Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 828 ggr
Maria
8/11/19, 7:40 AM

Ekonomiskt oberoende

Om ni var helt ekonomiskt oberoende vad är era drömmar då?

Man kan ju fantisera hur mycket som helst😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mooniq
8/11/19, 7:52 AM
#1

Jag har nog alltid haft en dröm om att ha ett nygammalt ställe. Kanske inte gård men näst intill. Lågenergihus. Egen vindsnurra, solpaneler, jordvärme, odlingsväxthus och odlingslotter, järnspis och modern spis. kort sagt ett hus som funkar även om samhället inte kan leverera ström. 

Jordkällare - en gammaldags äkta som farmor hade - den var magiskt att gå in i - förvisso var jag väldigt liten men minnet.. 🙂 och hon hade även ett murat skafferi - som man som barn kunde gå in o ställa sig i,  sträcka ut armarna och snurra runt - men ändå inte nå hyllorna. 

Kommer ihåg att hon saftade och syltade och det fanns alltid en massa spännande glasburkar med olika innehåll. 

Jag skulle vilja odla kryddgrönt och grönsaker, kanske ha höns eller en gård i närheten dit man kunde gå och köpa ägg.. säkert en dröm inbäddad i massor av bomull men jag blir glad åt tanken, i alla fall. 😃

I en mer verklighetsförankrad dröm så funderar jag starkt på att köpa en tork/ugn och torka/tillaga kött Beef Jerky, torka svamp och grönsaker - är nyfiken på den metoden.  Jag får väl börja testa med den vanliga ugnen och blir jag riktigt biten så får jag väl kolla efter en torkugn att köpa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fridaaaa
8/11/19, 8:52 AM
#2

Då skulle jag köpa eller bygga ett större hus
Byta bil
Lägga undan till sonen inför framtiden

Bland annat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monstermash
8/11/19, 10:58 AM
#3

Jag hade fortsatt jobba men i mycket mindre utsträckning och njutit av att inte behöva arbeta. 🙂 Jag har nog ingen dröm om vad jag hade fyllt fritiden med däremot, det är friheten jag hade velat åt.

Tarotstollan
8/11/19, 11:33 PM
#4

Starta Sveriges största katthem!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
8/12/19, 8:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag skulle Öppna ett Café med hembakade bullar och allt hembakat ! Anställa en personal . Cafet skulle bli en ’Mötesplats’ för många ! Jag skulle ha olika tema kvällar som bokbytesdag , klädbytis , myskväll , konst kväll, mm. Sedan skulle jag ta pappa till Finland med flyg , och vi skulle ha en egen chaufför och köra runt och hälsa på släktingarna ! Sedan skulle jag öppna en Mötesplats för barn och ungdomar som ’far illa’ utav olika orsaker , självklart anställa en kunnig personal! Även en Mötesplats för dem äldre , dit man kan komma och bara vara , prata , mysa , titta på Tv , baka , odla nåt , mm. Jag har så mycket idéer , Sedan skulle jag ge ut min bok till något förlag ,

HH 🙂

Leifsdotra
8/12/19, 2:07 PM
#6

Då skulle jag leva som jag gör på semestern, dvs låta livet på gården ha sin gilla gång. Det finns alltid att göra när man har djur, men tyvärr är vi så småskaliga att vi inte kan leva på det utan det går väl i bästa fall jämnt upp. Drömmen är att kunna vara hemma på heltid dock. Skulle jag få tid över så skulle jag jobba ideellt på något katthem eller liknande.

Annons:
Honestyisdead
8/12/19, 5:45 PM
#7

Hus i Råå, städare en gång i veckan, inomhuspool, resor till olika länder 2 gånger om året, fler restaurangbesök.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
8/12/19, 6:17 PM
#9

#8 Det beror ju på på vilket vis man är ekonomiskt oberoende. För mig är det att ha pengar man kan röra fritt.

Maria
8/12/19, 6:19 PM
#10

#8 Nu tänkte jag såklart inte på låsta pengar i fastigheter, företag eller skog med mera utan pengar som man bara kan spendera😃

Drömmar med andra ord.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/12/19, 9:25 PM
#11

Min dröm är att byta ut alla fönster i huset. De börjar bli dåliga. Det är treglasfönster från början av 80-talet.
Den drömmen får vara en dröm. Nu tvingas vi göra nytt avlopp och det är inte billigt. 

Så ja, nya fönster skulle jag fixa om jag hade massa pengar att spendera.

MonicaLagerquist
8/13/19, 7:21 AM
#12

Jag skulle önska att jag kunde ge ungarna pengar så att de kan köpa sig eget boende.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
8/13/19, 7:31 AM
#13

Jag skulle främst säkra mina nära och käras framtid.

 Sedan skulle jag resa till alla drömresemål som finns kvar😉

Därefter så hade jag kollat upp välgörenhetsorganisationer som är pålitliga och skänkt pengar.

(Det där med att resa är bara en dröm för jag skulle inte klara av det jag drömmer om)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Li.nda
11/10/19, 12:56 PM
#14

Nu är jag världens tråkigaste, men älskar denna typen av frågor. Jag hade investerat i aktier, lagt undan en summa pengar för dotterns framtid, betalt av studielån och smålån som jag har. Sedan hade jag bytt bil, köpt ett hus på Irland som jag hyrt ut när jag inte var där, rest till Skottland och skaffat en bostadsrätt. Hade fortsatt studera till ämneslärare som jag gör men när jag varit färdig hade jag börjat arbeta men inte heltid.

//Linda

[[eskils_]]
11/10/19, 2:42 PM
#15

#12 Ja, det vore nåt! Lediga bostäder är dyra och sällsynta numera. 😕

Lillyrod
11/10/19, 3:36 PM
#16

Först och främst sluta jobba. Fixa lägenheten så den blir fin. Inget överdåd men fin. Förmodligen byta bil och sen se till att barnen har det de behöver. Båda har jobb och bostad så det är ingen kris där : )

Upp till toppen
Annons: