Annons:
Etikettsjälvförverkligande
Läst 645 ggr
Lona
7/16/19, 2:33 PM

Byta efternamn

Jag har aldrig gillat mitt namn. Förnamnet går väl an men i kombination med efternamnet, nej. Har därför funderat länge på att byta efternamn - men till vad?
I förnamn heter jag Helene (uttalas utan "e" på slutet) och de släktnamn som finns är Erving och Forsman. Jansdotter kan jag också byta till, efter pappa.
Övriga namn som finns i släkten är väldigt vanliga son-namn och det vill jag helst inte ha.
Jag kan förstås också komma på ett helt nytt efternamn men det är rätt svårt att hitta ett som antingen inte är upptaget eller låter väldigt krystat - och som dessutom ska få godkänt.

Vad tycker ni?
Helene Erving? Forsman? Jansdotter? Något helt nytt, har ni i så fall några idéer? Det skulle ju vara kul om det på något sätt hade någon personlig anknytning till mina intressen, platser jag gillar eller liknande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
7/16/19, 2:45 PM
#1

Erving tycker jag var fint.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
7/16/19, 3:19 PM
#2

Jag röstar absolut för Jansdotter. Tycker det är jättefint. Låter fint med ditt förnamn.

Maria
7/16/19, 3:21 PM
#3

Helene Lona skulle också funka😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
7/16/19, 3:23 PM
#4

Jag gillar Jansdotter - klingar fint.

Jag fick kontakt med en släkting för ett par år sen och fick veta att på mammas sida är jag same - och det finns ett gammalt släktnamn som jag funderar på att ha som dubbelnamn med mitt nuvarande efternamn.. har  bara inte kommit till skott än.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
7/31/19, 7:39 AM
#5

Vilket namn blev det?

Stolt ägare till fem La permer

[Andeljus]
7/31/19, 8:46 AM
#6

Fina namn allihop men Erving och Jansdotter är lite mer ovanliga och lika fina allihop.

Hur gick det för dig,har du bestämt namn nu ?

Har också funderat på det där med byte av efternamn och har några val men det verkar så krångligt så det blir inte av så jag får ha det jag har 😃

Annons:
Lona
7/31/19, 12:49 PM
#7

Ja, det blir sannolikt Erving men just nu har jag tyvärr inte råd eller "ork" (pga sjukdom) för att ändra. Det blir ju en del merarbete med att ändra vad gäller Körkort, pass, olika sorters register osv som jag inte klarar att ta tag i just nu. Tack för era åsikter! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Huygens
8/2/19, 1:55 PM
#8

Tänk bara på hur ni byter namn, så ni inte råkar ut för det som Laila Bagge Bagge råkade ut för. Aftonbladet

Maria
8/2/19, 2:43 PM
#9

#8 Bagge min Bagge😃 Haha vilken otur.

https://www.youtube.com/watch?v=EGe9GbuLajI

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
8/2/19, 2:47 PM
#10

Artister är ursäktbara. Det hade varit roligare om en mer "allvarlig" person fyllt i dubbelnamn någonstans i namnbytesblanketten.

Stefan Löven Löven
Ulf Kristersson Kristersson

Maria
8/2/19, 2:54 PM
#11

😃 Ja det är sant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
8/2/19, 3:17 PM
#12

Jag funderar på om namnbytesblanketten varit lurig, t ex;

Fyll i det namn du vill tilltalas med: __________________ (Laila Bagge)
Fyll i det du vill ha som efternamn: __________________ (Bagge)

"Laila Bagge Bagge"

Jag skulle kunna gå på en sån sak.

[Andeljus]
8/2/19, 4:03 PM
#13

#8 😂Nä fy vad snöpligt det måste kännas. Bagge Bagge , men hur tokigt det kan bli 😂

Annons:
Huygens
8/2/19, 4:46 PM
#14

Hmm, nu när jag läser artikeln noggrannare, verkar det som om Bagge gjort rätt hela vägen. Det är snarast myndigheterna som krånglat till det för henne.

Maria
8/2/19, 5:00 PM
#15

Om man nu som beslutsfattare tvekar. Hur svårt kan det vara att ringa/maila och fråga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: