Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 580 ggr
Ljungåsen
9/27/19, 10:15 AM

Kvinnor och friidrott

Expressen skriver idag om kvinnor och friidrott. Rubriken upplever jag som olyckligt vald, men innehållet är intressant. https://www.expressen.se/sport/friidrott/kvinnorna-kommer-bli-utraderade-fran-sporten/ Det handlar om hur man ska hantera möjligheten att tävla för de kvinnor som har högre testosteronnivå än vad kvinnor vanligtvis har. En högre testosteronhalt ger prestatinsmässiga fördelar, men det finns ju även andra individuella variationer som förklarar varför den ena presterar bättre än den andra. IAAF har bestämt att det finns en övre gräns för hur mycket testosteron man får ha i kroppen som friidrottstävlande kvinna. Caster Semenya ligger över denna nivå, och kommer därför inte till VM. Hon skulle kunna medicinera ner sin naturligt höga testosteronnivå, men det har hon valt att inte göra. Hon avstår hellre från VM. Hur ska man hantera detta för att det ska bli rättvist? Går det ens? Är IAAF inne på rätt spår? Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag förstår att vanliga kvinnor upplever det som att Caster Semenya har en orättvis fördel. Samtidigt förstår jag att Caster Semenya själv upplever att hon är normal precis så som hon är, utan testosteronsänkande medicin i kroppen.

Annons:
Gronstedt
9/27/19, 10:40 AM
#1

Tänk om vi skulle sluta ordna människor i de rigida grupperna "har penis" och "har vagina". Tänk om människor kunde få tävla utifrån sin kapacitet och sina prestationer i stället utifrån sina yttre fysiska könsattribut!

Har någon analyserat manliga idrottares testosteronnivåer?  Tänk om de starkaste männen har signifikant mer testosteron än de svagaste männen!? Borde inte de med lägst tävla i damklassen då? Borde inte de med högst medicineras så de inte är så orättvist manliga? Eller tänk om det finns män med hög testosteronnivå som inte maxpresterar? Eller ännu värre, tänk om det finns män med låg nivå som är bra ändå

Eller - o fasa! - tänk om det finns kvinnor som har så hög testosteronnivå att männens naturliga överlägsenhet inte är så naturlig? Tänk om människor helt enkelt är människor och inte går att peta in i små smala fack? Tänk om man skulle organisera tävlingar efter kvalificeringsprestation och inte efter kön?

Kanske fler kvinnor skulle hamna i klasserna med lite lägre krav på styrka. Kanske fler män skulle hamna i klasserna med större krav på styrka. Men det skulle vara rättvisare än att säga "Du får inte vara med, för det finns ingen klass för muskelstarka kvinnor!"

Ljungåsen
9/27/19, 12:05 PM
#2

#2 Jag vet inte om jag tror att det blir bättre av någon annan typ av uppdelning, när det är just själva uppdelningen som är problemet. Och att inte ha en uppdelning leder också till ett problem. Då blir friidrott på elitnivå en i princip exklusivt manlig historia. Med nuvarande system får inte Caster Semenya tävla med (mot) andra kvinnor (om hon inte medicineras). Om hon istället skulle fått tävla mot män är hon väldigt långt ifrån världseliten, och skulle inte fått tävla i VM av den anledningen. Har man en gräns - oavsett vad den baseras på och oavsett var den ligger - så kommer man alltid ha människor som upplever att de själva befinner sig på fel sida. Jag tycker inte det finns någon enkel lösning.

Gronstedt
9/27/19, 12:38 PM
#3

#2: Om nu testosteronnivåer är det enda man ska gå på, så vore det busenkelt att definiera klasser - bara att dividera det möjliga intervallet med det önskade antalet klasser och sedan mäta och sortera alla deltagare i prydliga högar. Och  Caster Semenya  skulle få tävla mot andra individer i samma testosteronnivåintervall. Hur enkelt som helst - om det var det som "problemet" egentligen handlade om. Men det är det ju inte.

Är inte tävlingar till för att hitta de som är bäst på det man tävlar i? Oavsett VAD som gör att de är bäst? Ska Zlatan tas av planen för att det finns så kolossalt många människor som inte har samma välutvecklade bollsinne? Det finns säkert någon liten gen som kan påvisas vara gemensam för riktigt bra fotbollsspelare - bort med dem från planen bara, det är orättvist mot dem som saknar genen! Det låter absurt och det är absurt och ingen skulle komma på tanken. 

Men när en kvinna är duktig är det en självklarhet att hon är abnorm. En kvinna är bra på idrott, då måste vi genast kolla att hon inte egentligen är en man. För ingen kvinna kan ju prestera bra och ändå vara kvinna, eller hur? Så kolla varför hon är bra och förbjud henne sedan att tävla om hon inte accepterar att låta stympa sig. 

Medan ingen kollar varför de bästa männen är så mycket bättre än de lägst presterande männen, när det ju är minst lika "orättvist".

Lona
9/27/19, 12:46 PM
#4

En halvt relaterad fråga: testosteron mäts väl även på män? Inte av samma anledning utan för att kolla ev doping? Det finns för all del många substanser som kan användas för det men testosteron är ju en av dem. Ja, det är en knivig situation, det där. Inte särskilt många sporter på elitnivå där män och kvinnor tävlar mot varandra - jag kan bara komma på hästrelaterade grenar samt motorsport. Hundsport om man räknar in det i idrott.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
9/27/19, 1:49 PM
#5

#4 Tydligen är det rätt svårt att avslöja testosterondopning, speciellt hos kvinnor. Hittade en intressant artikel när jag googlade. https://www.idrottsforskning.se/testosterondopning-svart-att-spara-trots-battre-tester-3/

Lona
9/27/19, 2:22 PM
#6

#5, Där ser man! Ja, det verkar dessutom som att dopingpreparaten hela tiden ligger några steg före testerna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Ljungåsen
10/14/19, 8:13 AM
#7

På SVT play finns nu en riktigt bra dokumentär, Testosteronskandalen. Den rekommenderas, för den var riktigt bra. https://www.svtplay.se/video/23830645/testosteronskandalen Dokumentären hjälpte mig att reda ut vad jag egentligen tycker. Jag tycker att det är viktigare att skydda de kvinnor som har en ovanligt hög testosteronnivå än att övriga ska uppleva att det är rättvist. Konsekvenserna av att göra tvärtom har visat sig vara fullständigt förödande för de som drabbats.

Huygens
10/14/19, 8:31 AM
#8

Skytte.

Men där gjordes en uppdelning i dam- och herrklass efter att en kvinna vunnit i OS 1992 mot alla männen i grenen skeet (hagelbössa).

https://en.wikipedia.org/wiki/ISSF_Olympic_skeet

https://en.wikipedia.org/wiki/Zhang_Shan (kvinnan som vann mot männen)

Ljungåsen
10/14/19, 9:37 AM
#9

Suck. Det måste verkligen varit fruktansvärt för alla männen att en kvinna var bättre än de. Just skytte av olika slag är ju en sådan sport där det verkligen inte ens finns en anledning till att ha en könsuppdelning.

Huygens
10/14/19, 9:48 AM
#10

Dom män jag har pratat om saken med tycker att uppdelningen (uteslutningen av kvinnor i skytte) är antingen felaktig eller åtminstone svår att förstå. Jag tror mer att uppdelningen har att göra med identitetspolitik och Bilderberggruppens agendor, än att det har med "mäns åsikter" generellt att göra. Och jag är inte så förtjust i det sistnämnda argumentet, för jag har ingen bekräftelse på det i realiteten.

Dom stora idrottsförbunden styrs av makthavare som är knutna i grupp. Ofta från länder med sparsam demokrati eller med tvivelaktiga ekonomiska förehavanden (tänk Swedbank, Cum-Ex, Danske Bank etc).

Ljungåsen
10/14/19, 10:43 AM
#11

Jag är egentligen inte så intresserad av diskutera uppdelningen mellan män och kvinnor i diverse sporter. Jag är intresserad av att diskutera hanteringen (inom friidrotten) av de kvinnor som har en naturligt hög testosteronnivå. Efter jag sett dokumentären så blöder mitt hjärta för Anett Negesa, som så modigt ställde upp och berättade om hur IAAF:s regelverk förstörde hela hennes liv. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Annet_Negesa Caster Semenya har börjat spela fotboll istället. Inom fotbollen får man ha precis så mycket testosteron som man har. https://www.svt.se/sport/friidrott/caster-semenya-byter-sport-klar-for-fotbollslag

Lona
10/14/19, 12:23 PM
#12

Hehe, apropå skeet: min kompis gick med som apportör på en fågeljakt och tänkte att "H*vete vilken skytt! Prickar med varje skott!". Vem skytten var? Silvermedaljören från OS i Rio, Marcus Svensson som var inbjuden som hedersgäst. Tro tusan att han sköt bra! 👍😁 Men det är klart att männen inte kan bli slagna av en KVINNA på ett stort mästerskap! 🙄


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: