Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 645 ggr
Soligajag1
7/7/19, 6:52 AM

Godmorgon söndag 7 Juli

Godmorgon 🙂

Idag är det 12 grader med mycket moln, ibland försöker solen tränga sig fram mellan molnen .  Men det blir nog en regnig Söndag . Idag har Västerås en del att göra , efter Summermeet gänget , mycket sopor överallt ! 🤪😃 Pantflaskor som  "fel" människor samlar ihop , som alltid .  Ha en trevlig Söndag ! ( Tvättstugan för mig 7-10 ) 🙂

HH 🙂

Annons:
Mooniq
7/7/19, 7:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Mårning. Idag är det det chans till uppehållsväder på fm, så jag ska snart cykla iväg på min rundtur. Gick en sväng i går kväll i trädgården och det växer så det knakar. Inga måsten på agendan idag, så det blir nog en fikasväng till paps och en äldre bekant. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
7/7/19, 7:39 AM
#2

#1  Åhh, , så härligt det ser ut . Krusbär , svarta vinbär , , men det tredje , vad är det ?  Underbar blomma !! 👍 

Kom ner till tvättstugan och det står en annan granne där med sina kassar och tittar på mig, har du oxå tvätt tid säger hon ?  Ja , säger jag , ok då provar vi säger hon , hon provar med sin "plupp" , funkade inte , då provar jag med min , "pling" 🙂 dörren öppnas .  Konstigt säger hon ?  Ja, , du kanske antecknade en annan dag sa jag. 

Men vi pratade och bestämde att hon kommer ner till tvättstugan 08:05, så kan hon lägga in sin tvätt. Jag torktumlar.  Så bra med grannar som man kan prata med och är trevliga!  Jisses , hon har bott här över 10 år nu , får en Check på 10.000 som hon kan använda till lägenheten , renovera .  Men jag tycker att Mimer  ska renovera om lägenheten är i dåligt skick när man flyttar in , det är inte hyresgästen som ska betala det.

HH 🙂

Mooniq
7/7/19, 7:40 AM
#3

#2 Soligajag1 - det är en Pion, de är nästan utblommade varenda en nu men det finns2 kvar som blommar. Tunga blommor som hänger ner mot gräset.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
7/7/19, 7:54 AM
#4

#3  Okej , tack , men jag menade frukterna i trädet , är det citrusfrukter , , eller??  Vackra blommor . 🙂

HH 🙂

MonicaLagerquist
7/7/19, 8:19 AM
#5

God morgon

Sitter med e4n krälande katt i knät.Förhoppningsvis löper hon snart och Plopp kommit på hur man ska göra.

Mannen ska på loppisrunda men jag stannar hemma och försöker göra lite nytta.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
7/7/19, 8:39 AM
#6

Morrn!
Sov inget vidare. Det började regna rejält igår kväll och höll på nästan hela natten. Var just ut och kollade och det har kommit 22 mm. En hyfsad mängd till all växtlighet och mina tunnor är fulla. 

Idag är det dags för konsert. Ska sjunga med i en sommarkör. Vi har övat två gånger så det blir nog bra. 😉

Annons:
Mooniq
7/7/19, 9:17 AM
#7

#4 Soligajag1 - trädet tror jag är Plommon. Mängder

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Soligajag1
7/7/19, 9:22 AM
#8

#7  Va kul!!! Då blir det riktigt gott sen när dem mognar !! Jag älskar plommon , bara det att äta man för många blir  man dålig imagen 😃 

Nu till tvättstugan , hämta tvätten och upp o baka ut brödet ! 🙂 Längesen jag bakade bröd, det ska bli gott med nybakt bröd till frukosten! 🙂

HH 🙂

Soligajag1
7/7/19, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så blev bröden ! Nu en nybakt macka med smör! 😀👍

HH 🙂

JMW
7/7/19, 11:14 AM
#10

#9 Härligt med nybakat. Jag bakade frallor igår. Vi får efter övning med kören fika och jag vet att det brukar serveras smörgås och det äter ju inte jag. Så jag tar med eget.

Soligajag1
7/7/19, 11:36 AM
#11

#10  Tackar ! 🙂 Trevligt ! Hur gör du dina frallor ? Har du recept åt mig ?   

Mina :  ca 6-7 dl vatten  

50 g jäst 

salt efter smak, ca 2-3 tsk 

lite socker ( jäser bättre , tycker jag)  

Olja  - ca 3dl 

1 dl musli med frukt o frön 

 havregryn  3-4 dl ,  vetemjöl - svårt hur mycket jag i, ca 5-6 dl, mäter ju aldrig , känner med händerna när degen är klar .  Hellre att degen är lös än hård , för då kan du ha i mer mjölk när du bakar ut degen.  

Gör så här : Smula  ner jästen i en bunke , ha på saltet ,  Värm vattnet till 37 g , häll på  vattnet och  vispa ,  ha i havregryn, musli , låt det förvälla en stund , vispa sen , ha i vetemjöl  och olja om vartannat .   Nu är degen klar! Låt den jäsa i 40 min. 

Baka ut bröden i ca 5-8 min 225 grader  i ugnen , mellanfalsen. Sen är ju alla ugnar olika ,  har den grad och tid som du är van att baka med. 

Lycka till! 🙂

HH 🙂

JMW
7/7/19, 12:25 PM
#12

#11 Jag hinner inte nu och du är kanske inte intresserad. Jag bakar utan spannmål.

Nu ska jag iväg och sjunga!

Soligajag1
7/7/19, 12:38 PM
#13

#12 Ok , joo , det låter intressant , 😀utan spannmål , Berätta gärna mer när du har tid , 😀 Ha det så kul på din övning i kören! 😀👍🌺

HH 🙂

Annons:
[[eskils_]]
7/7/19, 3:12 PM
#14

#1 Vilka härliga bilder på katt, bär, frukt, blomma och bröd i denna tråd!

flocken
7/7/19, 3:59 PM
#15

Goddag Här varvas vädret med sol o regn. Idag går mannen oxå på semester. Men blir ändå upp tidigt imorgon för att åka båt till fastlandet och vidare till Kalmar o veterinären. Orolig orolig för min älskling

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: