Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 617 ggr
[Vianca]
8/17/19, 4:31 PM

Har ni plockat bär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni som rubriken lyder plockat bär i år.?. Eller köper ni egna bär. Det har varit torrt i markerna i år, men ändå lyckats få ihop ihop några kilo blåbär. Trädgårds hallon ännu mera utav. Får även presentera mig som ny här.😊

Annons:
MonicaLagerquist
8/17/19, 4:44 PM
#1

Bär plockar man ,skulle aldrig köpa bär. Jag har plockat lite blåbär inväntar att lingonen ska bli klara för att plockas.

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
8/17/19, 4:45 PM
#2

Nej, inte så mycket vilda bär däremot en del egenodlade svarta vinbär och krusbär. Brukar plocka ganska mycket vildhallon men det har inte funnits mycket sådant här i år…

Maria
8/17/19, 5:03 PM
#3

Nej jag plockar inte bär numera.

När vi hade sommarstuga däremot så plockade jag en del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
8/17/19, 5:04 PM
#4

Oj så mycket härliga blåbär! 😍 (#0)

Jag plockar inte själv men jag har hört många säga att det är väldigt god tillgång i år!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vianca]
8/17/19, 5:44 PM
#5

#4 Nja blåbärs tillgången är inte alls så bra. Det blommade bra, sen kom torkan. Så det finns bara fläckvis. Får se om lingonen blir större nu när det har börjat regna.

Magi-cat
8/17/19, 5:55 PM
#6

#5 Aha, det är väl lite lokalt olika då.

Lite lingon ska jag nog plocka, om det finns. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JMW
8/17/19, 6:39 PM
#7

I år har jag inte brytt mig om att plocka blåbär. Har hört att det är dåligt om dem och att de som finns är små.

Annars när jag gör det så fryser jag in dem på brickor och sedan ner i burk. Lätt att ta fram det man behöver då.

Soligajag1
8/17/19, 6:51 PM
#8

Förr plockade jag alltid bär med pappa , lingon med , när det va hjortron så åkte mamma o pappa själva, Åker gärna o plockar blåbär en dag !

HH 🙂

wildfire
8/18/19, 4:10 AM
#9

Har inte plockat i skogen i år men trädgården bjuder på en hel del gott.

Köpa bär skulle jag inte göra för det känns så mycket härligare och godare att plocka själv. Gjorde lingonsylt igår på bär i frysen jag hade kvar och ska ta vara på blåbär också men än är det inte försent att plocka så det lär bli nån dag.

Det är så gott med bär, nyttigt och gott 😎

Carmarino
8/18/19, 2:42 PM
#10

Väldigt vad många som fnyser åt köpta bär. Har inga bärmarker eller trädgårdar med bär i närheten. Även om jag hade haft det så räcker inte orken till för att plocka själv, så jag är hänvisad åt att köpa om jag vill ha några - och det vill jag ju. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/18/19, 2:45 PM
#11

Det är så roligt numera att de flesta bär finns att köpa. Så var det inte förr vad jag kan minnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
8/18/19, 4:35 PM
#12

#10 Nja fnyser vet jag inte däremot är det hela känslan av att ha plockat själv men kan man inte plocka själv eller har tillgången så måste man så klart köpa om man tycker om att äta bär 👍

Ser att dom som sålt jordgubbar på orten nu har bär från skogen och det är kanonbra för alla som kanske inte orkar ta sig ut och dom har fina färska bär.

En av tiggarna en dam brukar också ha lite bär eller blommor som hon plockat och säljer och det är kanonbra för alla kommer inte ut av olika orsaker och kan få tag på så det är bra för både tiggaren och för dom som av olika anledningar inte kan ta sig ut och plocka själv 😎

Leifsdotra
8/19/19, 9:02 AM
#13

Jag har bara plockat av krusbärsbusken och gör likör på dem för första gången i år.

Hann inte med hallonen, det ser ut som det är för sent nu. Lingonen däremot är fina nu såg jag, men vi får se om jag hinner. Sen har vi stoora mängder rönnbär i år. Fungderar på rönnbärsgelé och att frysa in som extra godsaker till hönsen i vinter.

Annons:
citytjejen
8/19/19, 6:20 PM
#14

Jag är ingen bärplockare (tycker att det är ganska tråkigt att plocka bär/svamp) och köper i stället. Oftast köper jag då frysta ekologiska blåbär som jag mixar ner i min dagliga frukostsmoothie 🙂

/Christina

Honestyisdead
8/20/19, 4:54 PM
#15

Nej jag plockar aldrig bär numer. Alldeles för många fästingar i våra skogar.

Upp till toppen
Annons: