Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1024 ggr
Maria
8/11/19, 7:36 AM

Har ni haft en bra sommar?

Har ni haft en bra sommar?

Vår semester är slut och numera kan vi alltid ta semester tillsammans vilken inte alltid har varit fallet genom åren.

Jag har gjort "ingenting" under semestern kan man säga.😃 Min man har pysslat hela tiden som vanligt. Han har bytt panelen och målat  lilla radhuset (på insidan i trädgården så att säga) och hjälpt ett par äldre systrar (som vi tidigare varit granne med) med lite diverse saker i deras hus och trädgård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
8/11/19, 7:55 AM
#1

Godmorgon ! 🙂 

Jodå , visst har sommaren varit bra, slappat i Maj  med bok +familj och vänner .  Nu jobbar jag och det känns bra ! 🙂 Får fortsätta på detta jobb ett tag .  Skönt !  

Idag är jag ledig .  Tar det lilla lugna , ska åka och hälsa på pappa senare. 🌺

HH 🙂

Maria
8/11/19, 7:59 AM
#2

Hela maj känns som bortblåst för mig men annars har sommaren varit bra. Mitt största ansvarsområde under semester har varit matlagning haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
8/11/19, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja just ja , skönt att du har återhämtat dig ❤️ Ojoj.. . Det skulle jag gilla ! Jag bara älskar att laga mat . Denna lasagne lagade jag på jobbet igår :

HH 🙂

Soligajag1
8/11/19, 8:10 AM
#4

Jag hade nog för mycket vätska , sås alltså , så det rann över  , och ugnen på jobbet är inte så bra , försökte lägga ett folie papper på botten ,  sedan på  lasagnen ,  jaja, , den blev god . 🙂

HH 🙂

flocken
8/11/19, 8:10 AM
#5

Njae..semestern började med att dexter skadade sig o fick avlivas. Den första valpen vi bokade dog. Som tur var hade de en hane kvar som vi fick. Jag blev sjuk o akut remiss till Kalmar. Vc Stod hjälplösa. Enl dom var jag för sjuk för att vara så ung. Så stark medicin i 3 månader. Visst finns det små glädjeämnen. En helg m bästa vännen, några dagar vid sidan med xtra familjen. Dagstripp till Öland, bio en dag. Men sorgen o eländet har överskuggar allt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
8/11/19, 8:12 AM
#6

#5  Stackars dig . Va jobbigt ! Hoppas du mår bättre nu och ni kan glädjas åt valpen . Krya på dig! 🙂❤️ 🤗

HH 🙂

Annons:
Maria
8/11/19, 8:12 AM
#7

#5 Usch ja, ibland händer alltför många tråkigheter nästan samtidigt😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
8/11/19, 8:17 AM
#8

Ja ibland kommer allt på en gång. Man blir helt utmattad. Valpen hämtas på fredag. Spännande men lite läskigt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
8/11/19, 8:18 AM
#9

#8 Då får du visa bilder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
8/11/19, 8:42 AM
#10

#9 det ska jag. Blir spännande då vi verkligen byter inriktning på hund. Jag är egentligen ingen valp person. Men barnen är i bra ålder 7 och 12 år. Så ska vi ha valp är det nu.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
8/11/19, 8:49 AM
#11

Varit blandad sommar.
Sommarjobbat - vilket jag trivs bra med! Bättre än jag trodde inom hemtjänsten. Sa alltid att nej aldrig vården men nu har jag testat både äldreomsorgen och hemrjänsten. Men trivts bättre på hemtjänsten.

Jobbigt att vara ifrån sonens pappa.

Men besök hos bästa vännen, (tyvärr inställd gyllene tider)
Fått träffa hennes blivande vovve

Så lite plus med :D
Jobbigt att säga hejdå till Dexter <3

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
8/11/19, 9:06 AM
#12

Bättre i år än förra året, då jag fick vända helt på dygnet i 3 månader p. g. av den vidriga värmen. I år har det bara varit några veckor!
Tråkigt för att jag varit hemma här i lägenheten i stort hela tiden.
Inget nytt har hänt och kompisen har inte varit intresserad av att träffas heller. Dels för att hon inte mått bra och dels för att killen jobbat så konstiga tider, så jag har bara pratat med henne i telefonen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
8/11/19, 9:21 AM
#13

#11  Då måste jag berömma dig som jobbar inom Hemtjänsten . 

Jag fick ett jobb inom det , men tyckte så synd om dem gamla . Klarade inte av det . Så jag sa Tack för att jag fick pröva . 🙂 ( sedan tyckte jag att det va oordning på detta företag )  När jag jobbar vill jag har ordning och reda.  

Lycka till på jobbet! 🙂

HH 🙂

Annons:
Fridaaaa
8/11/19, 10:01 AM
#14

#13 Ja vissa tyckte jag med synd om men samtidigt kände jag att jag behövdes ännu mer där och kunde hjälpa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leifsdotra
8/12/19, 2:20 PM
#15

Jag har byggt om i hönshuset, byggt ny utegård och utökat flocken lite. Sedan har vi kommit igång med mer av försäljning av produkter från gården. Vi har gjort lite dagsutflykter, bl a åkt ångtåg och varit på dagskryss till Åland. Nu i helgen har vi också haft en rejäl fest härhemma med ca 30 gäster! Väldigt lyckad fest med goda vänner och god mat. Idag är jag ledig, men från imorgon jobbar jag som vanligt igen.

Maria
8/12/19, 2:56 PM
#16

#15 Jösses vilken sommar🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
8/12/19, 2:56 PM
#17

Det har varit några annorlunda (var på väg att skriva tuffa, men det stämmer inte riktigt) månader för mig i och med skilsmässa i början på året och flytt till Finland i april.  Allt vändes upp och ner. 

Jag fick jobb nästan genast här och har jobbat hela sommaren. Jag trivs på jobbet så det har inte varit så betungande. Jag är mitt upp i "vad- ska -jag -göra-med resten-av-mitt-liv-fas", jag har verkligen ingen aning.

Men jag mår okej, jag trodde att allt skulle vara så mycket jobbigare. Men jag skrattar och är glad och tycker om livet trots allt som hänt. Så ja, jag har haft en bra sommar. 🙂

flocken Stor kram till dig! Hade missat att Dexter är borta. Beklagar verkligen. Hoppas livet vänder till det bättre för hela familjen nu.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Soligajag1
8/12/19, 4:05 PM
#18

#17   Du är verkligen duktig tycker jag .  Flyttat till Finland , fick jobb , jobbar och mår bra.🙂 Grattis !

HH 🙂

Fransu
8/12/19, 4:15 PM
#19

#18 Tack! ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

monstermash
8/12/19, 4:45 PM
#20

Nej, har haft en riktigt dålig sommar med enormt mycket värk och sjukdom. Men hösten ser ut att bli riktigt rolig så jag blickar framåt istället. 🙂

Annons:
wildfire
8/12/19, 5:01 PM
#21

Sommaren har vart bra och det har blivit en del resa bland annat USA två gånger sen lite tågluffa i Europa och en del andra resor  så jag känner mig nöjd men det absolut bästa med sommaren är kattungen som fick flytta in för tre veckor sedan och mina gamla katter har tagit emot honom så underbart fint så katterna dom är sommarens absoluta höjdpunkter ❤️😍❤️

Flocken, det är så tragiskt och jobbigt när djur lämnar oss och senast jag förlorade en katt pga av ålder och sjukdom var för 6 månader sedan så jag förstår din sorg och känner med dig djupt för att förlora våra djur är tungt och man känner samma sorg varje gång men härligt att en liten valp får flytta in och jag önskar dig all lycka till med nya tillskottet 🐶 🌺

JMW
8/12/19, 9:26 PM
#22

Min sommar har nog varit som övriga året. Bara lite varmare. 😉

Har varit hemma och jobbat som vanligt. Maken hade 1 veckas semester och då var han inte hemma. 😂

akvarium123
8/13/19, 7:25 PM
#23

Ja den har varit helt fantastisk på ett sätt och helt katastrofalt dålig på ett annat sätt. 

Hos mamma hade vi en fantastisk sommar på allra bästa sätt där vi åkte på semester och gjorde lite allt möjligt men efter solsken kommer ju tyvärr regnet. Och denna gång var det däremot upphåll hos pappa men regn på ett annat sätt. Mycket värre sätt. 

Vi gjorde nämligen inte ett dugg. Vi satt där i tevesoffan och bara väntade på att vi skulle göra någonting. Men det hände aldrig😕 Istället satt vi bara inomhus eller åkte ut till båten där vi alltid åker till samma ställe varje år. Ingen variation alltså😡

Japp jag är fortfarande flyförbannad på pappa efter dessa veckorna med honom där vi bara satt och stirrade ut i tomma intet när vi inte själva åkte till någon kompis eller liknande. Men annars satt jag bara där och kolla på hur folk lade upp på sina sociala medier om resor till USA, Thailand, Spanien, Turkiet, Maldiverna, Malta med flera. Ja alla möjliga ställen helt enkelt så nu till vintern ska jag styra upp detta för det här får inte upprepas. Det tolererar inte jag hehe! Så nu ska jag försöka styra upp så att vi åker iväg mycket nästa sommar. 

Nu låter ju jag ju bortskämd tycker jag ju men man behöver också få säga det man känner och tycker och detta är ju tyvärr sanningen. Det var en fantastisk start hos mamma men sedan gick det åt helvete med hela sommaren😕

monstermash
8/14/19, 9:52 PM
#24

#23 Han kanske inte hade råd att åka någonstans med er? Har ni berättat för er pappa att ni inte tycker det är roligt att åka ut med båten längre?

Jag vet att det framstår som att majoriteten åker på semester hur många gånger som helst och många i din skola kanske gör det, men det finns många barn som inte har råd att åka någonstans med sina familjer, eller ens besöka en nöjespark. Problemet är ju att dessa barn sällan yttrar sig utan håller sig i bakgrunden när "alla andra" pratar om alla dyra resor dem gjort under sommaren, så det blir lätt att man tänker att alla andra minsann reste utomlands… Sedan finns det ju dem som sparar in på så mycket annat för att unna sig den där enda resan per år, medan andra föredrar att lägga pengarna på mer vardagsnöjen.

Soligajag1
8/15/19, 8:49 AM
#25

#24  Du har så rätt i detta med att åka på semester med mamma och pappa när man va liten ,  inte hade min mamma och pappa råd med det , vi åkte till Finland och hälsade på  våra släktingar .  Det tyckte jag va mysigt . Vi fick ligga på höskullen ,  åka häst ,  mata hönsen mm.mm .  Mysigt !! 🙂 

Ojojoj, , det är många barn som inte kan åka någonstans på sommaren , då finns det olika alternativ här i Västerås tex, men det är föräldrar som är ensamma , då finns det kollo för dem , men såklart kostar det med . 

Visst är det så , att barn pratar med varann , kompisen säger att vi ska åka till Spanien på semestern , ska ni ?  

Därför tycker jag man ska prata med sina barn om det . Det är viktigt .  När jag va gift  så åkte vi med husvagnen till ett sommar ställe här i Västerås,  ( Björnön heter det ) barnen badade , lekte ,  gick till kiosken och köpte glass ( ibland) och satt i solen och mös.  Där va vi en månad på våran semester , min mamma och pappa hade också husvagn , bredvid oss .  Så mysigt va det ! 

Idag är barnen  vuxna och åker dit dem vill .

HH 🙂

Maria
8/15/19, 8:55 AM
#26

 Jag ser ingen önskan om att akvarium123 vill resa resa utan snarare att det ska hända någonting alls på semestern. Åka till nån kompis t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

monstermash
8/15/19, 11:32 AM
#27

#25 "Visst är det så , att barn pratar med varann , kompisen säger att vi ska åka till Spanien på semestern , ska ni ? "

Jo, så är det, medan barnen som behöver stanna hemma sällan säger, "i år hade vi inte råd att åka någonstans, hade inte ni det heller?" utan det blir snarare att de barnen lider i tysthet. Jag vet även att barn har låtsats åka på semester för att de inte vill vara utanför, men i själva verket varit hemma eftersom det inte fanns några pengar. Är man vuxen kan man försöka prioritera resor själv. 🙂

#26 Nja, hon skriver ju enbart om utlandssemestrar och att hon ska försöka få till att de "åker iväg mycket nästa sommar" vilket jag tolkar som att hon också vill åka utomlands. 

Min kommentar syftar dock på att resa bort överhuvudtaget, för många är det för dyrt även med en minisemester i Sverige utan att behöva välja bort annat resten av året.

Annons:
Leifsdotra
8/15/19, 3:43 PM
#28

I vår familj åker vi i princip aldrig iväg på några långa semestrar. Dels har vi djur som vi isåfall måste ha djurvakt till och våra vänner har antingen fullt upp med sina egna djur eller kan för lite för att någon av oss ska känna att det är ok med det ansvaret mer än högst ett par dygn.

Vi gör dagsutflykter några gånger under sommaren, barnen umgås med de kompisar som finns hemma för tillfället eller så tar vi oss bara helt enkelt tid att umgås tillsammans.  Det tycker jag är viktigare än någon resa överhuvudtaget, att man tar sig tid för varandra i familjen.

Mina barn är vana vid att det är såhär, för så har det varit de senaste åren. Jag skulle bli väldigt ledsen om de hade tyckt att sommaren hade varit katastrofal för att de inte fick åka iväg på semester.  Men det låter inte alls roligt att bara sitta i soffan heller. Fanns det inget att hitta på själv i närheten då?

akvarium123
8/15/19, 11:28 PM
#29

Nu ska jag inte säga så men råd har han, åh herregud dom där pengarna bara växer och växer på bankkontot. Det är mer det att vi har olika syn på detta med semester. Han har sin att man ska spara in och jag har min över att spendera så mycket pengar som möjligt på så mycket som möjligt. Sedan vad som är rätt och vad som är fel det finns ju egentligen inte något svar på den frågan. Alla är vi ju olika och har olika tankar om hur vi vill spendera våra liv🙂

Jag älskar verkligen våran båt det gör jag! Men jag skulle velat åka till någon annan ö någon gång. Det finns ju säkert 30 öar häromkring och den närmsta ligger kanske 25 meter bort. Men dit har vi aldrig åkt. Så det är nog mest det jag är besviken över. Att vi aldrig åker längre med båten. Jag har tagit upp det väääldigt många gånger men det är som att det är bortblåst när man startar motorn. Då är det bara en ö och det är den som vi alltid åkt till.

Självklart förstår jag att folk reser olika mycket och att alla har olika ekonomiska förutsättningar men det finns verkligen ingen begränsning på det sättet. Det är mest bara det här sparandet som han gillar. 

#27 Jag är kille🙂 Men jag förstår hur du menar men att åka iväg mycket nästa sommar för mig betyder inte att åka utomlands. Nej nej jag syftade inte så även fast att en del av mig gärna vill utomlands något nästa sommar också men det var också exempelvis att åka till Hönö som jag verkligen ville göra i år och har bett om i 2 år nu att få åka till då jag hört att det ska vara så fint där! Att göra dagsutflykter ska inte vara underskattat! Och inte att åka korta sträckor heller! 

Men just att veta innan vad man ska göra är något jag menar med att styra upp. Så att vi vet att på måndag ska vi till det badlandet och på tisdag ska vi ut med båten hela dagen och på onsdag till husvagnen till på fredag och sedan på lördag är vi bara hemma och på söndag så åker vi till Stockholm i 3 nätter så på onsdag är vi hemma och packar upp och sedan på torsdag åker vi ut med båten igen till en annan ö osv. 

Det behöver inte vara någon jättestor resa. Husvagnen som jag pratar om bor vi gratis i bara vi städar (vilket för mig är en självklarhet att göra) innan vi åker därifrån. Jag förstår ju att Stockholm är ju dyrt att åka till men det behöver ju inte vara just dit. Man kan ju åka var som helst men bara någonstans. Platsen spelar ingen större roll bara man har något att göra just där🙂

Maria
8/16/19, 6:08 AM
#30

#29 Är det något du kan ta upp med din pappa? Det låter verkligen som du har helt vettiga semesterönskningar. Jag minns när sonen bodde hemma att just planeringen många gånger var lika roligt som utflykterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

monstermash
8/17/19, 8:52 PM
#31

"Han har sin att man ska spara in och jag har min över att spendera så mycket pengar som möjligt på så mycket som möjligt."

Tyvärr får du nog snällt acceptera att din far värdesätter att ha pengar över framför att spendera dem, och försöka tänka att han älskar dig oavsett om han spenderar tusentals på semestrar eller ej. Jag känner många som är likadana och han har antagligen ett mål med sparandet (även om han inte vill berätta det), och har fått in vanan att leva snålt vilket är väldigt svårt att bryta, särskilt om han har satt upp ett sparmål. Men jag förstår att det är svårt att inte känna sig besviken om man själv tycker om att spendera pengar och känner att man inte får gehör.

Har du påmint honom på båten någon gång om ifall ni kan testa någon annan ö t.ex, om inte så kan det ju vara värt att testa. :)

[EM_L]
8/17/19, 10:14 PM
#32

En av de bästa faktiskt😃

Har chillat mycket under Juni månad och halva juli. Mellan 15 Juli till 9 Augusti så sommarjobbade jag på ett hunddagis. Jag grät sista dagen för att jag inte ville lämna jobbet… barnsligt jag vet🤪

Mooniq
8/18/19, 6:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag har haft en riktigt lugn och skön sommar. Flyttade till Hamburgsund i början på maj, utforskade omgivningen med många långa promenader, köpte sen elcykel och har trampat mig igenom sommaren. 

Inga måsten - det älskar jag. Lite fikaträffar med vänner lite då och då och lite egentid. 

Jag är väldigt glad över att denna sommaren inte på något sätt hade samma värmerekord som den förra. Jag är till o med glad när det regnar numera - det gör gott för grundvattnet.. (tantvarning😂)

Pillat lite med foton, varit med på en fotoutställning i Hovenäset - träffade massa trevliga människor och nu skapat lite fotoprint på muggar - ser fram mot nästa utställning i Lysekil den sista augusti.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
8/18/19, 6:57 AM
#34

#33 Låter som en underbar sommar ! Lycka till med utställningen !😀👍🌺

HH 🙂

Annons:
akvarium123
8/18/19, 1:29 PM
#35

#31 Ja förhoppningsvis har han något väldigt stort sparmål att spendera dem på någon gång i framtiden. Det har han ju såklart inte berättat. Han är väääldigt hemlighetsfull med sin ekonomi. Men det är nog ganska vanligt här i Sverige iallafall att man inte brukar prata om sin ekonomi vardagligt. 

Jag har bara påmint honom innan vi har åkt ut men det bör jag absolut testa! Tack för tipset🙂

#32 Vad härligt att känna att man inte vill sluta! Ett sånt jobb borde alla ha där man verkligen kan trivas🙂

monstermash
8/18/19, 3:13 PM
#36

#35 Ja, svenskar är i allmänhet väldigt tystlåtna om sin ekonomi. :) Det hade jag absolut rekommenderat, eller på frukosten t.ex, "idag när vi åker ut med båten, kan vi inte åka till ön bredvid och kolla vad som finns där?"

akvarium123
8/18/19, 4:54 PM
#37

#36 Tack så mycket för tipsen! De ska användas väl!

Vad synd med att man inte vill prata om sin ekonomi. Eller jag fattar inte varför man inte pratar om sin ekonomi🤔 Men det är väl olika! Jag själv är ganska öppen så jag gick nog back denna sommaren. Har ingen aning om hur mycket men mycket och kommer inte och vill inte veta den summan heller😃 Tror jag är glad bara jag slipper höra den😂

Upp till toppen
Annons: