Annons:
Etikettdagens-hälsning
Läst 666 ggr
Maria
8/23/19, 6:06 AM

Godmorgon fredag 23 augusti

Godmorgon på er från ett Göteborg i ösregn med 16 grader.

Hoppas ni får en fin fredag,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
8/23/19, 7:07 AM
#1

Sitter på jobbet nu och klarade mig ganska bra från regnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
8/23/19, 7:14 AM
#2

Godmorgon ! 

Här är det 15 grader och molnigt , inget regn men det kommer .

Jag har sovmorgon idag , så skönt. Börjar kl 12 . 🙂

#1 Vilken tur du hade ,🙂 

Ha en fin Fredag ! ☀️

HH 🙂

Mooniq
8/23/19, 7:26 AM
#3

Mårning. Jag har ledig helg -fre, lör-söndag (jobbhelg förra helgen). 

I onsdags gjorde jag Beef Jerky för första gången - så otroligt gott och nu har jag lagt kött i marinad för att, om några timmar varmtorka det i ugnen. Hittade recept där köttet inte blir tok-hett-kryddigt - utan smakrikt och drar lite åt asiatiskt sött/kryddigt. Hittade även min gamla köttyxa, så jag bankade ut lövbiffarna lite, så blir inte köttet så hårt/segt utan lite lättare att tugga. Ska även lägga en skinkstek i marinad och testa att varmtorka det med. 

Nu regnar det och på fm blir det en fikasväng och sen lite städ o tvätt här hemma.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
8/23/19, 7:29 AM
#4

Åh. Beef Jerky skulle jag gärna vilja ha ett recept på. Har du möjlighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/23/19, 7:32 AM
#5

Morrn!
Inget regn men det är riktigt grått ute och  15 grader. Ska in till sjukhuset med mitt öra som inte riktigt stämmer. Enligt VC så har jag vätska bakom trumhinnan och det gör att det låter lite märkligt i örat. Får se vad de säjer och gör.

Smart att göra Beef Jerky själv. Det är ju otroligt dyrt att köpa.

Maria
8/23/19, 7:33 AM
#6

#5 Oj hoppas de hittar vad som felas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
flocken
8/23/19, 7:41 AM
#7

Dessa barn. Tog valpen på bar gärning igår slita sönder ena hund sängen. Hämtade silvertejp för att laga hålet. Yngsta sonen såg silvertejpen o skrek i panik " mamma! Du ska väl inte tejpa igen sigges mun!" Stackars lilla barn var nära till tårar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mooniq
8/23/19, 7:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#8

#4 Maria

jag gör så här - men det finns oändligt med varianter på marinader. Jag vill ha smakrika köttbitar med en dragning åt det asiatiska söta. 

Köttet: Fintrådigt kött - fransyska, innanlår, biff, 

Ska även prova kycklingfilé - måste läsa på lite om ev högre värme, skinkstek, fläskfilé, kalkonfilé - tror dessa funkar fint, med tanke på att de är fintrådiga. 

0,5 dl Worschestershiresås

0,5 dl Teriakysås

1 dl sweet chili sås

2 msk lönnsirap - kan uteslutas

0,5 dl pressad citron eller lime

0,5 dl olja

2 tsk paprikapulver

2 tsk ingefära - eller färskriven ca 1 msk

2 - 3 tsk citronpeppar - kan uteslutas. 

Blanda ihop. 

Jag köpte lövbiff och bankade lite lätt med köttyxans baksida på dem, de kan bli rejält hårda o sega. Marinerar köttet i minst 3 timmar - de kan även stå över natten i marinaden. 

Jag satte ungen på 100 grader - hängde köttbitarna över gallret och en plåt m smörpapper i botten ca 1 timme, sen sänkte jag värmen till 60-70 grader i 4 -5 timmar. Sätt en träslev mellan ugnen och ugnsluckan så fukten kommer ut.

Jag hade inne både galler o plåtar med köttbitar - såg ett smart kort där en person gjort små "krokar" av att dra ut gem o fästa i ena änden på köttet och böja gemet över gallret - då får man plats med massa kött i ugnen. 

Man kan sen ha köttet i rumstemperatur i en papperspåse, man kan frysa dem. Håller i över en månad - perfekt mat att ha med om man är friluftsmänniska.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
8/23/19, 8:08 AM
#9

Åh tack så mycket. Låter jättegott. Det måste jag testa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
8/23/19, 8:12 AM
#10

God morgon

Fredag igen. Ska försöka röja av lite och göra matsäck inför morgonens utställning. Det kommer tydligen att vara en massa olika foodtrucks där men min plånbok blir nog gladare om jag har matsäck med mig,Mässpriser brukar innebära dyrt och ännu dyrare.

Här är det 13 grader och ☀️

Stolt ägare till fem La permer

aggeelin
8/23/19, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Godmorgon! Näst sista dagen i Parga. Snart hem igen men det ser ut att bli skapligt väder nästa vecka.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
8/23/19, 11:30 AM
#12

Ja du kommer med solen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
8/23/19, 1:02 PM
#13

Regnigt och jag har tvättstugan. Skönt att vara inne även om tvättandet står långt ner på min "gillar att göra lista".
Sovit dåligt i natt, så när jag är klar med tvätten blir det några timmar i sängen för "skönhetssömn"!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
8/23/19, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har plockat in våra persikor. Vi har redan ätit upp fyra stycken 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: