Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1621 ggr
Maria
2019-09-15 20:49

Sos alarm

Har för första gången fått sms från sos alarm till allmänheten om att gå inomhus och stänga fönster och ventilation.

Det brinner i någon av Slottsskogens stora idrottsanläggningar. Vi bor nära så det är ju tacksamt att de meddelar.

Förut bodde vi i ett gammalt villaområde jättenära branden. Finns med på bilderna i länken här.

https://www.expressen.se/gt/fullt-utvecklad-brand-i-slottsskogen/

Har ni någon gång fått allmän varning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2019-09-15 20:53
#1

Jag minns när Slottsskogsvallen brann 1968. Då var jag 6 år och min bror och jag stod och tittade på branden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-09-15 20:58
#2

Nej det har jag aldrig fått. Var registrerar man sig?

Lona
2019-09-15 21:03
#3

Jag har fått meddelande från kommunen några ggr, bland annat när det var stor brandrisk och vattenbrist förra sommaren. Från SOS har jag däremot inte fått något och branden vid Slottskogsvallen är för långt bort.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2019-09-15 21:08
#4

Jag/vi har aldrig registrerat oss utan det är ett allmän utskick.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabah
2019-09-15 21:11
#5

Nej, någon varning till allmänheten har jag aldrig varit med om. Trodde sånt kom i TV och radio, sms har jag aldrig hört talas om, undrar som Hera om det är något man registrerar sig till?


💖🧡💛💚💙💜

Maria
2019-09-15 21:12
#6

Nej inget man registrerar sig till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sabah
2019-09-15 21:13
#7

Vi skrev visst samtidigt Maria!


💖🧡💛💚💙💜

Maria
2019-09-15 21:15
#8

Här står lite att läsa om larmet

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/viktigt-meddelande-till-allmanheten/

Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som befinner sig i området. Detta sker genom positionering av mobiltelefoner enligt den lagändring som träder i kraft den 1 juli 2017. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabah
2019-09-15 21:18
#9

Smart att skicka på telefon, den har ju de flesta med sig idag! Har man en oregistrerad telefon får man förståss inget. Själv har jag min registrerad.


💖🧡💛💚💙💜

Caeli
2019-09-15 21:30
#10

Har fått det en gång när det brann i närheten och det var stor rökutveckling.

Maria
2019-09-15 21:31
#11

#9 Mobiler som befinner sig i området står det så jag vet inte riktigt hur det funkar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
2019-09-15 21:44
#12

Alla mobiler som just då är uppkopplade mot närmsta mast får meddelandet. Registrerad eller inte spelar ingen roll. Jag var inte hemma utan råkade bara befinna mig i närheten av branden.

Sabah
2019-09-15 21:53
#13

Ok, det var ju bra!🙂 Vi rör oss ju ganska vitt omkring ibland!


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
JMW
2019-09-15 22:09
#14

Jag skaffade SOS-appen när den släpptes. Man kan ringa 112 med ett tryck och samtidigt skickas min position till dem. Jag får även meddelande om något skulle hända i min närhet. 

https://www.sosalarm.se/trygghet--sakerhet/112-appen/

aggeelin
2019-09-15 22:34
#15

När vi var borta på vintersemester ett år kom det larm hemma om att vattnet inte gick att dricka.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

wildfire
2019-09-16 04:47
#16

Har aldrig vart med om ett VMA  och det är bra dom går ut och meddelar allmänheten.

#12 Hade ingen aning om hur det där fungerar och jag använder knappt mobilen och vill inte ha den registrerad men hur är det om den inte är påslagen vilket min så gott som jämt är, fungerar det ändå tro ?  jag menar att slår man på den så finns sms-et där. Det borde det göra tycker man.

Jag är usel på att använda mobil så sånt här missar jag lätt.

Maria
2019-09-16 06:11
#17

Vid klockan 24 ungefär så kom ett SMS om att faran var över.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
2019-09-16 06:38
#18

Läste i GP att man misstänker att två tolvåriga pojkar är orsaken till branden i Slottskogshallen. Jag tycker duktigt synd om trampolinklubben som förlorat all sin dyra (oförsäkrade) utrustning. https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kraftig-brand-vid-slottsskogsvallen-1.18235227

MonicaLagerquist
2019-09-16 08:17
#19

Usch bränder är otäcka.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-09-16 09:17
#20

Tur att inga människor skadats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
2019-09-16 09:26
#21

#20 Definitivt. Men det är klart obehagligt att branden troligen är anlagd. Ännu mer obehagligt är att någon försökte tända eld på hallen den 5/9. Den gången kunde personalen släcka.

[[eskils_]]
2019-09-16 09:57
#22

#18 Ja, otäckt med alla dessa slynglar nuförtiden som anlägger bränder, krossar rutor, kastar sten på bussar och räddningspersonal, rånar barn, m.m. 😕

#0 Har själv inte (ännu) fått allmän varning i mobilen.

MonicaLagerquist
2019-09-16 09:58
#23

"21 Men är det klarlagt att pojkarna medvetet tände på eller höll dom på med elden och det gick åt pipsvängen

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-09-16 10:02
#24

Det verkar som de varit olyckligt. De eldade i närheten och så spred det sig. Det kanske kommer andra uppgifter så klart

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
2019-09-16 10:29
#25

#23 Det man vet är att branden den femte var anlagd. Branden igår är det väl inte riktigt lika klart vad det var som orsakade, men man vet att tolvåringarna roat sig med att elda i närheten av hallen. Med tanke på hur det blåste igår känns det inte alls otroligt att det är de som ställt till det. Antingen med flit eller bara genom att ha burit sig riktigt korkat åt. Oavsett vilket så har man inlett en förundersökning om misstänkt mordbrand.

Ljungåsen
2019-09-16 10:37
#26

Och nu har pojkarna erkänt att det var de som orsakade branden. Om det var med flit eller inte återstår att se. https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/pojkar-medger-inblandning-riskerar-att-drabbas-av-stort-skadest%C3%A5nd-1.18260281

monstermash
2019-09-16 10:44
#27

Japp. Vi fick ett från SOS i somras, även det i Göteborg. Tror att jag har fått ett tidigare år också, samt fick ett i Varberg tidigare i år.

Annons:
Caeli
2019-09-16 11:52
#28

#16 Tror att sms:et dyker upp när man drar igång mobilen ifall den varit avstängd. Men det skiljer kanske mellan olika telefoner…?

Lona
2019-09-16 14:07
#29

#14, Ja, tack och lov så hade min bonusdotter appen i sin telefon i somras när deras hus började brinna. Tösen var ensam hemma men hon fick med sig hunden och telefonen ut och kunde larma. Hon var fysiskt oskadd men naturligtvis chockad så det var till stor hjälp för SOS att direkt kunna lokalisera huset ute i skogen, likaså att hon fick hjälp direkt och slapp sitta i telefonkö.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
2019-09-16 14:55
#30

Trampolinklubben hade oförsäkrad utrustning för ungefär 1,5 miljoner i hallen. Jag undrar hur det kommer gå för dem? Och kommunen har blivit av med maskiner för runt 10 miljoner. Det kommer bli dyrt det här. https://www.gp.se/sport/tio-miljoner-brann-upp-i-garage-inst%C3%A4llda-pass-i-slottsskogsrinken-1.18267283

wildfire
2019-09-16 17:28
#31

Det är alltid lika otrevligt med bränder. Jag har jobbat som brandman på 90 talet och ser en stor ökning av bränder tack vare den teknik vi har idag. På den tiden hade den kommit och även då såg vi en ökning men inte alls som idag när allt tekniskt sätter eld på sig själv om det nu inte rör sig om mordbrand så har vi dagens teknik att skylla många bränder på och det var mindre förr med bränder samt av andra orsaker än det ofta är idag.

Det är mycket vi kan göra själva för att förebygga brand speciellt om vi bor i villa men bor vi i flerfamiljshus vet vi inte hur medvetna vår grannar är därför är det så viktigt att föra fram brandsäkerhet och hur vi kan förebygga våra hem gemensamt med dom grannar vi har så alla är med på den och införstådda med risker.

Enkla saker vi läser om är att släcka ner all teknik, byt ut el och se till att allt är släkt. Saker vi med andra ord hör hela tiden men ändå så slavas det något som medför sån stor skada för våra med boende oavsett vi bor i villa eller flerfamiljshus.

Ja tycker inte man ska vara rädd för brand däremot ska man inhämta kunskap om agerande om brand uppstår och se till att hus/lägenhet är försedda med varnare samt inskaffa flera brandsläckare inte bara en utan fler även om man   bor i en liten etta så kan flera släckare rädda liv för det är ingen garanti att en enda släckare gör hela jobbet så där kan man behöva fler för att får ner elden.

Jag bor på 298 kvadrat i ett hus som är över 100 år och jag har 8 rum med två släckare i varje rum men dom är ingen garanti att jag kan släcka ner en  brand för brand har snabba förlopp speciellt i gamla virkeshus som det här men jag kan kanske om jag har tur förhindra och hjälpa till innan räddningstjänst är på plats.

Uppstår brand rikta alltid släckaren mot lågans bas och ha flera i beredskap för en enda kanske inte klarar av den intensitet och omfattning elden kan ha och töms för snabbt.

Gör som grannsamverkan  bjud hem räddningstjänsten och låt dom gå igenom med dig och dina grannar vad som gäller vid brand och hur man kan förebygga den med exempelvis utrymningsmöjligheter med stegar som är lätta att använda och som borde finnas på varje mans balkong  och hem.

Det finns mycket vi kan göra för att förhindra och förebygga brand men vi kan inte garantera att den inte uppstår men förebygga det kan vi göra och se om vårt hem.

Att jag sökte som brandman berodde på att jag i Sthlm bodde i ett hus som det började brinna i och den gången blev vi inte ens utrymda men jag hade röken i min bostad och trodde jag själv var dimmig så jag gick och la mig igen och branden rasade nedanför mig.

När jag sen kom ut såg jag vad som hade skett och det där fick mig att gå vidare för jag hade redan säkerhetstjänst genom tågkörningen så det blev en självklarhet att gå in som brandman.

Idag har jag ett administrativt arbete inom säkerhetstjänst och är det något vi måste värna om så är det vår säkerhet  den ska inte tummas på en enda sekund.

Upp till toppen
Annons: