Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1036 ggr
Mooniq
2019-07-07 19:32

Hemmagjord superenkel glass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller nere på sockret och kolhydraterna men nån gång ibland gör jag glass. Idag är en sån dag. 

5 dl grädde - hårt vispad

1 burk kondenserad mjölk eller kond kokosmjölk om du hittar. ca 350- 400 gram

Smaksättning:

2 dl mosade bär/kokta kalla äpplen/päron/nutella/riven choklad/mosad banan eller annat man gillar

Jag älskar lakrits så jag tillsatte endast 1 msk lakritspulver och rörde runt med vispen tills det blandat sig, sen ner i en bytta och in i frysen. 

Den får stå framme 10 min innan servering, då den behöver mjukna lite. 

Jag brukar servera med lite fräscha bär till.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Soligajag1
2019-07-07 20:18
#1

Det låter riktigt mumsigt ! Måste testa en dag ! 😀 Tack för recept! Lakrits älskar jag ! Gott! 😀

HH 🙂

tlover
2019-07-07 21:36
#2

Jag brukar mixa kvarg och frysta jordgubbar till en god och nyttig glass

l'm back

[[eskils_]]
2019-07-07 22:34
#3

#0 Tack för recept! Måste det vara kondenserad mjölk?

#2 Låter också gott, ska testa. 🙂

Maria
2019-07-08 06:10
#4

#0 Tack för tipset.

Jag tror aldrig jag använt kondenserad mjölk men någon gång ska väl vara den första😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
2019-07-08 06:38
#5

#3 eskils - till detta recept har de kondenserad mjölk men jag har annat glass/cheeseke-recept och då är det vispade äggulor, äggvitor, socker, philadelphiaost och smaksättning. 

Den kondenserade mjölken har en hög sötma så man behöver inte söta på annat sätt - smidigt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
2019-07-08 06:47
#6

Kanon!! Tack för recept , detta måste jag testa ! 😀👍

HH 🙂

Annons:
Mooniq
2019-07-08 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är glassreceptet för cheesecake - eller bara ha som glass och med smaksättare, bär, choklad, rivet ctronskal etc

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[[eskils_]]
2019-07-08 10:32
#8

#5 Aha. Då kanske man kan ta vanlig mjölk och t ex vaniljsocker istället. 🙂

Mooniq
2019-07-08 14:48
#9

#8 eskils - till det första receptet måste du nog ha vispad grädde som ger konsistens annars blir det nog rinnigt eller stenhårt om du provar med mjölk. 

googla coconut milk ice cream så finns det en amerikans tjej som använder kokosmjölk och gör egen kondenserad kokosmjölk till sin glass - verkar lätt och gott.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[[eskils_]]
2019-07-08 15:15
#10

#9 Mooniq - menade bara att ersätta den kondenserade mjölken med vanlig mjölk. Behålla grädden alltså.

Carmarino
2019-07-09 14:46
#11

#9 Det finns även de i Sverige som gör egen kondenserad kokosmjölk, bl.a. den här tjejen:

http://roethlisberger.se/2014/08/28/gor-egen-kondenserade-mjolk-ocheller-kolasas-vegan/

Det går även att göra kondenserad sojamjölk:

https://inspoguide.com/fridasvegobak/2019/05/16/kondenserad-sojamjolk/

#10 Kondenserad mjölk är tjockare än vanlig mjölk, så det blir nog en tunnare smet med bara grädde och mjölk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2019-07-09 14:53
#12

#11 Bra tips , tack ! 

Jag brukar använda denna kondenserade mjölk på annat sätt, kokar burkarna i vatten i 2-3 timmar ,  måste fylla på vatten då o då ,  sedan blir det en kola smet , precis som på din länk .  Riktigt smaskens är det .  Brukade ha det på mariekex,  mellan tårtbotten ,  till pannkakan, plättar . så gott är det .  ( min fd man är chilenare och dem gör olika bakverk av denna "leche condensada" 🙂

HH 🙂

Carmarino
2019-07-09 14:58
#13

#12 Ja, kondenserad mjölk brukar ju också kallas dulce de leche, och är vanligt i Sydamerikanska länder har jag för mig.

Om man inte orkar koka den kondenserade mjölken själv så kan man köpa karamelliserad mjölk. Då är den redan färdigkokad till kolasås. Burkarna kan vara rätt lika varandra, så det gäller att kolla att man köper rätt sort.

http://mykitchenstories.koket.se/2019/03/05/kondenserad-mjolk-eller-karamelliserad-mjolk


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
2019-07-09 15:30
#14

#13 Så är det ! Men om man vet vad det är så är det en annan sak . Jag har gjort denna kolakräm många ggr. Till och med min mamma och pappa tyckte om det . 😀

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: