Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 700 ggr
Maria
6/24/19, 3:23 PM

Livskvalitet

Vi har säkert pratat flera gånger om det tidigare.😃 (favorit i repris)

Sidan heter ju livskvalitet så då undrar jag vad ordet betyder för dig och vad som ger dig livskvalitet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leifsdotra
6/24/19, 3:35 PM
#1

Att vara där jag trivs i livet, med de människor jag vill vara med.  Och attt ha tid och möjlighet att tillvarata det,  att njuta av det. 
För mig personligen innebär det att få bo "mitt i naturen" tillsammans med min familj och att jag kan ha djur.  Hyfsat god hälsa och tillräckligt god ekonomi för att inte behöva bekymra mig över att åtminstone kunna ställa mat på bordet och att vi alla har hela o rena kläder.  Det är de saker som är viktigast för mig

akvarium123
6/24/19, 7:39 PM
#2

För mig är livskvalitet när man mår bra. Det är ju en definitionsfråga vad man mår bra av. För mig så är det att man mår bra psykiskt och fysiskt. Utan någon depression, ätstörning eller liknande hemska saker. Att man också ska njuta och vara tacksam över livet. Det är ingen självklarhet att må bra. Det kunde likaväl vara en själv som fick exempelvis cancer och fick det där beskedet att man kommer att dö pga sjukdomen. 

Även att unna sig själv är viktigt för mig. Att man tar en glass, åker någonstans eller kanske tar massage. Det sistnämnda är väl egentligen det att jag är sjukt sugen på massage😃 Det bör alla prova på! Men det är verkligen en livskvalitet att unna sig massage nån gång då och då. 

Livskvalitet betyder mycket mer än det jag sagt här och som jag sa så är det ju en definitionsfråga. Vissa saker mår man jättebra utav och andra saker gillar man inte alls och tycker därmed inte att det finns någon njutning i det. Och det är ju det som är det bra med livskvalitet enligt mig. Det finns inget rätt eller fel vad man gillar eller inte gillar🙂

Soligajag1
6/24/19, 8:19 PM
#3

Det är så olika för alla människor vad livskvalitet är, För mig är det att ’bry sig om varandra’ , omtänksamhet , att ha fina vänner , som ställer upp för varann, ge o ta, må bra , våga säga vad du tycker , Respekt ! Det är en del utav ’livskvalité’ för mig! Just nu mår jag toppen ! 😀👍❤️

HH 🙂

Totum
6/25/19, 9:25 AM
#4

Livskvalitet för mig är att umgås med barn och barnbarn, påta på i trädgården, sätta mig vid symaskinen och skapa något nytt, ta ett dopp i en sjö eller havet, sätta mig på en stubbe i skogen och meditera, ha trumresa med och för mina vänner, ha så pass med pengar så jag slipper oroa mig för att de inte ska räcka till nästa gång de kommer in på kontot (jag är en försiktig människa när det gäller pengar) ha mat så det räcker även om det kommer besök, sitta mitt i natten och titta på midnattssolen. Det finns hur mycket som helst som ger mig livskvalitet, men jag stoppar där.

MonicaLagerquist
7/2/19, 8:34 AM
#5

Att ha möjlighet att bo där jag bor tillsammans med min man.

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
7/2/19, 9:09 AM
#6

#4 Gillar verkligen det du berättar om Livskvalitet !! 🙂

HH 🙂

Annons:
Maria
7/2/19, 9:36 AM
#7

Att veta att mina nära och kär har det bra och mår bra tycker jag är livskvalitet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Totum
7/2/19, 9:40 AM
#8

#6 Vad roligt. Tack 😊

citytjejen
7/3/19, 1:01 PM
#9

För mig är livskvalitet att må bra och att göra saker som får mig att må bra.
För mig är de viktigaste delarna att ha ett jobb som jag trivs och som jag "släpper" när jag checkar ut för dagen, att ha mycket ledig tid (vill inte vara uppbokad på en massa saker), att inte ha barn (inte intresserade av den livsstilen) och att ha en bra man och bra vänner! Och en liten resa då och då är också livskvalitet för mig!

/Christina

Soligajag1
7/3/19, 1:15 PM
#10

#9 Så mysigt det låter ! Det är precis så jag tycker att Livskvalitet är / individuellt ! 👍 Tänk om jag kunde ’checka ut’ och ’bara vara’ efter ett arbetspass , håller på o lär mig , fast åren har rullat på .

HH 🙂

[Andeljus]
7/3/19, 6:39 PM
#11

Livskvalitet !

Hm, att bara vara mig men med en förhoppning om att alla andra kan vara sig då tror jag vi har livskvalitet  allihop 🙂

Soligajag1
7/3/19, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det här är Livskvalitet , Min pappa fick en helmanikyr idag , + nya kläder och skor! Han blev så glad ! Vilken fin pappa jag har ! 😀❤️

HH 🙂

Maria
7/3/19, 9:21 PM
#13

#12 Härligt 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
citytjejen
7/3/19, 10:11 PM
#14

#12 Fin pappa! Härligt för honom att bli ompysslad så 🙂

/Christina

citytjejen
7/3/19, 10:13 PM
#15

#10 Visst är det så! Det är så individuellt vad som ger ens liv mening och kvalitet!

Det är inte det lättaste att koppla bort jobbet, men det går absolut att komma in i den banan så att säga 🙂

/Christina

Soligajag1
7/3/19, 10:21 PM
#16

#15 Tack så mycket ! Ska försöka va ledig nån dag nu. ( fick bull beställning men det är såå skoj , det kan jag göra hela dagarna ) 😀 Ska baka tidigt i ottan , leverera sen . Nu blir det natti natt ! 😴😴❤️

HH 🙂

Fridaaaa
7/4/19, 3:59 PM
#17

Jag jobbar inom hemtjänsten denna sommaren
Måste säga det: Vilket jobb! Det trodde jag aldrig! Visst kan bli kaos, mycket stress men den känslan att kunna hjälpa till att ge de äldre bättre livskvalite, den är obeskrivlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: