Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 533 ggr
Maria
2019-08-27 08:44

Sylta och safta

Som rubriken säger har ni syltat och gjort några inläggningar i år?😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tant Grön
2019-08-27 08:57
#1

Jordgubb och rabarbetsylt. Har bär i frysen, så det blir mer sylt längre fram. Äpplemos blir det också så småning om.
Vet inte om det räknas som inläggning, men jag har gjort gurkkimchi på mina gurkor.

Maria
2019-08-27 09:01
#2

Åh gurkkimchi låter spännande. Hur gjorde du då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
2019-08-27 10:37
#3

Jag har gjort krusbärslikör, inget mer.

[[eskils_]]
2019-08-27 10:56
#4

Förr brukade jag koka lingonsylt och jordgubbssylt, men nuförtiden blir det bara av att frysa in jordgubbar och hallon till vintern.

MonicaLagerquist
2019-08-27 11:07
#5

Plockade björnbär igår ich frös in. Bra att ha i drinkar och på tårtor.

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2019-08-28 08:37
#6

Lingonsylt och nu ska jag påbörja  äpplena sen vinterfrukten och plommonen inväntar jag att dom ska mogna och det blir mycket  plommon .

Härliga skördetider 😎

Annons:
wildfire
2019-08-28 09:06
#7

Det här är dundergott, kan varmt rekommendera den 😎

https://tidningenhembakat.se/recept/plommonsaft/

Tant Grön
2019-08-28 09:22
#8

#2 Du skall få receptet när jag har mer tid. Har det hemma så kan inte lägga in det nu. Det skall i alla fall vara 10 västeråsgurkor eller andra små gurkor som man skär fyra jack i på längden. Så lägger man in salt i skårorna + runt om och täcker med vatten. Skall stå en timme. Sen skall man göra en pasta på chili, vitlök, ingefära och rättika som läggs in i skårorna.

Maria
2019-08-28 10:34
#9

#8 Åh vad det låter gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2019-08-29 10:56
#10

Gurkkimchi.

10 Västeråsgurkor eller andra smågurkor.
1,5 dl grovt havssalt

Kimchipasta:
3/4 dl Gochugaro (koreanskt chilipulver) Ta inte vanligt chilipulver, det är alldeles för starkt.
2 dl finhackad purjolök
1 tsk finriven ingefära
1 tsk pressad vitlök
1 dl finstrimlad vit rättika
3 msk havssalt
2 tsk strösocker

1. Skär Fyra skåror på längden i varje gurka utan att skära igenom. Salta gurkorna ordentligt, se till att saltet även hamnar i snitten.
2. Lägg gurkorna i en skål och fyll med vatten. Låt stå en timme i rumstemperatur. 
3. Smaka av och skölj av saltet ordentligt.
4. Blanda alla ingredienser till kimchipastan.
5. Blanda gurkorna med kimchipastan. Försök försiktigt få in pasta i skårorna.
6. Lägg gurkorna i en burk med tättslutande lock. Ställ in i kylen. Kimchin är klar efter cirka 3 dagar och håller högst 2 veckor.

Maria
2019-08-29 11:47
#11

#10 Åh tack. Det låter jättegott.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2019-08-29 14:13
#12

# 11 Något som är ännu godare är kimchi på salladskål: 

Kimchi. Brukar göra halv sats av detta och har hittills inte misslyckats.

1,5 kg salladskål
1,5 dl salt utan jod
250 gr.  vit rättika 
2 msk finriven ingefära
3 msk pressad vitlök
3 dl finhackad purjolök
5 msk koreansk chilipeppar (gochugaru)
1 msk socker
1 msk fisksås (det har inte jag i, eftersom jag är vegetarian.) 
Vatten

1. Halvera salladskålen på längden
2. Lägg kålen med snittytan upp i en stor bunke och strö salt över och mellan bladen.
3. Häll på vatten så det täcker. Lägg på en tallrik med en tyngd på, så att kålen hamnar i press. Låt stå ett dygn i rumstemperatur.
4. Låt kålen rinna av i ett durkslag. Smaka av och skölj av om den är för salt, (men den skall vara ganska salt, jag brukar inte skölja.) Är den för lite salt, så tillsätter man salt till chiliröran.
5. Skala och strimla rättikan mycket fint. Blanda ingefära, vitlök, purjo. rättika, chilipeppar, socker och ev. fisksås.
6. Fördela blandningen ordentligt mellan bladen och runt kålen.
7. "Tvinna" de halva kålhuvudena och lägg dem i plastpåse (sug ut luften) eller i en burk med tättslutande lock.
8. Låt stå 1 dygn i rumstemperatur. Ställ därefter in den i kylen 5 - 7 dagar.

Jag brukar sedan skära upp kimchin och lägga i sterila burkar.

Lycka till.

Reseptet kommer från restaurangen Arirang.

Maria
2019-08-29 15:51
#13

#12 Tack igen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tant Grön
2019-08-29 20:04
#14

#13 👍

Upp till toppen
Annons: