19, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Det här är mitt andra pojkpar. Wilmer till vänster och Charlie till höger. De går under namnet fluffbollarna, för de har båda vansinniga mängder päls. Wilmer är sex månader gammal, och väldigt lugn och stabil. Ganska ovanligt för att vara en tonårskille. Han är riktigt stor för att vara så ung som han är, så jag tror han kommer bli en bjässe som vuxen. Wilmer har väldigt tät, sträv, lockig och lång päls på bakkroppen vilket gör att han ser ut som ett litet får. Charlie är drygt tre år gammal och allt annat än lugn. Han är fortfarande hyperaktiv, och en mycket skicklig tiggare. Han är väldigt tam och kommer springande när man pratar med honom, och låter sig gärna klappas i lådan. Däremot så avskyr han att bli fasthållen. Då slåss han för sitt liv, och om man inte passar sig så bits han. Naturligtvis är han mitt enda marsvin med växande päls överallt. Att klippa honom är inte roligt.

Lillyrod
9/30/19, 5:14 PM
#33

Så fina. Att de bits är väl ganska ovanligt? Vår gamla Scooby tog ett bett på dotterns lår en gång men det, kom vi på senare, berodde på att hon precis ätit äpple och torkat av händerna på benet 😃

Folke nafsade mej när jag borstade bort hö ur pälsen men det var precis innan vi tog bort honom pga cancer. Annars vet jag inte någon som bitit faktiskt.

Ljungåsen
9/30/19, 5:45 PM
#34

#33 Det är ovanligt att marsvin bits. Visst har det hänt att någon av de andra har lyckats bita mig i fingrarna när jag handmatar, men det är ett sånt uppenbart misstag. Charlie letar verkligen efter en lämplig kroppsdel att nypa tag i (händer eller axlar är av någon anledning speciellt populära), och han nyper rejält så det gör duktigt ont. Oftast går det inte hål på huden, men det har hänt. Det går alldeles utmärkt att ha honom i knät, mata med godis och klappa utan att han bits. Beteendet kommer bara när man håller fast honom längre stund än 10-15 sekunder, som man ju måste när han ska lyftas från ett ställe till ett annat, eller klippa klorna, eller (värst av allt) klippa pälsen. Jag ser det som en personlighetdgrej. Han har för mycket spring i benen för att stå ut med att tvingas vara still. (Eller så är han egentligen en kanin. En av de kaniner jag hade var precis likadan. Hon nöp till om man höll fast henne.)

Annons:
Ljungåsen
10/3/19, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Idag har jag tagit ett djupt andetag och klippt fluffbollarna Charlie och Wilmer. Efter klippningen gjorde de precis som de brukar, gömde sig i varsin piglo. Det är kallt utan fluff.

Ljungåsen
10/3/19, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Och så här tjusiga blev de.

Lillyrod
10/3/19, 6:49 PM
#37

Jag tror de tycker det är skönt att slippa det långa. Det är lätt att det blir trassligt och sen nyps det i skinnet t ex när man klappar.

De blev så fina så och jag antar att det blev mycket gurka efter som kompensation? 😉

Ljungåsen
10/3/19, 7:12 PM
#38

#37 Jo, jag tror också att de egentligen gillar att vara kortklippta. De gillar bara inte själva klippningen, men jag mutade ordentligt efteråt (med maskrosblad) och jag tror jag är förlåten. Som tur är så är de inte långsinta.

Lona
10/3/19, 8:00 PM
#39

😍Jag får snart sluta kika i den här tråden, sitter och muttrar "Jag ska inte ha marsvin nu, jag ska inte ha marsvin nu…" 😃
Får jag sno din piglobild om jag uppger källa?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
10/3/19, 8:33 PM
#40

#39 Var sak har sin tid, heter det ju. När jag skaffade mina första två marsvin för nästan tjugo år sedan så hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag nu skulle sitta med tio stycken - och tycka att det är ganska lagom. Piglobilden i den här tråden kan du sno (vad ska du ha den till?). Den jag länkade i godmorgon-tråden är tyvärr inte min.

Ljungåsen
10/5/19, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag fortsätter att spamma bilder i den här tråden. På bilden syns Nypon i bädden, med Karin strax till höger om honom. Nypon är en kastrerad hane på drygt fem år. Han är en riktig mjukis, och är omåttligt populär bland alla flickorna. Han har kronisk rinit, gissningsvis orsakad av att han har en väldigt kort nos, och medicineras av och till för det, Karin är drygt tre år och vårt nyaste marsvin. Hon är väldigt trevlig och flocksmart, och precis vad vi behövde för att få balans i en flock med tre unga tjejer. Alla småflickorna är väldigt förtjusta i Karin, och hon är Nypons favorit. Framför Nypon och Karin syns Selma, som jag redan har presenterat, och framför henne ser man Vilma, som jag presenterar i nästa inlägg.

Annons:
Ljungåsen
10/5/19, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Den här bilden tycker jag är rätt rolig. Karin gör sitt bästa för att inte Vilma ska stjäla hennes maskrosblad. Hon lyckades. Sonja i bakgrunden. Vilma är drygt ett och ett halvt år, och Selmas syster. Hon kastrerades för lite drygt två veckor sedan (med flanksnitt) på grund av äggstockscystor. Innan kastreringen var hon mycket trevlig när hon inte brunstade, och jättejobbig mot kompisarna under brunst. Nu hoppas vi hon ska vara trevlig hela tiden.

Lillyrod
10/5/19, 2:30 PM
#43

Härliga grisar du har❤️

 När Billy och Coco flyttade hit till Gizmo, de kom inte från samma hem, så försökte Coco äta allting på det viset. Alltså från de andras munnar. Hon blev nästan hysterisk när hon inte fick tag på något och de andra båda tyckte givetvis att hon var oförskämd och jättejobbig.

 Det tog ett bra tag innan hon kom underfund med att maten fanns framför fötterna och att det bara var att ta för sig. Jag undrade då för mej själv om det varit så ont om mat på förra stället att hon hade varit tvungen att stjäla mat från de äldre. Hon var 7 månader när hon kom hit. I pappren stod det 3 år så förra ägaren hade inte mycket koll. Rätta åldern fick jag av försäkringsbolaget.

Kan det ha varit så med maten tro eller varför åt hon på det viset?

Ljungåsen
10/5/19, 3:08 PM
#44

#43 Jag är också inne på att det handlar om konkurrens om maten. Både Vilma och syster Selma försöker ofta stjäla mat ur munnen på de andra - men mindre ofta nu än när de var nya här. Deras första reflex när det de fått tagit slut är att försöka sno någon annans. De övrigas första reflex är att vända sig till den som matar och tigga till sig en godsak till. En viss skillnad mellan 7 månader och tre år, kan jag tycka. Det är skrämmande att det finns folk som har så dålig koll på åldern på sitt eget djur. Möjligen hade förra ägaren för många, och blandade ihop dem med varandra? Visa gärna fler bilder på dina!

Lillyrod
10/5/19, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

De kom in samma dag som jag var där och skulle hämta Billy. Var ganska många i en stor låda. Jag hade dåligt samvete ett bra tag för att jag tog henne från sin flock men hon var ju sååå söt. 

Ägnade lite tid på semestern åt att få bort tapeter som någon satt upp på köksskåpen. Insåg efter en stund att det fanns en arbetsledare på plats. Som väl var hade jag mobilen i fickan på shortsen 😃

Ljungåsen
10/5/19, 3:52 PM
#46

#45 Dåligt samvete ska du inte ha. Ofta är det ganska nyttigt att byta flock, och hon har ju ett fantastiskt liv hos dig (och Billy och Gizmo) nu. Jag ser arbetsledaren! Visst är det bra att ha en sån? Som håller koll på en. (Lite roligt att du har likadana pallar som jag. Stor från Jula och liten från Biltema.)

Lillyrod
10/5/19, 4:00 PM
#47

De gillar Biltemapallen bäst men det finns ju inte några sådana längre tyvärr.

Ljungåsen
10/14/19, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Vilma håller på och läker efter kastreringen. Hon har varit oförskämt pigg hela tiden, men sårläkningen har gått en smula långsammare än förväntat. Nu är ena snittet helt läkt, och i det andra väntar vi på att sista stygnet ska släppa (hon är sydd med självupplösande stygn). För att ha koll på sårläkningen så blir hon upplockad och fotograferad ungefär varannan dag. Idag blev det en bild på hennes fina ansikte också.

Annons:
Randomel93
10/19/19, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Vad fina alla är! Marsvin passar utmärkt på livskvalite! 😍 Här är mina fina damer, den lilla brödlimpan heter Dagny och den lilla nyfikna heter Mysla :)

Randomel93
10/19/19, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Och här är deras kastrat som dom snart ska få träffa utan galler emellan, min fina Björn-Margit! Han har längre kjol egentligen men jag har handen på rumpan så han ser avklippt ut, stackarn ^^

Ljungåsen
10/19/19, 12:01 PM
#51

#49 Vilka fina flickor! Färgen som Dagny har kan väl inte vara så speciellt vanlig? Hon är mycket ljusare än min Adam som ju har någon form av standardfärg. #50 Så söt, och underbart namn! Han kommer bli en lycklig kille sen när han kan flytta in hos flickorna.

Randomel93
10/19/19, 12:26 PM
#52

Nej jag tror hennes färg heter Cream men hon är så väldigt orange! Och typ alldeles vit på magen :) Haha ja, jag hoppas det :) så får han lite konkurrens om maten också så han kanske börjar käka lite mer ordentligt :)

Ljungåsen
10/19/19, 12:32 PM
#53

#52 Just det där med färger och deras namn är jag inget vidare bra på, men att hon är ljusare på magen tror jag är rätt vanligt. Adam är också det, även om hans mage inte är vit. Den är lite ljusare beige än resten av honom. Det brukar vara en himla skillnad från hur bra de äter när de sitter själva jämfört med när de har kompisar, så han kommer säkert äta bättre då. Hur länge till behöver du vänta innan han är säker?

Randomel93
10/19/19, 7:26 PM
#54

Den 5e november så har det gått fyra veckor men vissa säger tre veckor

Ljungåsen
10/19/19, 8:03 PM
#55

#54 Jo, det verkar råda delade meningar om tre veckor räcker, eller om det måste vara fyra. Jobbigt läge. Dels vill man ju att han ska sitta ensam så kort tid som möjligt, och dels så vill man absolut inte riskera en dräktighet.

Annons:
Ljungåsen
11/14/19, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Av någon anledning så gillar jag bilder på marsvin som vilar. Det ser så himla behagligt ut. Här är Selma på piglon och Luna i bädden.

Lillyrod
11/14/19, 7:43 PM
#57

Det är sådär de brukar se ut när en annan ska gå till jobbet….

Ljungåsen
11/14/19, 8:21 PM
#58

#57 Naturligtvis! De försöker bara visa vilket skönt liv du hade haft om du varit ett marsvin och sluppit sånt där som jobb…

Ljungåsen
12/9/19, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Nya (större) lådan till lilla flocken är äntligen klar, och de har flyttat in. Den blev godkänd. Från vänster till höger: Nypon, Karin, Sonja, Luna (under blå pallen) och Vilma. Selma ville inte vara med på bild.

Ljungåsen
12/13/19, 7:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Inför jul brukar vi försöka ta lite mer arrangerade bilder på marsvinen. Som alltid är det inte helt lätt att få dem att sitta still, vända åt samma håll. Här är mitt ena pojkpar: Adam till vänster och Pavel till höger.

Maria
12/13/19, 7:23 AM
#61

Gullisar❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
12/14/19, 6:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Här är mitt andra pojkpar: Charlie till vänster om Wilmer till höger. De hade världens kamp om salladsbladet, för det är två mycket matglada herrar.

Annons:
Randomel93
12/14/19, 1:30 PM
#63

Jag smäller av åt hur fina marsvin du har!

Ljungåsen
12/14/19, 1:31 PM
#64

#63 Å tack så mycket!

Randomel93
12/14/19, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Vi blev inspirerade av marsvinsjulbilder förra året! (Tomteluvorna sitter inte emot med snörning så det gör inte ont på dom)

Ljungåsen
12/14/19, 1:37 PM
#66

#65 Underbar bild på jättefina flickor!

Randomel93
12/14/19, 2:01 PM
#67

Tack! :D

Ljungåsen
12/15/19, 7:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Lilla flocken fick fotograferas i två delar. Det finns inte en chans att jag klarar av att få sex stycken att sitta vända åt samma håll samtidigt. Från vänster till höger: Karin, Nypon och Luna.

Ljungåsen
12/16/19, 6:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Och här kommer andra halvan av lilla flocken: Selma, Sonja och Vilma. Vi brukar skämtsamt kalla de för trillingarna, även om Sonja inte är släkt med de två andra.

Annons:
Lillyrod
12/16/19, 8:55 AM
#70

Sonja kom i en annan storlek 😉

Ljungåsen
12/16/19, 9:46 AM
#71

#70 Jo, det är en fascinerande storleksskillnad. Sonja väger ungefär 150 g mer än Selma, som i sin tur väger ungefär 150 g mer än Vilma.

Ljungåsen
12/24/19, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Idag är det julafton, men det är också Adams födelsedag. Han blir två år idag. När han var som sjukast i somras trodde jag faktiskt inte att vi skulle få fira hans andra födelsedag, så jag är väldigt glad och tacksam.

Lillyrod
12/24/19, 8:57 AM
#73

Grattis Adam! Vilken julklapp du blev när du kom ❤️

Ljungåsen
12/24/19, 9:14 AM
#74

#73 Ja, vi tycker att han är alldeles fantastisk trots att han föddes rakt in i misären. Adams historia innan han kom till oss finns beskriven i de här blogginläggen, och det är ingen rolig läsning. https://www.eragons.se/blogg/en-fredag-i-lindome/ https://www.eragons.se/blogg/lindome-26/

Lillyrod
1/12/20, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

En timme i ugnen kan bli lagom väl? 

Nädå. Veckans vägning för att hålla koll på vikten. De fick, utan att jag tänkte på det, väldigt dåligt hö i början på hösten så de rasade i vikt alla tre. Ibland är det svårt att se med blotta ögat att det mest är ogräs i höet. Jag brukar väga dem men har inte skrivit upp ordentligt tidigare. Ja lite slarvig. 

Nu vägs det varje helg vid samma klockslag så jag håller bättre koll. Gizmo 6.5 år har tappat lite sen hon var yngre men hon har aldrig varit en tungviktare. Denna helgen vägde hon några gram mer än förra.

Ljungåsen
1/12/20, 6:14 PM
#76

#75 Det där med att väga regelbundet, och skriva upp vikten, är ett himla käckt sätt att hålla koll på hur de mår. Jag väger i samband med att jag städar lådor - en gång i veckan. Sedan matar jag in värdena i Excel och ritar en tjusig graf (ja, jag är lite knäpp). Gizmo är jättefin, och det syns att hon börjar bli gammal. Just den där benigheten över rumpan är rätt typisk. Jag brukar ge mina äldre marsvin pro fibre rabbit som godis. Det verkar hjälpa dem att ta upp näringen bättre i den mat de äter, och på så vis får de lättare att hålla vikten.

Annons:
Lillyrod
1/12/20, 6:25 PM
#77

Jag ger ju hemmagjort kraftfoder. Basen är 4-kornskross och fiberhavregryn. Blandat med det jag har i skåpen typ. 

Röda linser, pumpafrön, solrosfrön, nyponskal mm. Mindre av det som är fett och mer av det andra. Ibland får de i skål men för det mesta sprider jag ut det och de får leta själva efter maten. En del går ju till spillo då men det är mer naturligt letande efter mat.

Jag skriver också in vikterna i ett excelark numera. Plus att det står kvar i blocket som jag skriver i vid själva vägandet. Både hängslen och livrem alltså 😃

Ljungåsen
1/12/20, 7:00 PM
#78

#77 Fast pro fibre rabbit är inget kraftfoder. Det innehåller prebiotika och probiotika, som hjälper till att hålla en bra bakterieflora i tarmarna. Med en bra bakterieflora så blir näringsupptaget av den mat marsvinet äter bättre. Den kommer i pelletsform, och är (åtminstone enligt mina marsvin) ett jättegott godis.

Ljungåsen
1/13/20, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Idag är det Pavels ettårsdag, så han är nu halvvägs till att bli vuxen på riktigt. För att vara kille så är han ganska liten, och väldigt svår att få bra på kort. Pavel föddes i omplaceringen, och kom till oss som liten plutt, då Adam förlorat sin "pappa" och behövde en ny vän.

Lillyrod
1/13/20, 10:21 AM
#80

Grattis Pavel!

Lillyrod
1/16/20, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Jo du Ljungåsen! Min matte har köpt såna där Pro… pro… vad de nu hette och en påse med ärtflakes. Vi fick smaka av båda sorterna och det var jättegott. Jag vill ha mer men nu säger hon att jag ska äta hö. Så dumt. Kan du prata med henne?

/Billy

(extremt dåligt foto)

Ljungåsen
1/16/20, 9:42 PM
#82

Han ser alert ut, lille Billy. Möjligen hoppas han på en pro fibre till. Eller en ärtplätt. Lillyrod, ser du inte att han svälter? En till kan han väl få? (Billy, om du äter duktigt med hö först så får du mer godis sen.)

Lillyrod
1/16/20, 9:46 PM
#83

Han satt kvar en lång stund och väntade, sniffandes i luften efter med gottis. De båda andra ser man bara baken på där de sitter i höhögen 😃

Annons:
Lillyrod
2/1/20, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#84

Nytt burbygge idag. Kanalplast och silvertejp. Lite justeringar återstår men nu har de betydligt större bur och kan gå ut och in som de vill när jag är hemma. 

De är snälla så även om de skulle ta sig ut när jag inte är hemma går de inte ur köket så inget ont kan hända dem.

Än så länge är det bara Billy som vågat gå på upptäcksfärd.

Ljungåsen
2/1/20, 6:52 PM
#85

Så bra de har det! Stor yta är någonting som alla marsvin brukar uppskatta (och så finns det plats för fler…)

Lillyrod
2/1/20, 6:59 PM
#86

Ja det gör ju det. Vet inte än om det kommer att bli ett problem…😃

Ljungåsen
2/1/20, 7:42 PM
#87

Nåt problem tror jag inte det blir. Min flock från början var en trio, och jag var rätt nöjd med det. Nu är de sex stycken, och det är ännu bättre. Speciellt bra har det varit för min gamla kastrat Nypon, som är ofantligt mycket piggare nu när han har fler tjejer att ha koll på.

Lillyrod
2/1/20, 7:52 PM
#88

Billy tycker tjejer är lite läskiga. Här är det Gizmo som styr 😃

Problemet kan bli för mej. Fler grisar att ha koll på.

Ljungåsen
2/1/20, 8:38 PM
#89

Jag har ingen aning om vem som styr i min lilla flock, men jag betvivlar att det är Nypon. Han är en mjukis. Jag upplevde den stora skillnaden när vi gick från två (ett pojkpar) till fyra (två pojkpar). Sen blev de sju (två pojkpar och en trio) och slutligen tio. Nu ska de inte bli fler.

Lillyrod
2/1/20, 8:54 PM
#90

Säger du det. Världen är full av söta marsvin som bara vill komma till dig 😉

Annons:
Ljungåsen
2/1/20, 9:10 PM
#91

Jag tror nog några vill komma till dig också faktiskt.

Ljungåsen
2/12/20, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

I gamla lådan var Nypon väldigt förtjust i att ligga i en piglo, så förtjust faktiskt att han i princip hade mutat in en av pigloarna som sin. Efter flytten till ny låda så tog det lång tid innan han tog sig bort till sin piglo, men nu har han hittat den. Luna till vänster, Nypon till höger.

Ljungåsen
2/16/20, 7:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Födelsedagarna duggar tätt så här i början på året. Idag fyller systrarna Selma och Vilma två år. De flyttade hit i maj förra året, så det är den första födelsedagen de firar här. Båda två har genomgått en rejäl förändring, från rädda och misstänksamma till tama och sociala. Att bo i större flock, istället för att bara vara två har gjort underverk. Vilma till vänster, Selma till höger.

Lillyrod
2/16/20, 7:43 AM
#94

Grattis Selma och Vilma! Mycket gurka på menyn idag 🎂

Lillyrod
2/16/20, 7:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Så här tillbringade Gizmo gårdagen. Hon var väldigt trött igår 😃

Ljungåsen
2/16/20, 8:00 AM
#96

Gizmo är så fin! Äldre marsvin kan ju bli rätt mycket tröttare utan att det för den skull är något fel. Själv har jag en tendens att hamna i alarmberedskap så fort någon inte beter sig precis som vanligt. Hönsmamma, var det ja.

Lillyrod
2/16/20, 8:05 AM
#97

Så länge de vaknar när det är dags för mat är jag inte orolig 😃

Annons:
Ljungåsen
2/16/20, 10:08 AM
#98

Jag önskar att jag var så cool. Jag är fenomenalt skicklig på att oroa mig, oftast helt i onödan. Suck.

Maria
2/16/20, 10:21 AM
#99

Jätteroligt att följa denna tråden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
2/22/20, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Köpte lite marsvinsmys och Coco fattade vad de här tygsakerna ska vara till ganska direkt. Tyvärr blir hon inte så bra på bild men man ser att någon sitter där. Hon till höger undrar vad det är som blixtrar 😃

Ljungåsen
2/22/20, 8:23 AM
#101

Marsvinsmys är grejer det!

Ljungåsen
2/26/20, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Nu är det dags för ännu en födelsedag. Sonja fyller två år idag. På bilden ägnar hon sig åt sin favoritsysselsättning - att äta. Ingen av kompisarna lägger lika mycket tid som Sonja på det. Sonja har bott här sedan hon var en liten plutt. Hon är Adams halvsyster. De har samma pappa, men olika mammor.

Lillyrod
2/26/20, 9:07 AM
#103

Grattis Sonja! 🥒

Ljungåsen
3/4/20, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Sonja är väldigt förtjust i Karin, och söker gärna hennes sällskap. Karin är överlag väldigt populär, vilket inte är det minsta konstigt då hon har välutvecklad social kompetens. Karin till vänster, Sonja till höger.

Annons:
Ljungåsen
3/24/20, 8:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Wilmer håller noga koll på att Charlie inte ska försvinna igen. Nyopererad Charlie i piglon till vänster, Wilmer till höger.

Ljungåsen
3/25/20, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Och här kommer dagens födelsedagsbarn. Lille Wilmer fyller ett idag, och ska firas med extra goda grönsaker. Allra gladast är han att "pappa" Charlie nu mår precis som vanligt.

Tarotstollan
3/25/20, 9:45 PM
#107

Grattis Wilmer!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Randomel93
3/25/20, 10:06 PM
#108

Grattis! Och skönt att "papi" är sig själv igen! :D

Ljungåsen
3/26/20, 6:56 AM
#109

Wilmer tackar så mycket för gratulationerna! Han, och alla de andra, firade med jättegoda grönsaker (broccoli!).

Lillyrod
3/27/20, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Cocobus gör skäl för sitt smeknamn. Städade buren igår och satte trähuset som står inne i buren uppepå huset som står utanför under tiden. Kul tyckte Coco 😃

Ljungåsen
3/27/20, 11:58 AM
#111

En del är så spänstiga! Min Selma är duktig på att hoppa hon också.

Annons:
Ljungåsen
3/28/20, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Flickorna är duktiga på att tigga godis. Luna, som är blind, har en mycket välutvecklad hörsel och hör om man stannar i närheten av lådan. Då kommer hon springandes och sätter upp tassarna på tiggpinnen, och då är hon väldigt svår att motstå. De andra har lärt sig att det lönar sig att följa Luna. Från vänster till höger: Karin, Selma och Luna.

Lillyrod
3/28/20, 1:43 PM
#113

Underbaringar!

Tarotstollan
3/28/20, 11:30 PM
#114

😍Sötingar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ljungåsen
3/31/20, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Luna är dagens födelsedagsbarn. Hon fyller fyra år idag, och har bott här i nästan tre år. Bara ett par månader efter att Luna kommit hit märkte vi att hennes ögon började se lite konstiga ut. Ett besök hos veterinären bekräftade att hon drabbats av juvenil katarakt, och på bara ett par veckor gick hon från fullt seende till totalt blind. Jag är ständigt förbluffad och fascinerad över hur otroligt bra hon klarar sig utan att kunna se. Hon är helt enkelt väldigt kompetent, och omåttligt populär bland småflickorna.

Lillyrod
4/12/20, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Någon har glömt en morgontoffel i marsvinsburen 😮 Gizmo undrar vems den är.

Ljungåsen
4/12/20, 3:04 PM
#117

Iris? Hon ser verkligen ut som en toffla. Har hon funderat på en dejt med klippmaskinen?

Lillyrod
4/12/20, 3:06 PM
#118

Ja det är Iris. Det får bli en omgång med klippmaskin om ett tag. Lika bra jag införskaffar en för det lär behövas fler gånger. Sonen påstod att hans skäggtrimmer inte skulle fungera alls.

Annons:
Ljungåsen
4/12/20, 3:19 PM
#119

Jag har en sån här. Den är bra, och verkar hålla i evigheter. https://www.apotea.se/moser-trend-cut-li-plus

Lillyrod
4/13/20, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Det här lilla ansiktet ser skevt ut. De vita fläckarna sitter asymmetriskt. Den översta är egentligen i punkstråna uppe på huvudet men ser ut som om den sitter i ansiktet.

Ljungåsen
4/13/20, 9:11 AM
#121

Hon är jättesöt! Titta på hennes lilla mun.

Lillyrod
4/13/20, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Vad håller du på med här hela tiden???

Ljungåsen
5/8/20, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Bild från igår. Äntligen varmt nog att kunna komma ut en stund. Både Charlie och Wilmer lät sig väl smaka av det gröna guldet. Wilmer till vänster, Charlie till höger.

Lillyrod
5/8/20, 7:39 PM
#124

Så härligt de har det. Tyvärr kan inte mina gå ut på det viset.

Ljungåsen
5/8/20, 7:51 PM
#125

Men de kan äta grönt guld inomhus. Det är inte fy skam det heller.

Annons:
Lillyrod
5/8/20, 8:02 PM
#126

Nä och det låter när man öppnar ytterdörren och kommer in 🙂

Ljungåsen
5/9/20, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Den största fördelen med att vara blind är att man kan gotta in sig och sova lite varstans. Här är Luna mitt i höet.

Maria
5/9/20, 3:33 PM
#128

#127 Så söt❤

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
5/9/20, 3:39 PM
#129

#128 Ja, visst är hon? Jag är barnsligt förtjust i Luna.

Lillyrod
5/9/20, 3:42 PM
#130

Så söt hon är 🙂

Ljungåsen
5/21/20, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Idag har vi haft fint väder, så alla gullegrisarna har varit ute en stund. Lilla flocken klumpade verkligen ihop sig. Selma, Sonja och Karin i huset. Vilma, Nypon och Luna utanför.

Lillyrod
5/21/20, 4:58 PM
#132

Massa grönt gottis!

Annons:
Ljungåsen
5/31/20, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Adam är mitt fegaste marsvin utomhus, så det är alltid extra roligt att se honom hugga in på gräset. Adam i förgrunden, Pavel i bakgrunden.

Randomel93
6/4/20, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Säg hej till min nykastrerade Hagrid! Han är inte fullt så liten som han ser ut på bilden, hans uppvak blev innanför min skjorta 😂 Om fyra veckor ska han få flytta in till sina tjejer <3

Ljungåsen
6/4/20, 10:54 AM
#135

#134 Hej Hagrid! Så fin han är. Jag hoppas han får en smärtfri och komplikationsfri återhämtning, så att han kan ta hand om dina flickor sen!

Lillyrod
6/4/20, 10:59 AM
#136

Åh vad han var lik Folke. Jättesöt liten kille 😊

Randomel93
6/11/20, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Efter tips från Ljungåsen så muntrar jag upp min nykastrerade Hagrid med lite Social Distance dating med Dagny framför tvn 😂

Ljungåsen
6/11/20, 3:07 PM
#138

#137 Så fina de är tillsammans!

Lillyrod
6/11/20, 6:27 PM
#139

#137 De är helt rätt i tiden. Låg de stilla där hela tiden? Mina är så bökiga när jag vill ha dem i knät 😃

Annons:
Lillyrod
6/11/20, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Iris säger Hej! Hon går på medicin efter att ha drabbats av gallblåseinflammation. Hon var ganska dålig ett tag men nu är hon betydligt piggare.

Ljungåsen
6/11/20, 6:40 PM
#141

#140 Hon är underbar! Och det är verkligen så skönt att hon mår bättre nu,

Maria
6/11/20, 7:09 PM
#142

#140 Sötnos🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
6/11/20, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Efter dagens utevistelse med en massa gräs, däckade Vilma när hon kom in till lådan igen.

kalindas
6/12/20, 9:44 AM
#144

Massor av fina bilder på vackra marsvin. ❤️
Speciellt då Vilma o Selma. Bättre kunde de inte fått det!

/Elisa

Randomel93
6/12/20, 9:50 AM
#145

Haha så gött, lilla Vilma 😍

Ljungåsen
6/12/20, 10:00 AM
#146

#144 Tack för förtroendet att ta hand om flickorna! De är underbara, och mycket högt älskade. #145 Visst är hon söt?

Annons:
Ljungåsen
6/12/20, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Idag var det Selma som somnade i höet efter att ha varit ute.

Lillyrod
6/12/20, 5:37 PM
#148

Sötnöt!

Maria
6/12/20, 5:47 PM
#149

Så söta🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
6/17/20, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

En bild från dagens utevistelse. Det var extra roligt att se de här två sova tillsammans, för de har inte alltid varit speciellt förtjusta i varandra. Sonja till vänster, Selma till höger.

Randomel93
6/17/20, 5:40 PM
#151

Men så gosigt! <3

Randomel93
6/17/20, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Efter ett par tuffa veckor efter kastration så har Hagrid nu hållt en stadig vikt på 944-955 gram i flera dagar, humöret hålls uppe genom att ge Dagny pussar i öronen <3

Lillyrod
6/17/20, 10:17 PM
#153

Tur Dagny är så snäll och uppmuntrande 👍

Annons:
Randomel93
6/17/20, 11:37 PM
#154

Haha ja, hon är så förälskad i honom att man blir generad själv 😂

Ljungåsen
6/18/20, 6:28 AM
#155

#152 De är så oerhört gulliga tillsammans! Ett mycket vackert par, helt klart.

Ljungåsen
6/19/20, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Idag är det midsommar men det är också Karins fyraårsdag. Hon är mitt allra raraste och mest flocksmarta marsvin, och definitivt den som är kompisarnas favorit. Speciellt Nypon är omåttligt förtjust i Karin.

Lillyrod
6/19/20, 7:16 PM
#157

Grattis Karin! Fina tjejen ❤️

Randomel93
6/26/20, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Fick köpt en hemmabyggd bokhyllebur igår och jag fick sån fin hjälp att montera ihop den, tack! Idag hade vi premiär och vi är supernöjda, nu kan man ju faktiskt se matte skära upp vår gurka för nu har vi plexiglas!

Randomel93
6/26/20, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159
Randomel93
6/26/20, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160
Annons:
Randomel93
6/26/20, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161
Ljungåsen
6/26/20, 9:16 PM
#162

Det var roligt att få se marsvinen installerade i sin nya låda. Jag hoppas de kommer trivas i den, och är förstås nyfiken på om de lärt sig använda tiggpinnen än?

Randomel93
6/26/20, 9:56 PM
#163

Den har nosats på men inte vågats upp på ännu ;)

Ljungåsen
6/26/20, 10:01 PM
#164

Det kommer, tror jag. Min lille Wilmer behövde nästan ett år på sig innan han vågade sig upp på pinnen, trots att han delar låda med Charlie som är proffs på att använda den.

Lillyrod
6/27/20, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Jag tror Iris var dörrvakt i sitt förra liv. Här sitter hon ofta och filosoferar.

Ljungåsen
6/27/20, 8:30 AM
#166

Det är viktigt att ha en uppgift här i livet!

Lillyrod
6/28/20, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Vilken pälshög lever?

Annons:
Ljungåsen
6/28/20, 12:37 PM
#168

Den till höger!

Maria
6/28/20, 1:31 PM
#169

#167 Det  blev två😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
6/28/20, 1:36 PM
#170

#169 Ja nästan…

Ljungåsen
7/15/20, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

När vädret är uselt och de inte kan gå ut så får gräset komma in istället.

Ljungåsen
7/17/20, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Idag har det varit fint väder, så alla har varit ute. Speciellt glad blev jag över den här bilden, där man kan se att Pavel faktiskt inte bara är en svart blobb. Adam i bakgrunden, Pavel framför.

Lillyrod
7/17/20, 3:31 PM
#173

Lille Pavel 😍

Ljungåsen
7/17/20, 3:36 PM
#174

Världens bästa lilla gnällspik!

Annons:
Lillyrod
7/17/20, 3:52 PM
#175

Han och Iris. Det vore något. För trötta öron 🙂

Lillyrod
7/19/20, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Snyggaste killen i stan fyller 5 år idag. Grattis Billy!

Maria
7/19/20, 10:18 AM
#177

Grattis 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
7/19/20, 10:33 AM
#178

Grattis Billy! Han är verkligen jättefin!

Draken
7/19/20, 3:17 PM
#179

Grattis Billy 😍

Näst yngsta dotterns marsvin.

Oreo

S'more

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/19/20, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

NomNomNom

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ljungåsen
7/19/20, 3:36 PM
#181

#180 Roligt med nya marsvin i tråden! Pojkar eller flickor? Hur gamla är de?

Annons:
Draken
7/19/20, 7:37 PM
#182

Det är 2 pojkar. De är 14 och 18 månader (om jag har räknat rätt) :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ljungåsen
7/19/20, 8:02 PM
#183

#182 Två tonåringar alltså. Kommer de väl överens med varandra? Marsvinskillar är ofta inte riktigt vuxna i huvudet innan de fyllt två år, och en del av dem kan vara rätt jobbiga mot kompisen.

Draken
7/19/20, 8:15 PM
#184

#183 Nej. Egentligen inte. De slåss ganska ordentligt. Vi har fått separera dem då den ena ( den svart/vita) blev illa biten i öronen. Den andra (flerfärgade) har också sår i öronen och på nosen, så de rök ihop ganska så ordentligt.

Vågar inte sätta ihop dem igen, och inte introdusera nya heller 😢 Mår pissdåligt av det, eftersom jag vet att de SKA gå i flock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ljungåsen
7/19/20, 8:36 PM
#185

#184 När det blir bråk så brukar det handla om två saker. Brist på utrymme, och brist på vettig sysselsättning. Vanliga marsvinsburar på 120*60 cm är alldeles för små för att ha två hanar i, och framför allt alldeles för små att få plats med vettig sysselsättning i. Har man dessutom två tonåringar i en sån så går det lätt illa. Eragons har bra information om hur man sätter samman hanar med varandra på sin hemsida. Läs en bit ner på sidan här. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Jag skulle vänta tills dess att såren har läkt, ta ett djupt andetag och sedan köra en ny hopsättning enligt konstens alla regler (se länken). Du kan inte hålla dem ensamma resten av deras liv. Det är inte bara olagligt, det är dessutom elakt mot ett sånt utpräglat flockdjur som marsvin. Som jag ser det har du tre alternativ : 1) sätta ihop dem med varandra igen 2) skaffa dem varsin bebis 3) låta kastrera dem och sedan ge dem varsin flickvän Att ge dem varsin bebis kan verka enklast, men är också det alternativ som kan ge mest problem på sikt. Har man flera pojkpar i hemmet så måste de hållas så att de inte är medvetna om att det finns fler marsvin i hemmet än den kompis de bor med, annars finns risken att de också bråkar isär sig. Och då har man dubblerat ursprungsproblemet. Att kastrera och ge dem varsin flickvän är förmodligen den enklaste lösningen, om det visar sig att de verkligen inte kan bo ihop.

Draken
7/20/20, 3:12 PM
#186

Tack för länken. Svårt att sätta ihop dem. Den svartvita hittade vi död i morse :(  Så nu vet jag inte hur vi skall göra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ljungåsen
7/20/20, 4:02 PM
#187

#186 Men oj, så ledsamt. Beklagar sorgen. Och han var ju så ung, dessutom. Det är verkligen väldigt ovanligt att unga marsvin plötsligt dör, utan att ha visat några tecken på sjukdom innan. För att vara på den säkra sidan så skulle jag ta den kvarvarande till veterinären för en hälsokontroll. Bara för att säkerställa att kompisen inte smittat honom med någonting. Killen du har kvar behöver en vän, och med tanke på hans ålder så är den bästa lösningen att kastrera och sedan skaffa en flickvän. Alternativt att du omplacerar honom till någon som ger honom en vän. Ensam kan han inte sitta.

Draken
7/21/20, 1:33 AM
#188

Vi funderar på att omplacera honom.  Men skall ringa veterinären ( fick inte tag på dem idag) imorron igen, för att kolla upp han som är kvar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Ljungåsen
7/31/20, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Idag har det varit fint väder för första gången på ett tag, och alla marsvinen har varit ute och njutit av gräset. Wilmer till vänster, Charlie till höger.

Ljungåsen
7/31/20, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Och de andra pojkarna. Adam till vänster, Pavel till höger.

Lillyrod
7/31/20, 5:01 PM
#191

Så mycket mums de har i burarna!

Ljungåsen
7/31/20, 5:07 PM
#192

Jajamen, utemums. Bästa sorten.

Maria
7/31/20, 5:25 PM
#193

Vilken lycka att få vara ute😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
7/31/20, 5:37 PM
#194

Ja, det är lycka. Om prognosen stämmer så blir det uteväder även imorgon.

[Vandrar]
8/1/20, 6:42 AM
#195

Vilken härlig tråd med så många underbara sötnosar 😍 Våra djur är fantastiska ❤️

Annons:
Ljungåsen
8/1/20, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Här kommer lite fler marsvin att titta på. Det har varit uteväder även idag. Från vänster till höger: Luna, Vilma, Sonja och Nypon.

Ljungåsen
8/1/20, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Och de två som inte ville vara med på förra bilden. Selma till vänster, Karin till höger. Nypon i bakgrunden.

Lillyrod
8/1/20, 5:20 PM
#198

Selma är så söt med den där svarta pricken på näsan : )

Ljungåsen
8/1/20, 5:28 PM
#199

#198 Ja, visst är hon?

Lillyrod
8/1/20, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Siri är uppe och gosar en stund. Ca 2 cm från ansiktet. Jag fick trä mobilen mellan och bara knäppa så fick det bli som det blev.

Ljungåsen
8/1/20, 8:24 PM
#201

Å Siri, så fin hon är! Och vilken tur hon hade som fick komma hem till dig!

Ljungåsen
8/9/20, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

De små vännerna har kunnat vara ute en stund idag på morgonen. Nu är de inne, för det är alldeles för varmt. Nypon till vänster, Karin till höger, Luna i bakgrunden.

Annons:
Lillyrod
8/9/20, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Iris sambos bråkar ibland. Då går hon ut och sätter sig utanför buren för hon gillar inte bråk. 

Japp de har filt och pallar att vara på/under utanför buren också.

Ljungåsen
8/9/20, 3:50 PM
#204

#203 Hennes lilla mun är fullständigt bedårande!

Lillyrod
8/9/20, 3:59 PM
#205

#204 Klickar man på bilden ser man hela ansiktet : )

Ljungåsen
8/9/20, 4:06 PM
#206

#205 Jodå, det såg jag, men hennes lilla mun är något alldeles extra. Jag tycker de grå kanterna på läpparna är hur gulliga som helst.

[[eskils_]]
8/10/20, 11:54 AM
#207

Fina marsvinsbilder, så skönt för dem att få vara ute i gräset och springa lite ibland. 🙂

Ljungåsen
8/22/20, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#208

Idag är det en alldeles speciell dag, för det är Charlies födelsedag. Han fyller fyra år, och firades men en rejäl laddning gräs inne, för vädret är inte marsvinsvänligt idag. Kompisen Wilmer fick också vara med och fira.

Lillyrod
8/22/20, 5:07 PM
#209

Grattis söta Charlie!

Annons:
[Vandrar]
8/22/20, 5:17 PM
#210

Grattis Grattis Grattis 🎂 🎈 🎁 ✨

Ljungåsen
8/25/20, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

De speciella dagarna duggar tätt nu. I dag är det Nypons födelsedag. Han fyller sex år, och är nu definitivt en äldre herre. Han är dessutom hyfsat ointresserad av att vara med på bild.

Lillyrod
8/25/20, 5:52 PM
#212

Grattis grabben!

Ljungåsen
8/27/20, 7:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Här kommer en bättre bild på min nyblivna sexåring. En där man på riktigt ser hur söt han är. Världens bästa Nypon.

CasaRamon
8/27/20, 9:25 AM
#214

Oj, vilken sötnos. Älskar lurviga djur. Måste dom borstas, kammas?

Ljungåsen
8/27/20, 9:37 AM
#215

#214 Nej, Nypon behöver varken borstas eller kammas. Han har väldigt praktisk halvlång päls som sköter sig själv. Han har några spridda strån på rumpan som växer sig längre än alla andra, men de klipper jag bara av med sax ett par gånger om året.

Ljungåsen
12/24/20, 7:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

Väcker liv i den här tråden igen, för idag är det inte bara julafton. Det är Adams födelsedag! Han fyller tre år.

Annons:
JMW
12/24/20, 8:10 AM
#217

#216: grattis till Adam! 🎈

[[eskils_]]
12/24/20, 9:29 AM
#218

Grattis lille Adam på födelsedagen idag och namnsdagen igår! 🌼

Upp till toppen
Annons: