Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1356 ggr
Maria
2019-07-22 12:32

Olivskörd hot mot småfåglar

Det här hade jag ingen aning om. Det låter ju helt förfärligt.😕

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/miljoner-smafaglar-dodas-under-olivskorden-varje-ar/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
millan21
2019-07-22 12:45
#1

Men fy vad hemskt. Jag som äter så mycket oliver.

vallhund
2019-07-22 13:48
#2

Såg det också o blev helt förskräckt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tarotstollan
2019-07-22 21:10
#3

Fruktansvärt!😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-07-27 10:21
#4

Det är ju bara att de helt enkelt slutar skörda oliver på det där sättet! 😟😡
Det kan knappast ha kommit som någon överraskning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-07-27 10:38
#5

Usch så hemskt ! Måste ju gå att skörda dem på annat sätt .

HH 🙂

Herveaux
2019-07-27 10:46
#6

Problemet är främst inte hur man skördar utan när på dygnet. 
Från artikeln i #0:
– Om maskinerna används på dagen kan fåglarna se dem och fly i tid, säger Vanessa Mata, forskare på ett portugisiskt center för biologisk mångfald, till Independent.
– Men på natten blir de förvirrade av de starka ljusen, vilket gör att de sugs in av traktorerna och dör.
Anledningen till att man skördar på natten är att den svala temperaturen bidrar till att bevara olivernas smak, enligt en rapport som publicerats i magasinet Nature.

Sällan är något enkelt för den som driver en verksamhet. 
Skörda så att oliverna smakar gott och säljer bra - massdöd av fåglar. 
Massdöden skapar (givetvis) ovilja att köpa oliver. 
Minskad försäljning ---> mindre vinst ---> sämre utsikter för fortsatt verksamhet. 
Skörda så att fåglarna klarar sig - sämre smak, risk för minskad försäljning.
Minskad försäljning ---> mindre vinst ---> sämre utsikter för fortsatt verksamhet. 

Tills vidare får man som konsument göra sin hemläxa och leta upp producenter som skördar utan den här typen av maskiner alt. trotsar hettan och skördar dagtid.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Maria
2019-07-27 10:50
#7

#6 Ja det gäller att läsa på ordentligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan21
2019-07-27 11:15
#8

Hur vet man vilka producenter som skördar på ett humant sätt då? (Om det ens finns några som gör det)

Det står ju inte på olivburken iaf

Jag var så dum att jag trodde oliver plockades för hand.

Herveaux
2019-07-27 11:19
#9

#8 Kontakta företagen…? 
Kan tänka mig att de mindre producenterna inte har samma resurser att ens införskaffa monster-maskinerna eller har något behov av att ha såna redskap på en mindre odling.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2019-07-27 11:25
#10

Jag tror också på de små odlarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan21
2019-07-27 11:25
#11

#9 Jag tänker att de nog är så mån om att få sälja sina produkter att de nog inte vill erkänna att "jo massvis av fåglar far illa med våra metoder." Det vill de nog mörka för mig som kund. Men jag vet inte jag.

Herveaux
2019-07-27 11:27
#12

Här finns en lista med fågel-vänliga märken, dock för olivolja, men några av dessa kanske även säljer oliver på burk. 
https://www.ethicalconsumer.org/food-drink/olive-harvesting-bird-deaths

#11 Absolut, några såna puckon finns det alltid. Dock får dom ett helvete när det uppdagas i media att dom ljugit.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

millan21
2019-07-27 11:33
#13

Jag har alltid köpt eldorados gröna oliver med pimientofyllning på Willys.  Helt enkelt för att de är billigast

Annons:
Magi-cat
2019-07-27 11:48
#14

…och alltid är det konsumenten som på något sätt får stå med skammen.😕
De flesta har inte möjlighet eller kunskap att känna till precis allting. Främst måste vi kräva av de stora bolagen och lagstiftningen att naturvärden, hälsa och långsiktighet gynnas, inte pengarna. Men det är alltid detta med pengar som sätter agendan.

Om det vore så enkelt att man på ICA Nära där hemma kunde välja mellan två olivburkar, den ena med informationen att "För att skörda oliver som dessa dör miljontals fåglar varje år" och en annan burk där det står "Skördade med varsamhet och omtanke om djur, natur och människor, vilket garanteras av…" så skulle konsumenten ha en fair chans.

Men så är det inte. För det fungerar inte så. Först när protesterna blir så stora och omfattande att de hotar de stora bolagen kommer det att hända något till det bättre. Kanske. 😕

Det här har fortgått i åratal och visst har det mörkats. Det kommer att mörkas igen, om inte ett under inträffar, och en så pass ökad medvetenhet att det känns i kassakistan för de stora.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2019-07-27 12:01
#15

#14 Som med så många andra marknader med problem med myglande säljare - slutar folk köpa så tjänar dom inget på att sälja. 
Personligt ansvar (hos konsumenter) verkar märkligt nog vara på väg att listas som utrotningshotat i dagens informationssamhälle.

Nu ska jag inte gå mer OT utan fortsätta leta efter oliver jag kan tugga på med gott samvete. Om jag inte har svettats ut hjärnan totalt så återkommer jag när jag hittar något.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magi-cat
2019-07-27 12:23
#16

#15 Fast det här verkar inte ens vara myglande säljare utan helt enkelt så som det går till. Med alla instansers goda minne.

Hittar du något bättre, så tipsa gärna! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

millan21
2019-07-27 12:33
#17

Fast nu kom jag på att gröna oliver skördas ju före de svarta.  Så kanske är det bara vid skörden av de svarta oliverna senare på säsongen som fåglarna söker skydd i träden.

Maria
2019-07-27 12:37
#18

#17 Fast fåglar söker väl alltid skydd i träden . Tidigt på säsongen så har de väl även ungar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan21
2019-07-27 12:43
#19

#18 Ja det är säkert så. Det stod "under vintermånaderna" i artikeln du länkade till

"Varje år söker enorma mängder fåglar från centrala och norra Europa skydd i Medelhavsområdet under vintermånaderna. Under nätterna vilar de bland annat i olivbuskar på de stora odlingarna.

Problemet är att vintermånaderna sammanfaller med skördeperioden, som pågår mellan oktober och januari."

Men det innefattar säkert både gröna och svarta under den tiden :(

Mooniq
2019-07-27 13:08
#20

Människan är fruktansvärt egoistisk. Nu oliver, tidigare diskussioner om fiske, valfiske, tonfisk-jakt där delfiner dödas. 

Bananplantager använder gifter och medelåldern är inte hög, många dör i cancer, Se indien/Pakistans tyg/färg industri. Där människor går i syrabad och dör i cancer. Syran häller man ut i bäcken, finns lite förståelse för reningsverk. 

Plasterna som breder ut sig i världshaven och nån har nu räknat fram att vi får i oss ett kreditkort i veckan av mikroplaster. jag tror att den här planetet är död om 200 år. Och det är vi människor som varit intelligenta nog att förstöra alltsammans… 

och nu i elfte timmen börjar man titta ut i rymden efter nån annanstans att bosätta sig.. suck ja.. 

Undrar när människan ska sluta räkna allt i kronor och ören och istället sätta ett värde i fungerande natur och klimat. 

För många, många år sen sa min bror - vet du vad 3:e världskriget kommer att handla om? - nä, svarade jag.. 

Ren luft, rent vatten och ren jord. 

Jag börjar tro han har rätt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[Andeljus]
2019-07-27 15:00
#21

#0 Men fy så fruktansvärt, det här var något jag inte hade en aning om 😢Vi får innerligt hoppas på en ny lagstiftning inte enbart rekommenderat 😡

Som #14 skriver,

För att skörda oliver som dessa dör miljontals fåglar varje år" och en annan burk där det står "Skördade med varsamhet och omtanke om djur, natur och människor, vilket garanteras av…" så skulle konsumenten ha en fair chans.

Men så är det inte. För det fungerar inte så. Först när protesterna blir så stora och omfattande att de hotar de stora bolagen kommer det att hända något till det bättre. Kanske. Vilar huvudet i handen

Jag tror det här kommer att öppna ögon så något görs och det hemska är hur ofta har man inte suttit i dessa länder och ätit oliver i godan ro helt ovetandes 😕

#20 Människan är fruktansvärt egoistisk.

Kan bara instämma med dig, Plasterna som breder ut sig i världshaven och nån har nu räknat fram att vi får i oss ett kreditkort i veckan av mikroplaster. jag tror att den här planetet är död om 200 år. Och det är vi människor som varit intelligenta nog att förstöra alltsammans… 

och nu i elfte timmen börjar man titta ut i rymden efter nån annanstans att bosätta sig.. suck ja.. 

Man undrar varför vi aldrig lär oss och att det hela tiden upprepar sig och som du skriver så sant och bra sluta räkna allt i kronor och ören och istället sätta ett värde i fungerande natur och klimat. 

Din bror hade nog alldeles rätt i det han sa där för det är något vi ser så tydligt nu.

Tragisk utveckling för vår Moder jord 😕

Maria
2019-07-27 15:08
#22

Det är inte alltid så lätt att göra rätt heller.

Minns när jag köpte ett par fleecekoftor för det var ju bra material som var återvunnet av PET-flaskor.

Nu visar det sig att fleece fäller plastpartiklar när de tvättas😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Andeljus]
2019-07-27 16:05
#23

#22 Så sant det är idag inte lätt att göra rätt även om vi har den avsikten. Tänker på nåt jag läste om mjukmedel flitig användare jag är av det men även det lämnar små små plastpartiklar efter sig både i kläderna och tvättvattnet.Kläderna blir inte riktigt torra och far illa samt allt som kommer ut i naturen så det är verkligen inte lätt att hänga med och förhålla sig till allt.

Som yngre före innan jag fyllde 50 var jag starkt inne på massor av sånt här,blir 54 i vinter och efter 50 insåg jag det är ett jättejobb att försöka tänka rättvist i allt för idag har vi inte en chans för så gott som allt är utsatt för något,är det inte djur är det barnarbeten med mera så hur vi än vänder och vrider på det finns något orätt där någon far illa och tar skada av vår konsumtion.

Tänker gör jag absolut och försöker men det är en omöjlighet att leva upp till precis allt för då skulle man få sluta äta,sluta använda kläder,möbler och allt som finns i våra hem för allt har en historia bakom sig och alltid finns där nån som farit illa av våra ägodelar eller mat.

Huygens
2019-07-27 18:05
#24

Jag tror att historien om dom dödade fåglarna pga olivskörd är fejk. Historien är troligen del av masterplanen från Illuminati, antagligen implementerad av Bilderberggruppen som ett led i Agenda 2030.

Min misstanke började när Expressenartikeln påstod att fåglarna sögs in av traktorerna. Traktorerna? Nästa misstanke kom när CIA:s nyhetsfasad VICE förmedlade ungefär samma sak.

Det finns ett antal orsaker till att fåglar inte dör i miljontals pga olivskörd och att varje last med oliver inte har 100-tals döda fåglar:

1. Du vill inte förorena jordbruksprodukter med djurkadaver. I det här fallet 100-tals döda fåglar/lastbil + fåglarnas ev bakteriefyllda spillning i olivlasten.

2. Om detta var fallet borde fågeldöden uppmärksammats mycket tidigare av miljörörelser.

3. Illuminati jobbar för högtryck på att mörka fågeldöden, som bl a beror på mobilstrålning och miljögifter dom sista 30 åren. När 5G införs kommer ännu fler fåglar (och människor) dö.

4. Ingenstans finns uppgift att olivskörd nattetid ger bättre oliver.
5. Nattarbete ökar dessutom lönekostnaderna onödigt.

Efter lite letande på nätet hittar jag följande:

(A) Oliver skördas dagtid. Genomgående.
(B) Oliver skördas ofta av maskiner genom att skaka olivträden.
(C) Oliverna ramlar sedan ner på en pressening eller finmaskigt nät.

(D) Oliver som skördas med skakiga maskiner, blir olivolja.
(E) Oliver som säljs hela skördas ofta manuellt för att undvika skadade oliver.
(F) USA och Australien använder mest skakmaskiner i världen.

(G) Grekland, fd östeuropa och bergiga delen av Italien, skördar ofta manuellt.
(H) Gröna oliver börjar skördas redan i september.
(I) Många svarta oliver är kemiskt manipulerade gröna oliver. Trevligt.

(J) Hela oliver är som surströmming, båda får jäsa ett antal dagar.
(K) Smaken på oliver beror på mognad och jäsning.
(L) Tiden på dagen (eller natten) när oliverna skördas påverkar inte smaken.

Ledarna från Bilderberggruppen har skrutit med att dom kontrollerar all media i världen av betydelse. Historien, påståendet att olivskörden dödar 2,6 miljoner fåglar/år är troligen ett test för att se hur godtrogen allmänheten är.

Lyckas Bilderberggruppen lura allmänheten, kan 5G införas i Europa och skulden för fågeldöden läggs då på olivodlarna.

Att suga in oliver med vakuum är en högst tveksam metod som jag inte kunnat hitta någon fullständig bekräftelse på. Redan skakmetoden gör att många av olivträdens löv faller av. Börjar man suga med en kraftmaskin, riskerar man att avlöva olivträden fullständigt.

Oliver skördas genom att en maskin skakar olivträdet eller manuellt genom att personal daskar till olivträdets grenar (dagtid) med "kvastar", långskaftade rakor. Oliverna faller sedan ner på presenningen/nätet och föses samman.

Vid maskinell skakning faller oliverna ofta ner i en strut av presenning och forslas iväg på ett transportband. Inga sugar används direkt på trädgrenarna, som jag sett. Möjligen kan en sug användas när oliverna redan ramlat ner och ska iväg till transportbandet.

Maskinerna, som används dagtid, för ett väldigt oväsen.

Låt dej inte luras av Bilderberggruppen. Tänk själv. Egna tankar.

Ifrågasätt.

JMW
2019-07-27 19:05
#25

Det är inte bara oliverna som tar död på våra fåglar. http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/miljoner-faglar-dodas-illegalt-varje-ar/

[PeterTM]
2019-07-28 00:38
#26

Men detta är inget nytt, det har man känt till i decennier. De flesta människor ser förbi sånt här, både odlare och konsumenter. Det är likadant med palmolja och utrotning av orangutanger. Miljöpartiet har ju befrämjat miljödiesel till exempel, den är spetsad med palmolja, riktigt smart miljöval, eller hur? En tredje grej - tonfisk, nästan alla arter är utrotningshotade och det går inte att se i burkarna vilken art det är. Dessutom hamnar delfiner ofta i burkarna också.

Tarotstollan
2019-07-28 00:56
#27

Det finns ju märkning på tonfiskburkarna, frågan är bara om man kan lita på den?🤔
Jag köper i alla fall endast den tonfisken som är märkt delfinsäker till mina katter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Andeljus]
2019-07-28 05:36
#28

#26 De flesta människor ser förbi sånt här, både odlare och konsumenter.

Så är det och det är en omöjlighet att kunna leva upp till allt det här även om man skulle vilja men man måste kunna leva själv också och börjar man nysta och rota så kan man snart inte göra något alls för alltid finns nån eller nåt som far illa av vår vardagskonsumtion. 

#27 Det finns ju märkning på tonfiskburkarna, frågan är bara om man kan lita på den?Funderar

Jag köper i alla fall endast den tonfisken som är märkt delfinsäker till mina katter.

Det är just det, kan man lita på ? idag kan man inte lita på något det ser vi bevis efter bevis på.

När jag läser dina ord om tonfisk och delfinsäker kommer jag på mig själv vilken dubbelmoral jag har för tonfisk är vi så vana att höra medan delfin på något vis låter värre men ärligt båda  är liv och har samma rätt att leva så egentligen borde ingen av dom ligga i burken.

Börjar man dra allt sånt här i långbänk så blir vi helt låsta och kan inte leva våra liv fullt ut så man får helt enkelt bortse från mycket för vi slipper inte undan nånstans och till och med grönsaker om man väljer att leva helt veganskt så finns där händer som utnyttjas i fattigdom,barnarbeten besprutningar med mera.

Svårt det här för man vill inte bidra till andras lidande men vi måste kunna leva också så man får helt enkelt bortse från mycket samtidigt som vi har insikt och känsla för men det är en omöjlighet att leva upp till allt och man måste blunda för så mycket om man ska kunna leva sitt liv fullt ut utan en massa begränsningar.

Tarotstollan
2019-07-28 06:05
#29

Man kan inte göra mer än sitt bästa när man går runt i affärerna.

Dessutom att bara kunna upplysa folk som inte vet redan, det är ett stort steg i rätt riktning för oss alla!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Andeljus]
2019-07-28 06:24
#30

Så sant så sant Tarotstollan 👍

Magi-cat
2019-07-31 17:23
#31

Jag har hittills använt Ica:s eko-oliver, gröna och svarta kalamata.

Jag skrev till Ica:s kundkontakt och frågade hur det var, om de ställde några krav på hur deras oliver skördas etc.

Följande svar kom:

" Vi har undersökt med våra leverantörer och ingen av våra oliver eller olivoljor skördas med denna metoden. Det gäller samtliga ursprung och varumärken.

Bordsoliverna skördas för hand och oliverna till våra olivoljor skördas med andra metoder, vilket även innefattar maskiner, dock inte den typ av maskin med den sugteknik."

Jag hoppas detta kan betraktas som lugnande…I alla fall kan det vara bra att många hör av sig för att visa att vi konsumenter vill veta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-07-31 17:55
#32

#31 Åh tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2019-08-04 20:21
#33

Eftersom det alltid handlar om pengar, så finns det ingen som helst anledning att tro på miljöcertifiering, särskilt inte i länder som är välkända för sin utbredda korruption. 

Att certifieringen av tonfisk och palmolja är opålitlig är välkänt sedan länge av exempelvis miljöorganisationer. Sedan är det såklart sant att det finns många produkter med "skitig" bakgrund, men när det gäller utrotning av djurarter, som orangutangen när det gäller palmoljan och tonfisk, så borde det vara ganska enkelt att ta avstånd.

Jag skulle aldrig köpa tonfisk och när det gälled palmolja undviker jag alla produkter där det står att den innehåller palmolja. Vissa produkter är svåra därför att det kan stå "innehåller vegitabiliska oljor". Då får man gå på djupet med undersökningarna.

Maria
2019-08-05 07:08
#34

#33 Ja, vegetabiliska oljor är ju en luddig benämning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tant Grön
2020-07-03 11:50
#35

Slutade helt köpa både oliver och olivolja sedan jag läst detta. Nu har jag hittat  handplockade oliver, även oliverna till oljan är handplockade. Visserligen dyra, men jag litar på dom.  http://www.franskaoliver.se/produkt/olivburk/

http://www.franskaoliver.se/produkt-kategori/olivolja/

Magi-cat
2020-07-03 11:58
#36

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2020-07-03 12:27
#37

Ett extra plus är att dom läggs in på det gamla sättet i saltlag. Inte i starka kemikalier för att det skall gå fort.

Upp till toppen
Annons: