Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 742 ggr
Demeter
9/10/19, 4:24 PM

Använder ni mycket salt?

Jag är en person som är helt galen i salt. Vill ha salt till allt.Mycket också. Tycker ni om salt, eller ratar ni det?

Annons:
[Devya]
9/10/19, 4:28 PM
#1

Litegrann, inte för mycket då det är inte så hälsosamt samt att jag vaknar så många gånger om natten (pga att jag är så himla törstig) om jag har ätit något väldigt saltigt, t.ex. en salami pizza. =/

Annars tycker jag väl om saltig mat men min kropp sätter sig emot det och jag får lida för det om nätterna istället.

Nu då jag har en dotter så blir det också att minska rejält med salt sen då vi börjar äta samma mat. Just nu lagar jag mat skilt åt henne och åt oss.

Honestyisdead
9/10/19, 4:33 PM
#2

Jag är dessvärre saltoman och har varit sedan jag var liten.

Demeter
9/10/19, 4:35 PM
#3

#2 Samma här. Salt i allt och mycket. Älskar att skiva lime eller citron och ha massa salt på. Samma sak med vinäger och salt.

Maria
9/10/19, 4:35 PM
#4

Jag använder jättemycket salt. Älskar flingsalt som alltid står på bordet och som jag doppar både tomater och frukt i😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
9/10/19, 4:38 PM
#5

Jag använder inte rent salt utan saltar med maggisås, soja, fisksås, fonder och buljong.

Demeter
9/10/19, 4:39 PM
#6

Angående frukt älskar jag verkligen persika och andra liknande stenfrukter toppat med salt 😛

Annons:
Annielle
9/10/19, 4:47 PM
#7

Använder sällan rent salt, mest buljong och annat som redan innehåller salt. Men har egentligen aldrig varit någon riktig "saltperson" som längtar efter salt eller så. Chips och saltade nötter och liknande kan jag lätt klara mig utan tex.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

MonicaLagerquist
9/10/19, 5:28 PM
#8

Min man är reumatiker och ska undvika salt så jag saltar väldigt lite i maten.Det står ett saltkar på bordet så att den som vill ha mer salt får hälla på det efter behag.

Stolt ägare till fem La permer

Zadeira
9/10/19, 5:30 PM
#9

Jag saltar sällan under matlagningen, men tar nästan alltid salt på maten på tallriken. Då och då får jag enorma behov av något salt som saltade jordnötter eller linschips.

Scorpio97
9/10/19, 6:16 PM
#10

Ja, jag älskar salt och har alltid gjort. Jag märker inte av några problem med det så det är inget jag begränsar. Under sommaren/när det är varmt får jag till och med blodtrycksfall om jag inte tar extra salt (i exempelvis ett glas vatten).


//Jessie

Fridaaaa
9/10/19, 7:05 PM
#11

Jag använder inte mycket salt och saltar inte mycket.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillyrod
9/10/19, 7:17 PM
#12

Jag använder sällan salt. När jag gör det är det sparsamt.

JMW
9/10/19, 7:30 PM
#13

Jag använder inte heller speciellt mycket salt. Använder det sällan i matlagning.

Annons:
Soligajag1
9/10/19, 8:03 PM
#14

#11, 12, 13 Va duktiga ni är , man ska använda så lite salt som möjligt , jag har hört att salt från Himalaya ska va bra , https://www.vof.se/folkvett/ar-2007/nr-3/himalayasalt/

HH 🙂

Tarotstollan
9/11/19, 12:35 AM
#15

Ja, jag saltar alltid rejält i maten, även om jag använder mycket vegetarisk buljong i såser så brukar jag använda vanligt salt också. Det blir liksom lite olika saltsmak av de båda.
Älskar chips, ostbågar och popcorn. Brukar salta på riskakor och använder örtsalter och salladskrydda med mycket salt i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

wildfire
9/11/19, 3:20 AM
#16

Tycker om salt men använder det inte mycket alls just pga hälsosjäl däremot använder jag flitigt grönsaksbuljong i grytor och såser.

Salt binder vätska och driver upp blodtryck vet vi alla om och tyvärr har jag i mycket dom gånger jag kokar pasta men väldigt lite när jag kokar potatis  i övrigt har jag inte salt i maten där får buljongen gripa in.

Hoppla hoppla buljongen är visst inte så nyttig som man vill tro 😮

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20150402/halften-salt-i-fardig-buljong/

Det får väl bli saltlös mat efter det här och jag har i flera tärningar så där kom dängan jag var visst inte nyttig alls som jag gått och trott,jämmer och elände där rök den goda salta maten  😂får koka egen buljong istället 😎

NatasjaHemby
9/12/19, 12:45 PM
#17

Älskar salt! Saltar maten mycket både vid matlagning och vid bordet. Använder i princip alltid örtsalt som är mitt stora beroende. Älskar även saltlakrits och väljer oftast popcorn eller chips före sött godis.

SE*Simbelmynes

Demeter
9/12/19, 12:47 PM
#18

#16 Du behöver inte göra egen buljong om du t ex ska koka köttsoppa.

Annielle
9/12/19, 1:06 PM
#19

Salt är inte skadligt för alla, det beror ju på om man svettas mycket, motionerar, äter lågkolhydtatkost osv….Då behöver man äta mer salt för att inte må dåligt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[PeterTM]
9/14/19, 8:10 AM
#20

Jag gillar inte salt alls, använder aldrig salt på någonting jag äter. Det salt jag använder är till kok av Potatis, pasta, ris och en gnutta i pannkakssmeten.

Natriumklorid binder vatten i kroppen och det är dessutom inte bara natriumklorid man svettas ut, så att återställa kroppens saltbalans efter mycken svettning går inte att uppnå genom att peta i sig NaCl.

Annons:
Upp till toppen
Annons: