Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 865 ggr
Fransu
2019-06-19 19:38

Facebook

Jag har nyligen gått med i FB. Jag gillar många av er här. Hade varit kul att ha er på FB som vänner. Men man vill kanske inte skriva ut hela sitt namn här på forumet. Så hur brukar ni göra när ni skaffar FB vänner på forum?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
JMW
2019-06-19 19:46
#1

Har aldrig haft FB. Tänker aldrig skaffa. 😉 Har bara Instagram. Sån är jag.

Lona
2019-06-19 19:58
#2

Vi var ett helt gäng på AoH en gång i tiden som hade en "vänfrågetråd" angående FB, men där skrev vi ut våra namn.
Några har jag snokat reda på vad de heter, ibland hänger man ju dessutom i gemensamma FB-grupper förutom här, andra har jag skickat PM till. Känns lite konstigt, ungefär som att "fråga chans" när man var yngre men det är ju inte så allvarligt egentligen.🙂
Du får gärna lägga till mig (men jag tar inte illa upp om du inte gör det), vi borde ha en gemensam vän i L med cairn-Oscar?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2019-06-19 21:10
#3

Jag har skickat vänförfrågningar till både Soligajag1 och Lona. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
2019-06-19 21:55
#4

Kul! Vi hade ju en annan gemensam vän, världen är liten!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
2019-06-19 22:43
#5

# Tack Fransu ! Så kul!! Nu är vi vänner på Facebook oxå ! Natti natt ! Sov gott ! 😀😴🌺❤️

HH 🙂

[Andeljus]
2019-06-20 02:40
#6

Har inte FB, provade en kort  kort tid men tyckte det var så löjligt ytligt så jag drog min kos snabbt som bara den sen är det där stället så osäkert och en massa intrång hela tiden där vänner säljs ut bara genom att göra tester så ges information till företag om dina vänner fast dom valt att inte synas så nej FB tycker jag enbart är obehagligt.

Hela upplägget är ungefär som dom där böckerna vi hade som barn Mina vänner och en enda stor sandlåda så det där har aldrig gått hem hos mig 😃

Valde på den korta tiden jag var med att ha ett annat namn som enbart några kände till från början men att hitta allt och alla passar inte mig för mångt och mycket har man gjort avslut med så även personer genom årens lopp och hitta dom igen vi FB kändes inte som nån höjdare för man är klar med en del. Nu menar jag inte osämja utan snarare att man gått vidare med sitt och där personer spelat sin roll men inte gör längre för man glider isär av olika anledningar och att vara med där kändes som att gå tillbaka i livet istället för att gå framåt med sitt.

På den korta tid jag var med hann jag med att få intrång i kontot flera gånger, lösen knäcktes och saker skrevs om än inte så farligt men inlägg ändrades och sånt är rejält obehagligt så jag föredrar i fokus  och ledningen här är seriös på riktigt vilket man knappast kan säga om FB.

Några känner man till namnet på här inne och det har ofta blivit genom dolda grupper vilket är enormt trevligt och en som jag lärde känna för många år sedan och som hoppade av i fokus för några år sedan har jag tät kontakt med och det gav en fantastiskt fin vänskap vilket är hur härligt som helst 😎

Jag tillhör den där gruppen som kallas våga  vägra facebook och har endast i fokus, och inga andra sociala medier  😎

En nackdel är när man inte är med det är att man missar mycket för det mesta delas på FB så man blir lite utanför eftersom dom flesta är med där och man kan lätt hamna lite på efterkälken för man missar en del information men men man överlever det och får ta reda på saker på annan väg  😎

Annons:
flocken
2019-06-20 05:51
#7

Jag har inte helt fb. Har Instagram. När jag lyssnar på bekanta med fb fattat jag inte att de orkar. Tjafs, gnäll, privat där, blockera den osv. Får aldrig höra något positivt. Instagram har jag haft över 5 år. Har öppen profil. Aldrig varit något Negativt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
2019-06-20 07:21
#8

Då kan jag berätta vad jag tycker . Jag har varit med i Facebook i många år . MAN väljer själv HUR man är ! Lägger upp det man vill , svarar på det man vill , vänförfrågan mm.  

Jag tycker det är skoj ! Allra helst när jag har mitt ansikte utåt , har alltid haft det i jobbet . Cafe'jobb , ( jobbade på Café Biblan i Västerås )  Bakade bullar , kakor , mackor mm.mm.  Har t.om vart med i VLT ( tidningen i Västerås ) med mina bullar . 

Jag tycker såklart att det är en del larv , men som sagt . Jag är en bestämd person. Skriver det jag vill. 🙂😃😉 

Det är likadant på iFokus tycker jag . Man måste sköta sig och va seriös med roliga inlägg. 😃

HH 🙂

Maria
2019-06-20 07:33
#9

Jag har Facebook men det är ytterst sällan jag skriver något numera.

Precis som #8 skriver så väljer man själv hur aktiv man vill vara. Jag tycker ändå det är trevligt att se vad mina vänner har för sig emellanåt.

Jag kollar Facebook dagligen och jag har aldrig råkat ut för något konstigt med mitt konto. Jag har haft kontot i många år.

Jag är med i en låst grupp för oss som har haft hjärntumör och  den funkar jättebra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-06-20 07:43
#10

#9  Visst är det så  Maria , , jag har heller aldrig råkat ut för något konstigt med mitt konto. Tex, , om jag har Loppis här på mitt område , lägger jag in bilder på mina bakverk , mina bullar är visst goda säger dem som ätit dem och köpt dem. Har beställningar hela tiden.  På tårtor med. 

Va bra med en sådan "privat" grupp om hjärntumör. 

Då borde 2 av mina vänner gå med , som haft det .

HH 🙂

Leifsdotra
2019-06-20 08:29
#11

Jag finns på facebook och är aktiv i flera grupper inom mina intresseområden, som höns- och fårgrupper till exempel. Det ger mycket att byta tankar och funderingar med folk med samma intresse! Särskilt eftersom jag inte har jättemånga likasinnade i min bekantskapskrets.

Soligajag1
2019-06-20 09:32
#12

#11 Det är ju toppen ! Du ser , EN SAK till som är bra med Facebook 😀👍 Att man kan prata med olika människor från hela Världen !! Utbyta tankar , erfarenheter , o annat med! 😀

HH 🙂

Leifsdotra
2019-06-20 10:32
#13

#12 Ja, precis! Sen kan jag hålla med om att det inte ger jättemycket att läsa inlägg i det vanliga fb-flödet alla gånger. Har några av mina vänner och bekanta som fb-vänner och det enda de lägger ut är "idag är det soligt" "Nu ska jag äta frukost" och liknande. Den typen av inlägg är ju inte så spännande. Men hittar man grupper där alla medlemmar har samma intresse så är det ett toppensätt att utbyta kunskap och erfarenhet med människor jag aldrig skulle ha fått kontakt med annars.

Annons:
Soligajag1
2019-06-20 11:08
#14

#13  Så är det !!! Mitt intresse är Loppisar , bakning , poesi . Dålägger jag in det ibland , ok, mycket bakbilder + mina kissar . 

Men VI har ju alla olika intressen .  Som denna bild jag tog  i morse utanför här var jag bor . En Midsommarbild !! 🙂🌺 Nuförtiden tar  alla bilder med sin telefon , som jag gjorde nu med min Iphone . 🙂 eller denna Loppis skylt jag hade utanför Lokalen . Då la jag in den på Facebook , så folk kunde komma o kolla på saker + ta en fika ! 🙂

HH 🙂

Maria
2019-06-20 11:10
#15

Jag tror att Facebook, rätt använt, är väldigt givande för många människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-06-20 12:21
#16

Jag har FB och har haft det i tio år.Man skriver och lägger som sagt ut det man vill.Jag har många vänner där som har samma intresse som mig .Katter.Folk från hela världen.Kul att se bilder på deras katter och smidigt om man ska köpa/sälja katt till det landet.Då kan man få hjälp att kolla upp om säljaren/köparen är någon man vill sammarbeta med.

Stolt ägare till fem La permer

Fransu
2019-06-20 12:51
#17

Jag har varit FB motståndare i alla år. Verkligen vägrat att gå med. Men nu när jag flyttat till Finland och vännerna blev kvar i Sverige är det rätt bra. Jag kan följa mina vänner och se vad som händer i deras liv. Skriva små kommentarer så dom vet att jag tänker på dom osv.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Soligajag1
2019-06-20 13:42
#18

Du ser #17  , det kan ha sina fördelar 🙂 Jag skulle oxå vilja flytta till Finland , , men det är inte "bara" att flytta . Jag har min mesta släkt där , så det skulle va jättekul o byta land.  🙂

HH 🙂

Honestyisdead
2019-06-20 14:28
#19

#6 Låter väldigt märkligt att du skulle ha haft intrång flera gånger på kort tid. Har aldrig råkat ut för det och jag har haft det i mer än 10 år.

Leifsdotra
2019-06-20 15:22
#20

#19 Samma här, aldrig några problem!

Annons:
Fransu
2019-06-20 15:46
#21

#18 Jag "bara" flyttade. Beslutet var impulsivt. Men jag vet ju inte än om jag gjorde rätt. Måste bestämma mig snart vart jag ska ta vägen. Bli kvar här eller flytta till Sverige igen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lillyrod
2019-06-20 18:01
#22

Jag har både FB och Instagram. FB använder jag mest för olika grupper som har samma intresse som jag. Akvarier och växter(både land och vatten) marsvin mm.  På Instagram lägger jag ut mer än på FB.  Min Instagram är öppen : )

Jag har aldrig haft problem med någon av dessa medier.

Lona
2019-06-20 23:41
#23

Attans, Soligajag1, nu är jag jättesugen på bullar!😛😃

Jag var väldigt anti-FB från början men sen jag väl gick med så har jag nästan bara haft positiva upplevelser. Hittat gamla vänner som jag tappat kontakten med, nu kan vi ha en lagom kontakt och hålla oss uppdaterade lite avslappnat.
Några har jag tagit upp kontakten med igen även IRL, det känns bra.

Det är klart att man kan hamna i Facebook-träsket med alla möjliga konstiga grupper, intriger, blockningar och annat - men det väljer man ju själv. Det finns jättetrevliga grupper, både öppna och hemliga. Sen får man väl sålla mellan vad folk postar, vissa bara klagar medan andra verkar leva perfekta liv men de flesta av mina vänner lägger upp normala statusar som speglar livet.

För mig som har social ångest är Facebook och andra sociala medier på nätet en jättetillgång, jag kan hålla kontakt med många som jag varken klarar att ringa till eller träffa för en fika el dyl.

Sen får FB en extra guldstjärna i kanten, det var i en retrievergrupp där som Nikka dök upp av en slump. Jag skulle inte ens ha en labbe men nu har hon bott hos mig i 6 år.😊❤️✨


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
2019-06-21 07:12
#24

#23  Så trevligt Lona 🙂 Tackar . 
Kollad din "inkorg" här så ses vi på Facebook sen . 🙂🌺 Kram

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: