Annons:
Etikettövrigt
Läst 881 ggr
MonicaLagerquist
7/11/19, 7:02 PM

Du som använder Klarna

Nästan alla nätköp går via Klarna så kolla att du höjt säkerheten med Bank-id. Jag hade inte gjort det 🙈 Men nu har jag 👍🏻

Har du Klarna så bör du nog läsa detta.
"Fick tips av en fb-vän, bra att veta 👍

⛔ Vill uppmärksamma er på att man kan handla via Klarna med endast personnummer. Dvs vem som helst kan med andra ord handla i ditt personnummer.
Man kan handla saker, mot faktura, med leverans till annan ort och en påhittad e-postadress dit fakturan skickas. Vissa har inte upptäckt det om det inte kommit en kreditupplysning efteråt. 🤦‍♀️
Hos Klarna behöver man själv aktivt gå in och lägga in en spärr att alla köp måste gå genom Bank-id. De anser att, eftersom alla inte har Bank-id så vill de inte göra så att man automatiskt behöver det…🙄
Man behöver alltså gå in och bocka i en ruta i Klarna appen för att ingen ska kunna handla utan Bank-id. Gå in på "Data och säkerhet", sen "Bank-id för köp".
Görs via Appen eller på dator.
Ett tips jag fick och dela med mig det till den/de som är intresserad. Jag har nu lagt in spärren.
Kopiera och klistra in på din sida för att påminna fler.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Andeljus]
7/11/19, 7:15 PM
#1

Jag har inget av dessa så jag känner mig rätt så lugn ,men jag vet att många har men jag tar avstånd från allt sånt där och kommer aldrig att skaffa 😎

MonicaLagerquist
7/11/19, 7:17 PM
#2

#1 Jag handlar en del på nätet tex tråd och tyg och de använder klarna .

Stolt ägare till fem La permer

Sjuttan
7/11/19, 7:18 PM
#3

Jag har mobilt BankID men har alltid ogillat Klarna! Är ilsken för att man tvingas in i ett system som man inte vill ha! Jag vill ha E-faktura till min mailadress och betala själv från min bank men det går ju inte längre. Att sen Klarna använder ett system som kan missbrukas så enkelt är ju horribelt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Spectabile
7/11/19, 7:19 PM
#4

Man bör gå in på skatteverket också och spärra sin adress. Annars kan vem som helst gå in och ändra adressen. Många E-handlare hämtar adressen från skatteverket och stämmer det inte så blir det inget köp. Bra att göra vad man kan

Lillyrod
7/11/19, 7:21 PM
#5

Det går alldeles utmärkt att använda Klarna och betala från din bank. Det gör jag för jag lägger inte ut mitt kort på nätet. Det finns inget som säger att man behöver använda Klarnas app för betalning utan det kan ske genom din bank. 

Det är väldigt mycket klagomål på Klarna och jag kan inte förstå varför. Allting är vad man gör det till.

Carmarino
7/11/19, 7:29 PM
#6

#5 Har inte heller haft några problem med Klarna. Det kommer ett meddelande i mailen och då loggar jag in på deras hemsida och tar upp fakturan för att se vad som ska betalas. Kopierar uppgifterna från PDF-fakturan och klistrar in när jag betalar via banken. Har inte kopplat något kort till Klarna och kommer inte att göra det heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lillyrod
7/11/19, 7:38 PM
#7

#6 Precis så :)

Kyllan56
7/11/19, 8:00 PM
#8

Jag har också både hos Klarna (bankid) och ändrat så ingen kan ändra min adress. Om man får faktura skickar de alltid det - läste jag idag - till ens folkbokföringsadress.

#3 Jag tror många försäljare hade nog inte vågat sälja på nätet utan en stor kreditor i ryggen, för många hade inte betalt. Små företag har inte råd med att processa. 

#6 och #7 Jag gör också så.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sjuttan
7/11/19, 8:28 PM
#9

#5#6. Jag avskyr att gå in på Klarna över huvud taget! Att därför tvingas gå in för att hämta betalningsunderlag retar mig.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lillyrod
7/11/19, 8:47 PM
#10

#9 Jag har aldrig varit in på Klarnas sida för att hämta några "betalningsunderlag". 

Varför måste du gå in där? Jag får allt jag behöver på min mail. Inga kortnr på nätet eller några andra tvivelaktiga manövrar. Jag tycker det funkar klockrent.

annia1
7/11/19, 11:55 PM
#11

Klarna är ju bara ett företag som sköter fakturor för olika företag. Och de är inte det enda företaget som sköter fakturor för olika företag. Dessutom finns det många företag som skickar egna fakturor. Så klarna är bara en av flera aktörer.

För att man ska få handla mot faktura så måste man uppge personnummer, eftersom man måste vara över 18 år,  och personnumret är en offentlig uppgift som vem som helst kan få tag i. 

Det som är det verkliga problemet det är ju att många företag har att man kan få varorna skickade till en annan adress än bokföringsadressen.  Alltså man fyller i alla uppgifter korrekt (förutom en falsk mailadress och ev falskt mobilnummer), men uppger att man vill får varorna till en annan adress. Så då får skurken varorna, men jag får fakturan som går till bokföringsadressen.

Och sannolikt är upprinnelsen till denna varning på facebook en sak som stod i expressen den 8 juli. Och det framgår i den artikeln att det inte bara var klarna det gäller.

Så det här att det räcker med personnummer det gäller överallt. Så klarna är inte mer osäkert än nåt annat företag.

Och det här om man måste använda bank-id för att få köpa, Då stänger man ute många människor för inte alla har det.

.

Carmarino
7/12/19, 5:37 AM
#12

#10 Jag kan minnas fel. Nu när jag tänker efter så har jag för mig att det finns en direktlänk till fakturan i mailet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
7/12/19, 8:15 AM
#13

På de allra flesta sajter idag så kan man bara få varan till folkbokföringsadressen om man väljer faktura. Undantag finns givetvis.

En länk till fakturan finns så att  man kan se vad det är man betalar för. Jag tror det måste finnas. Om man inte registrerar sig så finns inget konto. Jag har kollat det och jag har inget. Måste skriva i namn och adress även om jag handlat från samma ställe förut. Handlar alltid som "gäst" 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: