Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 880 ggr
Maria
7/26/19, 7:51 AM

"Sjukt"

Jag är så himla trött på uttrycket "sjukt"😡

Allting är sjukt häftigt, sjukt bra, eller bara sjukt osv….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
7/26/19, 7:52 AM
#1

Ja det är ett konstigt sett att använda ordet.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/26/19, 7:53 AM
#2

Kom på ett ord till Fett, Fett bra fett trött osv.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
7/26/19, 7:54 AM
#3

#2 Ja det är också märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
7/26/19, 7:54 AM
#4

Kan bara hålla med. Sjukt konstigt. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
7/26/19, 8:14 AM
#5

Jag är så van att det används så rflekterar inte ens över det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
7/26/19, 8:37 AM
#6

Kan bara hålla med.  Kommer aldrig att vänja mig.

Annons:
smahara
7/26/19, 8:55 AM
#7

Bryr mig inte så mycket om det ordet. Jag ser hellre det än svordomar som förstärkningsord. "Jag är så sjukt trött",  tycker jag låter bättre än "satan vad trött jag är."

Maria
7/26/19, 9:07 AM
#8

Jag vet inte om jag retar upp mig på ordet i och med att jag varit så sjuk i omgångar?? Jag säger hellre "jävlar" vad trött jag är än att jag är sjukt trött. Jag har varit sjukt trött på riktigt så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Andeljus]
7/26/19, 9:10 AM
#9

Håller med er det är ord som retar upp och bara är jobbiga att höra  😓

Sen tycker jag orden är ett hån mot sjuka och feta,det låter inte bra alls men används i så många sammanhang både i media och privat 😕

Sindri
7/26/19, 9:39 AM
#10

Sådana uttryck kommer och går, snart är det något annat som gäller. Hur många unga vet idag vad ordet "ball" står för.
Vi använder många ord och uttryck som vi inte reflekterar över, ta ett sånt ord som jätteliten - en motsägelse som vi gladeligen använder.

Totum
7/26/19, 9:53 AM
#11

Jag bryr mig inte.

Maria
7/26/19, 10:23 AM
#12

#10 Absolut. Skit är ett sådant ord. Skitgott är en sådan motsägelse😃

Ball däremot är ett "hittepåord" tror jag, medan sjukt och fett ändå är ord som kan göra folk ledsna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
7/26/19, 10:32 AM
#13

Samma sak med ordet typ…

Annons:
Honestyisdead
7/26/19, 10:47 AM
#14

Jag har inga problem med det. "Det är ju helt jukt" använder jag ofta när det är något jag tycker är helt sjukt.

[[eskils_]]
7/26/19, 11:11 AM
#15

Håller med om att orden sjukt och fett används felaktigt. Det gäller även ordet grymt, som av tanklösa ungdomar nuförtiden betyder något väldigt positivt. 🤦‍♂️ Svenska språket har ju massor med synonymer som kan användas istället! Problemet är väl att många unga inte läser så mycket böcker längre, så de har för små ordförråd.

Honestyisdead
7/26/19, 11:28 AM
#16

#5 Jag tror mest det handlar om att språk ändras med tiden. Det är helt naturligt.

Maria
7/26/19, 11:33 AM
#17

Jag tror också det är att språket ändras över tid. 

Man tänker ju ofta inte på ordets rätta betydelse utan använder det bara som ett uttryck.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

91Marran
7/26/19, 2:33 PM
#18

Jag stör mig på ordet skit i vissa kombinationer. Som, skitbra eller skitrent.

Mvh
Mig

citytjejen
7/26/19, 2:34 PM
#19

Ordet sjukt använder jag nog dagligen men fett, nej det låter lite konstigt tycker jag.  Får för mig att det mest är yngre som använder fett-ordet🙂

/Christina

[PeterTM]
7/26/19, 11:33 PM
#20

Minns ju liknande uttryck från 70-talet, "ville" till exempel, ett ironiskt nejsvar på ska du hänga med till …?

Sedan att lägga rre-ändelser på allting, Wirre om wisky, sarre om saft, glarre om glas eller glass. 

"Sure albert" var också en ironisk variant att säga nej på (uttalas tjår-albert).

Man sökte som ungdom hela tiden värre och häftigare sätt att få saker som kanske annars är rätt vardagliga att bli häftigare, jag tror "sjukt" och "fett" spelar i samma liga och att de uttrycken, precis som de jag själv använde på 70-talet, självdör.

Dock håller jag med om att "sjukt" är en ganska makaber variant av förstärkningsord eftersom det betyder något mycket allvarligt egentligen. Jag själv är alldeles för gammal för att använda det ordet så, jag säger bara jävligt/jäkligt istället.

Å andra sidan, motsägelseuttryck finns överallt, hur många säger inte "jätteliten"?

Annons:
millan21
7/27/19, 11:48 AM
#21

Jag kan nog erkänna att jag använder ordet "sjukt" titt som tätt, som att jag tycker oliver är sjukt gott osv. Men jag ska tänka mig för. Jag har inte haft en tanke på att personer som faktiskt är sjuka tar illa upp av det.

Upp till toppen
Annons: