Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 646 ggr
Lona
2019-09-27 07:09

"Brukare"

Är det bara jag som hakar upp mig på beteckningen "brukare" när det gäller personer som till exempel får social omsorg? Jag tycker att det har alldeles för hög association med "missbrukare"!
Antar att de ville komma ifrån vårdtagare som mer syftar på någon som är sjuk/patient när det snarare handlar om handikapp eller funktionshinder för det mesta men ändå.
Själv känner jag mig betydligt mer som en "vårdtagare" än en "brukare" i alla fall!
Vad tycker ni - och vad skulle man kunna ha för ord i stället?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Magi-cat
2019-09-27 07:13
#1

Jag hakar också upp mig på det ordet! Jag kommer aldrig någonsin att använda det. Ja, hellre vårdtagare om det är det som finns att välja på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-09-27 07:15
#2

Lägger in ett inlägg jag skrev på Lika Villkor i en tråd med samma ämne:

"Brukare" anmäls!

"Ohyfsat och respektlöst. Det tycker May Öberg om ordet brukare. Nu vill hon att myndigheterna klassar ordet som diskriminerande."

"I stället tycker hon att man ska låta bli att klumpa ihop grupper och använda mer specifika begrepp som används när man talar om personer som inte omfattas av kommunens insatser.

– Om jag bor i ett äldreboende är jag hyresgäst, utnyttjar jag kommunal hemtjänst är jag kund och om jag är sjuk och vårdas inom kommunen så är jag patient."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/det-ar-ohyfsat-och-nedvarderande

Några år gammalt, men ….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-09-27 07:19
#3

Jag tycker också att det är en gräslig benämning och jag kommer aldrig vänja mig vid ordet.

Visst förstår man kanske tanken bakom men det blev inte så bra tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ThatPie
2019-09-27 07:47
#4

Jobbar själv som personlig assisten och har aldrig använt brukare. Tycker inte heller alls om ordet! Personligen kör jag på klient. Haft en del som frågat om jag springen och hämtar kaffe till folk då, men informerat dem snällt att jag jobbar med funktionsvaierade.

Ljungåsen
2019-09-27 07:48
#5

Det var ju en positiv tanke bakom ordet när det infördes, men jag håller med om att det låter gräsligt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/spraklektor-klient-betyder-slav

JRSN
2019-09-27 07:56
#6

#0 Det här är ett vanligt övergrepp som i synnerhet kommuner brukar hänge sig åt gentemot sina besökare på olika mötesplatser eller institutioner.  Det dolda syftet är att skapa en tydlig och absolut distinktion mellan 'buset' och 'personalen'. Dessa får  och skall aldrig mötas på lika villkor. 

Personalen gillar att (bakom skottsäkra glas) beskåda vårdtagarna och begrunda deras situation. Och att sedan kunna fatta beslut om de inblandade (helst utan att behöva träffa dem på tu man hand). Idén är att skapa hierarkiska block i samhället som samverkar inbördes men egentligen aldrig beblandas med andra block.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
MonicaLagerquist
2019-09-27 07:59
#7

Tycker inte heller om ordet brukare.

Stolt ägare till fem La permer

Grace2009
2019-09-27 08:01
#8

Jag lägger personligen inget negativt värde i ordet brukare. Jag refererar till mig själv som brukare också.

Totum
2019-09-27 09:19
#9

Jag förstår inte varför det ordet är så negativt laddat. Det är inte alltid en som behöver ”vanlig” vård i vanlig mening som betalar för den här tjänsten. För det är just en tjänst som erbjuds den som inte alla gånger fixar allt själv, som den här personen brukar sig av - därav ordet brukare. Det är ju inte heller en patient eftersom personen inte alltid är sjuk. Det kan vara allt från handräckning vid dusch, inköp av matvaror, följeslag till t.ex. vårdcentral, tandläkare som den här tjänsten kan brukas av brukaren. Jag har i många år jobbat med människor på det här sättet och har aldrig någonsin tänkt på ordet som något negativt, eller associerat till missbruk som någon skrev. Nej, de här människorna brukar sig av en tjänst, konstigare än så är det ju inte. 😊 #2 ” Om jag bor i ett äldreboende är jag hyresgäst, utnyttjar jag kommunal hemtjänst är jag kund och om jag är sjuk och vårdas inom kommunen så är jag patient." Om jag är sjuk så vårdas jag av landstinget. Kommunen sköter ingen vård. Inte där jag bor iallafall. Jag behöver inte nödvändigtvis vara sjuk för att jag har hemtjänst. Jag kanske bara har tappat förmågan att gå så jag behöver handräckning med vissa saker, men det är ju inte att vara sjuk. Då brukar jag en tjänst som kommunen erbjuder.

Ljungåsen
2019-09-27 09:39
#10

Jag tror att ordet är negativt laddat för att det är för stort och luddigt. Man försöker klumpa ihop väldigt olika människor, med väldigt olika behov under ett och samma paraplybegrepp, och då blir det distanserat och opersonligt. Ett citat från https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kommunen-ett-problematiskt-men-nodvandigt-begrepp "– Det är ett problematiskt begrepp, därför ska vi aldrig använda det i det personliga mötet utan då är det personens namn som gäller. När vi pratar om exempelvis personer på ett boende så är det hyresgäster eller boende som gäller, säger socialdirektör Dinah Åbinger." Det är just här det brister, tror jag. Ingen av de äldre jag känner som har hemtjänst uppskattar att bli kallade för brukare. De vill fortfarande vara de individer de är, och ser det som att de är kunder hos hemtjänsten. Ordet kund är betydligt mer positivt laddat.

Stigfinnaren
2019-09-27 10:20
#11

Jag gillar definitivt inte ordet brukare. För mig är det väldigt negativt laddat. Har man ex. hemtjänst från kommun eller privata företag så är man köpare av en tjänst precis som #10 skrev.

Som köpare av hemtjänst tycker jag det är tydligt att personen köpt en tjänst och har rätt att få det hen betalt för. Men det är kanske en annan disskussion.

Ljungåsen
2019-09-27 10:33
#12

#11 Spinner vidare på det där med hemtjänsten. Om man är kund hos hemtjänsten, så har man beställt (och betalat för) en tjänst. Då har man rätt att få just det man beställt och betalat för. Som kund kan man ställa krav. Att vara en av hemtjänstens brukare låter mer som att man är till för hemtjänstens skull. Det ger inte alls det där aktiva intrycket, som jag tror var men med ordet från början.

Cireea
2019-09-27 11:56
#13

Jag gillar inte heller ordet brukare, brukade aldrig använda det heller under tiden jag jobbade på äldreboende.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
TatsuOni
2019-09-27 17:05
#14

Jag har svårt för ordet och ska erkänna att de första gångerna jag hörde det, så trodde jag att personen i fråga jobbade med missbrukare och inte med äldre.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

wildfire
2019-09-27 17:09
#15

#0 Nu svarar jag innan jag läst övriga kommentarer  för det här har vart en het Potatis på sina håll.

Jag tycker det är ett fruktansvärt fult ord om människor och det känns som om man klassar in alla i ett missbruk med ordet brukare. Jag kommer aldrig att komma överens med ordet och jag föredrar hellre ordet vårdtagare för brukare låter som du skriver Lona som missbruk och det här kan jag inte ta och jag kommer aldrig någonsin att använda ordet för det är så fruktansvärt hemskt 😡

Jag har mina föräldrar kvar i livet men dom är gamla ,far blir 91 i februari  och mor 87 i maj men än bor dom hemma och vi delar gård men med varsina hushåll där jag bor på övervåningen och dom på nedre och det här gör att dom kan bo kvar men jag ser också att det är en tidsfråga så måste dom in på ett boende och gud nåde den säger jag som skulle kalla mina föräldrar för brukare den lär jag skälla ut för noter och kräva att ha respekt för aldrig någonsin har det funnits något missbruk hos mina föräldrar under hela deras liv så att kalla dom brukare skulle få mig att gå i taket och ställa till med en scen 😡

Vårdtagare är jag inte helt överens med heller men bättre det än brukare 😕 helst skulle jag se att man kallar människor för människor och med namn och inte krånglar till det med en massa ord som låter så illa som brukare.

Samtidigt så får vi inte heller glömma att missbrukare är människor dom också och behöver hjälp men vi är mer van vid ordet missbrukare än ordet brukare och dom ligger för nära varandra för att jag ska kunna acceptera ordet.

Mor och far är människor som levt två långa oerhört skötsamma liv och jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver möta ordet brukare i deras närhet för då tar det eld om jag skulle se det ordet i någon av deras journaler 😡

Nu ska jag läsa tråden och se vad ni andra har skrivit 🙂

Lillyrod
2019-09-27 17:47
#16

Jag gillar inte heller ordet brukare. Jag vet heller ingen som jobbar inom detta som gillar det.

Själv kallar jag personerna boende, kunder eller patienter beroende på vilken situation det är. Helst kallar jag dem vid namn 🙂

Jag kör samhällsbetalda resor så jag är ju i kontakt med det här dagligen och stundligen.

Upp till toppen
Annons: