Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 922 ggr
Maria
2019-09-14 14:32

Krukväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förr hade vi som en djungel här hemma men jag har tappat orken både ute och inne men just nu har jag en riktigt fin Palettblad. Har ni många växter hemma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-09-14 14:53
#1

Har blommor i köksfönstret och de tre fönstren i vardagsrummet och i stora badrummet.

Det fungerar inte att ha blommor i sovrummet eftersom att vi har det fönstret öppet i princip dygnet runt året runt.

Stolt ägare till fem La permer

Demeter
2019-09-14 14:57
#2

Jag har massa växter, kanske 20 st? Vill ha fler. Älskar blommor/växter. Har även blommor ute på min balkong 🙂

JMW
2019-09-14 17:25
#3

Jag älskar växter. Har väl runt 60 och några till som jag har ute. Finns krukväxter i alla fönster utom sovrummet. På golvet också förstås.

wildfire
2019-09-14 18:11
#4

Inte en enda för katterna äter upp dom så dom åkte ut 😂

Maria
2019-09-14 18:18
#5

Mina katter rör tack och lov inte krukväxter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2019-09-14 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har tidigare varit en riktig krukväxtnörd med över 100 krukväxter i den lilla tvåa jag bodde i innan jag träffade mina barns mor. Jag gillar stora krukväxter som går från golv till tak, så hibiskusarna till exempel, knipsade jag bort alla knoppar på ända till de vuxit sig till takhöjd. Då först lät jag dem blomma. Likadant med Abutilon (klockmalva).

När min son tog studenten i början av juni hade vi beställt en buffémiddag och i den ingick en del frukt. Det var kiwi, passionsfrukt och physalis. Min dotter, som nyligen väckt intresse för krukväxter, frågade mig om man kunde så frön från frukterna. Javisst svarade jag, det har jag sysslat med mycket förr. Så jag visade hur hon skulle göra, men vi struntade i alla regler med torktid, uppfuktning, såjord och plastlock för groddningen. Vi tog brunnen kogödsel och sådde direkt. Det tog en evinnerlig tid, 4-6 veckor, men till slut grodde varenda frö hon sått.

Som tack för att jag hjälpt henne, så gav hon mig en av vardera tre. Det är väl 3-4 veckor sen nu och idag ser de ut så här; kiwin till vänster, physalis i mitten och passionsfrukten till höger.

Annons:
aggeelin
2019-09-14 18:25
#7

Fina skott Peter! Det är roligt att odla. Jag har växter både inne och ute.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
2019-09-14 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Försökte skicka med en bild på en lite ovanlig pelargon

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Demeter
2019-09-14 18:58
#9

#8 Jättefin! 🙂

Vixxen
2019-09-14 19:19
#10

#6 Vad fina Peter! Älskar att odla, men hinner inte riktigt med. Har iallafall några Hoya på tillväxt nu.

Vixxen
2019-09-14 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hoya Javanica/Multiflora

Vixxen
2019-09-14 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hoya Carnosa En äldre blomma.

Vixxen
2019-09-14 19:23
#13

Har också skott från Hoya Tricolor, Hoya Bella och några till.

Annons:
Fridaaaa
2019-09-14 19:50
#14

Har en orkide just nu haha! det är allt
Lyckas jämt ta död på mina blommor xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cireea
2019-09-14 20:14
#15

Vi bor lite litet för tillfället, men har ett gäng aloe vera plantor. 
Sen är mannen min duktig på att ge mig buketter så det står nästan alltid åtminstone en bukett i vardagsrummet 😊 Sen hänger jag upp och torkar dom, älskar att spara blommorna som ett minne.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Demeter
2019-09-14 21:10
#16

#15 Vill också ha Aloe Vera hört att den ska vara nyttig men bitter.

Tarotstollan
2019-09-14 23:21
#17

Fönstren fulla men endast med sådant som överlever torka, för mycket vatten, drag, ej omplantering och kattanfall!😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Li.nda
2019-10-31 21:30
#18

Hoppar in sent i denna tråden men växter är något jag älskar! Just nu har jag inte så många, bor lite mindre än tidigare. Har väl kanske .. 15 stycken? När jag och dotterns pappa bodde ihop hade vi två stora vackra bonsaier, de levde inte länge till när vi skaffade katter. Men så är det ju… Vi hade även en drös med citrusträd och olivträd i köket och odlade färska kryddor. De stod mest exet för då han är kock och ville ha allt det där till matlagning. Nu har jag det rätt enkelt hemma, många orkidéer och några monstera, fredskallor och ampelliljor. Rätt simpelt men fint ändå. Söker med ljus och lykta efter en monstera variegata men de är svåra att finna. Sticklingarna på tradera drar iväg i pris något enormt.

//Linda

Lillyrod
2019-11-01 15:44
#19

Jag har krukväxter överallt. Så mycket jag får plats med. Favorit och därmed flest är Saint paulia. Hela köksfönstret och nu har de invaderat sovrummet också : ) 

Ute är det pelargoner och fuchsia på sommaren.  Plus tomater, paprika och lite annat smått och gott. Jag plockade in blommorna till förrådet förra helgen trots att de fortfarande blommade fint.

Upp till toppen
Annons: