Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1222 ggr
Maria
9/12/19, 12:30 PM

Färdmedel

Vad använder ni för färdmedel i vardagen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Demeter
9/12/19, 12:44 PM
#1

Bil eller buss :) Ibland cyklar jag!

NatasjaHemby
9/12/19, 12:47 PM
#2

Cykel! Cyklar överallt inom stan. Avskyr verkligen att åka buss så jag cyklar hellre även om regnet öser ner. Ska jag utanför stan (eller utanför landet) så åker jag gärna tåg, det är ett trevligt resesätt 🙂

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
9/12/19, 12:51 PM
#3

Bil eller apostlahästarna 😉

Stolt ägare till fem La permer

[octavia_]
9/12/19, 12:52 PM
#4

Buss till jobbet och för att träffa vänner osv, bilen för att handla. Har inget Körkort men sambon har, + bil.

flocken
9/12/19, 12:57 PM
#5

Bil eller gå. Har beställt en Cykelkärra till valpen så förhoppningsvis kan vi börja cykla mer med sigge i Cykelkärra

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
9/12/19, 1:46 PM
#6

Förutom då jag åker i vår bil med min man då jag inget Körkort har😉 så är det buss och spårvagn som gäller för mig.

Tidigare åkte jag alltid moped eller cyklade men de dagarna är förbi😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leifsdotra
9/12/19, 2:37 PM
#7

Bil, den enda nackdelen med att bo avsides som jag gör är att vi är beroende av bil. Det är 2 km till landsvägen längs grusväg som är omgiven av skog förutom precis vid de 3 husen som ligger längs med grusvägen. Ingen gatubelysning, så dagtid kunde jag väl tänka mig att cykla till bussen…. om det gick någon… Men de går så sällan så det är ändå inte ett vettigt alternativ med tanke på hur långa väntetider det blir.

Soligajag1
9/12/19, 2:57 PM
#8

Jag cyklar , promenerar eller åker buss , ( har inget körkort)  men åkte oftast bil med sonen  eller maken förut.  

Jag tycker mycket om att promenera , 🙂

HH 🙂

JMW
9/12/19, 3:04 PM
#9

Bil vilket är enda alternativet här. Två bussar per dag går mot stan. Tidig morgon och sen eftermiddag.

Maria
9/12/19, 3:13 PM
#10

Jag är ju lyckligt lottad som bor nära buss som går var 10:e minut mot stan. Det tar en kvart ungefär till Göteborgs centrum.

Jag har tre hållplatser till jobbet.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cireea
9/12/19, 3:32 PM
#11

Förr åkte vi buss men sedan sambon fick Körkort och vi köpte bil så tar vi bilen istället. Lättare att ta sig runt än att strula med bussar och tider som inte håller, sen är det alltid förseningar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Demeter
9/12/19, 3:37 PM
#12

#11 Rena mardrömmen när man är i god tid vid busshållplatsen men bussen kommer dryga 30 minuter försent. 😡 Eller när bussen är väldig tidig. 😭

Maria
9/12/19, 3:45 PM
#13

#12 Västra Götaland har förseningsersättning om man blir mer än 20 min försenad och behöver åka annat färdmedel. Jag gissar att även andra kommuner har likadant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Demeter
9/12/19, 3:47 PM
#14

#13 Nu har ju jag inte koll på Västra Götaland 😉

Maria
9/12/19, 3:47 PM
#15

#14 Nej men din egen region förhoppningsvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
9/12/19, 4:06 PM
#16

Kör bil. Finns ingen buss här och skulle jag tex gå till affären skulle det ta mig en hel dag att handla. 🤪 Skulle förresten aldrig orka bära hem allt…

Totum
9/13/19, 1:00 PM
#17

Tar mig ingenstans utan bil, så det blir den.

Scorpio97
9/13/19, 1:51 PM
#18

Jag promenerar främst, men åker buss om jag tex ska handla :) Så som jag bor för närvarande fungerar det bra. Där jag växte upp var det däremot mer eller mindre ett måste att ha bil.


//Jessie

Fridaaaa
9/13/19, 4:19 PM
#19

Bil. Enklaste när man har barn tycker jag samt att jag vill inte vara beroende av att passa tider och så.

Hos särbon är bil enda alternativet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
9/13/19, 4:22 PM
#20

Buss.

Annons:
Magi-cat
9/13/19, 4:39 PM
#21

Bil. Bor man på landsbygden så … 🙂

Ska jag längre bort än närområdet och har en tid att passa så tar jag alltid buss. De är oftast punktliga, vilket man inte kan säga om tågen. Förresten går det inga tåg härifrån utan man måste först åka bil och buss för att komma till stationen. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

akvarium123
9/13/19, 10:39 PM
#22

Jag cyklar oftast till skolan och dit jag ska. Åka buss sker någon gång i veckan men förmodligen blir det fler gånger nu när det börjar bli kallt och vinter🥶 Brrr kyla är inget för mig och det är ju tur då att min skola har en egen hållplats och som jag dessutom inte behöver byta buss för att komma till då det enbart är 1-2 hållplatser ifrån🙂

[PeterTM]
9/14/19, 7:21 AM
#23

Jag färdas inte alls skulle man kunna säga, för sen jag miste körkortet 2016, kommer jag ingenstans utan hjälp med skjuts. Kommunala färdmedel kan jag inte nyttja för att busshållplatsen finns längre bort än vad jag i dagsläget kan gå och jag är högst tveksam till att åka buss som protesgångare eftersom folk inte har tålamod med någon som går på och av så långsamt som jag måste göra. Jag har möjlighet att åka färdtjänst inom kommunen, men det har aldrig varit aktuellt. Över kommungränserna blir det alldeles för dyrt. Riksfärdtjänst är okej, kostar 13 kr/mil, men måste beställas 1 månad i förväg. Cykla kan jag inte eftersom proteserna inte går att böja tillräckligt mycket för att följa pedalvarvet runt. Fyrhjulingen har jag förstås, men den är för terräng, inte en vägregistrerad maskin, så jag får köra den på de 1000 hektar som omger mitt hus och som ingår i det jaktområde jag bor i. Det är tur att jag trivs bäst hemikring 🙂

Magi-cat
9/14/19, 8:25 AM
#24

#23 Verkligen tråkigt att du har de erfarenheterna av att åka buss, att folk inte orkar vänta. 😢
Jag tänkte efter hur det är här ute på landet där jag bor och kom fram till att folk nog har en hjälpsam inställning, väntar och hjälper till vad jag har sett i alla fall. Även chaufförerna brukar vara väldigt hjälpsamma. Men det är klart, de känner ju folk.

Att behöva beställa riksfärdtjänst en månad i förväg låter ju helt orimligt! 
Jag hade en anhörig som åkte riksfärdtjänst till oss lite då och då under några år. Hon kunde ringa på morgonen och få taxi samma dag oftast. Funkade jättebra. Vid storhelger var man förstås tvungen att beställa längre i förväg, 14 dagar tror jag.

Bra med fyrhjuling. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Demeter
9/14/19, 9:27 AM
#25

#23 Jättetråkigt att folk inte orkar vänta 😡

Lillyrod
9/14/19, 6:47 PM
#26

Här där jag bor måste man beställa riksfärdtjänst 14 dagar i förväg. Då ska man åka mer än 4 mil från kommungränsen i den kommun där man bor. Vanlig färdtjänst dagen innan eller samma dag till dubbel egenavgift. 

Här kostar färdtjänst lika mycket som bussen så det är inte så dyrt. 13 kr/mil känns som en konstig taxa men det är ju olika i kommunerna som är de som bestämmer kostnaden.

[PeterTM]
9/14/19, 10:34 PM
#27

#26 Färdtjänst inom kommunen kostar 65 kr per resa. Över kommungränsen är det en helt annan taxa som jag inte har i huvudet, men det är åt helsike för dyrt för mig.

Den som kostar 13 kr/mil är riksfärdtjänsten, det tycker jag är ganska billigt. jag åkte till Södertälje tur och retur härifrån, ungefär 30 mil totalt, för 390 kr, men som sagt, jag måste beställa en månad i förväg och då går det bara att använda tjänsten om jag ska på något evenemang eller så.

Annons:
wildfire
9/15/19, 5:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Det är väldigt mycket tåg nästan varje dag men även flyg några gånger i månaden vilket jag inte är så stolt över med tanke på klimatet så det där borde jag lägga av med men bekväm och latmasken har hittills tagit över men en dag ska jag göra en Greta och sluta flyga för det är rena vansinnet att bidra till det där☺️

Målet är att välja tåget i alla lägen,har inte Körkort så jag får lov att välja andra färdmedel så som tåg och även taxi och buss men helst ser jag att jag endast tar tåget och inga  andra färdmedel det är mitt mål.

Bild, pixabay.

vallhund
9/15/19, 6:41 AM
#29

Färdtjänst, kostar 70 kr för ToR enkel resa, frikort månaden ut om man kommer upp till avgiften för månadskort. Man åker gratis på buss, tunnelbana o lokaltåg samt spårvägen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: