Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 680 ggr
Mooniq
7/5/19, 7:12 PM

Krukväxt Citrusträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Förra året fick jag ett citrusträd men det klarade inte vintern. I år fick jag ett nytt träd i kruka - typ mini-clementin-träd. Det har burit frukt - oerhört beska - typ citron/apelsin/clementin men fina. 

Nu har trädet fler blommor och det kommer pytte pyttesmå frukter. 

Kul 😃

Har ni kruk-träd av ovanligare sort så lägg upp bilder o berätta lite, vetja.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Tarotstollan
7/5/19, 9:31 PM
#1

Jag har gjort flera försök med att plantera kärnor och dra upp citrusträd men det har aldrig blivit något av det utom en gång. Då hade växten hunnit att bli ca 25 cm hög men tyvärr så vissnade den ner.😕
Antar att den inte fick tillräckligt med sol.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
7/6/19, 6:43 AM
#2

#1 Jag har likadana erfarenheter.

Jag har däremot ett litet mangoträd som jag ska försöka ta ett foto på. Det har jag planterat av en kärna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
7/6/19, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en citron,  jag köpte en liten planta på LIDL för typ 49kr men det har överlevt på min balkong i ett par år nu inglasad och strax över frostfri på vintern. Ingen bild dock men har bild på mig och min pelargon som också lever på balkongen året runt och den är som ett träd.

Mooniq
7/6/19, 1:17 PM
#4

#3 Åsa S - underbara växter på din balkong. Bästa mysstället o sitta där i bland bladen ju 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
7/6/19, 1:18 PM
#5

#3 Wow vilken pelargon😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
7/6/19, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag fick som ett tack för min tid som hundvakt ett annorlunda träd. En nattjasmin. Den ska blomma på nätterna och dofta. Jag hoppas att jag kan klara den bara. Bilden inte den bästa.

Annons:
Mooniq
7/6/19, 9:28 PM
#7

#6 JMW - åh, nattjasmin.. jaha.. där slog avundsjukan till en smula.. Jag har haft stjärnjasmin och vippjasmin - doftar enormt och jag kunde inte ha dem inomhus. Jättefina 😍

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
7/6/19, 11:32 PM
#8

#7 Hihi, ja det återstår att se om jag får den att leva. Måste ta in den över vintern. Det finns väldigt lite skrivet om den och jag har hittat varierande råd. Jag får gå på känsla helt enkelt.
Missade ett ord, det är en Röd Nattjasmin. 🙂

Soligajag1
7/7/19, 7:49 AM
#9

#6  Åhh, så vacker ! Hoppas du lyckas med  den! 👍 

https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Tradgardsvaxter/Sommarplantor/Ovriga-sommarplantor/Nattjasmin/ 

Hittade detta på nätet , läs lite om du vill , om skötsel och så. 🙂

HH 🙂

JMW
7/7/19, 8:54 AM
#10

#9 Tack har sett det där. Det konstiga är att andra säjer full sol och mycket vatten. Nåja, det ger sig nog. Hoppas bara att jag får den att blomma. Det fanns flera blomklasar på den när jag fick den och de var så vackra.

Upp till toppen
Annons: