Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1849 ggr
Maria
2019-09-12 12:25

Alkohol

Svenskarna dricker allt mindre alkohol enligt nya undersökningar och det är ju positivt.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskarnas-drickande-forts%C3%A4tter-att-minska-1.18071177

Hur är det med er? Dricker ni mycket alkohol eller måttligt eller inget alls?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
2019-09-12 12:36
#1

Toppen att alkohol konsumtionen har minskat bland Svenskarna, 😀 Jag dricker inte speciellt mycket , 😀 det är gott ibland till god mat ! En iskall Öl 🍺 Till pizza , 👍

HH 🙂

Cireea
2019-09-12 12:38
#2

Jag dricker inte särskilt ofta eller mycket längre, det händer att jag och sambon köper en flaska vin som vi delar på. Fest blir det ett par gånger per år, inte som förr när det handlade om ett par gånger i månaden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
2019-09-12 12:58
#3

Det blir en del öl då mannen brygger egen öl.

Ett glas vin till köttet på fredag/lördag.

Gärna en virre till efterätt efter en god middag.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2019-09-12 13:07
#4

Dricker vin och cider. En iskall cider i bastun är gott :) eller ett glas vin i badet nu på hösten och vintern :)

tlover
2019-09-12 13:39
#5

Dricker aldrig alkohol

l'm back

JMW
2019-09-12 15:07
#6

Dricken nästan aldrig. Blir lite vin under sommaren och kanske en kall öl någon gång. Sprit ytterst sällan.

Annons:
Demeter
2019-09-12 15:14
#7

Dricker cider eller champagne. Som Hera säger är ju cider eller annan kall dryck väldigt gott när man bastar 🙂

Maria
2019-09-12 15:18
#8

Man ska vara försiktig med alkohol och värmen bara.

Jag har älskat öl och vin men numera dricker jag inget alls. Minns när det kom Bag in Box och jag tyckte det var så lyxigt att bara vrida på en kran hemma😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-09-12 15:21
#9

#8 Jag klarar inte mer än max 10 min i mina föräldrars bastu, så jag hinner knappt en cider ens hehe

Maria
2019-09-12 15:27
#10

Min man älskar att bada bastu. Varmt som attan och länge länge. Han tar gärna en kall öl efteråt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Demeter
2019-09-12 15:27
#11

#10 Jag tycker att 60-75 grader är lagom i en bastu 😉

Maria
2019-09-12 15:36
#12

Vi har en infrabastu hemma som vi använder mycket i perioder som med allt annat. Nu till vintern kommer säkert en ny period😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-09-12 16:17
#13

#12  Håller med din man, jag är så gott som född i bastun. Är ju en finska,  😃👍  Sedan brukar vi med dricka Iskall Öl efteråt. 👍

HH 🙂

Annons:
JMW
2019-09-12 16:22
#14

#13 Haha det där är kul. Jag är också finsk men avskyr att bada bastu. 😂

Soligajag1
2019-09-12 16:49
#15

#14  Haha. . 😃😂  Jag har väl aldrig hört talas om en finne som inte tycker om att basta. 😃 

T.om kvistar av tall som vi slår oss inne i bastun.  Ev ekaulyptus i vattnet som vi har i en hink.

HH 🙂

Maria
2019-09-12 16:52
#16

#15 Det skulle passa min man. Han är visserligen halvnorsk men kanske har lite finskt blod.😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2019-09-12 16:56
#17

Det blir något glas rödvin till middagen eller en drink några gånger per år. Vitt vin dricker jag helst alkoholfritt då jag tycker smaken är lika, till skillnad från rödvin där alkoholfritt enligt mig har konstig smak. Hade jag hittat alkoholfria produkter som var lika goda hade jag gärna gått över helt. (Sen är ju inte alkoholfritt helt fritt heller om man ska vara petig, utan får väl innehålla upp till 0.5% om jag minns rätt)
Har däremot aldrig druckit mig full eller festat, det är inte min grej. Sällan jag dricker tillräckligt för att ens känna av det. 

Bastu vägrar jag, trots att jag är halv-finsk :) Värme överlag är inte min grej.


//Jessie

wildfire
2019-09-12 17:29
#18

Jag var inte mycket för alkohol i min ungdom men det kom lite mer med jobben som jag hade , det hörde till då av någon underlig anledning att det var tufft men ändå så föll jag inte för den men senare så drack jag lite om än under kontroll.

Däremot så hade jag oturen att råka ut för narcissismen i min närhet en person som ville få ett glas vin att låta som något oerhört stort  så pass att jag fick skuld för något som inte ens var sant och jag tog åt mig dumt nog.

Idag ser jag att det var den personen som orsakade min skuld och att ett eller två glas vin  en Fredag eller Lördag inte alls var så stort som personen ville påskina så nu tar jag ett eller tvår glas på en helg och känner mig nöjd med det 🙂

Honestyisdead
2019-09-12 18:19
#19

#13 Jag är halvfinne  och uppväxt med bastu jag med. Men uj vad värmekänslig jag är 😂

Tarotstollan
2019-09-12 22:51
#20

Älskar cider, så det dricker jag flera gånger i månaden.
Öl kanske någon gång i månaden till mat. Vin ännu mindre och endast till mat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
flocken
2019-09-13 08:13
#21

Väldigt försiktig med alkohol då jag hade stora problem som yngre. Det har även min svåger påpekat. Att när jag träffade min man drack jag inte en droppe på flera år. Nu kan jag ta ett glas vin. Men inte mkt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Magi-cat
2019-09-13 08:21
#22

Aldrig alkohol. Jag tycker inte det är gott eller värt besväret. Bra att användningen minskar! Men jag tror tyvärr den ökar i vissa åldersgrupper…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-09-13 08:39
#23

#22  Håller med dig . Tror också att den ökar bland vissa åldersgrupper och sen bland kvinnor .

HH 🙂

Maria
2019-09-13 09:06
#24

Tack och lov så verkar ungdomar dricka allt mindre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
2019-09-13 11:37
#25

Jag tycker bara om vin och cider. Delar gärna en flaska vin till maten på fre/lör, men sen är det nog. Någon gång ibland kan jag ta ett glas vin eller cider medan vi lagar maten också. Eller en cider när vi bastar. 

Min 19-åring är nykterist, mest för att han helt enkel inte tycker att det är gott med smaken av alkohol.

Totum
2019-09-13 12:59
#26

Som mest ett par glas rött vin per år.

Fridaaaa
2019-09-13 16:36
#27

Dricker inte. max någon cider.
stolt att jag aldrig varit full

Nej alkohol är inget jag gillar. Jag ger helst inte alkohol som present heller

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
citytjejen
2019-09-13 18:10
#28

Dricker måttligt med alkohol. Mannen och jag brukar dela en flaska rött på fredagkvällen och en på lördagkvällen. Plus nån GT också. Ibland kan jag ta ett glas vin till maten en vardag. Blir dock aldrig full, gillar inte den känslan.

På tal om bastu så undviker jag det, tycker det är väldigt obehagligt att befinna mig i en sådan varm miljö😮

/Christina

Lillyrod
2019-09-13 20:40
#29

Ett eller två glas vin till maten på helgen blir det men aldrig i veckorna. Sprit har jag inte druckit någon på väldigt länge. Öl är inte gott i min mun : )

[PeterTM]
2019-09-14 07:26
#30

Jag gillar inte smaken av alkohol, så det är minst 20 år sen jag ens tog en lättöl. När andra dricker rött vin brukar jag ha svartvinbärssaft i glaset.

kamera0710
2019-09-15 11:44
#31

En del kanske minns den här sketchen om hur man smälter in i det svenska samhället.

[Hayabusa]
2019-09-23 11:49
#32

Kan det vara så att bruket av narkotika, istället, ökar? Förefaller finnas en del tecken på det.

Lona
2019-09-23 12:27
#33

Jag dricker i princip aldrig, i synnerhet inte sen jag fick bil och Körkort. Det är viktigare för mig att kunna ta bilen, dessutom är jag ändå inte särskilt förtjust i alkohol oavsett sort.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2019-09-23 19:01
#34

Har tyvärr blivit en hel del genom åren (låter som att jag är jättegammal nu haha, men jag är i 20-årsåldern). Men jag har dragit ner på det rejält det senaste året av hälsoskäl men också på grund av allt dumt jag envisas med att göra när det blivit några glas för många. Vissa perioder kan det blir några öl i veckan till maten eller bara för att koppla av framför teven eller så. Men antalet festtillfällen är reducerat från minst ett per helg, till max ett i månaden och även mängden per tillfälle är reducerat.

Annons:
TatsuOni
2019-09-26 16:31
#35

Jag dricker aldrig alkohol.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[TheSquirrel]
2019-09-28 22:41
#36

Jag dricker väl nästan inget alls. Har aldrig varit full. Jag kan ta ett glas någon gång sådär på helgen ibland, men dricker helst inte mer än så. Det är inte förrän det senaste året som jag faktiskt har börjat tycka att det kan vara gott med alkohol (är 32 år). Min man dricker inte mycket heller, ett par öl en lördagkväll kan det bli.

Li.nda
2019-11-05 11:46
#37

Dricker ytterst sällan sedan jag fick barn. När hon är hos sin pappa händer det att jag tar ett glas men senast var midsommar. Då blev det dock mer än ett glas och jag var bakfull i två dagar. 😰 Sammanlagt sen hon kom (3 år sedan) har jag druckit fyra gånger. Och då har resterande 3 (midsommar borträknat) varit något glas rosé eller en cider till maten på restaurang. Förr drack jag flera gånger i veckan, och jag mår betydligt bättre sedan jag lämnade alkoholen bakom mig.

//Linda

Upp till toppen
Annons: