Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 709 ggr
tlover
2019-09-27 13:59

Marknad, yay or nay?

Idag börjar höstmarknaden i stan och såklart har vi varit och strosat och köpt ditt och datt, mest godis. Brukar det vara marknad där du bor? Gillar du det? Vad brukar du köpa?

l'm back

Annons:
Cireea
2019-09-27 14:02
#1

Min hemort har en stor marknad varje sommar som sträcker sig över 4 dagar,  en väldigt populär marknad i Norrland. Jag älskar marknader även om jag inte alltid köper mycket, det brukar mest bli lite olika korvar, ostar och rökt kött. Sen brukar jag äta mat ute från marknaden, älgkebab är en av mina favoriter. 

Om utbudet av karuseller är bra så åker jag gärna ett par gånger.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maria
2019-09-27 14:10
#2

Utanför Saluhallen här i Göteborg så är det alltid en form av marknad på torget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2019-09-27 14:34
#3

Här är det marknader på många ställen. Brukade gå förr men är lite less på dem nu.

Carmarino
2019-09-27 14:42
#4

Här är det marknad på lite olika platser i trakten. Vissa av dem har dock så hög entréavgift att det inte är lika kul att gå in där längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2019-09-27 14:43
#5

Entréavgift? På marknad? Låter ju inte klokt.

Carmarino
2019-09-27 14:47
#6

Det är en marknad typ Skansen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
2019-09-27 14:52
#7

#6 Aha, inhängnat då.

Cireea
2019-09-27 15:06
#8

#2 Är det alltså en permanent marknad? Eller kommer det och går säljare? 
Vad säljs där?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lona
2019-09-27 15:39
#9

Beror på hur mycket folk det är där, jag pallar inte trängsel. Sen tycker jag att det ofta är samma typ av saker som säljs på olika marknader, har man varit på en eller ett par så har man sett det mesta av marknadsutbudet.
Lite skillnad på julmarknader kanske, där är det ofta lite högre kvalité på sakerna.
Förr så brukade jag alltid kolla stånden som fanns i Östra Nordstan ("Femman") i Göteborg vid jultid, även om det kanske inte klassas direkt som en marknad. Numera är jag nästan aldrig i centrala stan så då blir det inte av.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2019-09-27 16:17
#10

#7 Ja, det är inhägnat. Det är en väldigt trevlig marknad, både höst och jul, men ska man först betala 120 kronor för att komma in, och sedan handla något av de olika handlarna som står och säljer, så blir det dyrt. Hantverk kostar ju - med rätta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2019-09-27 16:24
#11

#10 Nej, hantverk är ju inte gratis precis.

wildfire
2019-09-27 16:45
#12

#0 Både Yay och Nay  😃 det beror lite på vilken sorts marknad det är för alla är inte av intresse men annars så älskar jag marknader och allt folk som vimlar runt där, alla dofter,god mat och stämningen som blir så härlig så marknader älskar jag men det beror lite på vilken sorts marknad det är och är det enbart exempelvis hantverk tycker jag det blir tråkigt och finner inte nöjet även om jag älskar hantverk men jag vill ha stor variation på en marknad med allt möjligt då är det så himla mysigt 😎

TatsuOni
2019-09-27 17:10
#13

Den "större" marknaden som hålls en gång om året brukar jag gå på och andra lite mer "nischade" marknader kan jag åka en bit för att gå på. T ex medeltidsmarknad.

De mindre marknaderna här, säljer mest lite virkade dukar och saker som jag inte är intresserad av, så dem går jag inte på.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Lillyrod
2019-09-27 17:51
#14

Skördefesten på Öland är väl en sorts marknad. Det säljs saker i varje gathörn på i stort sett hela ön. Det är denna helgen. Jag undviker för det är alldeles för mycket folk, fordon, trängsel, köer mm.

En vanlig marknad med marknadsstånd som "förr i tiden" gillar jag 🙂

Fridaaaa
2019-09-27 18:37
#15

Ja här brukar vara höstmarknad men brukar inte vara så kul tyvärr. Gillar sommarmarknader mer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2019-09-27 19:29
#16

Tycker om höstmarknsden o sen julskyltningen. Jag som älskar julen försöker även gå på Kalmar slott julmarknad. Åh vilken upplevelse

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lona
2019-09-27 19:34
#17

Insåg precis att jag är på julmarknad varje år på säteriet där "mitt" stall ligger.🙂 Det är ett litet privatstall men vi brukar ha ponnyridning, förr hade vi även kadrilj. Jag kanske borde ta betalt för att folk får klappa hundarna, alltid tjänar man nån slant!😃

På höst/läslovet kommer jag att vara nere på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby och sälja på marknaden. Blir eventuellt inhopp på några andra marknader också, bla på den i Gamla Stan i Sthlm.
Det är riktigt kul att vara "knalle", jag trodde väl aldrig att jag skulle gilla att stå och snacka med kunder men det är faktiskt trevligt. På återkommande marknader så lär man dessutom känna en del av de andra säljarna, det blir många goa kvällar!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-09-27 19:34
#18

Dubbelpost, strulande dator och uppkoppling.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

flocken
2019-09-27 19:47
#19

#17 har alltid sagt att jag vill åka på marknad i Astrid Lindgrens värld. Aldrig varit. Tror det är en upplevelse

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
2019-09-27 20:15
#20

På söndag är det stor marknad nere i byn Det brukar komma runt trettio tusen personer. Själv undviker jag byn den dagen.

https://www.mickelsmass.se/

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lona
2019-09-28 00:28
#21

#19, Komsi, komsi!😃

#20, Ja, det förstår jag, jisses vilken folkmassa det måste vara!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
2019-09-28 00:30
#22

På sommarmarknaden i min hemort kommer det 150 000 personer under fyra dagar, eller gjorde det åtminstone förr. Annars bor det knappt 2000 personer där.. ni kan tänka er den massan med människor. Samhället lever upp ordentligt ett par veckor innan och sedan under marknaden, sen blir det tvärdött.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

tlover
2019-09-28 06:13
#23

#22 vet om en sån marknad i en grannkommun. Det gick inte att ringa med telefonen ens för nätet var alltid överbelastat. Det var några år sedan jag var där dock så jag vet inte hur det är nu

l'm back

MonicaLagerquist
2019-09-28 07:39
#24

#23 Samma här många knallar har ju swish men det fungerar inte alltid pga överbelastning av nätet.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
2019-09-28 14:43
#25

#23 Kanske pratar vi om samma marknad med tanke på var du bor? 😎

Årets som var hade knallare problem med swish av just den anledningen, det var så överbelastat. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: