Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 432 ggr
Lona
8/26/19, 9:02 AM

Köpa ny säng

Äh, jag postar här med - visst hör en bra säng till ens livskvalité? Jag ska så småningom köpa en ny säng men är totalt lost bland sängbottnar, ribbottnar, madrasser och annat. Vilken kombination är både ekonomisk och bekväm? Kontinentalsäng har jag uteslutit, främst pga priset. Förmodligen kommer jag att köpa sängen på Ikea, sängstomme spelar inte så stor roll men behövs om man satsar på ribbotten. Jag väger rätt mycket vilket jag förmodar har betydelse för vad jag bör välja? Är det smartare att köpa en lite billigare säng och byta efter ~10 år eller satsa på en dyrare och hoppas att den håller längre? (Min nuvarande är en i mellanprisklass från Ikea, med drygt 20 år på nacken börjar den kännas lite nerlegad. Har annars varit jättenöjd med den.) Hilfe!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Vixxen
8/26/19, 1:32 PM
#1

Går i samma tankar som du Lona, men känner mig lika ovetande. Följer!

Lona
8/26/19, 4:12 PM
#2

#1, Tur att det inte bara är jag som är totalt lost i sängträsket! 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
8/26/19, 8:06 PM
#3

De brukar väl vara ganska duktiga att ge råd i affärer som säljer sängar och madrasser är min känsla. Oavsett om det är lite dyrare butiker, IKEA eller t.ex Jysk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
8/28/19, 7:17 AM
#4

jag satsade en rejäl slant för några år sen och köpte Carpe Diem sängar - de ska klara sig mitt liv ut, sen får jag eventuellt byta ut bäddmadrassen efter några år. Carpe Diem är dyra men ett otroligt bra hantverk, de tillverkas i Lysekil och har riktigt gott rykte. Märket Viking är bra oxå om man vill ha livslängd på sin säng. 

Annars är det som Maria råder - de är duktiga i affären att ge råd, frågar hur du vill ha din säng angående botten och du får prova dig fram. Ha inte bråttom.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lona
8/29/19, 12:38 AM
#5

#3, Jo, det tror jag med, grejen är att jag har lite svårt att prata med folk. Det är klart att jag måste prova olika sängar/madrasser men helst vill jag veta ungefär vad jag ska ha redan när jag kommer till affären. ☺️ #4, Tyvärr tillåter inte min budget en särskilt dyr säng även om det lönar sig i längden. Lite tänker jag också på om det sker någon olycka i sängen eller en framtida valp får för sig att demolera den. Fast håller nästa säng lika länge som den jag har nu så lär det inte bli så många fler sängköp. 🙂 Jag har tänkt att jag eventuellt borde kunna hitta en sängram/stomme på Blocket el dyl och sen komplettera med lämplig ribbotten/madrass/etc. Att köpa själva madrassen begagnad skulle aldrig falla mig in om jag inte känner föregående ägare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: